Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Täysin samaa mietin tällä viikolla yksi aamu, kun lunta oli tullut pirusti eikä aura ollut vielä ajanut. Oli semmonen tallattu polku, mitä pitkin käveltiin. Joka h-mmetin kerta minä olin kinoksessa väistämässä ja vastaantulija taapersi kuin ei mitään sitä polkua.
Muutoinkin aina olen minä joka väistää. Tuona aamuna päätin, että en väistä, mutta unohdin kokeiluni. Pitääpä ottaa taas käyttöön. Varmaan ihmetellään sitten kasvotusten, että mitä nyt....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös kyllästynyt siihen että kun kävelen yksin tien oikeassa reunassa ja vastaan tulee 2 tai useamman ihmisen porukka, minun kuuluisi ilmeisesti hypätä ojaan siksi aikaa jotta nuo vastaantulijat saa jatkaa rinnakkain kävelyä.
Teenkin nykyään niin etten enää väistä vaan tulen pokkana vastaan ja lopulta pysähdyn siihen nenän eteen jos on tarve. Aina ovat sitten lopulta ymmärtäneet väistää.
Tässä on jotenkin kyse siitä, että kun kävelee tuollaisessa kaveriporukassa yhteisessä rintamassa niin kukaan ei halua olla se, joka väistää sinne taakse kävelemään "pois porukasta", se on jotenkin psykologista.. itse olen tämän huomannut kun näitä ihmisrintamia tullut vastaan. Niistä ei meinaa kukaan väistää ikinä, ehkä he kokevat että heillä on joku eritysoikeus olla väistämättä ketään.
...vaikka oikeasti se leveän porukan väistäjä on se revohkan reunimmainen tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoiluttajat, jotka kävelevät väärällä puolella tietä odottavat aina, että heitä väistetään. Miksi?
Koska koiranomistajat ovat usein melko yksinkertaisia. Vähän koiran älykkyysosamäärää ylempänä. Siksi.
Tein kanssa joskus vastaavaa kun minua alkoi ärsyttämään ettei ihmiset osaa eivätkä edes yritä huomioida mitenkään muita tiellä liikkujia. Olin jo tottunut käyttämään kyynärpäätaktiikkaa tuolla tiellä liikkuessani. Yleensä ihmiset kyllä väistivät kun vihdoin huomasivat etten aio siirtyä. Kuljen aina oikeaa laitaa, ellei ole merkein erikseen muuta säädetty, ja noudatan liikennesääntöjä.
Kerran tuli eräs ulkomaalaisen näköinen kundi vastaan. Hän katsoi suoraan silmiin ja hänestä huomasi ettei aio tehdä elettäkään väistääkseen vaan käveli suoraan kohti. Pysähdyin 5 sentin päähän hänestä, aivan naamatusten, ja kysyin että voisitko väistää ja kulkea oikeaa puolta kuten muutkin. Hän sanoi englanniksi ettei ymmärrä suomea. Toistin saman englanniksi ja sanoin että meillä on tapana kulkea tien oikeaa laitaa täällä Suomessa. Hän alkoi uhitella että mitäs teet jos en väistäkään. Vastasin että minulla on kyllä aikaa odotella tässä, että olikos sinulla johonkin kiire? Ymmärsi väistää lopulta ja alkoi huudella rasistiksi mennessään.
Ala-asteen pihalta tuttu "Ei väistetä"-leikkihän tuo, elävät vielä lapsen tasolla.
Kansalaisaloitteen paikka; oikeanpuoleinen liikenne lakisääteiseksi jalankulkuväylille ja ulkoilureiteille. Sakottaa saisi kaikki väärällä puolella ja keskellä kävelijät ja rinnankulkijat. Hävetkää!!
Ja muistakee, että maantiellä kävellään tien vasenta reunaa. Sekin asia tuntuu olevan monella kaupunkilaisella aivan hukassa.
Ahkerimpia päin kävelijöitä on venäläiset naiset.
Samat tyypit tönii ja tuuppii esim. vaatekaupoissa ihan estoitta.
Todella huonokäytöksistä porukkaa.
Muistan että huomasin joskus vuosituhannen vaihteessa selvää muutosta kaduilla tässä, että ihmiset alkoi kävellä päin. Sitä ennen väistetiin "normaalisti"
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on järkyttävän yksinkertaisia. Tiedän tilanteen, koska vastaan heidän puheluihinsa.
Olen todennut tämän saman yksinkertaisuuden asiakaspalvelutöissäni. Joskus saan toistaa saman asian moneen kertaan, mutta ei mee jakeluun.
Minä olen myös niitä, jotka aina joutuvat väistämään kadulla. Tätä samaa näkee myös kaupassa mm. hedelmä- ja vihanneslaareilla. Joidenki ihmisten on PAKKO tulla juuri siihen kohtaan missä minä olen valitsemassa kurkkua, vaikka tilaa olisi monta metriä. Tai vaihtoehtoisesti voisivat jäädä odottamaan vuoroaan. Tulevat siis valehtelematta aivan päin, ihan kuin en olisi siinä jo ollut etukäteen ( ehkä jokin hahmotushäiriö vai olenko näkymätön?). En ymmärtä ketä nää ihmiset on? Jos en olis niin kohtelias, voisin vaikka kiroilla...
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kevyenliikenteenväylällä pyöräillessä
kun ihmiset hortoilee miten sattuu. Jatkuvaa Z-liikettä saa tehdä, että eteenpäin pääsisi, prkl 😡
Pyöräilijällä on aina velvollisuus väistää jalankulkijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoiluttajat, jotka kävelevät väärällä puolella tietä odottavat aina, että heitä väistetään. Miksi?
Koska koiranomistajat ovat usein melko yksinkertaisia. Vähän koiran älykkyysosamäärää ylempänä. Siksi.
Minä taas väistä aina koiran kanssa kävelijöitä, rakastan kaikkia koiria ja haluan antaa niille etuoikeuden haistella mukavia hajuja❤️
Vierailija kirjoitti:
Muistan että huomasin joskus vuosituhannen vaihteessa selvää muutosta kaduilla tässä, että ihmiset alkoi kävellä päin. Sitä ennen väistetiin "normaalisti"
Itsetunnon nousu ja uho alkoi vuoden 95MM lätkävoitosta. Sitä ennen suomalaiset olivat maailman hienoin kansa, nöyrä ja vaatimaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnon nousu ja uho alkoi vuoden 95MM lätkävoitosta. Sitä ennen suomalaiset olivat maailman hienoin kansa, nöyrä ja vaatimaton.
Myös Nokia-hypetys meni monilla päähän.
Kun täytin neljäkymmenta, päätin, että keski-ikäisen naisen oikeuksiin kuuluu, että vain itseään vanhempia naisia täytyy väistää. Joskus se vaatii keskittymistä, vaisto sanoo, että väistä, kun lauma nuoria miehiä tulee vastaan.
Tässä hiljattain olin tilanteessa, jossa olisin joutunut väistämään kadulle jos en olisi pysähtynyt ja odottanut, että parikymppinen kaveri ymmärtää astua askeleen sivulle ennen kuin törmää minuun. Vastaantulijan ilme oli hämmästynyt, minä yritin katsella nenää pitkin tuollaista moukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisaloitteen paikka; oikeanpuoleinen liikenne lakisääteiseksi jalankulkuväylille ja ulkoilureiteille. Sakottaa saisi kaikki väärällä puolella ja keskellä kävelijät ja rinnankulkijat. Hävetkää!!
Ja muistakee, että maantiellä kävellään tien vasenta reunaa. Sekin asia tuntuu olevan monella kaupunkilaisella aivan hukassa.
Eiköhän pollareilla ole muutakin tekemistä kuin valvoa ihmisten kulkua. Kävelen mielenosoituksena siitä päivästä lähtien vasenta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Kun täytin neljäkymmenta, päätin, että keski-ikäisen naisen oikeuksiin kuuluu, että vain itseään vanhempia naisia täytyy väistää. Joskus se vaatii keskittymistä, vaisto sanoo, että väistä, kun lauma nuoria miehiä tulee vastaan.
Tässä hiljattain olin tilanteessa, jossa olisin joutunut väistämään kadulle jos en olisi pysähtynyt ja odottanut, että parikymppinen kaveri ymmärtää astua askeleen sivulle ennen kuin törmää minuun. Vastaantulijan ilme oli hämmästynyt, minä yritin katsella nenää pitkin tuollaista moukkaa.
Ikään tai sukupuoleen katsomatta kenenkään ääri oikeaa reunaa kulkevaa ei tarvitse väistää ketään.
Harmi kun en jaksa lähteä tähän vaan väistän aina koska yleensä inhoan ihmisiä joista suurin osa haisee pahalle ja on rumia etten haluaisi iholleni enkä mitään kontaktia heihin. Lapsiperheet on pahimpia ja varsinkin mamusellaiset. Yökh!
Monesti nämä jotka eivät väistä, ovat näitä miesryhmiä esim. ostoskeskuksissa. Osa näistä myös lähtee kauempaa kävelemään kohti, vaikka tilaa olisi muuallakin. Vallankäyttöä se on, eivätkä väistä naista, ellei tämä ole miehen seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.
Ärsyttää niin hel*etisti, kun kaikki eivät näköjään tiedä että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräteillä ajetaan, varsinkin talviaikaan, keskellä tietä. Olen tuollaisia ohittanut oikealta puolelta, sillä pyöräilen oikeaa kaistaa. Viime syksynä jouduin ohittamaan lastenvaunupariskunnan, joka valtasi koko pyörätien leveyden, reilusti pientareen puolelta ja matkaa oli ainakin puolitoista metriä tuohon toiseen osapuoleen ja kuulin ohittaessani närkästyneen huudahduksen "mitä helevettiä".
Juuri tämä! Harrastan paljon kävelyä ja pyöräilyä. Olen monesti keskustellut asian tiimoilta tästä asiasta. Kun olen todennut, että Suomessa on oikeanpuolinen liikenne ja sen mukaan olisi tietenkin selvintä liikkua, niin naiset monesti todenneet, että joo mutta se ei kuulemma koske lainkaan jalankulkijoita, jalankulkijat saavat kuulemma kulkea miten mieli tekee! Miehet taas tuntuvat olevan näissä tilanteissa myös ajattelemattomia, kunhan vain eteen päin menevät! Ihmiset ovat tulleet jatkuvasti enemmän ja enemmän itsekeskeisinmiksi!
Kerrankin Liinnunlaulun sillan jälkeen pyöräilin kevyen liikenteen väylää jyrkkään alamäkeen kohti Eläintarhan lahtea. Pyörätien oikeassa reunassa oli nainen koiran kanssa. Hän vilkaisi minua kun lähestyin pyörätiellä, kääntyi jälleen koiraansa kohti, mutta juuri kun olin tulossa kohdalle, niin hän antoi kunnolla siimaa koiralleen, löysäten talutushihnan niin , että koira pääsi juoksemaan halki koko pyörätien eteeni. Onneksi olin ennakoinut tilanteen eds hiukan, joten ehdin jarruttaa ennen pahinta. Koiran nenä vähän pinnoissa räplätti. Omistaja huuteli, että katso missä ajat. Niin katsoinkin ajavani pyörätiellä. Koiran omistajalle ei se jalankulkijoiden osuus näköjään riittänyt!
No itsekeskeiset kun uskovat Euroopan omistavansa, niin uskovat kaiketi myös tiet omistavansa, ja toki omilla teillä saa omat säännöt kirjoittaa?!
Pitäiskö hommata kesäksi T-paita, jossa lukee MÄ EN VÄISTÄ KETÄÄN!