Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
mitä te päinkävelijät saatte tästä toiminnastanne?
todellisuudessa tämä voimafantasiointinne jää tälle palstalle, ja oikeassa elämässä juoksette kuset housuissa sinne ojaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämähän oli jonkun feministitoimittajan voimafantasia, ja käveli täysiä päin miehiä "tutkimusmielessä".
tästäkin on siis kiittäminen feministejä.
No ketä on kiittäminen siitä, että ne miehet kävelevät täysillä päin? Äitejä? Jotenkin tästä on saatava naisten vika.
Lue kommentti 35.
Tämä on niin raivostuttavaa.. Itse väistin kaikkia ennen tosi tunnollisesti, otin muut vuolaasti huomioon.
Enää en jaksa olla se, joka kahlaa lumipenkassa, kun muista tienkäyttäjistä piittaamattomat valtaavat rinnakkain koko tien.
Hyvä taktiikka kadullq kävellessä on tehdä käsien venyttelyä/vetristelyä sivuille huitoen ennen kuin vastaantulijat ovat kohdalla.
Myös ihan pysähtyminen toimii tosi hyvin, kun näkee jonkun tulevan samaa linjaa kohti. Ei jää epäselvyyttä kuka törmäsi ja keneen!
Kaikille täytyisi opettaa liikennesäännöt ja niitä noudattaisiin myös kevyessä liikenteessä, kaupan käytävillä, julkisissa sisätiloissa..
Niin tuttua. Väistämättömyyttä harrastavat kaikenikäiset ihmiset. Lapset ja nuoret ymmärrän, sillä heidän aivojen kehityksensä on vielä kesken. He kulkevat rinnakkain melkeinpä aina.
Sitä en ymmärrä, että lastenvaunujen kanssa kuljetaan rinnakkain jopa kauppojen sisääntulossa ja muut saavat litistyä seinää vasten. En enää väistä näitä.
Myöskin muut leveästi kulkevat seurueet olen väistänyt omalta osaltani riittävästi. Nykyään kuljen omalla puolellani suoraan ja jos leveästä seurueesta kukaan ei väistä, niin sitten törmätään. Ihan kiltisti en törmäystä ota vastaan.
Vierailija kirjoitti:
todellisuudessa tämä voimafantasiointinne jää tälle palstalle, ja oikeassa elämässä juoksette kuset housuissa sinne ojaan
Ei ole virtsankarkailuongelmaa ainakaan toistaiseksi.
Miten saat aivoissasi käännettyä normaalin sosiaalisen toiminnan vaatimisen kanssakulkijoita voimafantasioinniksi? Virtako sulla joku neste väärään suuntaan?
Minua ihmetyttää tien vasenta puolta kulkijat, jotka kokevat asiakseen olla väistämättä. Itse kävelen aina oikeanpuoleista tietä kuten kuuluukin, vastaan marssii samaa puolta pitkin tyyppi joka ei tee elettäkään väistääkseen vaan runnoo vaikka läpi. Mikä näitä vaivaa? On niin yksinkertaista kävellä sitä oikeaa puolta pitkin ja välttää törmäilyt, miksi niin moni ei tee sitä?
Kävelen päin siinä tapauksessa, että itse kävelen liikennesääntöjen mukaan (oikealla) ja vastapuoli ei kävele liikennesääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole virtsankarkailuongelmaa ainakaan toistaiseksi.
Miten saat aivoissasi käännettyä normaalin sosiaalisen toiminnan vaatimisen kanssakulkijoita voimafantasioinniksi? Virtako sulla joku neste väärään suuntaan?
Ja sinäkö kävelet ihmisiä päin?
Mua vituttaa iholle tulevat maskimummot.
Itse pyrin pitämään etäisyyksiä.
Ei voi edes kävelemisestä keskustella täällä, ihan asiallisia viestejä näköjään poistettu keskustelusta.
Oikea puoli todellakin. Jos on luminen pikkupolku niin oletan aina että molemmat väistää vähän eikä kummankaan tarvitse mennä kokonaan hankeen. Jos koiranulkoiluttaja kävelee vastaan oikealla, yleensä väistän mukisematta vasemmalta ettei tarvitse kiskoa koiraa ja saa haistella rauhassa. Jos vastaantuleva koiranulkoilttaja väistää vasemmalle minun kävellessä oikealla, olen yleensä aika otettu.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä jatkat urpona väärää tienreunaa kävelemistä ja väistämättömyyttä. Koska sulla on oikeus.
Olen joskus tahallani kävellyt päin.
Oho!
Mikset väistänyt?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein käsittämättömintä on tosiaan juuri se, että nämä jotka eivät tee itse elettäkään väistääkseen, raivostuvat aina jos muut eivät väistä heitä. Kävelin jokin aika sitten sellaista kapeahkoa polkua pitkin, jonka molemmilla puolilla oli korkeat lumipenkat, ja jossa kaksi ihmistä mahtuu juuri toistensa ohi, jos kumpikin siirtyy reunaan. Minua vastaan tuli keski-ikäinen nainen, ja siirryin tietysti hänet huomatessani polun oikeaan reunaan. Hän kuitenkin jatkoi keskellä polkua kävelyä, niin että minun olisi pitänyt hypätä lumihankeen, ettei olisi tullut törmäystä. Kun sitten väistämättä törmäsimme, hän alkoi raivota että "on se nyt kumma kun yhtään ei voi väistää!!" En voi ymmärtää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu.
Tossa kohtaa pitää antaa halpa mulkaisu, tai jatkaa eteenpäin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sitten tempperamenttisen ihmisen tulee raivota takaisin "niinpä on se kumma saa tana kun ihmiset ei väistä!!".
Yhtä huvittavaa,jos joku auto tulee kolmion takaa risteyksestä eteen ja heristää nyrkkiä suoraan ajavalle.Vaikka itse rikkoo väistämissääntöä.
Koska kyse ei ole todellakaan pelkästä kävelystä. Se on testi mielen lujuudesta.
Katson sinua suoraan silmiin samalla kun jyrään sinut. Pelottaako? Pelkoreaktio saa sinut joko jähmettymään, väistymään tai taistelemaan. Suurin osa ihmisistä jähmettyy.
Muistan kun nuorempana, 18–19-vuotiaana, kaupassa käydessäni ihmiset kävelivät minua päin usein. Varsinkin keski-ikäiset ja vanhemmat miehet. Tuijottivat vaan jonnekin pääni yläpuolelle ja jyräsivät päälle. Törmätessämme annoin kyllä terävästi kyynärpäästä tai ostoskorista kylkeen. Tällöin päällekävelijä usein kääntyi kannoillaan toljottamaan hämmentyneesti minua.
Enää kaksvitosena ei tätä ongelmaa ole. Ehkä olen niin kestov*ttuuntuneen näköinen että pelotan muut ihmiset pois :D Pukeutumistyylini ei ole muuttunut, en ole kasvanut pituutta tms. En siis keksi ainakaan ulkonäöstäni mitään muutosta, joka selittäisi tämän että ennen käveltiin päin ja nykyään ei.
Minä kävelen päivittäin useita lenkkejä 10v dobermannin kans. Koskaan ei ole tullut ongelmia väistämisen kanssa.
Osa ihmisistä on järkyttävän yksinkertaisia. Tiedän tilanteen, koska vastaan heidän puheluihinsa.
Kesällä pyöräilin niin usein kävellään kolme-neljä rinnan ja olisin joutunut ohittamaan heidät pöpelikön kautta eli väylän ulkokautta. Sitten mulkoillaan jos soittaa kelloa tms.?!
Samoin sauvakävelijät kävelevät usein kaksi rinnan sauvoineen; miten heistä pääsee ohitse? Koiranulkoiluttajat ovat siitä vähän vaarallisia ettei koskaan tiedä mihin suuntaan koira pomppaa tiukassa paikassa jne.