Ihmisten kyvyttömyys työelämässä?
Olenko ainoa? Minusta tuntuu kuin monet aikuiset ihmiset olisivat menettäneet muistin ja keskittymiskyvyn. Tuntuu kuin yksinkertaisetkaan asiat eivät pysy ihmisten mielissä, vaan ihan asiantuntijoita pitää toistuvasti muistuttaa.
Ainahan jonkinlaista muistuttelua on tarvittu, mutta tuntuu kuin nykyisin osa työntekijöistä olisi täysin ilman "työmuistia". Osa ihmisistä taas on ns. normaaleja, eli virheitä sattuu, mutta suurin osa kuitenkin jää mieleen.
Ehkä tekoäly auttaa. Voi automatisoida pois nuo suuauki kävelijät.
Kommentit (27)
Mulla menee muisti nyt menopaussin oireissa. Eilen pääsin töistä jo kotiin kun yhtäkkiä tuli mieleen, et unohdin tehdä yhden asian töissä. Soitin kollegalle, onneks se ymmärsi ja meni ja teki sen. Olen ennenkin unohtanut. Ihan aivosumussa ja väsymyksessä menee päivä. Eilenkin sitten piristyin yötä kohti ja ei olis malttanut mennä nukkumaan kun ei väsyttänyt enää.
Nykyaikana on menty enemmän siihen että kaikkien pitää saada samaa palkkaa, jos on samalla tittelillä. Tuo on mielestäni väärin juuri Apn kirjoittaman tilanteen takia. Osa on oikeasti paljon hyödyllisempiä työnantajalle kuin toiset. Tämän takia on vähintäänkin oikeutettua että osa saa selkeästi parempaa palkkaa, vaikka titteli on sama.
Kaikkien alojen asiantuntija antaa taas lausuntojaan työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Enkös kysynyt sitä, onko muut törmänneet tuohon?
t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee muisti nyt menopaussin oireissa. Eilen pääsin töistä jo kotiin kun yhtäkkiä tuli mieleen, et unohdin tehdä yhden asian töissä. Soitin kollegalle, onneks se ymmärsi ja meni ja teki sen. Olen ennenkin unohtanut. Ihan aivosumussa ja väsymyksessä menee päivä. Eilenkin sitten piristyin yötä kohti ja ei olis malttanut mennä nukkumaan kun ei väsyttänyt enää.
Väsymys ja/tai nukkumattomuus voi olla monella muullakin syy muistamattomuuteen. Väsymiseen on sitten varmaankin erilaisia syitä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkös kysynyt sitä, onko muut törmänneet tuohon?
t. Ap
Kyllä olen törmännyt.
Vielä työelämäääkin enenmmän ärsyttää kyllä nähdä noita tyyppejä töissä, kun on itse työttömänä.
Avokonttoreissa keskittyminen on lähes mahdotonta. Jos työnantaja haluaa säästää kiinteistökustannuksissa, niin silloin työnantaja kärsiköön työn tuottavuuden laskun seuraukset mukisematta. Unisex-vessat, avokonttorit liian pienin paikkojen lukumäärämitoituksin ja muiden tilojen minimointi ovat kaikki kustannussäästösyistä tehtyjä päätöksiä. Niillä ei haeta oikeasti mitään 'big room' -vaikutusta työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Avokonttoreissa keskittyminen on lähes mahdotonta. Jos työnantaja haluaa säästää kiinteistökustannuksissa, niin silloin työnantaja kärsiköön työn tuottavuuden laskun seuraukset mukisematta. Unisex-vessat, avokonttorit liian pienin paikkojen lukumäärämitoituksin ja muiden tilojen minimointi ovat kaikki kustannussäästösyistä tehtyjä päätöksiä. Niillä ei haeta oikeasti mitään 'big room' -vaikutusta työntekoon.
Tuo on osasyy. Epäilen kuitenkin esim. somea yms. suuremmaksi syyksi. Jos nuorison keskittyminen ja muistaminen on tuhoutunut somen takia, niin kaiketi vastaava on tapahtunut myös aikuisille.
t. Ap
Univaje aiheuttaa mulla tuota. Yritän hoitaa kaikki tärkeimmät jutut heti maanantaina ja lomien jälkeen.
Kun edes pääsis joskus sinne työelämään mukaan näkemään, miten itseltä sujuisi...
Minulla töissä usein sekoittaa pään, kun työkaverit on niin tursuvan ihraisia löllyköitä : D
Jotain asiaa hoidellessa huomioni kiinnittyy yhtäkkiä siihen, kun lihava neitonen vetää suolapähkinöitä välipalaksi ja ihransa tursuvat ja hyllyvät... Menen ihan tyrmistyksestä sanattomaksi, että kuinka joku voi olla noin välinpitämätön omasta terveydestään, ja hups, taas unohtui joku asia....
Vierailija kirjoitti:
Työelämä tulee muuttumaan ja valkokaulustyö merkittävästi vähenemään. Ehkä AI auttaa noita keskittymiskyvyttömiäkin?
😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Minulla töissä usein sekoittaa pään, kun työkaverit on niin tursuvan ihraisia löllyköitä : D
Jotain asiaa hoidellessa huomioni kiinnittyy yhtäkkiä siihen, kun lihava neitonen vetää suolapähkinöitä välipalaksi ja ihransa tursuvat ja hyllyvät... Menen ihan tyrmistyksestä sanattomaksi, että kuinka joku voi olla noin välinpitämätön omasta terveydestään, ja hups, taas unohtui joku asia....
Mistä sinulle on tullut noin vahva läskifiksaatio?
No en ole kyllä huomannut. Missä työpaikassa tuollaista on?
Olen huomannut samaa. Aikaisemmin lähinnä ikähenkilöiltä oli työmuisti hukassa. Nykyisin kultakalan muisti vaivaa jo todella nuoria.
YouTube, tiktok yms. nopeatempoinen viihde tuhoaa niin nuorien kuin myös aikuisien keskittymiskyvyn. Ei nykyisin moni jaksa katsoa edes leffaa loppuun saati lukea kirjaa.
avokonttoreissa sun muissa enshittifikoiduissa työpaikoissa ei ihminen voi keskittyä taustahälyn vuoksi.
Sitä se on, kun pitää olla älypuhelin kaikilla. Ja se, jolla ei sitä ole, eikä aio ostaakaan, pidetään ihan hulluna ja outona.
Työelämä tulee muuttumaan ja valkokaulustyö merkittävästi vähenemään. Ehkä AI auttaa noita keskittymiskyvyttömiäkin?