Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Mä oon myös kyllästynyt siihen että kun kävelen yksin tien oikeassa reunassa ja vastaan tulee 2 tai useamman ihmisen porukka, minun kuuluisi ilmeisesti hypätä ojaan siksi aikaa jotta nuo vastaantulijat saa jatkaa rinnakkain kävelyä.
Teenkin nykyään niin etten enää väistä vaan tulen pokkana vastaan ja lopulta pysähdyn siihen nenän eteen jos on tarve. Aina ovat sitten lopulta ymmärtäneet väistää.
Kaikkein käsittämättömintä on tosiaan juuri se, että nämä jotka eivät tee itse elettäkään väistääkseen, raivostuvat aina jos muut eivät väistä heitä. Kävelin jokin aika sitten sellaista kapeahkoa polkua pitkin, jonka molemmilla puolilla oli korkeat lumipenkat, ja jossa kaksi ihmistä mahtuu juuri toistensa ohi, jos kumpikin siirtyy reunaan. Minua vastaan tuli keski-ikäinen nainen, ja siirryin tietysti hänet huomatessani polun oikeaan reunaan. Hän kuitenkin jatkoi keskellä polkua kävelyä, niin että minun olisi pitänyt hypätä lumihankeen, ettei olisi tullut törmäystä. Kun sitten väistämättä törmäsimme, hän alkoi raivota että "on se nyt kumma kun yhtään ei voi väistää!!" En voi ymmärtää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu.
Just eilen mietin samaa asiaa, kun lenkillä jouduin taas väistelemään ihmisiä. Miksi minä olen aina se joka väistää? Väärällä puolella kävelevät on niitä joiden tulee väistää. Taidan nyt lopettaa sen, ja jos tulee törmäys, niin ei voi mitään.
Jos rinnakkain kulevasta perheestä joku näkee että takaa tulee ohittaja, hän ei sano mitään muille . Olettaa, että ohittaja väistää ojan tai penkereen kautta. Mutta olen ulkoillessa huomannut, että ulkomaalaiset perheet asettuvat jonoon kun huomaavat ohittajia. Olen aina kiittänyt huomaavaisuudesta heitä. Suomalaiset möllikät ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Just eilen mietin samaa asiaa, kun lenkillä jouduin taas väistelemään ihmisiä. Miksi minä olen aina se joka väistää? Väärällä puolella kävelevät on niitä joiden tulee väistää. Taidan nyt lopettaa sen, ja jos tulee törmäys, niin ei voi mitään.
Kävellä saa kummallakin puolella ja älykkäämpi väistää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, niin minäkin teen
Laita semmoinen vaate missä on teräviä pitkiä piikkejä niin sikku siihen kävelee päin sattuu. Sit ne oppii kun törmää suhun ettei ole kannattavaa,
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.
Pari kertaa olen joutunut pysähtymään vastaantulijan kanssa kun olen kävellyt paikassa, jossa ei pysty enempää väistämään (oikealla puolella seinä, kaide, oja tms). Vastaantulevalla pölvästillä joka kerta hölmistynyt ilme kun tuli pysähdys ja onkin pakko itse väistää. V**u että ihmiset osaavatkin olla typeryksiä.
Ja se että kauheen moni ei näytä tietävän/muistavan että pyörätiellä kuljetaan oikeaa reunaa. En kyllä ala väistämään ketään väärää puolta kulkevaa kun kerran kyltissäkin lukee että oikeanpuoleinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellä saa kummallakin puolella ja älykkäämpi väistää.
Monien aivokapasiteetille väistäminen on tosiaan ylivoimaisen vaikea tehtävä. Pitääkin joskus katsoa onko heillä tarralenkkarit, sillä kengännauhoja eivät aivan varmasti osaa myöskään sitoa.
Miksi et itse väistä? Mikä ihme periaate on olla väistämättä? Sitten ymmärrän jos liikkuminen on muuten vaikeaa. Itse väistelen muita ihan mielelläni enkä pidä sitä mitenkään vaikeana.
Ei riitä pelkkä väistämättömyys, oikea asenne pitää olla mukana. Huomasin, että kun harpoin raivolla eteenpäin naama kuin myrskyn merkkinä (olin vihainen jostain ihan kanssakävelijöistä riippumattomasta asiasta), minua väistettiin. Myöhemmin kokeilin laittaa resting bitchfacen päälle, kävelin rivakasti selkä suorana, pää mahdollisimman pystyssä ja hartiat mahdollisimman leveänä, ja jostain syystä minua väistettiin taas. Yleensä kävelen ujona pieneen tilaan kääriytyen, ja päällehän muut tulevat, totta kai.
Sellainen huomio myös, että vilkaista vastaantulijoita silmiin sen resting bitchfacen kanssa. Ei riitä jos mökötät katse katua kohti.
Kai nämä jutut perustuvat johonkin alkukantaisiin vaistoihin. Ihan jännää kyllä.
Myös auton alle kävellään koska minulla on oikeus siihen.
Jotkut vaikuttavat hyvin kyllästyneiltä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun joka toinen vastaantulija kulkee aina eri puolella tietä ja ne kaikki odottaa että mä väistän, vaikka sitten ajoradalle tai ojaan. Ihan oikeasti on sellaista minäminää liikkeellä!
Nyt kun on paljon lunta, ihmiset myös odottaa että se toinen väistää tallatulta uralta polvenkorkuiseen kinokseen.
Miten ajattelit homman hoitaa? Hyppäätlö yli vai ryömitkö ali?Kyllähän sinäkin haluat, että se toinen hyppää kinokseen, että sinä et joutuisi. Jomman kumman on se tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos rinnakkain kulevasta perheestä joku näkee että takaa tulee ohittaja, hän ei sano mitään muille . Olettaa, että ohittaja väistää ojan tai penkereen kautta. Mutta olen ulkoillessa huomannut, että ulkomaalaiset perheet asettuvat jonoon kun huomaavat ohittajia. Olen aina kiittänyt huomaavaisuudesta heitä. Suomalaiset möllikät ei tajua.
Vai sellaista olet huomannut. Täälläpäin ulkomaalaiset jättiperheet eivät tee elettäkään väistääkseen niin takaa kuin edestäkään ohittavia, vaan ojien kautta joutuu muut pomppimaan. Ei toki väistä kyllä suomalaisetkaan.
tämähän oli jonkun feministitoimittajan voimafantasia, ja käveli täysiä päin miehiä "tutkimusmielessä".
tästäkin on siis kiittäminen feministejä.
Lapsiperheet ovat pahimpia, mennään koko tien leveydeltä ja ollaan sitä mieltä, ettei meidän tarvitse ketään väistää, kun meillä on sentään lapsia! Uskomattomin tilanne mihin olen törmännyt sattui kun olin koiran kanssa lenkillä sellaisella leveähköllä hiekoitetulla lenkkipolulla, joka kulki metsän keskellä. Siellä oli yhden mutkan takana kaksi lasta touhuamassa jotain poikittain olevan lasten polkupyörän kanssa, ja lopun kulkureitistä tukki äiti, joka katseli vierestä jälkikasvuaan. Odotin tietysti että edes joku heistä väistää, jotta pääsen ohittamaan, mutta se äiti alkoikin osoitella taaksepäin ja huudella, että tuoltapäin lähtee metsäpolku, kierrä sieltä. Lapset kuulemma halusivat juuri siinä kohdassa keskellä lenkkipolkua korjata pyörää. Kun kysyin että ettekö te voisi vain väistää sen verran, että pääsen ohi, niin tämä äiti oikein suuttui. "Mulla on kaksi lasta ja sulla on vain koira, pitäisi olla ihan selvä asia kumman kuuluu väistää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, niin minäkin teen
Laita semmoinen vaate missä on teräviä pitkiä piikkejä niin sikku siihen kävelee päin sattuu. Sit ne oppii kun törmää suhun ettei ole kannattavaa,
Nahka- ja farkkutakkeihinhan jotkut laittavat piikikkäitä niittejä olkapäille. Alkoi yhtäkkiä kovasti mieli alkaa käyttää sellaista!
Vierailija kirjoitti:
tämähän oli jonkun feministitoimittajan voimafantasia, ja käveli täysiä päin miehiä "tutkimusmielessä".
tästäkin on siis kiittäminen feministejä.
No ketä on kiittäminen siitä, että ne miehet kävelevät täysillä päin? Äitejä? Jotenkin tästä on saatava naisten vika.
Mulla on vinkki teille! Itse teen niin että kun olen koiran kanssa lenkillä ja joku on kävelemässä väärää puolta päin, niin päästän koiran pidemmälle haistelemaan ojaa ja pysähdyn. Nyt kun tämä väärää puolta kävelevä on tulossa päin, niin hän ei kehtaa/voi syyttää minua päin kävelystä koska olen pysähtynyt. Tätä voi tehostaa kaivamalla puhelimen taskusta ja tuijottamalla sitä tai kääntymällä sivuttain. toimii joka kerta ja tällä kikalla kun pokan pitää, niin ei ole tullut väistämis ongelmaa.:D ei kannata pysähtyä liian aikaisin ettei vastapuoli tee samaa, vaan kun etäisyyttä on niin vähän että vastapuolen olisi outoa pysähtyä.
Ärsyttää kevyenliikenteenväylällä pyöräillessä kun ihmiset hortoilee miten sattuu. Jatkuvaa Z-liikettä saa tehdä, että eteenpäin pääsisi, prkl 😡