Onko Suomessa todellakin ihmisiä, jotka eivät tiedä mikä on HANKIAINEN?
Työkaverini ei kuulemma ole hankiaisesta koskaan kuullutkaan...
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama kuin minä syntyperäisenä tamperelaisena ihmettelisin, miten joku ei tiedä, mikä on rotvalli. Sitten vielä manaukset perään näiden tietämättömien yleissivistymättömyydestä/älykkyyden vajavaisuudesta.
Mutta... Eihän rotvalli ole mikään murresana? Etelä-Suomesta olen kotoisin ja tiedän kyllä mikä rotvalli on, samoin kuin vaikka käpy tai hetekka. Ihan perussuomea.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan läskistyneessä suomessa ei termiä tarvita kun se lumi ei kanna ikinä ja kaupungeissa ne lumet muutenkin siivotaan pois. Hankiainen on maalla tunnettu termi.
T: ex-maaseutulainen
Enpä ole kuullut hankiaisista, vaikka maalla ikäni olen asunut, mutta kun nyt joku kertoi sen olevan hankikanto, muistelen, että kaveri Keski-Suomesta on voinut puhua hankiaisista. Itse kyllä epäilin olevan joku ötökkä lumella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama kuin minä syntyperäisenä tamperelaisena ihmettelisin, miten joku ei tiedä, mikä on rotvalli. Sitten vielä manaukset perään näiden tietämättömien yleissivistymättömyydestä/älykkyyden vajavaisuudesta.
Mutta... Eihän rotvalli ole mikään murresana? Etelä-Suomesta olen kotoisin ja tiedän kyllä mikä rotvalli on, samoin kuin vaikka käpy tai hetekka. Ihan perussuomea.
Minäkin olen kotoisin Etelä-Suomesta ja kuulin rotvallista ensimmäisen kerran lähemmäs nelikymppisenä, kun aloin seurustella tamperelaisen kanssa. Kyllä se on murresana.
"Hetekkasta" kahdella k:lla en ole myöskään kuullut koskaan.
En usko että on. Itse kuulin tuosta ekan kerran olikohan ömmm 3 vuotiaana
Hankiainen on keväällä syntynyt jäniksen poikanen ja kesällä syntynyt on sänkiäinen.
Niinpä, hankiaiset, lehtiäiset ja sänkiäiset on jäniksen poikasia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan läskistyneessä suomessa ei termiä tarvita kun se lumi ei kanna ikinä ja kaupungeissa ne lumet muutenkin siivotaan pois. Hankiainen on maalla tunnettu termi.
T: ex-maaseutulainen
Hankikanto on tuttu ilmaus. Hyvinkin. Hankiaisesta en ole ikinä kuullut.
T. Kaupunkilainen
Hankiainen on minulle tuttu ja käytän sanaa. Ylä-Karjalasta kotoisin siis olen. Mutta jo lapsesta asti olen tiennyt, että tämä on murresana, enkä ole ihmetellyt, jos joku ei ole ymmärtänyt tai käyttää muuta sanaa.
Oletteko nähneet itikoita hankiaisella?
Vierailija kirjoitti:
Entä mönkiäiset?
Arvasin, mitä hankiaisella tarkoitetaan, mutten tiedä, mitä teen tällä tiedolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kotoisin Etelä-Suomesta ja kuulin rotvallista ensimmäisen kerran lähemmäs nelikymppisenä, kun aloin seurustella tamperelaisen kanssa. Kyllä se on murresana.
Hetekka on ihan normaali suomalainen sana. Kahdella koolla. Näin ohiksena.
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto, oliko tämä totta? Nauroin tuolle ensimmäiselle kommentille asiasta, kun ajattelin että oli niin hauskasti keksitty :D
Kerste taitaa olla myös hankikannon nimitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetekka on ihan normaali suomalainen sana. Kahdella koolla. Näin ohiksena.
Vierailija kirjoitti:
Hankiainen on minulle tuttu ja käytän sanaa. Ylä-Karjalasta kotoisin siis olen. Mutta jo lapsesta asti olen tiennyt, että tämä on murresana, enkä ole ihmetellyt, jos joku ei ole ymmärtänyt tai käyttää muuta sanaa.
Onnea. Olet huomattavasti älykkäämpi kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin Järvenpäästä ja rotvalli on normaali sana. Tai sitten Jäkessä puhutaan Tampereen murretta.
Sanan kuullut mutten tiedä mitä tarkoittaa. Käsittääkseni jonkun murrealueen sana.
Moni ei vastaavasti tiedä mikä on hankikanto (ja sen sentään pystyy sanasta päättelemään).
Itse en länsisuomalaisena tiennyt sanaa, kun kuulin sen ekaa kertaa Pohjois-Savossa. Taitaa olla enemmän siellä suunnalla käytetty.
Tämä on yhtä outo ketju kuin se, missä ihmiset vaahtosivat että kaikkien aikuisten kuuluu tietää mikä on vanna :D