Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
1001/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju, en jaksa lukea vastauksia. Mutta oma huomioni on se, että tätä törmäilyä tapahtuu vain Suomessa. Muualla en ole koskaan kohdannut samanlaista tahallista, idioottimaista törmäämistä. Suomalaiset ovat emotionaalisesti kehittymätön kansa, sen näkee ihan katukuvassa kun tarkkailee ihmisten käytöstä, olettaen tietysti että olet matkustellut ja nähnyt maailman muita ihmisiä. Lisäksi; suomalaiset käyttää pelottavan paljon psyykelääkkeitä, eli siitäkin voi vetää johtopäätöksiä.

Jostain kumman syystä Suomessakin ne pahimmat tukkijat ja tuuppijat niin kaduilla kuin kaupoissakin on muista kulttuureista lähtöisin.

Ihan kun niiltä puutusi aivoista kokonaan käsitys ympäristön ja sen ihmisten huomioimisesta. Ja usein lauma lapsia mukana, jotka kasvatetaan samaan sirkukseen.

Venäläiset naiset ostoksilla ovat oma itsekeskeinen lukunsa.

Vierailija
1002/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju, en jaksa lukea vastauksia. Mutta oma huomioni on se, että tätä törmäilyä tapahtuu vain Suomessa. Muualla en ole koskaan kohdannut samanlaista tahallista, idioottimaista törmäämistä. Suomalaiset ovat emotionaalisesti kehittymätön kansa, sen näkee ihan katukuvassa kun tarkkailee ihmisten käytöstä, olettaen tietysti että olet matkustellut ja nähnyt maailman muita ihmisiä. Lisäksi; suomalaiset käyttää pelottavan paljon psyykelääkkeitä, eli siitäkin voi vetää johtopäätöksiä.

Jostain kumman syystä Suomessakin ne pahimmat tukkijat ja tuuppijat niin kaduilla kuin kaupoissakin on muista kulttuureista lähtöisin.

Ihan kun niiltä puutusi aivoista kokonaan käsitys ympäristön ja sen ihmisten huomioimisesta. Ja usein lauma lapsia mukana, jotka kasvatetaan samaan sirkukseen.

Venäläiset naiset ostoksilla ovat oma itsekeskeinen lukunsa.

Eivät ole enää kauaa. Nyt jo huomaa että kun kävelevät porukassa vastaan, kun ennen ovat olleet neljäkin rinnakkain pyörätiellä ja väistämisestä ei tietoakaan, niin nyt  puhe lakkaa ja väistävät. Häpeävät selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran New Yorkissa tuuppasin metrolaiturilla erään random hepun junan alle. Vaikutti tosi mukavalta tyypiltä.

Vierailija
1004/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon juntteja täälläkin taas änkyttämässä. En väistä kun ei toinenkaan väistä, tein kokeilun etten väistä jos ei toinenkaan väistä yms. Kuulostaa niin suomalaiselta. Minä en suostu mutta niin vaan vika on muissa siitä huolimatta. Sehän on selvää alistumista ja heikkouden osoitusta jos väistää, eikö?

Vierailija
1005/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vastaanrtulija on joko keeneri tai muhametti

Onneksi olkoon!

Sait kommenttisi pysymään näkyvillä.

Ja vielä ihan oikeasta ja todellisesta asiasta.

Vierailija
1006/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon juntteja täälläkin taas änkyttämässä. En väistä kun ei toinenkaan väistä, tein kokeilun etten väistä jos ei toinenkaan väistä yms. Kuulostaa niin suomalaiselta. Minä en suostu mutta niin vaan vika on muissa siitä huolimatta. Sehän on selvää alistumista ja heikkouden osoitusta jos väistää, eikö?

Eräs hieman tummempi veli totesi haastattelussa, että jos vastaantulija kääntää katseensa poispäin ja väistää, niin hän alistuu korkeampansa edessä.

Tähän kuulemma pyrkivät.

Selittää paljon ko. porukan käytöksestä.

Vierailija
1007/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää lappeenrantalaisilta. Venäläisten tapa ollut aina.  Eukot kävelee vielä käsikynkkää ja tulevat vastaan kuin hyökkyyvaunu.

Vierailija
1008/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt aivan samaa asiaa monet kerrat ja myönnän että itsekin törmäilen täällä suomessa, mutta esimerkiksi Bangkokissa, Thaimaassa yleensäkin, jossa kunnioitetaan toista pitämällä häneen etäisyyttä, mutta käytän Bangkokia esimerkkinä koska siellä on ihmisiä paljon, hieman kärjistäen ruuhka-aikana jossain keskustan pääkaduista saattaa muutaman kilometrin matkalla tulla jalankulkijoita vastaa enemmän kuin on Helsingissä asukkaita, mutta kaikki jotka siellä ovat käyneet tietävät että kukaan ei törmäile kehenkään, koskaan, se on aivan mahdoton ajatus.

Meillä on yksityisyyden tila huomattavasti pienempi kuin Thaimaassa, tosin olen aikalailla varma että tämä jokaisessa kaakkois-aasian maassa, siellä ei tulla missään vaiheessa ns. iholle vaan pidetään kohteliassti etäisyyttä, tämä on minun mielipide.

Sikäläisestä kohteliaisuudesta yksi esimerkki joka liittyy sekin myös ihmisten liikkumiseen.

Thaimaassa kun kaksi ihmistä ovat pysähtyneet keskustelemaan vaikkapa kadulla, myös missä vain, kun heidän ohi kävelee muita ihmisiä niin jokainen heistä kumartaa ja osoittaa näin olevansa pahoillaan että häiritsee kahta keskustelijaa ja samanlaista käytöstä voit havaita silloin jos esimerkiksi istut puiston penkillä ja luet vaikkapa kirjaa ja ohi kulkee Thaimaalainen, hän kumartaa sinulle.

Kaikenlaiset kulttuurierot ovat mielenkiintoisia, eikö?

Korjaan sen verran tuota kahden keskustelijan tilannetta, että ohikävelijä kumartaa silloin kun hän joutuu tulla liian lähelle, mutta ei lähellekään kosketusetäisyyttä, eli hän on rikkonut näkymättömän yksityisyyden rajan, mikä se mahtaa siellä olla en tiedä, kysyn kun seuraavan kerran sinne menen.

Menepä rajan yli Vietnamiin, niin näet päinvastaista kulttuuria. Ruuhkassa selästä työnnetään, kävellään päin ja ajellaan skoottreilla ihmisten seassa. Olen Bangkokissa liikkunut myös useamman kerran. Miel. kävin siellä lomalla ja karistamassa naapuri-neukkulan nenänkaivajien pölyt. Mielikin kirkastui aina.

Vierailija
1009/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se samaa ilmiötä kun tuolla kaupassa valloitetaan hyllyväli niin että pitää kiertää takaisin että pääsee oikeeseen kohtaan toisesta suunnasta. Tai jos ottaisi jotain hyllystä, ei se onnistu koska kärry lepää nyt siinä ja minä itte vieressä.

Vierailija
1010/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastailette ikivanhaan ketjuun?

Vierailija
1011/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on aina ajankohtainen. Taidat itse kuulua niihin päällekävelijöihin ja harmittaa kun sinua pidetään ikävänä ihmisenä.

Vierailija
1012/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota tapahtuu yhä.

Vierailija
1013/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää lappeenrantalaisilta. Venäläisten tapa ollut aina.  Eukot kävelee vielä käsikynkkää ja tulevat vastaan kuin hyökkyyvaunu.

Loppuu toivottavasti pian uusien tällaisten tulo ja muutkin tajuaa lähteä pois. 

Vierailija
1014/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootha se sieki täällä   :-) 

Vierailija
1015/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ulkoillessa sattui ihanteellinen tilanne: Kapeaa lumipolkua pitkin vastaan tuli vanhempi mies ja KUMPIKIN väistimme penkalle! NÄIN IHMISET KUULUU TOIMIA!

On kohteliasta, että molemmat antavat tietä.

On hienotunteista ja ystävällistä antaa tietä ja väistää. 

Kaipa toisilla on niin mitta täynnä tätä kaikkea ja ovat jo kurkkuaan myöten täynnä kaltoinkohtelua, että ovat alkaneet "pitämään puoliaan" ja kieltäytyvät väistämästä enää ketään. Liiallisuuksiin mennessään se onkin sitten jo ihan psykoottista toimintaa.

Vierailija
1016/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelen nykyään itse päin, jos eivät osaa liikennesääntöjä vasn seilaavat kuin puolukka …..

Vierailija
1017/1352 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia päinkävelijöitä olivat turistilaumat Helsingin keskustassa silloin kun vielä oli enemmän matkailua. Asuin sellaisella alueella, jonka lähellä oli HopOn -pysäkki ja poukkoilevat, päin rynnivät turistit olivat todella rasittavia. Jos menet jonnekin matkalle, kunnioita asukkaita ja kohteen ympäristöä.

Vierailija
1018/1352 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen huomannut, että teinit  tekee tota, myös naisporukat. miehet osaa väistää eikä kulje niin rivissä kun naiset. ja ihan suomalaiset.

Vierailija
1019/1352 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan järkyttynyt ihmisten käytöksestä. Aikuiset ihmiset tukkivat kulkuväylät eivätkä tee mitään vaikka näkevät että joku tulee vastaan. Lapsillekin kuuluisi opettaa että väitetään = mennään jonoon tien reunaan kun joku tulee vastaan. Vilkkailla kulkureiteillä on syytä pysytellä reunassa ihan koko ajan, sillä myös takaatulijat on osattava huomioida.

1. Muista aina kulkea reunassa (kevyenliikenteenväylillä oikeassa reunassa), älä tuki tietä muilta kulkijoilta.

2. Maantiellä kulje vasenta reunaa.

3. Kapealla polulla kohdatessa kohteliasta että kumpikin väistää oikealle.

Näillä ohjein jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on turvallista ja mukavaa kulkea ilman turhia vaaratilanteita.

Vierailija
1020/1352 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän teitä on kaksi!

Aina naurattaa, kun näen tämän aloituksen ja tulee mielikuva kahdesta äijänjuntturasta, jotka vaan kävelevät päin toisiaan uhmakas ilme naamalla 😆

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme