Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
401/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun landepaukut ei ole tottunut että on muitakin liikkeellä. Tuolla periferiassa kävellään keskellä maantietä ja yksin.

Vierailija
402/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerpoikani, jolla on hahmotusongelmia tekee tätä. Ei itse ymmärrä tekevänsä, vaan ihmettelee minulle, kun joku muu tuli häntä päin tai mulkoili vihaisesti (siis reaktio kun ei tajua väistää tmv).

Tokihan kaikki ei ole tällaisia, mutta voi olla seassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljen paljon fillarilla ja olen tottunut väistelemään ihmisiä, mutta isommat lössit mua inhottaa. Useimmiten lössit valtaa koko kadun ja eivät anna yhtään tilaa, kun vasta silloin, kun olen lähes kiinni heissä. Eikös se olisi kaikille mukavampaa, jos otettaisiin asioita vähän ennakkoon?

Vierailija
404/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Oikeanpuolinen liikenne. En väistä kuin vanhuksia, pieniä lapsia, lastenvaunuja ja koiran ulkoiluttajia.

Tule tänne talsimaan.

T.M 180cm 88kg

Vierailija
405/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus nuorempana kadula tuli suoralahkeinen laakerikenkäinen mulgvisti vastaan ja olkapäät koahti kun mnne ei väistänyt, huusin että ai se sattui, kaveri sanoi että mitäs sitten

toinen tapaus

kadulla jäbä ei väistä ollenkaan koska on olevinaan korkeampaa uskontokuntaa kuin kristitty eli turbaanipään poika

tämä on kuulemma yleistä euroopassa, eivät väistä

onko kokemuksia suomessa?

Vierailija
406/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tien vasenta puolta kulkijat, jotka kokevat asiakseen olla väistämättä. Itse kävelen aina oikeanpuoleista tietä kuten kuuluukin, vastaan marssii samaa puolta pitkin tyyppi joka ei tee elettäkään väistääkseen vaan runnoo vaikka läpi. Mikä näitä vaivaa? On niin yksinkertaista kävellä sitä oikeaa puolta pitkin ja välttää törmäilyt, miksi niin moni ei tee sitä? 

Ainakin boomerit vänkää aina vasenta puolta. Johtuu varmaan siitä, että ovat alkujaan maaseudulta jossa ei mitään kevyenliikenteenväyliä silloin sodan jälkeen ollut. Maantiellä pitää kävelijän kulkea vasenta puolta. Niinpä boomerit on sodanjälkeisistä vuosista saakka vängänneet kaikkialla vasenta puolta, myös kaupungeissa ja jalkakäytävillä. Ei mahdu kuin yksi sääntö päähän.

Vierailija
407/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomahainen setämies kirjoitti:

Minulla on erään huonon päivän jälkeen jäänyt paha mieli. Pyöräillessäni keskustasta kohti kotiani nuorisoporukka, 4 noin 15-18 vuotiasta nuortamiestä käveli rinnakkain kevyenliikenteen väylää vastaani. Näin heidät 50-60 metrin päästä ja huomasin heidän ilmeistään, ettei halua väistöön ollut.

Lisäsin vauhtiani jäljellä olevan n. 40m aikana täydellä tehoilla (mikä ei ollut paljon). Nopeuteni nousi n. 15km/h:ssa n. 30km/h:iin.

Samalla katselin kahden oikeanpuoleisen juipin välimaastoon ja junttasin vauhtia lisää. No koska olen kirjoittamassa melkein täysissä ruumiin ja hengen voimissa, niin he siis väistivät.

En kuullut huutelivatko jotain perääni, koska olin hengästynyt ja sydän jyskytti. Tunsin suurta vapautuneisuutta ja onnen tunnetta loppumatkan ajan. Ikäni olen väistellyt ja vältellyt. En ole ollut konfliktihakuinen. Olen siis ollut aika nörtti ja vetelä. Joo, pituus 170cm ja paino 100kg sekä ikää tuolloin 45v. Väistelen yhäkin, mutta nykyisin mieli on ollut useammin paha. Ehkä vielä taas joskus...

Oikein teit.

Vierailija
408/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä musiikki-video on aivan täydellinen tähän aiheeseen.

Vierailija
409/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistämättömyys on sitä, että olemme harvaan asuttu maatalousvaltaisen maa ihan lähivuosikymmenen asti. Harvemmin metsäpoluilla oli muuta liikennettä. Tiheämmin asutuissa maissa ja varhemmin kaupungistuneissa on jo opittu tää väistämishomma. Eli juntit ei väistä.

Vierailija
410/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kapealla kadulla, jossa ei ole erikseen jalkakäytävää, idiootit kävelee rinnakkan milloin oikeaa, milloin vasenta puolta, usein myös lapset ja koirat vielä revohkassa mukana mallia oppimassa, että miten sitä vallataan koko katu ja muista kulkijoista ei tarvitse välittää. Ei elettäkään tehdä, kun autoilijat yrittää päästä ohi, ovat kuin omistaisivat koko kadun. Kävelevät päin, kun kulkevat väärää puolta tieliikennelain perusteella ja itse joudun sitten hyppimään keskelle ajotietä. Ei voi muuta olettaa kuin, että vähäisellä älyllä on varustettuja nämä kadunvaltaajat.

Vierailija
411/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyteitä koiraa ulkoiluttaessa koira usein pelastaa tilanteen näiltä päälle kävelijöiltä. Aika usein koira sopivasti jää nuuhkimaan jotain ja minähän keskityn siinä tien laidassa pysähtyneenä vaan koiraan, joutuvat itsekeskeiset rinnakkain sauvoilla huitovat ottamaan sen oikean puolen.

Vierailija
412/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa usein raivosin mielessäni näille, jotka ei osaa kapeilla jalkakäytävillä yhtään antaa toiselle tilaa. Pariisissa ollessani huomasin, että ruuhkaisilla kaduilla, metrokäytävillä ei törmäilty, ihmiset sujuvasti soljuivat eteenpäin ja väistelivät, antoivat tilaa toisilleen. Suomalaisilla on vielä paljon opittavaa kohteliaasta käytöksestä, mutta aikansahan se ottaa, kun vasta ollaan metsistä tulleina toisiimme törmätty.

Vierailija
413/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

taklaaja kirjoitti:

Olikos Tampereella taannoin sellainen "päinkävelijämies" joka pyrki taklaamaan erityisesti naisoletettuja polkupyöräilijöitä?

Oli. Sais taklata Ilmarinkadun naisoletetun jalkakäytäväpyöräilijän. Toisella puolella olisi pyörätie, ja ajoradallakin voisi ajaa, mutta ei. Jalkakäytävälle pitää päästä.

Vierailija
414/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummaan päällekävelijänoloiselta egen. Väistää äkkiä.

Vierailija
415/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo sille, et "moi, heitä huntti!"

Vierailija
416/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai osoittaa lahjettaan ja sanoo et sulla roikkuu jotain paperia tuolta. Menee nauraen sit ohi.

Vierailija
417/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy treenata se mikajakson -väistö.

Vierailija
418/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut on opetettu 70-luvun alussa kulkemaan tien vasenta reunaa, heijastin oikeaan hihaan. Olen sen niin vahvasti sisäistänyt, että oikeassa reunassa kulkeminen on mahdotonta. Missä vaiheessa on muutettu sääntöä, että jalankulkijoiden tulisi kulkea oikeaa reunaa?

Niin minutkin. Mutta kyse on ajoradalla kävelystä - siellä vas.puolella ja heijastin.

Jalkakytävällä on oikeanpuoleinen liikenne eli kävellään oikealla puolella.

Tällöinhän kukaan ei törmäisi koskaan toisiinsa ja kaikilla olisi hyvä mieli.

Liian vaikeata suomalaisille.

Liian vaikeata suomalaiselle ymmärtää, että jalkakäytävillä ei enää lain mukaan noudateta oikeanpuoleista liikennettä? Selkeämpäähän se selvästi olisi, mutta takokaa nyt järkeenne, että Suomessa tällä hetkellä on ainoastaan oikeanpuoleinen ajoneuvoliikenne.

Vierailija
419/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, ihanaa vertaistukea. Lisää ärsytyksen aiheita:

– kun joku tulee ovesta ulos suoraan kadulle (siis esim. kivijalkamyymälästä), niin MIKSI ei voi katsoa, ettei astu sellaisen eteen, joka on juuri kävelemässä kadulla. Autoillessakin liikennesääntö on, että pihasta tulija väistää, ja saman logiikan tulisi päteä myös jalankulkijoihin.

– suojatien ylittäminen poikittain/vinottain niin, että törmää sellaiseen kulkijaan, joka ylittää suojatietä ”suoraan” (ellei suoraan kävelijä väistä tai pysähdy hetkeksi).

– käsien, kävelykepin tms. yllättävä heiluttaminen sivulle kesken kävelyn. Kiva, kun olet juuri ohittamassa jotakuta takaa päin ja sitten tyyppi huitaisee sua vahingossa naamaan, kun ei voinut tarkistaa ympäristöään ennen kuin aloittaa heilumisen.

Vierailija
420/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali kanssaihmisten huomioiminen olisi hyvä alku. Silmät auki ja äly käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi