Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Koska patriarkaatti.
Minä työnsin kerran tällaista tilanvaltaajaa kämmenellä stop-asennossa jotta pääsin ohi. Oli järkyttynyt kun nainen kosketti häntä. Kjäh.
Itsehän odottelen sitä koronakeppiä saatavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska kyse ei ole todellakaan pelkästä kävelystä. Se on testi mielen lujuudesta.
Katson sinua suoraan silmiin samalla kun jyrään sinut. Pelottaako? Pelkoreaktio saa sinut joko jähmettymään, väistymään tai taistelemaan. Suurin osa ihmisistä jähmettyy.
Kyllä minäkin vähän varon mielenterveys potilaita. Tiedostatko että sinua ei pidetä ihan normaalina uhmakkaine tuijotuksinesi? Eikä sinua myöskään pidetä mitenkään ylivoimaisena voittajana, vaan mietitään että oletko karannut jostain laitoksesta ja jähmettyneenä arvioidaan mihin sinusta pitäisi ilmoittaa.
Joskus olen tehnyt niin että olen tiukasti tuijottanut silmiin ja sanonut tööt tööt. Jälkeen päin naurattaa itseäkin.
Se on kyllä totta mitä sairaampi ihminen sitä helpompi muiden kävellä päälle ja muutenkin käyttäytyä huonosti. Olen ollut pahasti sairaana monesti, esim. syöpäsairaana, kaljuna huonovointisena liikkunut sekä rollaattorilla, silloin opin miten itsekkäitä ja ilkeitä ihmiset on ja opin kyynärpäätaktiikan.
Lohduttavaa tietää, että tämä on yleinen ongelma. Itse olen harmittoman ja herttaisen näköinen nuorempi nainen, joten olen ajatellut jyräämisen johtuvan siitä. Nykyään en juurikaan väistele, vaan pidän oman paikkani oikealla. Osumiahan siinä tulee, mutta vasen olkapää ja käsivarsi ovat jo valmistautuneet iskuun, niin eipä se haittaa. Toinen kummallinen ongelma on koiranomistajat, jotka itse kyllä pysyvät oikealla, mutta antavat pitemmällä hihnalla koiransa poukkoilla missä sattuu ohitustilanteessa. Lähes poikkeuksetta ne ovat pienempiä koiria. Eli jos omistajalla ei ole koirankoulutustaitoja, niin kokonsa puolesta koirat kyllä voisi vetää sinne oikealle. Pidän koirista, mutta tällaisissa tilanteissa en hidasta tai väistä koiraa. Eihän se omistaja muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
mitä te päinkävelijät saatte tästä toiminnastanne?
todellisuudessa tämä voimafantasiointinne jää tälle palstalle, ja oikeassa elämässä juoksette kuset housuissa sinne ojaan
Sama kysymys sinulle, miksi et väistä? Sillä ainoalla aivosolulla ei pysty?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tien vasenta puolta kulkijat, jotka kokevat asiakseen olla väistämättä. Itse kävelen aina oikeanpuoleista tietä kuten kuuluukin, vastaan marssii samaa puolta pitkin tyyppi joka ei tee elettäkään väistääkseen vaan runnoo vaikka läpi. Mikä näitä vaivaa? On niin yksinkertaista kävellä sitä oikeaa puolta pitkin ja välttää törmäilyt, miksi niin moni ei tee sitä?
Huvitti jonkun aikaa sitten kun kävelin pitkää suoraa suositulla ulkoilureitillä. Yksi v**n väistämiskyvytön pölvästi kulki vasenta laitaa ja kaikki kymmenet muut kulkijat oikeaa laitaa. Tällä pölvästillä ei äly riittänyt vaihtaa puolta vaikka jatkuvalla syötöllä muut joutuivat häntä väistämään. Tai sitten vain luonnehäiriössään tekin sen tahallaan.
Kerran käveli vanhempi hienosti pukeutunut pariskunta vastaan, he kävelivät minuun nähden toisella puolen vastaan siis, huomattuaan minut nainen koukkaa puolelleni ja kävelee päin tahallaan, väistin nurmikolle asti. Olen suomalainen satojen vuosien todisteiden kanssa kirjoissa mutta tumma tukkainen ja nainen katsoi voivansa loukata minua, vielä harmaapäisenä blondinakin. Suomi vuonna 2021.
Vierailija kirjoitti:
Kerran käveli vanhempi hienosti pukeutunut pariskunta vastaan, he kävelivät minuun nähden toisella puolen vastaan siis, huomattuaan minut nainen koukkaa puolelleni ja kävelee päin tahallaan, väistin nurmikolle asti. Olen suomalainen satojen vuosien todisteiden kanssa kirjoissa mutta tumma tukkainen ja nainen katsoi voivansa loukata minua, vielä harmaapäisenä blondinakin. Suomi vuonna 2021.
joo ja en ole siis edes romani tai muu vähemmistön edustaja vaan ihan kantis
Parhaita on useamman henkilön porukassa liikkuvat, jotka valtaavat siis koko tien. Sitten kun oma kivuliaan kova läppärilaukun kulma osuu siihen reunimmaiseen niin sitten nokka pystyssä mulkoillaan. :D
Onneksi olen iso mies niin eivät kovin usein uskalla päin kävellä. Joskus joku teiniuhoa täynnä oleva kukkakeppi käveli ja alkoi huudella perään kun lensi perseelleen. Huutelu loppui saman tien kun käännyin katsomaan mitä pojulla oli asiaa.
Jalankulkija saa Suomessa itse asiassa valita, käveleekö oikealla vai vasemmalla puolella jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää, mutta tietysti jokaisella on väistämisvelvollisuus.
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle#b949…
Olen itsekin ihmetellyt, että varsinkin porukalla liikkeellä olevat eivät väistä yksin liikkeellä olevaa. Aluksi se ärsytti todella paljon, mutta olen päättänyt ottaa ihan sama -asenteen kun en asiaan voi kuitenkaan vaikuttaa. Tulisi muuten hirveä ketutus itselle loppujen lopuksi ihan mitättömästä asiasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttavaa tietää, että tämä on yleinen ongelma. Itse olen harmittoman ja herttaisen näköinen nuorempi nainen, joten olen ajatellut jyräämisen johtuvan siitä. Nykyään en juurikaan väistele, vaan pidän oman paikkani oikealla. Osumiahan siinä tulee, mutta vasen olkapää ja käsivarsi ovat jo valmistautuneet iskuun, niin eipä se haittaa. Toinen kummallinen ongelma on koiranomistajat, jotka itse kyllä pysyvät oikealla, mutta antavat pitemmällä hihnalla koiransa poukkoilla missä sattuu ohitustilanteessa. Lähes poikkeuksetta ne ovat pienempiä koiria. Eli jos omistajalla ei ole koirankoulutustaitoja, niin kokonsa puolesta koirat kyllä voisi vetää sinne oikealle. Pidän koirista, mutta tällaisissa tilanteissa en hidasta tai väistä koiraa. Eihän se omistaja muuten opi.
Sinut kyllä pitäisi kiilata lähimpään syvään ojaan aina ohittaessa. Todella ällöttävä tapa suhtautua viattomiin eläimiin ja samassa lauseessa kerrot vielä pitävästi koirista. :D ääliö.
Mitäpä jos sinäkin vain pitäisit oman pikku söpöliinisi siellä oikealla puolella. Koirakouluista saat taitoja koirasi kasvattamiseen, tämä on myös lemmikkisi parhaaksi.
manslamming, miehet eivät väistä vastaantulevia naisia
testatkaa, naiset, joskus: älkää väistäkö vastaantulevia miehiä, katsokaa miten reagoivat
Tää on niin ärsyttävää. Itsekin vain havahduin jossain vaiheessa siihen, että miksi se olen p*rkele aina minä, joka väistää? Vai enkö vain huomioi toisten ihmisten väistämisiä? Aloin sitten ihan tietoisesti välttämään väistämistä ja yhteentörmäyksiä tuli hämmentävän paljon - tosin vielä enemmän hämmensi näiden törmäilijöiden ihmettelevät tai vihaiset katseet, kun joku ei väistänytkään heidän korkeuttaan :D Miksi nämä ihmiset kuvittelevat, että muilla on joku velvollisuus väistää heitä, mutta heillä ei ketään?
Tähän vuodenaikaan lumiset polut on hauskoja, sillä ne ovat niin kapeita, että molempien on pakko väistää, jos haluaa pysyä polulla. Silti monta kertaa vastaantuleva on vain tarponut keskellä polkua, olettaen mun hyppäävän sitten umpihankeen tai koiran pissien keskelle ihan vain häntä väistääkseen. Sitten mulkoillaan ja tuhistaan vihaisesti, kun olkapäät jysähtää yhteen.
Myös teiniporukat on ärsyttäviä, erityisesti nuoret miehet, harmi kyllä. Tässä taannoin kuljin todella liukasta ja kapeaa kävelytietä, ja vastaan tuli 7-8 nuoren miehen (ehkä 16-19-vuotiaita) porukka, jotka kävelivät todella itsepintaisesti täyttäen koko tien. Kuljin niin reunassa kuin pystyin, mutta mun olisi pitänyt väistää joko lumiauran tekemään lumikasaan tai vilkkaalle ajotielle. Törmäsinpä sitten kirjoja täynnä olevalla kangaskassillani suoraan minua päin jyränneeseen tummahipiäiseen kaveriin, joka horjahti hieman ja melkein kaatui liukkaalla kävelytiellä lättäpohjaisine tennareineen. Ja varmasti muuten sattuikin kovakantinen kirjankulma käsivarressa, mutta minkäs sille voi. Kun on ilmeisesti pakko kävellä neljä nuorta sälliä vierekkäin, niin osumia voi tulla.
Yhtenä aiempana lumisena talvena kävelin sellaista kapeaa uraa jossa juuri mahtui yksi ihminen kulkemaan. Vastaan tuli nainen kahden fleksin päässä sinkoilevan raivopään chihun tms. oravan kanssa, enkä pystynyt väistämään senttiäkään ilman että olisin joutunut konttaamaan metrin hangessa, ja toinen piski raivostui tästä niin että syöksyi kuola roiskuen mun jalkaan kiinni. Onneksi sillä ei ollut juuri hampaita ja mulla paksut housut, mutta edelleenkään en tiedä olisiko mun pitänyt ehkä väistää ilmaan ja tehdä pituushyppy niiden fifien yli, vai miten noissa tilanteissa muka pitäisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut kyllä pitäisi kiilata lähimpään syvään ojaan aina ohittaessa. Todella ällöttävä tapa suhtautua viattomiin eläimiin ja samassa lauseessa kerrot vielä pitävästi koirista. :D ääliö.
Ja sinulla taitaa olla koiran aivotkin... nuoletko anaalirauhasiasi myös?
Itse ainakin väistelen muita vaikka olen iso mies. Ei ole mitään hyötyä tehdä arkielämästään taistelua ja lisätä muiden etenkin naisten mielenterveyden ongelmia. Lisäksi Suomessa harvoin tarvitsee tehdä nopeita väistöliikkeitä.
Olen pohtinut ihan samaa. Johtuuko tämä siitä, että lapsia käsketään pitämään kiinni pikkusisaruksen rattaiden rungosta, jos ne kävelee kadulla. Siinä tottuu kulkemaan leveässä revohkassa eikä tyhmä mutsi osaa opettaa, että väistääkin vois.
Myöhemmin sama jatkuu, päiväkodissa ja kouluretkillä mennään leveästi parijonossa koko kävelytien leveydeltä, muut väistää meitä. Sitten vapaalla kuljetaan kaveriporukalla höpisten, leveästi pitkin katuja eikä edelleenkään tajuta, että on kohteliasta isomman porukan väistää yksinkulkijaa. Koska ei ole kasvatettu! Koska ei edes tajuta, jos joku ei sano. Koska ollaan niin saamarin yksinkertaisia.
Hiton savupirttien kansa, ei mitään käytöstapojen alkeitakaan.
Vierailija kirjoitti:
manslamming, miehet eivät väistä vastaantulevia naisia
testatkaa, naiset, joskus: älkää väistäkö vastaantulevia miehiä, katsokaa miten reagoivat
Ei ole. Olen pienikokoinen nainen (160cm) ja kyllä, minua väistää kadulla sekä miehet että naiset. Kävelen itse aina oikeaa reunaa ja periaateen vuoksi en suostu väistämään "väärä puolta" käveleviä. Kai avain tähän on valtava ego ja kiukkuinen katse :D
Toki poikkeuksia teen esim. koiranulkoiluttajien, pyörätuolien, vanhuksien ja lastenrattaiden kanssa, koska väistäminen on minulle helpompaa kuin heille.
Mä olen dopermani.
Väistättekö suosiolla?