Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
461/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pientä katuraivoa meinaa aina iskeä, kun edessäni kävelee jalkakäytävän leveydeltä vierekkäin joku pariskunta tai useamman henkilön porukka. Matelevat hitaasti ja pitäisi päästä takaapäin ohi. Kun yrittää päästä ohittamaan, niin joutuu jostain lumipenkkojen tai kuralammikoiden kautta kiertämään, kun eivät tajua muuten tiivistää yhtään. Pimputtaisin jotain kelloa, jos olisin pyörällä liikenteessä, mutta mitä pitää jalankulkijana huudella? Olen joskus yrittänyt vähän kuuluvammalla äänellä sanoa, että saisiko tietä, mutta siihen ei ainakaan reagoitu mitenkään.

Kaikkein pahinta on kun edessä kulkee rivi sauvakävelijöitä! Huitovat sauvoillaan taakse ja sivuille niin ettei pääse edes lähelle, jotta voisi yrittää ohi. Eivätkä edes kuule mitään kaakatuksensa ja tökkimisensä yli, kun yrität sieltä kauempaa huikata, että voisitteko vähän väistää.

Vierailija
462/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää Pariisissa ja sen jälkeen suomalainen kävelykulttuuri alkaa tuntua hyvin kohteliaalta.

Vierailija
464/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari kolme vuotta sitte ulkomailla. Rantabulevardilla vastaan tuli tosi pelottavan näköinen heppu. n. 190cm, lihaksikas, mutta ei bodari. Ennemminkin joku kamppailuheppu, jotain orientaali tatskoja rintakehässä. Tultiin kohdakkain ja se väisti kohteliaasti. Itse olen n. 165 cm mies, pikkusen pullukka. 

Vierailija
465/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä ketään. Kävelkööt päin.

Vierailija
466/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pientä katuraivoa meinaa aina iskeä, kun edessäni kävelee jalkakäytävän leveydeltä vierekkäin joku pariskunta tai useamman henkilön porukka. Matelevat hitaasti ja pitäisi päästä takaapäin ohi. Kun yrittää päästä ohittamaan, niin joutuu jostain lumipenkkojen tai kuralammikoiden kautta kiertämään, kun eivät tajua muuten tiivistää yhtään. Pimputtaisin jotain kelloa, jos olisin pyörällä liikenteessä, mutta mitä pitää jalankulkijana huudella? Olen joskus yrittänyt vähän kuuluvammalla äänellä sanoa, että saisiko tietä, mutta siihen ei ainakaan reagoitu mitenkään.

Mulla on tähän ratkaisu. Ota sellainen pyörän soittokello mukaan takin taskuun =).

Vierailija
467/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa ketjua olen tehnyt päätöksen ottaa pavlovilaiset koulutusmenetelmät  käyttöön seuraavan törmääjän kohdalla. 

Vierailija
468/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tähän ratkaisu. Ota sellainen pyörän soittokello mukaan takin taskuun =).

Kuljin joskus koiran vinkulelu taskussa ja puristin sitä, jos edelläkulkeva puhelinzombi vaikka seilasi laidasta laitaan niin, ettei tiennyt mistä olisi mennyt ohi. Siinä oli sellainen tosi kova tööttäävä ääni, oli hauska nähdä miten nämä harhailijat säikähtivät tajutessaan, että kadulla tosiaan kulkee muitakin ihmisiä.

Vierailija
469/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espoossa ja minuakin ärsyttää lenkkeillessäni suunnattomasti, kun joudun väistelemään ihmisiä ihan koko ajan (ruuhkaiset lenkkimaastot kun on). Kävelinpä kummalla puolella jalkakäytävää tai polkua tahansa, ihmisiä puskee jatkuvasti vastaan ja se on oikeasti yksi kymmenestä, joka väistää jo kaukaa. Pyrin kävelemään oikealla puolella aina kun mahdollista, minusta se kuuluu oikeanpuoleisen liikenteen vuoksi tapoihin kevyen liikenteen väylilläkin, vaikka periaatteessa voikin kävellä kumpaa puolta vain.

Lenkkeilystä vaan katoaa nopeasti ilo, kun joutuu väistelemään vastaantulijoita ja poukkoilemaan puolelta toiselle jatkuvasti. Takaapäin täyttä vauhtia tulevat pikapyöräilijät tekevät tästä vielä vaarallistakin. Olen kotoisin pienestä kaupungista, enkä siellä asuessani edes tiennyt tällaisen ongelman olevan olemassa.

Vierailija
470/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana tämä vasta ärsyttävää on. Käyn etätöitä tehdessäni päivälenkeillä, jolloin saan kotini lähettyvillä väistellä jatkuvasti vanhuksia, jotka kulkevat koko tien leveydellä. Ja sitten kun olen ohittanut näitä takaapäin melkein tien ulkopuolelta poiketen, kuuluu vihainen "pidä turvaväli!" tai "älä tuu niin lähelle!"

Vierailija
471/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös aina ollut tunne, että se olen minä joka väistää muita ja muutenkin ottaa muut huomioon (olen tarkka esim etten pysähdy rullaportaiden päähän ihmettelemään, pidän ovia auki jne). Kuljen nykyään usein koiran ja vaunujen kanssa, mutta pidän aina huolen siitä että viedään mahdollisimman vähän tilaa ja kuljetaan oikeaa reunaa. Kun tulee jalankulkija vastaan samaa puolta eikä näytä väistävän, ärsyttää tosi paljon ja minun on hitaampi ja työläämpi lähteä väistämään. Teenkin usein niin, että jos näyttää siltä että toinen ei väistä niin minä pysähdyn muka korjaamaan vauvan pipoa tms, sitten vastaantulija suostuu vihdoin väistämään :D

Olen huomannut myös usein, että koiranulkoiluttajat kulkee vähän mitä puolta vaan ja tulevat päin koska haluavat päästää rakkinsa moikkaamaan omaani (mitä en anna tehdä). Olisi kohteliasta kulkea omaa puolta ja ensin kysyä saako moikata, mutta se on näköjään ylivoimaista.. Kerran meinasin jyrätä jonkun pikkukoiran vaunuilla kun omistaja antoi sen pitkällä hihnalla juosta koirani luo joka kävelee vaunujen toisella puolella. 

Vierailija
472/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se vasemmalla kävelevä kävelisi liikennettä vastaan? Kyllä se on se oikealla kävelevä joka kävelee järkevästi vasemmalla kävelevää liikennettä vastaan. Nimittäin pyörätiellä pätee sama kuin ajoradalla, jalankulkijan on parasta kävellä ajoneuvoliikennettä vastaan. Eli jos kävelet oikealla, kävelet järkevää jalankulkuliikennettä vastaan. Tämän lisäksi et näe takaa samaan suuntaan ajavia ajoneuvoja ja ne sitten tulevatkin aina yllätyksenä.

Vierailija
473/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin tulossa kirjoittamaan, kun täällä moni paheksuu vasemmalla puolella kävelijöitä. Itsekin tarkistin liikenneturvan sivuilta, että onko säännöt muuttuneet minun lapsuudesta, kun silloin opetettiin maalla, jossa jalkakäytäviä ei ollut, että jalankulkija kävelee vasenta reunaa. Nykyään asun kaupungissa ja kävelen aina kevyenliikenteen väylän oikeaa reunaa. Tuli mieleen, että onko nämä vasenta puolta kävelevät törmäilijät vanhempia ihmisiä, jotka on lapsena opetettu, että aina pitää kävellä vasenta reunaa, ja ovat mielestään oikeassa, ja siksi eivät väistä, kun ajattelevat, että oikeaa reunaa kävelevä on väärässä.

Säännöt eivät ole muuttuneet muuten kuin että aikaisemmin myös pyörätiellä piti kävellä vasemmalla. Nyt saa valita ja useimmat valitsevat typerästi sen oikealla kävelyn.

Vierailija
474/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Koska sua ei voi olla näkemättä! Ne tietää, että jarruttaminen ja käännös kestää.

Vierailija
475/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuntuu että olen aina se, joka joutuu väistämään muita. Tietysti minun niin pitää tehdäkin, jos kuljen väärässä paikassa (mitä tietenkin pyrin välttämään) tai vastaantulija ei syystä tai toisesta pysty väistämään minua. Mutta jos esim. itse kuljen kävelykaistalla ja vastaani tulee pyöräilijä, niin rasittaa kun MINÄ joudun väistämään häntä, vaikka hän se on väärällä kaistalla. Näinkin on käynyt monesti.

Olen juuri raskaana ja odotan jo sitä aikaa, kun kuljen ulkona lastenvaunujen kanssa ja lähtökohtaisesti muiden pitää antaa tilaa minulle :)

Vierailija
476/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalla kävely on maalaisten tapa. Taitaa olla peräisin niiltä ajoilta, jolloin auton omistaminen oli yksilölle sen verta suuri saavutus, että se nosti ihmisen sellaiseen asemaan, että muiden tuli häntä väistää. Tiedä sitten oliko kyse huonoista ajotaidoista vai kehittymättömästä kognitiosta, mutta kyllä nykyihmisen tulisi kyetä havaitsemaan pientareella tai kävelytiellä tapahtuva liike ja suhteuttaa oma ajonopeus siihen.

Vierailija
477/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä pelkkä väistämättömyys, oikea asenne pitää olla mukana. Huomasin, että kun harpoin raivolla eteenpäin naama kuin myrskyn merkkinä (olin vihainen jostain ihan kanssakävelijöistä riippumattomasta asiasta), minua väistettiin. Myöhemmin kokeilin laittaa resting bitchfacen päälle, kävelin rivakasti selkä suorana, pää mahdollisimman pystyssä ja hartiat mahdollisimman leveänä, ja jostain syystä minua väistettiin taas. Yleensä kävelen ujona pieneen tilaan kääriytyen, ja päällehän muut tulevat, totta kai.

Sellainen huomio myös, että vilkaista vastaantulijoita silmiin sen resting bitchfacen kanssa. Ei riitä jos mökötät katse katua kohti.

Kai nämä jutut perustuvat johonkin alkukantaisiin vaistoihin. Ihan jännää kyllä.

Tuo oikeasti varmaan pitää paikkaansa. Itse väistän pienellä liikkeellä oikealle ja toinenkin väistää samanlaisella pienellä liikkeellä. Ja kuljen oikeaa reunaa. En ole törmäillyt, mutta myöskään en ole kokenut, että minä olen erityisesti joutunut väistämään. Mutta minun perusnaama on vihainen ja tyytymätön. Suupielet ja silmäkulmat kääntyy alas ja näytän siltä, että voin tirvaista milloin vain. Olen siis nainen. Kerran kävelin yhden mafioson kanssa (oikean sellaisen) Helsingin yössä ja kii niin huomion kuinka isosti ihmiset väisti. Hän on oikein lutuinen mies, mutta joku hänen olemuksestaan sai känniset örvelötkin pysymään kaukana.

Vierailija
478/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin tulossa kirjoittamaan, kun täällä moni paheksuu vasemmalla puolella kävelijöitä. Itsekin tarkistin liikenneturvan sivuilta, että onko säännöt muuttuneet minun lapsuudesta, kun silloin opetettiin maalla, jossa jalkakäytäviä ei ollut, että jalankulkija kävelee vasenta reunaa. Nykyään asun kaupungissa ja kävelen aina kevyenliikenteen väylän oikeaa reunaa. Tuli mieleen, että onko nämä vasenta puolta kävelevät törmäilijät vanhempia ihmisiä, jotka on lapsena opetettu, että aina pitää kävellä vasenta reunaa, ja ovat mielestään oikeassa, ja siksi eivät väistä, kun ajattelevat, että oikeaa reunaa kävelevä on väärässä.

Säännöt eivät ole muuttuneet muuten kuin että aikaisemmin myös pyörätiellä piti kävellä vasemmalla. Nyt saa valita ja useimmat valitsevat typerästi sen oikealla kävelyn.

Suomessa on aina ollut oikeanpuoleinen liikenne myös kävelijöille. Heillä on kuitenkin ollut mahdollisuus valita vasen, jos se on turvallisempaa. Esim maantie, jossa ei ole pientareita. Oikeanpuoleinen liikenne kuitenkin on koskenut kaikkea alkaen kauppojen käytävostä, liukupostaista kevyenliikenteen väylään. Joku aika sitten tuli typerä koiranomistajien läpi ajama sääntö, että jalankulku väylillä saa valita kävelyreunan. Mutta pitää kävellä reunassa.

Vierailija
479/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se vasemmalla kävelevä kävelisi liikennettä vastaan? Kyllä se on se oikealla kävelevä joka kävelee järkevästi vasemmalla kävelevää liikennettä vastaan. Nimittäin pyörätiellä pätee sama kuin ajoradalla, jalankulkijan on parasta kävellä ajoneuvoliikennettä vastaan. Eli jos kävelet oikealla, kävelet järkevää jalankulkuliikennettä vastaan. Tämän lisäksi et näe takaa samaan suuntaan ajavia ajoneuvoja ja ne sitten tulevatkin aina yllätyksenä.

Miksi kävelisit pyörätiellä?

Vierailija
480/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin suoraan päin vastaantuleviin auttaa usein se, että pysähtyy äkillisesti mutta ajoissa mukamas kaivamaan laukkuaan tai katsomaan kännykkää tms. Normaali omissa maailmoissaan olija havahtuu vaistomaisesti tällaiseen muuviin. Ja kusipäille voi vaan esittää tyhmää.

Riittävästi pokkaa omaava/piristystä päiväänsä etsivä voi myös jatkaa kävelyä, ja kohdalla kiljaista terävästi "VARO!!!!!" Turvaväli löytyy sekunnin sadasosissa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän