Onko Suomessa todellakin ihmisiä, jotka eivät tiedä mikä on HANKIAINEN?
Työkaverini ei kuulemma ole hankiaisesta koskaan kuullutkaan...
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Ikinä kuullutkaan. Ikää 40+.
Uskomatonta.
Kirsikanto, eikä mikään hankiainen.
Vierailija kirjoitti:
Kirsikanto, eikä mikään hankiainen.
En ole kuullutkaan.
Tiedän mikä se on, mutta minusta sana kuulostaa joltain taruolennolta.
Olen suomenruotsalainen enkä ole kuullut moista sanaa.
Tiedän. Meillä päin on sellainen tänään.
Sehän on tiais-laji, kuten talitiainen mutta oranssimpi maha.
Hankiainen eli kantohanki syntyy lämpötilan vaihteluiden takia. Keväisin päivien lämmitessä lumen vesiarvo nousee. Yöllä hanki saa pakkasen kiristyessä jäisen kuoren joka tekee siitä kantavan, kertoo Ilmatieteenlaitoksen päivystävä meteorologi Kari Heikkinen.
Kehä 3 sisälpuoli ei tiedä...muut toki tietää.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sellainen keli, kun lumihanget ovat menneet pinnaltaan niin koviksi, että päällä pystyy kävelemään uppoamatta? Hankaisista ainakin olen kuullut puhuttavan sellaisessa yhteydessä.
Hankikanto sanottiin meillä. Usein olen tuollaisella kelillä hiihdellyt. 50 v. enkä ikinä kuullut sanaa hankiainen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla itä-suomalainen sana.
Vanhempani olivat molemmat sieltä päin. Isäni luovutetusta Karjalasta. Koskaan ei kumpikaan käyttänyt tuota sanaa. Hankikannosta puhuttiin.
Kuulostaa muumikirjan öttiäiseltä.
Hankiaisia eikä paukkupakkasia ole ollut Suomessa enään kymmeniin vuosiin. Ei edes pohjoiseissa, vaikka asuisi maaseudulla. Ilmastomuutos ja lämpiäminen on tehnyt tehtävänsä.
Omat muistikuvat sijoittuvat 60-70-luvulla, kun pääsiäisen aikaan käytiin naapurissa virpomapalkka ja oikaistiin metsän poikki, kun oli hyvät hankiaiset. Sain vaikka pyöräillä tai potkukelkkailla.
Ihan ymmärrettävää nuoremmilta sukupolvilta, kun Suomessa kunnon hankiaisia ei ole ollut kymmeniin vuosiin.
Taitaa olla itä-suomalainen sana.