Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
921/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muut ei väistä, niin kannattaa katsoa kummalla puolella tietä kävelee. Itse kävelen aina tien oikealla puolella ja oletan että vastaantuleva kävelee tien toisella puolella. En lähde väistelemään ketään joka ei näin tee. Jää sitten jalkoihin, puhtaasti hänen oma syy.

Vierailija
922/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnän vaunuja tien oikeassa reunassa. Voin jyrätä päälle, jos ei joku uuno älyä väistyä omaan reunaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne väistää kun ei itse väistä. Antaa heidän maistaa omaa lääkettään :)

Vierailija
924/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten? Ei sillä asialla ole muhun mitään vaikutusta jos joudun jotain väistämään enkä ajattele siitä tilanteesta yhtään mitään. Vai pitäiskö mun jotenkin mieleni siitä pahoittaa kun väistän? 🤭

Vierailija
925/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen isompi, vahvempi, rikkaampi ja älykkäämpi kuin sinä.

Vierailija
926/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla Helsingissä tuli kadulla vastaan neljä rinnakkain kulkevaa nuorta naista. Eivät väistäneet. Viime hetkessä astuin ajotielle, koska muuten olisimme törmänneet. Ihan uskomatonta.

Vierailija
927/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla Helsingissä tuli kadulla vastaan neljä rinnakkain kulkevaa nuorta naista. Eivät väistäneet. Viime hetkessä astuin ajotielle, koska muuten olisimme törmänneet. Ihan uskomatonta.

Nuoret naiset ovat kokemukseni mukaan kaikkein välinpitämättömiä muita kohtaan. Tullaan kolme, neljä, viisi rinnakkain ja ei viitsitä yhtään tiivistää, että pääsisi sujuvasti ohi.

Välillä havainnoin nuoria nais-miespariskuntia. Mikäli pidän pariskunnalla ovea auki, mies kiittää, nainen ei. Mikäli menen heidän jälkeensä, mies pitää takanaan ovea auki jäljessä tuleville, nainen ei. 

Jos nuori nainen ei toimi em. tavalla, on hän 10% poikkeus säännöstä.

Vanhat naiset kiittävät ja ovat ystävällisiä 80%:sesti.

Vierailija
928/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa väistämistä tapahtuu myös kirppareilla. Toiset eivät hievahdakaan, kun tukkii käytävää, kun jäävät käytävälle seisomaan. Sitten kun mä yritän liikkua käytävällä niin tukkijan kohdalla pysähdyn ja jään seisomaan minuutti tolkulla. Toiset eivät silti välitä tippaakaan vaikka näkisi tukkivansa tietä ja jotkut huomauttavat toisille, että väistä, että toiset pääsee ohi. Tässä on se, että oma-aloitteinen väistäminen puuttuu monilta. Useasti joutuu ahtaasti pujottelee ihmisiä, kun ovat toisia huomioon ottamattomia. Itse en edes uskalla huomauttaa toisille, että anteeksi, pääsisinkö ohi, kun toiset kiihtyy ja ovat sitten ärtyisiä.

Hei ihan oikeasti, jos haluat ohi niin suu reippaasti auki ja sanot, että Anteeksi pääsenkö ohi, kiitos. Ihan älytöntä seisoskella minuutti kaupalla vaan siksi, että on kynnysmatto. 

Vierailija
929/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnnän vaunuja tien oikeassa reunassa. Voin jyrätä päälle, jos ei joku uuno älyä väistyä omaan reunaan.

Jyräätkö myös sellaisten vanhusten, pientä lasta taluttavien ja vaunuja työntävien päälle, jotka kulkevat vasemman pientareen puolella, koska eivät pidä turvallisena kävellä omaa oikeaa laitaansa autotien reunassa?

Vierailija
930/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo vielä älynnyt, että niitä vaunuja saa ohjattua muuallekin kuin suoraan eteenpäin?

Vierailija
931/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, tein havainnon, kun takissa on vihainen karhun kuva oikeassa hihassa, väistävät minua kaikki.

Vierailija
932/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä näin itsekäs ja huono käytös kertoo ihmiskunnan ja yksilöiden henkisestä pahoinvoinnista. Se on selvää.

Ainakin suomessa niin moni on ahdistunut, masentunut, kypsynyt, vittuuntunut ja stressaantunut. Todella surullisten ihminen kansakunta tämä.

Se sitten näkyy pahoina oireina kaikin mahdollisin tavoin.

Tästä on siis kyse.

Ja se pahoinvointi taas johtuu suomen huonosta liian vasemmistolaisesta politikasta.

Vierailija
933/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen isompi, vahvempi, rikkaampi ja älykkäämpi kuin sinä.

MT-ongelmia näemmä ainakin löytyy, aika säälittävää.

Vierailija
934/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävelen aina sillä puolella kävelytietä, jossa on pienin riski jäädä auton alle. Vaistomaista toimintaa. Sen sijaan koko kadun vallanneita en kiusallakaan väistä. Jos huomaan hyvissä ajoin, että joku väistää minua, väistän minäkin.

Vierailija
935/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein ihmiset puhuvat oikeanpuoleisesta liikenteestä.

Se ei kuitenkaan koske jalankulkijoita.

Oikeanpuoleinen liikenne on itseasiassa ollut alunperin moottoriajoneuvoille.

Nykyään laissa määritellään että kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan paikka on reunassa.

Pyöräilijän paikkaa ei erikseen määritellä, mutta koska jalankulkijat kävelevät reunassa pyöräilijä ajaa siis keskellä.

Tämäkin aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi liukkaassa mäessä ohittaessa, jos pyöräilijä ajaa kevyenliikenteenväylän keskilinjan oikealla puolella että vastaantuleva pyöräilijä ei törmäisi häneen, ja jalankulkija kävelee oikeaa reunaa. Ohitustilanne kestää silloin kauemmin, kuin se kestäisi mikäli jalankulkija käyttäisi vasenta reunaa ja kävelisi vastaan.

Tästä syystä itse mieluummin kävelen vasenta reunaa kevyenliikenteenväylällä.

Tieliikennelaki 13 §

Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Vierailija
936/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne väistää kun ei itse väistä. Antaa heidän maistaa omaa lääkettään :)

niin muutta katos kun jos se toinenkin ajattelee noin, niin silloinhan te pällit törmäätte toisiinne, vaikka onhan se koomista ja hauskaa näin sivulliselle, jolle päällekävely ei ole mikään pakkomielle.🤣

Vierailija
937/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin ne ämmät jotka huutelevat oikeanpuoleisesta liikenteestä väistävät setämiehet, mutta riehuvat muille naisille. Ja ajavat pyörillä jalkakäytävillä!

Estrogeenilääkitys ei voi olla niin kallis!

Vierailija
938/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheet ovat pahimpia, mennään koko tien leveydeltä ja ollaan sitä mieltä, ettei meidän tarvitse ketään väistää, kun meillä on sentään lapsia! Uskomattomin tilanne mihin olen törmännyt sattui kun olin koiran kanssa lenkillä sellaisella leveähköllä hiekoitetulla lenkkipolulla, joka kulki metsän keskellä. Siellä oli yhden mutkan takana kaksi lasta touhuamassa jotain poikittain olevan lasten polkupyörän kanssa, ja lopun kulkureitistä tukki äiti, joka katseli vierestä jälkikasvuaan. Odotin tietysti että edes joku heistä väistää, jotta pääsen ohittamaan, mutta se äiti alkoikin osoitella taaksepäin ja huudella, että tuoltapäin lähtee metsäpolku, kierrä sieltä. Lapset kuulemma halusivat juuri siinä kohdassa keskellä lenkkipolkua korjata pyörää. Kun kysyin että ettekö te voisi vain väistää sen verran, että pääsen ohi, niin tämä äiti oikein suuttui. "Mulla on kaksi lasta ja sulla on vain koira, pitäisi olla ihan selvä asia kumman kuuluu väistää!"

Lapsia pitäis nimenomaan _opettaa_ väistämään muita tarvittaessa ym käytöstapoja. Välillä tulee semmoinen tunne etteivät vanhemmat nykyisin enää tiedä, mitä käytöstapoja tai taitoja lapsille tulisi opettaa. Eivät muista omasta lapsuudestaan tai jotain.. tai sitten pitävät niitä turhina.

Itse sain lapsena kuulla kyllästymiseen asti äidiltäni että "väistäppä, sieltä tulee joku" ja joskus ihan vetikin sivu tai sanoi että tuleppa tännemmäs. Myös ostoskärryjä oli tapana siirtää muiden tieltä tai kysyttiin pitääkö toisen asiakkaan päästä ohi.

Tuntuu että tämä sama ilmiö on nykyisin kauppojen hyllyväleillä.

Vierailija
939/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

*sivuun

Vierailija
940/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie Aili A kirjoitti:

Hyvin usein ihmiset puhuvat oikeanpuoleisesta liikenteestä.

Se ei kuitenkaan koske jalankulkijoita.

Oikeanpuoleinen liikenne on itseasiassa ollut alunperin moottoriajoneuvoille.

Nykyään laissa määritellään että kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan paikka on reunassa.

Pyöräilijän paikkaa ei erikseen määritellä, mutta koska jalankulkijat kävelevät reunassa pyöräilijä ajaa siis keskellä.

Tämäkin aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi liukkaassa mäessä ohittaessa, jos pyöräilijä ajaa kevyenliikenteenväylän keskilinjan oikealla puolella että vastaantuleva pyöräilijä ei törmäisi häneen, ja jalankulkija kävelee oikeaa reunaa. Ohitustilanne kestää silloin kauemmin, kuin se kestäisi mikäli jalankulkija käyttäisi vasenta reunaa ja kävelisi vastaan.

Tästä syystä itse mieluummin kävelen vasenta reunaa kevyenliikenteenväylällä.

Tieliikennelaki 13 §

Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Sitten ei kannata ihmetellä jos joku kävelee päälle. Mikään laki ei sano, että bussissa pitää istua ensin ikkunan puolelle tai rullaportaissa seistään oikealla puolella. Silti ihmiset näin toimivat ja saavat yhteiskunnan toimimaan pikkuisen paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän