Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Suomessa todellakin ihmisiä, jotka eivät tiedä mikä on HANKIAINEN?

Vierailija
13.01.2021 |

Työkaverini ei kuulemma ole hankiaisesta koskaan kuullutkaan...

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yhtä outo ketju kuin se, missä ihmiset vaahtosivat että kaikkien aikuisten kuuluu tietää mikä on vanna :D

Vierailija
82/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän sama kuin minä syntyperäisenä tamperelaisena ihmettelisin, miten joku ei tiedä, mikä on rotvalli. Sitten vielä manaukset perään näiden tietämättömien yleissivistymättömyydestä/älykkyyden vajavaisuudesta.

Mutta... Eihän rotvalli ole mikään murresana? Etelä-Suomesta olen kotoisin ja tiedän kyllä mikä rotvalli on, samoin kuin vaikka käpy tai hetekka. Ihan perussuomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan läskistyneessä suomessa ei termiä tarvita kun se lumi ei kanna ikinä ja kaupungeissa ne lumet muutenkin siivotaan pois. Hankiainen on maalla tunnettu termi.

T: ex-maaseutulainen

Enpä ole kuullut hankiaisista, vaikka maalla ikäni olen asunut, mutta kun nyt joku kertoi sen olevan hankikanto, muistelen, että kaveri Keski-Suomesta on voinut puhua hankiaisista. Itse kyllä epäilin olevan joku ötökkä lumella.

Vierailija
84/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän sama kuin minä syntyperäisenä tamperelaisena ihmettelisin, miten joku ei tiedä, mikä on rotvalli. Sitten vielä manaukset perään näiden tietämättömien yleissivistymättömyydestä/älykkyyden vajavaisuudesta.

Mutta... Eihän rotvalli ole mikään murresana? Etelä-Suomesta olen kotoisin ja tiedän kyllä mikä rotvalli on, samoin kuin vaikka käpy tai hetekka. Ihan perussuomea.

Minäkin olen kotoisin Etelä-Suomesta ja kuulin rotvallista ensimmäisen kerran lähemmäs nelikymppisenä, kun aloin seurustella tamperelaisen kanssa. Kyllä se on murresana.

"Hetekkasta" kahdella k:lla en ole myöskään kuullut koskaan.

Vierailija
85/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on. Itse kuulin tuosta ekan kerran olikohan ömmm 3 vuotiaana

Vierailija
86/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankiainen on keväällä syntynyt jäniksen poikanen ja kesällä syntynyt on sänkiäinen.

Vierailija
87/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, hankiaiset, lehtiäiset ja sänkiäiset on jäniksen poikasia.

Vierailija
88/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan läskistyneessä suomessa ei termiä tarvita kun se lumi ei kanna ikinä ja kaupungeissa ne lumet muutenkin siivotaan pois. Hankiainen on maalla tunnettu termi.

T: ex-maaseutulainen

Hankikanto on tuttu ilmaus. Hyvinkin. Hankiaisesta en ole ikinä kuullut.

T. Kaupunkilainen

Vierailija
89/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankiainen on minulle tuttu ja käytän sanaa. Ylä-Karjalasta kotoisin siis olen. Mutta jo lapsesta asti olen tiennyt, että tämä on murresana, enkä ole ihmetellyt, jos joku ei ole ymmärtänyt tai käyttää muuta sanaa.

Vierailija
90/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko nähneet itikoita hankiaisella?

Vierailija
91/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä mönkiäiset?

Vierailija
92/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, mitä hankiaisella tarkoitetaan, mutten tiedä, mitä teen tällä tiedolla.

Vierailija
93/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kotoisin Etelä-Suomesta ja kuulin rotvallista ensimmäisen kerran lähemmäs nelikymppisenä, kun aloin seurustella tamperelaisen kanssa. Kyllä se on murresana.

Hetekka on ihan normaali suomalainen sana. Kahdella koolla. Näin ohiksena.

Vierailija
94/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai hitto, oliko tämä totta? Nauroin tuolle ensimmäiselle kommentille asiasta, kun ajattelin että oli niin hauskasti keksitty :D

Vierailija
95/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerste taitaa olla myös hankikannon nimitys.

Vierailija
96/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetekka on ihan normaali suomalainen sana. Kahdella koolla. Näin ohiksena.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Heteka

Vierailija
97/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankiainen on minulle tuttu ja käytän sanaa. Ylä-Karjalasta kotoisin siis olen. Mutta jo lapsesta asti olen tiennyt, että tämä on murresana, enkä ole ihmetellyt, jos joku ei ole ymmärtänyt tai käyttää muuta sanaa.

Onnea. Olet huomattavasti älykkäämpi kuin ap.

Vierailija
98/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Järvenpäästä ja rotvalli on normaali sana. Tai sitten Jäkessä puhutaan Tampereen murretta.

Vierailija
99/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan kuullut mutten tiedä mitä tarkoittaa. Käsittääkseni jonkun murrealueen sana.

Moni ei vastaavasti tiedä mikä on hankikanto (ja sen sentään pystyy sanasta päättelemään).

Vierailija
100/160 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en länsisuomalaisena tiennyt sanaa, kun kuulin sen ekaa kertaa Pohjois-Savossa. Taitaa olla enemmän siellä suunnalla käytetty.