Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
141/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus näistä ei väistelijöistä on 3 tai useamman teinitytön porukat, jonka jutut ovat ilmeisesti niin tärkeitä että eteenpäin ei edes katsota kävellessä. Kerran olen kulkenut suoraan porukan välistä kun yksikään ei tehnyt elettäkään tehdäkseen tilaa ohitukseen. Ihmettelevä kaakatus vaan kuului perästä.

Vierailija
142/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin korona-aikana YSKIN KOVAA kun näen näitä siamilaisia kolmosia lähestymässä. Jos eivät siitä tokene, karjaisen hilpeällä äänellä OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE. En väistä. En aio lähteä hyppimään esim. sillalta alas sen vuoksi että joku trio luulottelee olevansa erottamaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia? Ei meillä ole tällaista kulttuuria, vaan meillä väistetään. Tosin myös moottoritiellä kun tulee lisää autoja, niin niitäkin väistetään vaikkei kuuluisikaan. 

T. Yhdestä toisesta kaupungista

Kyllä tätä päin kävelemistä on ihan joka paikassa. Röyhkeitä Euroopan omistajia on peräkylätkin pullollaan. Leveänä rintamana vyörytään vastaan, ja yksinäinen vastaantulija saa hypätä ojaan, koska tielle ei mahdu. Itse katson, että pitäisi kulkea oikeanpuoleisen liikenteen mukaan. Samaten nuoremman tulisi väistää vanhempaa, näin minulle on opetettu, mutta monelle muulle ei. Itse olen ajatellut, että fiksumpi väistää. Ärsyttäähän se, mutta varsinkin näin korona-aikana väistäminen on silkkaa viisautta.

Vierailija
144/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole saaneet ajokorttia. Ne jotka osaa liikennesäännöt ajaa autolla. Ne jotka eivät osaa kävelevät joka paikkaan.

Vierailija
145/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lenkkimaastoilla aika hyvin on sellainen tapa et molemmat väistää vähän sivuun, ettei hihat hipoen tarvitse ohittaa. Pidän kuitenkin huvittavana, että kun vastaan tulee vaikka pariskunta iltalenkillä ja itse olen yksin, niin tämä pariskunta ei tiivistä omaa kulkuaan. Näen sen tavallaan niin, että vaikka mä mihin suuntaan menen, vien silti sen "yhen linjan", mutta kaksi ihmistä voi tiivistyä rivistä jonoksi. Tosi kapeilla teillä ei välttämättä jää muuta mahdollisuutta kuin itse koukata jonkun pöpelikön kautta, ja se mua kyllä välillä ottaa kupoliin. Jos sille tielle mahtuu pariskunta rinnakkain, niin mielestäni tilan pitäisi riittää juurikin sitten siihen, että ohitustilanteissa kenenkään ei tarvitse rämpiä hangessa tai ojan puolella, vaan jokainen väistää sen minkä pystyy (eli useampi ihminen rivistä jonoon, jotta kaikki mahtuu). 

Vierailija
146/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mulle tehty joskus tarkoituksella näin? Joku nainen käveli ihan pokkana mua päin ja tönäisi, mä katsoin puhelimeen sillä hetkellä koska tuli tärkeä viesti mikä piti lukea samantien, liittyi töihin. Tönäisyn jälkeen katsoin taaksepäin, ni tää muija kävelee  leuka ylhäällä ohi yhtään välittämättä. Tsekkasin kans, niin olis todellakin ollut tilaa kulkea muuallakin kun päälle. Hemmetti et ärsytti tilanne :D

Vierailija
147/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa ulkoiluttaessa tämä on kaikkein ärsyttävintä, kun vastaan tulee jatkuvasti muita koiranulkoiluttajia, joille näyttää olevan täysin mahdotonta ottaa koiraansa lyhyeen hihnaan. Itse siirrän koirani aina pientareen puolelle ihan jalkani viereen ohituksen ajaksi, mutta oikeasti 9/10 vastaantulevista koirista riehuu pitkässä hihnassa tien poikki, kun itse yritän likistäytyä mahdollisimman kauas omaan reunaani. Välillä olen joutunut jalalla työntämään sitä vierasta koiraa pois omani luota, ja tästäkös omistaja saa raivokohtauksen. En yhtään ihmettele miksi koiranomistajia pidetään itsekkäinä kusipäinä, välillä oikein hävettää kuulua tähän joukkoon.

Vierailija
148/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin raivostun aina siitä, että yksin kulkiessa joutuu väistämään isojakin porukoita suurinpiirtein liiskautuen talon seinään tai koukaten ajoradan kautta. Ja juuri tämä, että jos Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne kaikessa toiminnassa, niin minkä pirun takia pitää leveilläkin väylillä kävellä ihan päin helvettiä. Parhaita tällaisia väyliä esim. Turussa läntinen rantakatu, jossa parhaimmillaan joutuu pyörällä kulkiessa ajamaan kuin jotain pujottelurataa, kun ihmiset liikkuu ihan arvaamattomasti eivätkä seuraa muuta liikennettä.

Ja siis laissahan sanotaan tasan sen verran, että jalankulkijan tulee kävellä väylän reunassa. Ei puhuta oikeasta reunasta, vaan vain reunasta. Mutta ei silti saatana mene jakeluun, että miksi pitää kävellä siellä vasemmassa reunassa, kun kaikilla muilla väylillä kuljetaan oikeaa reunaa.

Vierailija
149/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mulle tehty joskus tarkoituksella näin? Joku nainen käveli ihan pokkana mua päin ja tönäisi, mä katsoin puhelimeen sillä hetkellä koska tuli tärkeä viesti mikä piti lukea samantien, liittyi töihin. Tönäisyn jälkeen katsoin taaksepäin, ni tää muija kävelee  leuka ylhäällä ohi yhtään välittämättä. Tsekkasin kans, niin olis todellakin ollut tilaa kulkea muuallakin kun päälle. Hemmetti et ärsytti tilanne :D

Jos seilasit siksakkia tien laidasta toiseen naama puhelimessa kiinni, niin en yhtään ihmettele. Minä ainakin kävelen oikeaa reunaa suoraan eteenpäin, ja jos joku puhelinzombi siihen eteen harhailee, niin sitten tulee törmäys. Ei minua kiinnosta teetkö sillä puhelimella töitä vai selaatko vauvapalstaa, kadulla kulkiessaan pitää joka tapauksessa katsoa eteensä. Toki jos olit oikeassa reunassa ja tuo nainen tahallaan siirtyi sinne vain törmätäkseen sinuun, niin sitten oli törkeää käytöstä.

Vierailija
150/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Onneksi täällä saa vertaistukea. Välillä olen ärsyyntynyt ihan todella paljon tästä ja miettinyt miksi meinaa kuppi mennä nurin tässä asiassa. Mutta näköjään tämä on yleinenkin vaiva.

Yksi esimerkki: tykkään pitää turvavälejä myös ulkona. Noh. Kaksi tanttaa tulee melkein päin ja väistän kadulle koiran kanssa. He huutaa iloisesti: "ei me pelätä koiria....!!" Onneksi minun vastaus ei ollut pahansuopa, mutta huusinpahan kuitenkin, että "nyt on korona-aika!!" Eikä muutenkaan tarvi päin kävellä, olin jo ihan täysin pyörätiellä ja tosiaan lopulta väistin kadulle. Katsoivat pahasti.

Vierailija
151/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen töihin pyörällä. Lähes koko matkalta saa väistellä koululaisia jotka tulevat 4-5 rinnan ja jotkut saattavat  miekkailla aurauskeppien kanssa, eli koko työmatkani/koulutien varren aurauskepit on heitelty mihin sattuu, tai katkottu. Aurat aurailee kadun reunakiviä irti jne. Tosi ärsyttävää. Niin, sama katu tulee rautatieasemalta ja sitä väliä kuljetaan matkalaukkuja vedellen pari-kolme rinnan mennen tullen. Minä olen se joka väistän, kellon rimputtaminen ei meluavaa pentusakkia tavoita. Jopa koirani kanssa joudun väistämään, olen pienikokoinen. Laitan kohta tarakkaan katuharjan poikittain niin ainakin sattuu jos eivät väistä. Talvella tietenkään koululaisten pyörissä ei ole etu-eikä takavaloja, ja ihmettelen millaisia näiden vanhemmat ovat kun eivät osaa väistää ja fillarit pimeinä.

Vierailija
152/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten vituttaase, että Suomessa ei ole kaikkialla oikeanpuoleinen liikenne. Jalkakäytävällä saa nimittäin kävellä miten vain.

Vierailija
153/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimuutos tuli jo -97, jalankulkija saa kävelytiellä kävellä kumpaa reunaa tahansa, kunhan pysyy siinä valitsemassaan reunassa. Pyöräilijällä on kävelytiellä väistämisvelvollisuus. Itse olen opettanut koirani pysymään reunassa ja pyytämään lupaa, jos se haluaa mennä toiseen reunaan. Noh, kävelin sitten tässä yksi päivä koiran kanssa tien oikeaa reunaa ja koira katsoi minua sen näköisenä että nyt olisi hyvät hajut toisella puolella tietä. Siirryimme siis molemmat vasempaan reunaan ja siinä haisukohdassa sitten seistiinkin monta minuuttia. Minä siis seisoin paikallani ja koira oli penkan puolella haistelemassa. Joku vanhempi rouvashenkilö ei kai ollut kuullutkaan mistään lakimuutoksesta, vaan oli kävellä päälle. Puoli metriä ennen minua hän koukkasi askeleen verran keskemmälle tielle ja alkoi tiuskia jotain, mistä en saanut selvää. Ei voi mennä tajuntaan miksei tällaisessa tilanteessa voi vastaantulija väistää. En kuitenkaan haluaisi repiä hajua tutkivaa koiraa joka kerta sinne oikeaan reunaan, kun joku tulee vastaan. Lastenvaunuja, pyörätuolia käyttäviä ja huonosti käveleviä vanhuksia jne me kyllä väistetään, kun meille se on helpompaa kuin heille.

Vierailija
154/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat tyhmiä.

Vierailija
155/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aihe menee niin tunteisiin, että en pystykään seuraamaan tätä ketjua! 😂

Vierailija
156/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan Venäläisiltä ja Kiinalaisilta opittu tapa,seurasin monena kesänä stadissa,keskustassa ja seurasaaressa miten nää kaks ryhmää vaeltaa, kuvittelevat olevansa maailman napaa.

Vierailija
157/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä jotka väistää, niitä jotka ei väistä.

On myös ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää pilkkua.

Vierailija
158/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Aiemmin laki kielsi jalankulkijoita kävelemästä kevyen liikenteen väylällä vasenta reunaa, mutta siitä luovuttiin ettei poliisien tarvitse tuhlata aikaansa asian valvomiseen. Liikenne on kuitenkin edelleen oikeanpuoleista. Osa kävelijöistä on alkanut pakkomielteisesti kävelemään vasenta reunaa eli päin oikeaa reunaa kulkijoita. Ja ettei olisi liian yksinkertaista, monet kävelevät oikeaa reunaa vasta niillä kaduilla, joissa ei ole jalkakäytävää eli kuuluisi jo oman turvallisuuden takia kävelläkin vasenta reunaa, jotta näkee vastaantulevat autot.

Huomasin asian selvimmin vajaa kymmenen vuotta sitten, kun oli hankalaa kävellä, koska minulla oli tuore hermovaurio jalassa. Pystyin kävelemään aika normaalisti suoraan ontuen mutta nopeat käännökset olivat hankalia. Ja joka ainoalla kävelyllä useampi vastaantulija yritti kävellä suoraan päin vaikka oli leveät kulkuväylät ja itse kävelin aivan oikeassa reunassa ja vaikka kävelin ontuen. Kerran onnistuin jallittamaan vastaan kävellyttä vanhempaa miestä (varsinainen herrasmies) niin että kiersin hieman ennen kohtaamista teräspylvään, joka jäi siis heti taakseni. Ukko halusi välttämättä kävellä päin ja kun väistin vasempaan reunaan, ukko olikin vähällä kävellä päin sitä teräspylvästä ja vielä sanoi siitä jotain ohhoh tyylistä perässään kävelleelle eukolle. Ja mitä taistelurotuisempi koira vastaantulijalla oli, sitä innokkaammin taluttaja oli tuomassa sitä päin. Kerran jopa pitbullin taluttaja vaihtoi tien puolta hetkeä aiemmin päästäkseen kävelemään päin. Olen lisäksi nähnyt Helsingin keskustassa kuinka edelläni vaivalloisesti kyynärsauvojen kanssa kävellyt nainen joutui hyppäämään alta pois vasempaan reunaan jalkakäytävällä kun keski-ikäinen mies käveli päin. Sitä pidän erityisen törkeänä esimerkkinä.

Vierailija
159/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap niin että kun joku tulee vastaan, niin käänny selkä heihin päin kävelemään takaperin, tai sitten ihan vain jäät seisomaan, kyllä ne väistää.

Vierailija
160/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä pariskuntia, perheitä, nais-mies porukoita jotka eivät voi yhtään hajaantua jos tulee vastaantulijoita.

Minä en väistä enää, mennään sitten vaikka päin, jos olen oikealla puolella.

On myös ihmisiä jotka ohittavat nätisti jahymyilevät vähän, niin itsekin sitten teen.

Mutta en ala hyppimään autotielle tai pientareille enää.

Ollaanko me todella tälläisia mettäläisiä vieläkin?

Harmittaa kun sama tökerö käytös jatkuu sitten muuallakin, ollaan maskittomana tungoksessa, tungetaa samalle perunalaatikolle. Ihmiset eivät ajattele muita. Kaikki asiointi on ihme tönimistä ja kisailua ja kyräilyä nykyään.