Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Asutteko jossakin landella? Helsingissä kyllä väistetään.
Yleensä. Jos kyse ei ole jostakin sekopäästä hörhöstä.
No ei kyllä väistetä. Olin Helsingin keskustassa silloin pari viikkoa sitten kun kadut oli täynnä lunta, ei ollut aurattu edes Mannerheimintietä. Pieni ura oli tallattu joka paikkaan, ja sitä kulkevat itsetietoiset ämmät ei tietenkään väistäneet, heillä oli itsekkyytensä perusteella oikeus ajaa vastaantulijat lumihankeen. Ja sama juttu Sokoksen ovilla. Ylimeikattu huulipursotettu kammotus huusi vittua ovilla, jotka eivät auenneet kunnolla lumen vuoksi - ja jäi seisomaan ovien keskelle estäen kaikkien muiden pääsyn sisään tai ulos.
Suomen kaupungit ovat nykyään täynnä maalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on opetettu 70-luvun alussa kulkemaan tien vasenta reunaa, heijastin oikeaan hihaan. Olen sen niin vahvasti sisäistänyt, että oikeassa reunassa kulkeminen on mahdotonta. Missä vaiheessa on muutettu sääntöä, että jalankulkijoiden tulisi kulkea oikeaa reunaa?
Niin minutkin. Mutta kyse on ajoradalla kävelystä - siellä vas.puolella ja heijastin.
Jalkakytävällä on oikeanpuoleinen liikenne eli kävellään oikealla puolella.
Tällöinhän kukaan ei törmäisi koskaan toisiinsa ja kaikilla olisi hyvä mieli.
Liian vaikeata suomalaisille.
Liian vaikeata suomalaiselle ymmärtää, että jalkakäytävillä ei enää lain mukaan noudateta oikeanpuoleista liikennettä? Selkeämpäähän se selvästi olisi, mutta takokaa nyt järkeenne, että Suomessa tällä hetkellä on ainoastaan oikeanpuoleinen ajoneuvoliikenne.
Ihan sama, mutta jos tullaan samalla linjalla vastaa, niin kyllä sitä oikealta ohitetaan. Ne koiranulkoiluttajat vois ymmärtää sen, että pyöräilijät ajaa oikealla reunalla ja jos kuljet jalkasin oikeaa puolta, niin minulla ei ainakaan ole silmiä selässä nähdä mahdollista takaa tulevaa pyöräilijää ja siksi en väistä "väärällä" puolella kävelevää, en edes koiranulkoiluttajaa.
Esim kauppakeskuksissa tullaan liikkeistä ihan sumeilematta vaan ihmisten eteen. Itse kyllä väistän ihmisiä, jotka kävelee siinä käytävällä enkä kuvittele, että minulla olisi joku etuajo-oikeus.
Eilen olin ulkona koiran kanssa kun pariskunta tuli vastaan kapealla käveytiellä ja otin koiran niin lähelle kuin pystyin, parinkymmenen sentin hihnaan. Nämä kaksi eivät tehneet elettäkään väistääkseen. Minulla onneksi on kiltti koira vaikka iso onkin, joku toinen olisi voinut tuntea olonsa ahdistetuksi kun tullaan ihan iholle. Muutenkin usein lenkkeilijät ja pyöräilijät menee koiran ohi puolen metrin päästä vaikka tilaa olisikin.
Mä kävelen oikeaa reunaa ja polttelen tupakkaa pitäen sitä oikeassa kädessäni. Jos jonkun vasenta puolta kulkeva on ihan pakko yrittää päästä sitä puolta ohi, niin tupakankärki osuu kyllä sen vaatteisiin.
Sinänsä ihan sama, missä kukakin taapertaa, mutta oikealle väistetään, koska pyörät ajavat kevyenliikenteenväylän oikeaa puolta. Niinpä jos takaani tulee pyöräilijä lujaa vauhtia, on minulle oikeaa puolta kävelevänä vaarallista väistää vasemmalle eli keskemmälle tietä jotain urpoa, joka kävelee minua vastaan vasenta puolta. Urpohan näkee minun takaani tulevan pyöräilijän, joten urpo väistää keskemmälle minua, ja minä jatkan oikeassa reunassa.
Mutta nämä urpothan ajattelevat aina vain omaa turvallisuuttaan, ei muiden. Joten siksi palava tupakka.
"Koiranulkoiluttajat ovat siitä vähän vaarallisia ettei koskaan tiedä mihin suuntaan koira pomppaa tiukassa paikassa jne."
Itse soitan kelloa jokaiselle koiran ulkoiluttajalle, jotta älyävät pitää koiran hihnan tiukalla ettei koira pääse tulemaan eteen. Olenkin sitä mieltä, että pyöräilijät ja koiran ulkoiluttajien ei pitäisi olla samalla kaistalla, koska koira voi hypätä pyörän eteen yllättäen.
Hauska lukea ketjua, koska olen ärsyyntynyt samasta. Hyppelen sivuun, kun vastaantulijat eivät väistä. Olen 46 v. ja olettaisin 20-30-vuotiaiden väistävän minua.
Huvittava tapaus sattui eräänä päivänä Helsingin Munkkivuoressa. Olin 50-vuotiaan mieheni kanssa kävelyllä, jalkakäytävällä. Erään kerrostalon pihasta porhalsi juhla-asuinen nuori nainen täytekakku kädessään. Luulimme, että hän on menossa kakun kanssa kohti¹ jalkakäytävän viereen parkkeerattua autoa, joten väistimme jalkakäytävän vasempaan reunaan. Ei, hän tulikin meitä kohti ja aivan kiinni kylkeemme ja huomautti meille:"Oikean puoleinen!" Jalkakäytävän toisessa reunassa oli metri tyhjää tilaa. Hyppäsin lumikasaan, kun hän tuli melkein päin sen täytekakkunsa kanssa. Jälkikäteen harmitti etten "horjahtanut" niin, että kakku olisi lentänyt kadulle. Mikä ihme saa ihmisen käyttäytymään noin? Itse mielummin pidän turvaväliä vastaantulijoihin koronan takia. Miksi ihmeessä parikymppinen nainen haluaa kasvattaa tuplaikäistä pariskuntaa siitä, millä puolella jalkakäytävää tulisi kävellä? Olimme siinä nimenomaan antaaksemme hänelle tilaa kakkunsa kanssa..
Osa ei väistä kun tulet vaikka turvakaukalon tai pienen lapsen kanssa ohitse. Tätä en ymmärrä aikuisilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on opetettu 70-luvun alussa kulkemaan tien vasenta reunaa, heijastin oikeaan hihaan. Olen sen niin vahvasti sisäistänyt, että oikeassa reunassa kulkeminen on mahdotonta. Missä vaiheessa on muutettu sääntöä, että jalankulkijoiden tulisi kulkea oikeaa reunaa?
Niin minutkin. Mutta kyse on ajoradalla kävelystä - siellä vas.puolella ja heijastin.
Jalkakytävällä on oikeanpuoleinen liikenne eli kävellään oikealla puolella.
Tällöinhän kukaan ei törmäisi koskaan toisiinsa ja kaikilla olisi hyvä mieli.
Liian vaikeata suomalaisille.
Liian vaikeata suomalaiselle ymmärtää, että jalkakäytävillä ei enää lain mukaan noudateta oikeanpuoleista liikennettä? Selkeämpäähän se selvästi olisi, mutta takokaa nyt järkeenne, että Suomessa tällä hetkellä on ainoastaan oikeanpuoleinen ajoneuvoliikenne.
Ihan sama, mutta jos tullaan samalla linjalla vastaa, niin kyllä sitä oikealta ohitetaan. Ne koiranulkoiluttajat vois ymmärtää sen, että pyöräilijät ajaa oikealla reunalla ja jos kuljet jalkasin oikeaa puolta, niin minulla ei ainakaan ole silmiä selässä nähdä mahdollista takaa tulevaa pyöräilijää ja siksi en väistä "väärällä" puolella kävelevää, en edes koiranulkoiluttajaa.
No ei se nyt sinänsä ole ihan sama väittää, että jalkakäytävillä on oikeanpuoleinen liikenne, kun se ei enää pidä paikkaansa, samoin nuo väistämissäännöt eivät ole enää voimassa.
Itsekin kuljen oikeaa reunaa, on helpompaa ja käy toki enemmän järkeen.
Vierailija kirjoitti:
"Koiranulkoiluttajat ovat siitä vähän vaarallisia ettei koskaan tiedä mihin suuntaan koira pomppaa tiukassa paikassa jne."
Itse soitan kelloa jokaiselle koiran ulkoiluttajalle, jotta älyävät pitää koiran hihnan tiukalla ettei koira pääse tulemaan eteen. Olenkin sitä mieltä, että pyöräilijät ja koiran ulkoiluttajien ei pitäisi olla samalla kaistalla, koska koira voi hypätä pyörän eteen yllättäen.
Kellon soittaminen oh hyvä juttu jos tekee sen ajoissa eikä vasta just vähän ennen kuin on kohdalla.
Kävelukadut on kävelyä varten ja salit ottelua varten. Itse väistän suojellakseni vastapuolta, koska jos toinen käy kiinni, niin siinä on pakko tehdä itsekin jotain - siksi suojelu. Ennemmin pakoon kuin toisen vahingoittaminen, koska se tulisi joskus pakostakin vastaan aivottomien kanssa.
Tuttua huttua. Kävelytien oikeata puolta kävellessäni moni on tullut suoraan kohti ja tuhahdellut ohi mennessään kun en ole suostunut väistämään. Ymmärrän kyllä, että se metsäisempi puoli on vastaantulevalle koiran ulkoiluttajalle mukavampi, mutta koiran kanssa kuljen itsekin enkä näe syytä miksi minun pitäisi olla se, joka väistää. Jos lähdetään miettimään, kuka tuollaisessa tilanteessa on enemmän oikeassa tai vähemmän väärässä, niin vallitsevaan oikeanpuoleiseen liikenteeseen nojaten asia lienee selvä.
Nämä samat ihmiset lienevät niitä, jotka myös kauppojen käytävillä seisovat poikittain kärryjensä kanssa tai tunkevat ne hyllyn eteen niin, ettei kukaan muu pääse ottamaan tuotteita.
Yritänkin tehdä sen tarpeeksi ajoissa, jotta koiran ulkoiluttajalla on tarpeeksi aikaa reagoida. Se oli hyvä jos koiran ulkoiluttaja ilmaisee, että on kuullut kellon. Siitä huomaan, että kello on kuultu kun hihnaa tiukennetaan ja ehkä katsotaan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei koskaan törmää??
T. M 202cm 185kg.
😂🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun nää jalkakäytävällä väärällä puolella kävelijät osaavat ajaa autolla oikeeta puolta
Tai ehkä ne on brittiläisiä kaikki tyynni.
Jalkakäytäviin vois kans maalata keskiviivat, loppuis se väärällä kaistalla väkisin päin kävely ja sekopäinen haahuilu koko tien leveydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytäviin vois kans maalata keskiviivat, loppuis se väärällä kaistalla väkisin päin kävely ja sekopäinen haahuilu koko tien leveydeltä.
Näitähän on. Jopa sellaisia, että on vielä etenemissuuntakin merkitty nuolella. Mutta arvaa, meneekö silti daijujen kaaliin? Aina jonkun pitää silti vängätä vasemmalla, kaikkia merkintöjä vastaan.
Jalankulkija saa kevyenliikenteen tiellä kulkea kumpaa laitaa tahansa.
Pyörän tulee käyttää oikeaa reunaa ja väistää KESKELLE.
Autotiellä kävelijät kulkee vasenta laitaa ja pyörät edelleen oikeaa, sekä noudattavat samoja liikennesääntöjä, kuin autoilijatkin.
Tämä on laki, jos et usko niin katso finlexistä.
Minä väistän tai en väistä riippuen sen hetkisestä mielentilasta. Jos joku kulkee oikein leveästi, niin väistän aivan hipoen.
Jos on massaa riittävästi, niin miksi pitäisi?
Napit korvissa hortoillaan aivan zombieina. Vastenmielistä.