Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole ollut oikeastaan koskaan ongelmia, ihmiset katsovat jo kaukaa että tuohon ei kannata törmätä, johtuu varmaan siitä kun mulla on leveät hartiat.
Kaukaa jo siintää ladon leveät reunukset tai kirjahyllykkö vasten aamuaurinkoa.
Koko rakennelma keikkuu siihen tahtiin että tuntee itsensä ihan pieneksi kissanpennuksi.
Ei sitä halua jäädä Tauno Ladon alle.
Vierailija kirjoitti:
Napit korvissa hortoillaan aivan zombieina. Vastenmielistä.
Syystäkin. Napit korvilla ei tarvitse noteerata negatiivisten mt-ongelmaisten huuteluihin tai sivuhuomautuksiin. Lämpimät metalli-rytmit ne vain saa hymyn huulille ja harmaat haaskalinnut ei häiritse menoa. Povet notkistuu kuin palmukansalla. Hoplaaa oplaa oplaa on on on on.
Suosittelen sinullekin jotain korviin niin parantuu ajattelukin myönteisemmäksi muita kohtaan.
Ei tarvitse jämähtää ilkeyteen ja noteerata muiden menemisiä. Voi mennä itsekin virran mukana.
Ajatusten pitäisi myös liikkua, eikä jäädä miettimään muiden virheitä.
Että tuntisi itsensä paremmaksi muiden virheiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija saa kevyenliikenteen tiellä kulkea kumpaa laitaa tahansa.
Pyörän tulee käyttää oikeaa reunaa ja väistää KESKELLE.
Autotiellä kävelijät kulkee vasenta laitaa ja pyörät edelleen oikeaa, sekä noudattavat samoja liikennesääntöjä, kuin autoilijatkin.
Tämä on laki, jos et usko niin katso finlexistä.
Minä väistän tai en väistä riippuen sen hetkisestä mielentilasta. Jos joku kulkee oikein leveästi, niin väistän aivan hipoen.
Tätä olin tulossa kirjoittamaan, kun täällä moni paheksuu vasemmalla puolella kävelijöitä. Itsekin tarkistin liikenneturvan sivuilta, että onko säännöt muuttuneet minun lapsuudesta, kun silloin opetettiin maalla, jossa jalkakäytäviä ei ollut, että jalankulkija kävelee vasenta reunaa. Nykyään asun kaupungissa ja kävelen aina kevyenliikenteen väylän oikeaa reunaa. Tuli mieleen, että onko nämä vasenta puolta kävelevät törmäilijät vanhempia ihmisiä, jotka on lapsena opetettu, että aina pitää kävellä vasenta reunaa, ja ovat mielestään oikeassa, ja siksi eivät väistä, kun ajattelevat, että oikeaa reunaa kävelevä on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kaupungit ovat nykyään täynnä maalaisia.
Maalla on maalaisjärki ja liberaali meno. On jokamiehenoikeudet jne.
Ihmisille on luontaista mennä minne sattuu.
Kaupunkilaiset ja sosialistit ovat sellaisia, että ovat urautuneet raideihmisiksi.
Heille on tyypillistä kulkea vain suoraan ja jäädä tapittamaan punaisiin valoihin, vaikkei liikennettä näy.
Heiltä on viety vapaus maalaisjärkeen.
Kun kaupunkilainen kävelee, niin se vetää oikeaa laitaa kuin spora tai juna.
Se ei näe muita vaihtoehtoja. Kaupunkilaisista on tullut eräänlaisia shakkipelin torneja.
He eivät koe olevansa vapaita olentoja liikkumaan miten tahtoo.
Tässä huomaa kaupunkilaisen (sosisalistin) ja maalaisen (liberaalin) eron.
Kaupunkilaiset tekevät myös tikusta ristiä ihan joka asiasta. Elämäntyyli on sellaista että kun harmaassa betonisessa arjessa tapahtuu jotain vaikka liikenteessä, niin johan ollaan helvetissä.
Sama pätee joka vuotiseen lumentuloon. Kusessa ollaan ja helvetti tuli.
Kaikki kuollaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on massaa riittävästi, niin miksi pitäisi?
Tarkoitat siis läskiä, talia, ihraa, silavaa😅
Painolajeissa tali, läski, ihra, silava ja lihaskin kelpaa, koska on tieteellisesti todistettu että paino on voimaa.
Siksi kevyempi ei sovi samaan tilaan painavamman kanssa.
Käy huonosti.
Pahin oli, kun kerran tiellä käveli sokea keppinsä kanssa. Sitten sitä sokeeta päin käveli joku keski-ikäinen nainen, joka ei voinu väistää. Sokee alko huutaa, mut nainen ei ollut moksiskaan vaan jatko matkaansa.
Oon ihmetellyt kanssa pyöräileviä pariskuntia tai kaveruksia, jotka polkee rinnakkain koko tien leveydeltä ja vielä hitaasti yleensä. Sitten ne ei väistä ollenkaan ja ite pitäs kävellä tai pyöräillä jostaan ojasta tai autotiellä, että pääsis ohi.
Pyöräillessä sentään pystyy rinkuttamaan pyörän kelloa tien valtaaville kävelijöille ja pyöräilijöille. Kyllä sit yleensä joku siirtyy edes vähänkin, kun tarpeeks paljon sitä kelloa räplää. Kävellessä en tiedä mitä pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija saa kevyenliikenteen tiellä kulkea kumpaa laitaa tahansa.
Pyörän tulee käyttää oikeaa reunaa ja väistää KESKELLE.
Autotiellä kävelijät kulkee vasenta laitaa ja pyörät edelleen oikeaa, sekä noudattavat samoja liikennesääntöjä, kuin autoilijatkin.
Tämä on laki, jos et usko niin katso finlexistä.
Minä väistän tai en väistä riippuen sen hetkisestä mielentilasta. Jos joku kulkee oikein leveästi, niin väistän aivan hipoen.
Kysehän tässä keskustelussa ei ollut siitä, että kummalla puolella tietä käveleminen on sallittua. Kyse oli siitä, että ihmiset kävelevät väkisin päin minäminä-asenteella. Kuten joku tuossa edellä sanoi, niin jos lähdetään miettimään kumpi jalankulkijoista on kävelytiellä velvoitteellisempi väistämään, niin se, joka kävelee vasenta laitaa liikennettä vastaan. Autotiellä kävellessä taas toisinpäin, koska liikennesäännöt velvoittavat kävelemään vasenta reunaa ja näin ollen oikeata reunaa kävelevä on väistämisvelvollinen.
Tämä on asia, mihin törmää päivittäin. Tullaan kolme, neljä rinnakkain eikä tehdä elettäkään, että kukaan väistäisi. Minä kerran myös vain kävelin päin uloimpana olevaa, koska en kerta kaikkiaan pystynyt väistämään mihinkään. Vaihtoehtona olisi ollut ajotie.
Koko kolmen sakki katsoi hämmästyneenä minua, ilmeisesti luulivat joksikin häiriköijäksi. Eniten ihmetyttää se, ettei siis kukaan heistä edelleenkään tajunnut, mistä oli kyse!
En vaan käsitä, miksei nähdä kaduilla muita kuin itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia? Ei meillä ole tällaista kulttuuria, vaan meillä väistetään. Tosin myös moottoritiellä kun tulee lisää autoja, niin niitäkin väistetään vaikkei kuuluisikaan.
T. Yhdestä toisesta kaupungista
Oulussa järjestään 90% koiranulkoiluttajista kävelee väärällä puolen tietä... Osa kävelee myös pyöräbaanoilla.
..siis miten "väärällä"puolella tietä? autotien oikeeta laitaako? Kevyenliikenteen väylällä ja jalkakäytävällä kun saa kävelijä itse valita, missä kohtaa kulkee, ellei sitä ole kaistoin merkitty(esim. pyöräilijöille toinen puoli, tai nuolet kulkusuuntaan, jolloin keskellä väylää on viiva eri kaistojen merkiksi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painolajeissa tali, läski, ihra, silava ja lihaskin kelpaa, koska on tieteellisesti todistettu että paino on voimaa.
Käy huonosti.
Jotkut haluaa uhmata fysiikan lakeja ehdoin tahdoin. Yleensä sillä seurauksella että lennähtävät itse aikomaltaan reitiltä tangentin suuntaan.
Itse kävelen jalkakäytävällä/kaupan käytävällä/muussa tilassa aina oikeata reunaa suoraan enkä väistä ketään, paitsi jos vastaantulija on vanhus, lapsi, raskaana, lastenvaunujen kanssa tai isojen kantamusten kanssa.
Tämä toimii hyvin, melko harvoin kukaan törmää, useimmiten nämä ovat jostain rinnakkain kävelevästä porukasta - olen tosin riittävän pitkä ja harteikas, jotta muut eivät halua kävellä päin.
Silloin tällöin tulee kyllä huvittavia tilanteita, kun joku pieni hippiäinen kuvittelee voivansa etuilla kävelemääni reittiä ja yrmistelee sitten tajutessaan joutuvansa väistämään. Ihmisten pitäisi ymmärtää, että jos haluaa viedä toiselta normaalin reitin (eli kävellä vasenta laitaa vaikka kaupan käytävällä oman oikean laidan ollessa pysähtyneiden ostoskärryjen varaama tjsp.) tämä onnistuu luonnollisesti vain, jos olet vastaantulijoita isompi.
Pientä katuraivoa meinaa aina iskeä, kun edessäni kävelee jalkakäytävän leveydeltä vierekkäin joku pariskunta tai useamman henkilön porukka. Matelevat hitaasti ja pitäisi päästä takaapäin ohi. Kun yrittää päästä ohittamaan, niin joutuu jostain lumipenkkojen tai kuralammikoiden kautta kiertämään, kun eivät tajua muuten tiivistää yhtään. Pimputtaisin jotain kelloa, jos olisin pyörällä liikenteessä, mutta mitä pitää jalankulkijana huudella? Olen joskus yrittänyt vähän kuuluvammalla äänellä sanoa, että saisiko tietä, mutta siihen ei ainakaan reagoitu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vinkki teille! Itse teen niin että kun olen koiran kanssa lenkillä ja joku on kävelemässä väärää puolta päin, niin päästän koiran pidemmälle haistelemaan ojaa ja pysähdyn. Nyt kun tämä väärää puolta kävelevä on tulossa päin, niin hän ei kehtaa/voi syyttää minua päin kävelystä koska olen pysähtynyt. Tätä voi tehostaa kaivamalla puhelimen taskusta ja tuijottamalla sitä tai kääntymällä sivuttain. toimii joka kerta ja tällä kikalla kun pokan pitää, niin ei ole tullut väistämis ongelmaa.:D ei kannata pysähtyä liian aikaisin ettei vastapuoli tee samaa, vaan kun etäisyyttä on niin vähän että vastapuolen olisi outoa pysähtyä.
Ei pysähtymiseen mitää koiraa, puhelinta tarvitse tai muuta tekosyytö. Sen kuin vain pysähtyy ja huolehtii, että on itse reitin oikeassa reunassa. Toimii erityisen hyvin vastaantuleviin, rinnakkain kulkeviin seurueisiin.
Kaupunkilainen kirjoitti:
Tämä on asia, mihin törmää päivittäin. Tullaan kolme, neljä rinnakkain eikä tehdä elettäkään, että kukaan väistäisi. Minä kerran myös vain kävelin päin uloimpana olevaa, koska en kerta kaikkiaan pystynyt väistämään mihinkään. Vaihtoehtona olisi ollut ajotie.
Koko kolmen sakki katsoi hämmästyneenä minua, ilmeisesti luulivat joksikin häiriköijäksi. Eniten ihmetyttää se, ettei siis kukaan heistä edelleenkään tajunnut, mistä oli kyse!
En vaan käsitä, miksei nähdä kaduilla muita kuin itsensä.
Yleensä luonnossa yksinäinen väistää laumaa tai jengiä.
Sinä et tehnyt niin. Ajattelit ilmeisesti haastaa lauman taisteluun???
Miksi törmäilet laumaa vastaan. Aiheutit turvattomuutta.
Ei joukko voi käydä sinun kimpuusi koska siitä tulisi sanktioita, mutta luonnollinen tapa olisi että sinä väistät enemmistöä.
Toisaalta sosialismissa on tasa-arvo ja järjestys.
Moni ihminen on luonnostaan kuin luonnossa ja ei ajattele tasa-arvoisesti.
Siksi tuo ehkä hämmensi tosi paljon heitä.
Ajattele että ryhmällä on ympärillään koskemattomuuden kupla. Menit liian lähelle ja uhkasit heitä.
Huonosti tehty.
Älä tee toisten tuollaista.
Se pitäisi ymmärtää jo ihan perus psykologiallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy huonosti.
Jotkut haluaa uhmata fysiikan lakeja ehdoin tahdoin. Yleensä sillä seurauksella että lennähtävät itse aikomaltaan reitiltä tangentin suuntaan.
Ole jumalauta hiljaa nyt jo.
Anna asian olla saatana.
Lapsellista lätinää tuollainen.
Itse en ole väistänyt juuri ketään viimeisen vuoden aikana, koska olen ollut tiiviisti kotona. Pakollisilla kauppa ym reissuilla olen pitänyt vähintään kahden metrin väliä.
Omituisinta on, että kaupoissakin pyörii pissipäitä, jotka eivät ole vissiin koronasta kuulleetkaan ja tunkevat iholle.
Tämän takia olen siirtynyt käyttämään lähes yksinomaan nouto- ja kuljetuspalveluita.
Törmäilijät törmäilkööt keskenään.
Vierailija kirjoitti:
mitä te päinkävelijät saatte tästä toiminnastanne?
todellisuudessa tämä voimafantasiointinne jää tälle palstalle, ja oikeassa elämässä juoksette kuset housuissa sinne ojaan
Päinkävelyssä on kaksi osa puolta. Toinen osapuoli voi vaikka havahtua miettimään voisiko hänkin olla se väistävä osapuoli. Itse en kävele päin vaan pysähdyn, jos en halua hypätä pientareelle ja toinen mahtuu paremmin väistämään. Se että ei aina väistä, ei ole mikään voimafantasia. Se on tervettä omanarvontuntoa.
Kiinnitin tähän aikoinaan huomiota, kun jo 35-ylittäneenä miehenä sain väistää alle kakskymppisiä naisia.
Nykyään kiristän olkapäät aina kun itseäni nuorempi ihminen ei osaa perustason käyttäytymissääntöjä. Kolma räläposkea ja meikkiminttua on kävellyt päin niin hiolettomasti, että ovat joutuneet nousemaan perseeltään ylös.
Opetelkaa tapoja.