Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
961/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mukavaa tämä s e n s u u r i. Noh, jäipä yksi piirre tästä touhuiluista kertomatta.

Vierailija
962/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on venäläiset naiset.

Tönivät ja tuuppivat niin kadulla kuin kaupoissakin.

Aivan käsittämättömän huonoa, itsekeskeistä käytöstä; kohdellaan muita ihmisiä kuin ilmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämättömän huonoa, itsekeskeistä käytöstä; kohdellaan muita ihmisiä kuin ilmaa.

Tiedän vielä "pahemman" ryhmän, mutta heitä ei saa mainita edes vain viitaten maanosaan maailmassa.

Vierailija
964/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä jotka väistää, niitä jotka ei väistä.

Tämä on totta, on kohteliaita ihmisiä jotka väistävät ja on epäkohteliaita ihmisiä jotka eivät väistä, toiset ihmiset ovat suvaitsevaisia ja toiset ovat narsisteja. Siksi näitä sotiakin syttyy eivätkä ne koskaan lopu niin kauan kuin ihminen täällä maapallolla elää.

Vierailija
965/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina vastaantulotilanteissa arvion siitä, kummalle meistä puolen vaihtaminen/väistäminen on helpompaa. Jos vastaantulija on nuori juoksija ja minä työnnän vaunuja ja toisessa kädessä koira, en todellakaan lähde väistämään. Jos ajan pyörällä, pystyn väistämään niin ketterästi lähes missä tahansa tilanteessa, että väistämistä ei tarvitse edes miettiä. Jos kuljen yksin, väistän vastaantulijoita, joille puolen vaihtaminen olisi minua hankalampaa. 

Valitettavasti ani harva tekee minulle tätä vastapalvelusta, että ajattelisi kokonaisuutta ja sujuvuutta kaikkien osapuolten kannalta, koska minäminäminäminä. 

Vierailija
966/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S a r v i otsassa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän vielä "pahemman" ryhmän, mutta heitä ei saa mainita edes vain viitaten maanosaan maailmassa.

Jep sanotaanko itäafrikan sarvesta kotoisin ja leveitä ryhminä kävelevät mm mummojen päälle koska suomalaiset ovat vääräuskoisia niin ei väliä..

Vierailija
967/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran vanhaan normaaliin aikaan Stokkan hulluilla päivillä. Väentungoksessa yritin ujuttautua hitaasti eteenpäin. Ja sitten aattelin, että kiinalaisilla on hullut päivät joka päivä. Repikää siitä.

Vierailija
968/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläiset turistit ei väistä paitsi pakon edessä. Itse kävelen suoraan päin niin kyllä ne sitten väistää.

Tää ketju on tehny selväks sen miks en puolusta jos sota tulee. Kukaan ei väistä. Oon kuitenki mies tässä yhteiskunnassa ja entisaikaan hyvää huomenta herra ja niiaus. Oon teille kaikille ilmaa joten lähen ausseihin.

Vierailija
969/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näyttää ettei aio väistää niin hyvä keino on katsoa itsevarmasti silmiin samalla kun itse etenee kohti.

Väistyvät, varsinkin nuorisojoukkioihin toimii.

Vierailija
970/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vähän metsäläinen, eikä osaa urbaania sanatonta viestintää, jota käydään jatkuvasti vastaantulevien ihmisten välillä. Jos nyt vähän avaan:

Kun joku tulee vastaan, valitse kummalta puolelta olet ohittamassa. Tee jokin liike siihen suuntaan vartalollasi, itse yleensä heilautan sen puolen kättä hieman sivulle tai toisen puolen kättä siihen suuntaan tai kallistan hiukan tai siirrän laukkuni sille puolelle, josta ohitan. Kaupunkilaisista suurin osa osaa tämän ihan vaistomaisesti.  Tämä ei siis tarkoita, että väistyt sivuun. Siinä tehdään sopimus kummalta puolelta ohitetaan ja yleensä silloin kumpikin joustaa vähän.

Kun teen näin ja kuljen itsevarmasti eteenpäin ei kukaan minuun törmää.  Enkä ole mikään pitkä mies vaan vaatimattoman näköinen keski-ikäinen nainen. En edes muista milloin joku olisi kävellyt päin, mutta toki myös joustan itsekin, enkä tee asiasta mitään arvovaltataistelua.

Jos huomaan, että sopimusta ei tule (=henkilö esimerkiksi humalassa, lapsi, tai kaveriensa lumoissa), niin oikein korostan liikettäni tai sitten vain pysähdyn. Kyllä ihmiset väistää liikkumatonta kohdetta lähes aina, varsinkin jos tämä katsoo suoraan heihin, ihan ystävällisesti, ei haastavasti.

Eli ap, vika on kyllä ihan sinussa, jos et anna mitään kehosignaaleja itsestäsi viimeistään viiden metrin päässä ennen ohitusta. Ehkä sinulla on jokin autismikirjon häiriö, jolloin ymmärrän tällaisen sanattoman viestinnän vaikeuden. Ihmiselle, joka on kasvanut kaupungissa tämän on toinen luonto, eikä sitä ehkä edes itse havaitse siellä kadulla kulkeissaan.

Vierailija
971/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman asian huomannut-seisotaan keskellä tietä,vaunumammat +muutama koira rupatellaan keskellä tietä ei mitään tapahdu vaikka kävelisi päin..samoin vanhat miehet joskus naisetkin  ei sitten millään väistä ..En tiedä mitä muille on opetettu koulussa mutta mä opin että on oikean ja vasemman puolinen liikenne ...nykyään on vaan kännykkä liikenne ja kuulokkeet korvilla-kukaan ei kuule mitään eikä näe.

Näkee jopa pieniä ihmisiä jotka eivät edes katsoa autoja kulkee vaan eteenpäin.

Nyt olen hankkimassa ison koiran katsotaan sitten mitä tapahtuu ...

Vierailija
972/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heillä on oikeus

Vierailija
973/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit ei väistä. Ne on tottunu kävelee leveesti kyläteillä.

Vierailija
974/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijotetaan puhelinta ja kävellään.

Vierailija
975/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman oon huomannut. Viime keväänä kun korona oli vielä uusi juttu, porukka väisti ehkä hieman useammin, nyt taas tuntuu että suomalaisiin on iskenyt sietämätön ihokontaktin kaipuu. Ja just noi perheet ja pariskunnat jotka käy yhdessä ain' rinnakkain, kai niille iskee eroahdistus jos joutuisi edes ohittamisen ajan kävelemään peräkkäin. Pari vuotta sitten talvella klenkkasin kyynärsauvojen kanssa, ja kerran kaksi lasta juoksi rinnakkain täyttä vauhtia suoraan kohti, ilmeisesti isänsä käveli muutaman metrin taaempana. Mä horjahdin pientareelle, keppien ansiosta pysyin sentään pystyssä. Salaa toivoin että se faija olisi käskenyt kakaroita väistämään, mutta yhtä levein askelin sekin marssi keskellä tietä.

Olisit kampannut kyynärsauvalla.

Vierailija
976/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on vähän metsäläinen, eikä osaa urbaania sanatonta viestintää, jota käydään jatkuvasti vastaantulevien ihmisten välillä. Jos nyt vähän avaan:

Kun joku tulee vastaan, valitse kummalta puolelta olet ohittamassa. Tee jokin liike siihen suuntaan vartalollasi, itse yleensä heilautan sen puolen kättä hieman sivulle tai toisen puolen kättä siihen suuntaan tai kallistan hiukan tai siirrän laukkuni sille puolelle, josta ohitan. Kaupunkilaisista suurin osa osaa tämän ihan vaistomaisesti.  Tämä ei siis tarkoita, että väistyt sivuun. Siinä tehdään sopimus kummalta puolelta ohitetaan ja yleensä silloin kumpikin joustaa vähän.

Kun teen näin ja kuljen itsevarmasti eteenpäin ei kukaan minuun törmää.  Enkä ole mikään pitkä mies vaan vaatimattoman näköinen keski-ikäinen nainen. En edes muista milloin joku olisi kävellyt päin, mutta toki myös joustan itsekin, enkä tee asiasta mitään arvovaltataistelua.

Jos huomaan, että sopimusta ei tule (=henkilö esimerkiksi humalassa, lapsi, tai kaveriensa lumoissa), niin oikein korostan liikettäni tai sitten vain pysähdyn. Kyllä ihmiset väistää liikkumatonta kohdetta lähes aina, varsinkin jos tämä katsoo suoraan heihin, ihan ystävällisesti, ei haastavasti.

Eli ap, vika on kyllä ihan sinussa, jos et anna mitään kehosignaaleja itsestäsi viimeistään viiden metrin päässä ennen ohitusta. Ehkä sinulla on jokin autismikirjon häiriö, jolloin ymmärrän tällaisen sanattoman viestinnän vaikeuden. Ihmiselle, joka on kasvanut kaupungissa tämän on toinen luonto, eikä sitä ehkä edes itse havaitse siellä kadulla kulkeissaan.

Itse teen aina tällaisia liikkeitä, kohdassa 0:25

Vierailija
977/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ehkä tätä asiaa on jo avattu (en jaksanut lukea muiden kommentteja ;)

Haluan uskoa, että kyse on vaikeasta stressistä ja työpaikka on kyykyttänyt, nyt kello 16-17 alkaa vapaus ja nöyristely loppu! eli kumoon muut kanssa kävelijät.

Tämä on enemmän omakohtainen kokemus, kun olen kuunnellut (miehet/naiset) näiden täysin loppuunpalaneiden stressaantunutta kantapää marssia, eli pois alta , ketun etanat tai kävelen päältä.

Tämä ei tarkoita että kenelläkään on oikeus toisia töniä , mutta yksi selitys ilmiölle.

Vierailija
978/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen meinasi mennä hermot tähän meidän nykyiseen sosiaaliseen kulttuuriin, kun lähdin töiden jälkeen uimahalliin. Kaduilla paljon ihmisiä, pyöräilijöitä, kävelijöitä, risteävää autoliikennettä. Juuri yhteen väliin pääsin sivukadulta pujahtamaan. Eiköhän isoa 2-kaistaista tietä tullut joku väkisin puskuriin kiinni, vaikka en edes suoraan hänen eteensä ajanut. Ei mitään armoa ja ymmärrystä, että sivukadulta ei vilkkalle tielle pääse noin vain, vaan piti osoittaa mieltään.

Sitten pääkaduilla ihmiset kiihdyttelee ja puikkelehtii kaistoilla todella itsekkäästi ja villisti. Mikä hyöty siitä on, että pääset kaksi autoa eteenpäin mahdottomalla änkeämisellä?

Jätin auton parkkiin ja lähdit tähän jalankulun h*lvettiin. Ihmiset kävelee ja sinkoilee sokkona päin joka suunnasta. Pääsin uimahalliin ja siellä joku heittää saunassa järjettömiä löylyjä välittämättä kenestään muusta. Väki vaihtuu saunassa ja lopulta heittäjä lähtee ja jättää saunan jälkeensä hemmetin kuumaksi. Itsekäs p*aska. Uimaradalla hitaat kellujat tulee nopeiden uimareiden radalle, eikö ne osaa lukea? Tyhjää tilaa on juuri heitä varten altaan sivussa. Kiva siinä yrittää kuntoilla. Eikä toivoakaan, että päästäisi päädyssä kohteliaasti edelleen. Jatkuva ohittelu on voimia kuluttavaa ja stressaavaa.

Lähden kotiin ja käyn lähikaupassa. Kassa murjottaa ja samoin kaikki muutkin asiakkaan. Joku kiukkuilee pitkää jonoa, kaikilla on hirveä kiire ja hässäkkä.

Pääsen lopulta kotiin ja rojahdan väsyneenä sohvalle. Ihan hirvee loppupäivä, ja pelkästään kauheiden ihmisten takia. Koskahan me täällä metsälässä opittaisiin huomioimaan toiset ihmiset ympärillämme?

Vierailija
979/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävän tavallista. Etenkin kapealla jalkakäytävällä ihmiset järjestään kävelevät rinnakkain ja olettavat, että vastaantulevat yksi- kaksi ihmisistä väistävät autotien kautta.

Tämä on oikeasti aika naurettavaa, ei enää ärsytä vaan hymyilyttää. He yrittävät kai näyttää paikkansa yhteiskunnan huipulla tai ovat totaalisen tietämättömiä käytöstavoista.

Vierailija
980/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaanrtulija on joko keeneri tai muhametti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä