Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
941/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie Aili A kirjoitti:

Hyvin usein ihmiset puhuvat oikeanpuoleisesta liikenteestä.

Se ei kuitenkaan koske jalankulkijoita.

Oikeanpuoleinen liikenne on itseasiassa ollut alunperin moottoriajoneuvoille.

Nykyään laissa määritellään että kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan paikka on reunassa.

Pyöräilijän paikkaa ei erikseen määritellä, mutta koska jalankulkijat kävelevät reunassa pyöräilijä ajaa siis keskellä.

Tämäkin aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi liukkaassa mäessä ohittaessa, jos pyöräilijä ajaa kevyenliikenteenväylän keskilinjan oikealla puolella että vastaantuleva pyöräilijä ei törmäisi häneen, ja jalankulkija kävelee oikeaa reunaa. Ohitustilanne kestää silloin kauemmin, kuin se kestäisi mikäli jalankulkija käyttäisi vasenta reunaa ja kävelisi vastaan.

Tästä syystä itse mieluummin kävelen vasenta reunaa kevyenliikenteenväylällä.

Tieliikennelaki 13 §

Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Sitten ei kannata ihmetellä jos joku kävelee päälle. Mikään laki ei sano, että bussissa pitää istua ensin ikkunan puolelle tai rullaportaissa seistään oikealla puolella. Silti ihmiset näin toimivat ja saavat yhteiskunnan toimimaan pikkuisen paremmin.

Sulla on ilmeisesti ymmärryksessä jotain vikaa. Tuossahan sanotaan :

"Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä"

Mitä muuta päälle käveleminen on kuin muun liikenteen haittaamista?

Tuossa ei edelleenkään sanota kummalla puolella jalkakäytävää jalankulkijan tulee kulkea. Ajoradalla kävelemisestä sen sijaan sanotaan, että ensisijaisesti vasenta puolta. Ihan hyvin voi johdonmukaisesti jalkakäytävälläkin kulkea vasenta puolta, se on täysin ok.

Mutta jos sulla on noin vakavia omia päähänpinttymiä tuosta asiasta, että se haittaa jo ihan ulkopuolisiakin ihmisiä, niin hae apua.

Vierailija
942/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jotenkin ärsyttää todella paljon kun on koko elämänsä väistelly ja ollu suunnilleen pahoillaan olemassaolostaan ja ylitarkkaavainen siitä ettei tuki tietä tai ole tiellä jne, joku neuroosini. jossain kai se raja tulee vastaan. mullakin on oikeus olla olemassa. en jaksa enää. väistäkää ite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllästyn väistelemään ihmisiä, kun tuntuu, että se olen minä aina joka väistää. Sellainen vastavuoroisuus olisi kiva tässäkin asiassa, mutta valitettavasti tiedän ihmisiä, jotka on vain päättäneet, että he ei väistä koskaan ketään.

Sitten tiedän niitäkin jotka on pihalla Suomen lainsäädännöstä ja luulevat, että jalankulkijoidenkin pitäisi kävellä tien oikeaa laitaa, näinhän ei tietenkään ole enää nykyään, mutta tämän perusteella osa  luulee tekevänsä oikein, kun eivät väistä "väärällä" eli vasemmalla puolen tietä kävelijöitä.

Vierailija
944/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie Aili A kirjoitti:

Hyvin usein ihmiset puhuvat oikeanpuoleisesta liikenteestä.

Se ei kuitenkaan koske jalankulkijoita.

Oikeanpuoleinen liikenne on itseasiassa ollut alunperin moottoriajoneuvoille.

Nykyään laissa määritellään että kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan paikka on reunassa.

Pyöräilijän paikkaa ei erikseen määritellä, mutta koska jalankulkijat kävelevät reunassa pyöräilijä ajaa siis keskellä.

Tämäkin aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi liukkaassa mäessä ohittaessa, jos pyöräilijä ajaa kevyenliikenteenväylän keskilinjan oikealla puolella että vastaantuleva pyöräilijä ei törmäisi häneen, ja jalankulkija kävelee oikeaa reunaa. Ohitustilanne kestää silloin kauemmin, kuin se kestäisi mikäli jalankulkija käyttäisi vasenta reunaa ja kävelisi vastaan.

Tästä syystä itse mieluummin kävelen vasenta reunaa kevyenliikenteenväylällä.

Tieliikennelaki 13 §

Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Sitten ei kannata ihmetellä jos joku kävelee päälle. Mikään laki ei sano, että bussissa pitää istua ensin ikkunan puolelle tai rullaportaissa seistään oikealla puolella. Silti ihmiset näin toimivat ja saavat yhteiskunnan toimimaan pikkuisen paremmin.

Sulla on ilmeisesti ymmärryksessä jotain vikaa. Tuossahan sanotaan :

"Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä"

Mitä muuta päälle käveleminen on kuin muun liikenteen haittaamista?

Tuossa ei edelleenkään sanota kummalla puolella jalkakäytävää jalankulkijan tulee kulkea. Ajoradalla kävelemisestä sen sijaan sanotaan, että ensisijaisesti vasenta puolta. Ihan hyvin voi johdonmukaisesti jalkakäytävälläkin kulkea vasenta puolta, se on täysin ok.

Mutta jos sulla on noin vakavia omia päähänpinttymiä tuosta asiasta, että se haittaa jo ihan ulkopuolisiakin ihmisiä, niin hae apua.

No tuota, jos joku ihminen "kävelee päälle" ja molemmat ovat siis liikkeessä, niin teknisesti ottaen he molemmat kävelee toistensa päälle ja haittaavat toistensa liikennettä, tässä tapauksessa ei oikeastaan voida edes puhua siitä, että vastapuoli kävelee päälle, molemmat on tolloja ja sen vuoksi törmäävät toisiinsa.

Vierailija
945/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Jaksoin lukea tätä keskustelua pari sivua ja oli pakko lopettaa. Kyllä on ihmisillä huono ja ahdistunut olo nykyään.

Vierailija
946/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan yskii kamalasti jos nään et ihminen on tulossa päin.

Vierailija
947/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roadman-jengit eivät väistä ja jollet itse kierrä öljytukkia kaukaa niin tulet ryöstetyksi ja hakatuksi.

Saat mahdollisesti myös puukosta.

Vierailija
948/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tähän samaan asiaan kyllästynyt minäkin. 

Viime talvena kun oli oikein paljon lunta, niin eräällä ulkoilureitillä, jolla ei talvikunnossapitoa eli reitti on osittain kapeaa polkua lumisena talvena, vastaan tuli nuori nainen eikä tehnyt elettäkään väistääkseen -heh hehe - odotti siis suoraan että minä, vanhempana ihmisenä väistän. No, pakkohan sitä oli vähän sinne hangen puolelle mennä, mutta vain vähän, ja olkapäät vähän hipaisivat toisiaan, niin se nuori nainen kyllä mulkkasi, että päin kävellään! Onko tässä joku suunta, että se joka tulee lännestä niin se saa mennä, idästä päin tuleva sen pitää hypätä hankeen. Joskus on myös niin että koiran tai koirien kanssa ulkoilevat odottavat, että vastaantulija väistää koiraa ja häntä itseään.

Sama asia myös kaupoilla: Just eilen, jostain kumman syystä tuo Länsikeksuksen Prisma oli tupaten täynnä porukkaa illalla. Oli maanantai, voi olla että se oli syy, mutta siltikin harvainaisen paljon porukkaa. Heti aulaan tullessa yks nainen kärryjen kanssa tulee sivulta (oikealta) sillä meiningillä, että päälle tullaan jos et väistä... Se oli varmaan joku autoilija, joka on oppinut että oikealta tulevalla on etuajo-oikeus. Ei mitään halua tai tarvetta huomioida muita... minä tulen ja menen niin kuin huvittaa, muut väistäkööt. Samanlaista oli sitten kaupan sisälläkin jossain kohtaa, että että kärryillä menen suoraviivaisesti niin kuin tahdon ja haluan eikä tarvitse yhtään miettiä muiden ihmisten kulkemista. 

No, sitten siellä kaupassa oli yks pariskunta... ei kärryjä, mutta jotain aletavaraa hakemassa... Annoin niille sen aikansa sitä tavaraansa siinä valita, itte oli kattomassa jotain muuta siinä hyllyllä, olin jo ehtinyt itse etsimääni siinä jo vähän käpäilläkin... Tää pariskunta siis vaikutti siltä että ihan tahallaan jäi siihen venyttämään olemistaan, ja lopulta sitte, vaikka olivat jotain kahden euron aletavaraa siinä ettimässä, niin sitten lopulta alkoivat sitä samaa mitä minäkin olin hakemassa niin käpäillä.. että tossa olis noitakin... Juu, siinä vaiheessa meikäläinen häipy... Mä en muuten tiedä, ei niillä mitään ostoskoriakaan ollut, ja jotain kahden euron aletavaraa viivytellen siinä kattelivat mukamas... En tiedä, mitä asiakkaita olivat. Jotenkin kummia nääkin. Pakko kirjottaa... Pakko! Niin sitä on näitten varsinaissuomalaistenkin näköjään ihan pakko kaikenlaista tehdä.... 

Mut siis ihan siis ostoskärryjenkin kanssa tullaan päälle ja päin, ei tarvetta eikä halua väistää tai olla ystävällinen!

Vierailija
949/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tullut kans siihen tulokseen että jotkut on ottaneet elämäntehtäväkseen kävellä suoraan eteenpäin jos joku on tulossa vastaan. Mielestäni molempien pitäisi tehdä pieni väistöliike niin olisi sujuvaa, eikä vain toisen tarvitsisi. Yhden päivän aikana kohtasin kaksi tällaista tyyppiä, en keksi tälle muuta syytä kuin se että heidän on pakko saada jotain nautintoa siitä kun pystyvät vaikuttamaan ympäristöönsä ja elämäänsä edes jollakin lailla saaden toiset poukkoilemaan pois heidän tieltään. En jumalautsi ymmärrä.

Vierailija
950/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomannut saman.Nykyään kun kävelevät päin, en väisty, vaan pysähdyn !

Merkillistä ryntäämistä.

Vierailija
951/1352 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi muutin Helsingistä paikkaan jossa ei ole paljon ihmisiä. Välttelen täälläkin ihmisiä.

Helsingissä saattoi ihmisiä tulla rivinä vastaan ja kukaan ei väistä eikä minulla ole mahdollisuutta väistää esim. metrolaiturilla tai kävelytiellä. Silloin ei auta muuta kuin pysähtyä.

Nuo kaupassa hyllyn valtaajat ärsyttää myös. Olen alkanut sanomaan heille kiitos, sillai vttumaisesti kun vihdoin suvaitsevat päästää minut siihen. Selkeästi näkevät että odotan vuoroani mutta ei elettäkään että hoitaisivat asian sujakasti.

Ihmiset ovat ihan hirveän itsekkäitä. Olen sen huomannut kun olen ollut onnettomuuksissa ja vakavasti sairaana. Ei anneta esim. sairaille, vanhuksille ja kepeillä kulkeville paikkaa metrossa. Tekisi mieli kysyä että miksi metroon rynnivä ei päästä ulostulevia pois ennen kuin itse rynnii ovessa vastaan. Miksi?

Vierailija
952/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämmät kävelee päin. Ensin ne kyllä yrittää veivata oik-vas-oik  :-)  

Johtunee haaroituksesta?

Vierailija
953/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta! Ne, jotka eivät väistä, ovat  aina, ihan  a i n a  nenä kiinni älyluurissa. Jokainen. Lopetan itse väistämisen huomisesta alkaen, koska päälleni taas tänään käveltiin nassu kiinni siinä luurissa. Se loppui nyt!

Vierailija
954/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tällaisen ilmiön vasta kun aloin työnnellä lastenrattaita. Varmaan aiemmin olen itse väistänyt vaistomaisesti kaikkea niin ei ole tullut huomattua. En voi ihan joka ojaan ja lumipenkkaan rattaiden kanssa väistellä. Huvittavin "minä en ainakaan väistä" oli tyyppi koiransa kanssa joka sitten änki todella kapeaan väylään rattaiden ja ison ojan väliin. Toinen on lapset ja nuoret jotka kulkevat yhtenä rintamana tuijotellen puhelimeen. Niitä on hyvä keilailla

Vierailija
955/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä homma muuten loppui kun korona alkoi, nyt päällekävelijät kaduilla ja kaupoissa on palanneet kun viruspelko helpottanut. Eli nämä jyrät ovat hyvinkin tietoisia ympäristöstään.

Vierailija
956/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on lyhtypylväitä. Tsekkaa Specsavers.

Vierailija
957/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistäminen on alistumisen merkki. En alistu, koska olen αlfauros.

Vierailija
958/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain huomata. Ollaan ajatuksissaan. Jutellaan kaverin kanssa tai keskitytään äänikirjojen tai musiikin kuunteluun. Ei siis ole tahallista.

Vierailija
959/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla itsekin väistämättä niin kyllä siinä sitten oppii porukka katsomaan ympärilleen.

Vierailija
960/1352 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, niin minäkin teen

Ja kun kaikki päättävät olla väistämättä, niin kohta on jumalaton kasa ukkoa, akkaa, pentua, autoa, polkupyörää, rollaattoria ym häpäkettä samassa läjässä. Sen jälkeen aloitetaan välienselvittely kuka on kellekin väistämisvelvollinen. Se homma ei selviä kuin nyrkkejä ja astaloita käyttäen.

Tällä landella on paljon mukavampaa täällä ihmiset väistävät ja sanovat vielä hyvät huomenet ohimennessään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän