Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Päin kävelevät tyypit eivät ole muistaneet käydä Specsavers:llä.
Olen huomannut täysin saman! Itse olen todella pienikokoinen, mutta mieheni sen sijaan pitkä ja suurikokoinen, mutta silti me olemme poikkeuksetta ne, jotka väistävät. Jos lenkkipolulla vastaamme tulee 2 ihmistä, olisi mielestäni kohteliasta, että molemmat parivaljakot siirtyisivät jonoon, eikä niin, että aina pelkästään toinen (= me) siirtyy. Tämä siis myös silloin, vaikka tilaa olisi toiselle kävellä rinnakkain, sillä se olisi toiset huomioon ottavaa. Viimeksi eilen kaksi naista käveli vastaan niin, että jouduimme jonoon menon lisäksi viime hetkellä väistämään autotielle, sillä nämä eivät tehneet elettäkään meidän väistämiseksi. Myös kapeilla metsäpoluilla olen lähes aina se (ja ainoa), joka väistää. Itse väistäminenkään ei niin harmittaisi, jos vastaantulija hymyllään tai kiitoksellaan huomioisi sen, että annan tälle tilaa, mutta tällaista tapahtuu todella harvoin.
Väistämättömien ihmisten lisäksi ärsyttää ne, jotka seisoskelevat keskellä tietä syystä tai toisesta (esim. venytellessä, rupatellessa, tai antaessa koiran haistellessa piennarta tmv.), ja kun lähdet ohittamaan heitä, lähtevät he välittömästi kävelemään rinnallasi, niin, että joudut itse kävelemään vastaantulijoiden kaistalla. Tilanne on kaikille kiusallinen, joten miksi ei voida odottaa, että ohittaja pääsee ohi, ja lähteä sitten vasta itse liikkeelle? :D Jotenkin ajattelisi, että ihmisillä olisi joku sisäänrakennettu kiusallisuusmittari, joka estäisi tällaisen.
Lenkkeilijänä ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka kävelevät väärää puolta tietä ja ovat kuin suuriakin kuninkaita, eivät väistä ja väärällä puolella. Jos metsäpolulla valtaosa menee sulassa sovussa oikeaa laitaa niin aina tulee vastaan ne vanhemmat naiset ja miehet (kyllä, lähes aina 50 +) jotka väkisin vetävät vastavirtaan. Ja hehän eivät väistä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuntuu että olen aina se, joka joutuu väistämään muita. Tietysti minun niin pitää tehdäkin, jos kuljen väärässä paikassa (mitä tietenkin pyrin välttämään) tai vastaantulija ei syystä tai toisesta pysty väistämään minua. Mutta jos esim. itse kuljen kävelykaistalla ja vastaani tulee pyöräilijä, niin rasittaa kun MINÄ joudun väistämään häntä, vaikka hän se on väärällä kaistalla. Näinkin on käynyt monesti.
Olen juuri raskaana ja odotan jo sitä aikaa, kun kuljen ulkona lastenvaunujen kanssa ja lähtökohtaisesti muiden pitää antaa tilaa minulle :)
Pakko tarttua tuohon viimeiseen lauseeseen. Ihan lapsesi turvallisuutta ajatellen, toivottavasti et muutu sellaiseksi mitään näkemättömäksi zombiäidiksi, joka sivuilleen katsomatta työntää lastenvaunut suojatielle. Jälki voi olla rumaa.
Johan se tässäkin keskustelussa on käynyt selväksi, että
a) ihmiset eivät osaa kulkea oikeaa puolta
b) hmiset eivät ole samaa mieltä siitä, mikä on se oikea puoli
c) syy törmäykseen on aina siinä toisessa osapuolessa
Onko ainoa ratkaisu tehdä jalkakäytävistä yksisuuntaisia?
Jalkakäytävällä/kevyenliikenteen väylällä kuuluu kävellä/pyöräillä oikealla ellei erikseen määrätty muuta. Laki ei määrää mutta käytännössä 80% tekee näin ja se on osa liikenteen joustavuutta ja parantaa sujuvuutta. Eli vasemmalla kävelevät tahallisesti aiheuttavat ylimääräistä haittaa ja heikentävät sujuvuutta, käsittääkseni tahallinen liikenteen sujuvuuden haittaaminen ei ole sallittua laissakaan.
Jos kävelen jalkakäytävää/yhdistettyä kevyenliikenteen väylää, niin en väistä jos vastaantuleva kävelee hänen näkökulmastaan vasemmalla.
Autotiellä taas kävellään ihan sääntöjen mukaisesti vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut täysin saman! Itse olen todella pienikokoinen, mutta mieheni sen sijaan pitkä ja suurikokoinen, mutta silti me olemme poikkeuksetta ne, jotka väistävät. Jos lenkkipolulla vastaamme tulee 2 ihmistä, olisi mielestäni kohteliasta, että molemmat parivaljakot siirtyisivät jonoon, eikä niin, että aina pelkästään toinen (= me) siirtyy. Tämä siis myös silloin, vaikka tilaa olisi toiselle kävellä rinnakkain, sillä se olisi toiset huomioon ottavaa. Viimeksi eilen kaksi naista käveli vastaan niin, että jouduimme jonoon menon lisäksi viime hetkellä väistämään autotielle, sillä nämä eivät tehneet elettäkään meidän väistämiseksi. Myös kapeilla metsäpoluilla olen lähes aina se (ja ainoa), joka väistää. Itse väistäminenkään ei niin harmittaisi, jos vastaantulija hymyllään tai kiitoksellaan huomioisi sen, että annan tälle tilaa, mutta tällaista tapahtuu todella harvoin.
Väistämättömien ihmisten lisäksi ärsyttää ne, jotka seisoskelevat keskellä tietä syystä tai toisesta (esim. venytellessä, rupatellessa, tai antaessa koiran haistellessa piennarta tmv.), ja kun lähdet ohittamaan heitä, lähtevät he välittömästi kävelemään rinnallasi, niin, että joudut itse kävelemään vastaantulijoiden kaistalla. Tilanne on kaikille kiusallinen, joten miksi ei voida odottaa, että ohittaja pääsee ohi, ja lähteä sitten vasta itse liikkeelle? :D Jotenkin ajattelisi, että ihmisillä olisi joku sisäänrakennettu kiusallisuusmittari, joka estäisi tällaisen.
Korona-aikaan kannattaa yskiä kovaan ääneen, ehkä silloin väistävät?
Tätä tapahtuu ihan työpaikallakin. Iso talo. Joku työporukka kävelee 2-3 rintamassa eikä yksikään väistä, jos yksin kävelee heitä vastaan ja sitten olat kolisee yhteen koska en voi seinän läpi väistää. Aivan järjetöntä. Alankin laskea montaako tänäänkin tulee väistettyä.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta!!!!! Etenkin viimeinen kappale! Aina sama juttu.
Jos olet vaikka kotipihallasi menossa ostoksiesi kanssa kotiin, ja oven edessä on pari rouvaa jutustelemassa, päättävät he välittömästi lähteä perääsi ja samaan hissiinkin, vaikka joutuu ahtautumaan tosi tiiviisti, kun kaikilla isot kassit. Kun se kestäis sen minuutin, niin edellinen ois jo jaloista pois. Mutta ei käy. Eivätkä ole edes mitään kavereita, vaan ihan nobodyt, joten pelkkää kiusantekoa.
Samoin, jos olet autollasi lähdössä pihaltasi parkista, täytyy viereisen auton omistajan sännätä samaan aikaan peruuttamaan, vaikka oli sekunti aiemmin takaluukku auki ja teki lähtöä hissukseen. Taas se pieni hetki, mutta ei käy...
Ja tosiaankin, kadulla seisoskelevat lähtevät ihan sun eteen koiransa tai lastenvaunujensa kanssa, vaikka ois kaikille kätevämpää, että se hitaampi jäis perään kulkemaan. ;D Ja yleensä kun on siinä rinnalla pitänyt kiitää, ettei toinen pääse ohi, jäädään sitten kuitenkin sen koiran kans nuuskimaan taaemmas. Mikä tarkoitus tällä oikein on?
Suojateillä väistäminen on jo mennyt ihan tolkuttomaksi. Mä kierrän nykyään aina todella kaukaa suojatien vierestä kadun yli, mutta ei sekään auta, kun täytyy vaan tulla päin!! Ja olen jo vuosia tehnyt tuon, että jäänyt syrjään seisomaan, mutta silti vaan törmätään, kuin tahallaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuntuu että olen aina se, joka joutuu väistämään muita. Tietysti minun niin pitää tehdäkin, jos kuljen väärässä paikassa (mitä tietenkin pyrin välttämään) tai vastaantulija ei syystä tai toisesta pysty väistämään minua. Mutta jos esim. itse kuljen kävelykaistalla ja vastaani tulee pyöräilijä, niin rasittaa kun MINÄ joudun väistämään häntä, vaikka hän se on väärällä kaistalla. Näinkin on käynyt monesti.
Olen juuri raskaana ja odotan jo sitä aikaa, kun kuljen ulkona lastenvaunujen kanssa ja lähtökohtaisesti muiden pitää antaa tilaa minulle :)
Pakko tarttua tuohon viimeiseen lauseeseen. Ihan lapsesi turvallisuutta ajatellen, toivottavasti et muutu sellaiseksi mitään näkemättömäksi zombiäidiksi, joka sivuilleen katsomatta työntää lastenvaunut suojatielle. Jälki voi olla rumaa.
No kyllä sinunkin täytyy omalta osaltasi muut ottaa huomioon, vaikka kuinka vaunujen kans kuljet. Reunaan väistät sinäkin, ja nimenomaan vaunujen kanssa se on helpompaa, kuin esim. fillaristin, joka joutuu aina välillä pyöräänsä taluttelemaan, kun idiootit valtaavat pyörätien.
Kaikenlaista tallaajaa on liikkeellä nykyään, joku voi vaikka tönäistä vaunut hankeen tai pois tieltään, kun ei kulje täysillä. Näitä ei edes tuomita syyntakeettomina. Ja mikään ei korvaa, jos lapselle tapahtuu jotain...
Helsingissä fiksut ihmiset osaavat luovia ruuhkassa. Yleensä niin että molemmat väistävät joten törmäystä ei tapahdu. Nämä jotka eivät väistä ovat pöndejä joiden ei ole korvessa tarvinnut väistellä. Tai sitten ovat kansainvälisiä vieraitamme. Heidän motiiveistaan minulla ei ole tietoa.
Hetkinen nyt! Onko tullut uusi tieliikennelain muutos? Tietääkseni 1997 poistettiin lakipätkä joka ohjeisti jalankulkijoita kulkemaan oikeaa piennarta käyttäen. Tämän hetken ohjeistus kuuluu että jalankulkija kulkee oikeaa TAI vasenta piennarta pitkin JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Pyörätiellä oikea reuna on se paikka jossa tulisi kulkea.
Tunnistan koiranomistajana tässä haasteen, sillä aika usein näyttelyissä ja esim rallytokossa vaaditaan että koira kulkee omistajan vasemmalla puolen. Tätä pitäisi harjoitella oikeassa elämässä ja jos pitää kulkea oikeaa laitaa pitkin, niin en todellakaan voi pitää koiraani vasemmalla puolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta sellaista tule, kun itseänikin ärsyttää tuollaisten äitien käytös. En ole kulkemassa miten sattuu tai jyräämässä kaikkien muiden päälle. Aion liikkua tien reunassa, poissa muiden tieltä. Tarkoitin vain, että sieltä minun tuskin odotetaan hirveästi siirtyilevän pitkin poikin vaunujeni kanssa, kun pitäisi väistellä kaikkia muita.
Aikani väistin autotielle alueellani uusasuttajia,kunnes päätin,että kävelen vaikka päin näitä nuorukaisia. Hämmästys oli valtaisa. Kävelykuja avautui minulle kuin Moosekselle konsaan. Nyt tuntevat jo kaukaa ja kuja aukeaa. Moikkaan iloisesti ja kiitän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta!!!!! Etenkin viimeinen kappale! Aina sama juttu.
Jos olet vaikka kotipihallasi menossa ostoksiesi kanssa kotiin, ja oven edessä on pari rouvaa jutustelemassa, päättävät he välittömästi lähteä perääsi ja samaan hissiinkin, vaikka joutuu ahtautumaan tosi tiiviisti, kun kaikilla isot kassit. Kun se kestäis sen minuutin, niin edellinen ois jo jaloista pois. Mutta ei käy. Eivätkä ole edes mitään kavereita, vaan ihan nobodyt, joten pelkkää kiusantekoa.
Samoin, jos olet autollasi lähdössä pihaltasi parkista, täytyy viereisen auton omistajan sännätä samaan aikaan peruuttamaan, vaikka oli sekunti aiemmin takaluukku auki ja teki lähtöä hissukseen. Taas se pieni hetki, mutta ei käy...
Ja tosiaankin, kadulla seisoskelevat lähtevät ihan sun eteen koiransa tai lastenvaunujensa kanssa, vaikka ois kaikille kätevämpää, että se hitaampi jäis perään kulkemaan. ;D Ja yleensä kun on siinä rinnalla pitänyt kiitää, ettei toinen pääse ohi, jäädään sitten kuitenkin sen koiran kans nuuskimaan taaemmas. Mikä tarkoitus tällä oikein on?
Suojateillä väistäminen on jo mennyt ihan tolkuttomaksi. Mä kierrän nykyään aina todella kaukaa suojatien vierestä kadun yli, mutta ei sekään auta, kun täytyy vaan tulla päin!! Ja olen jo vuosia tehnyt tuon, että jäänyt syrjään seisomaan, mutta silti vaan törmätään, kuin tahallaan!
Tätä olen useasti tuskaillut koiraa lenkittäessäni. Välillä joku toinen koiranulkoiluttaja liimaantuu aivan minun ja koirani perään ja kulkee siinä metrin päässä, mutta ei vain mene ohi vaikka kuinka hidastelisin. Kun lopulta pysähdyn, tämä perässähiihtäjä ohittaa minut ja koirani, mutta jää sitten siihen eteemme seisomaan koiransa kanssa eikä lähde millään liikkeelle. Kun itse menen sitten lopulta ohi, tämä toinen lähtee taas kulkemaan ihan perässäni, ja jos pysähdyn uudelleen, niin tapahtuu täsmälleen samoin. Siis AAARGH miten joku kehtaa?! Yhdessä vaiheessa törmäsin jatkuvasti tyyppiin, joka saattoi tehdä tuota useamman kilometrin matkan putkeen, eikä hänestä ja koirastaan päässyt siis eroon mitenkään. Siinä vain mentiin peräkanaa kuin kaksi pientä elefanttia (koirineen). Yhdellä kerralla lopulta menetin hermoni ja tiuskaisin, että joko menet ohi ja jatkat matkaasi tai jäät tähän seisomaan, mutta lakkaa olemasta tuollainen perskärpänen!
Meilläpäin on yhdistetty kävely ja pyörätie joka on sallittu myös mopoille. Itse kävelen/ hölkkään aina vasemmalla ja ajan pyörällä oikealla.
Vierailija kirjoitti:
Johan se tässäkin keskustelussa on käynyt selväksi, että
a) ihmiset eivät osaa kulkea oikeaa puolta
b) hmiset eivät ole samaa mieltä siitä, mikä on se oikea puoli
c) syy törmäykseen on aina siinä toisessa osapuolessaOnko ainoa ratkaisu tehdä jalkakäytävistä yksisuuntaisia?
Tuskinpa tuo toimisi ainakaan vilkkaammilla kaduilla, ihmisten kävelyvauhdeissa on niin isoja eroja ettei siellä jonoissa kuljettaisi vaan lomittain kuten nytkin.
Ja ei ne "väärää" puolta normaalisti kulkevat minusta mikään iso ongelma ole, vaan ne jotka kokevat oikeudekseen tukkia koko väylän. Ja niihin ei mitkään muut kuin viidakon säännöt uppoa.
Ehkä kannattaa opettaa se koira kulkemaan omistajansa kummallakin puolella. Koira on sen verran fiksu eläin, että se oppii kyllä kulkemaan sillä puolella millä omistaja kulloinkin haluaa. Älypuhelinta selaamalla koiran tutkiessa vapaana ympäristöä varmistaa parhaiten sen, että pääsee otsikoihin kuinka puolipitkässä hihnassa ollut koira jäi renkaan alle ja kuoli.
Olen käynyt useana kesänä pyöräilemässä Virossa ja ainoat, jotka pyöräilevät liikennettä vastaan ovat vanhempia suomalaisia. Ehkä tämä on ollut välttämätöntä, kun ei koskaan ole voinut olla varma milloin joku Tauno ajaa Datsunillaan jurrissa ylinopeutta, ja ainoa keino pysyä hengissä on ajaa ojaan.