Jos osaat ratkaista tämän yksinkertaisen todennäköisyyteen liittyvän ongelman, kuulut top 15 % älykkäimpiin ihmisiin
Jukan perhe on valittu satunnaisesti kaikkien kaksilapsisten perheiden joukosta, joissa on vähintään yksi poika.
Millä todennäköisyydellä Jukan molemmat lapset ovat poikia?
Kommentit (377)
1/4 mun amis laskimella laskettuna
Paska kysymyksen asettelu, koska siinä joutuu arvaamaan tarkastellaanko joukkoa perheitä, joissa on vähintään yksi poika vai kaikkia perheitä.
Muuten tämä laskutoimitus olisi helppo, mutta alkuasetelmassa pitää olettaa liikaa: onko tyttöjen ja poikien saamisen todennäköisyys yhtä suuri? Normaalistihan poikia kait syntyy enemmän, kun taas tyttöjä syntyy enemmän jos äiti on iäkkäämpi.
1/2, tässä ei syntymäjärjestyksellä ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Paska kysymyksen asettelu, koska siinä joutuu arvaamaan tarkastellaanko joukkoa perheitä, joissa on vähintään yksi poika vai kaikkia perheitä.
Tai et osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai et osaa lukea?
Tai sitten kuulun top 1% älykkyydellä mitattuna. Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Syntymäjärjestyksellä ei olekaan väliä, mutta P+T ja T+P yhdistelmät kuitenkin ovat yhdistettynä lukumäärältään lukuisampi joukko kuin P+P.
Menin itse aiemmin ketjussa ihan samaan lankaan.
Vierailija kirjoitti:
AP:n kysymyksessä sanotaan, että tarkastellaan perheitä, joissa on vähintään yksi poika.
Niin voisiko viellä joku selittää mitä väliä sillä syntymäjärjestyksellä on? Entä jos ovatkin kaksosia?
Kaksi poikaa kahden lapsen perheessä, todennäköisyys 1/2 x 1/2 = 1/4
Vierailija kirjoitti:
Jäikö kysymys lukematta?
Jos valitaan vain perheet joissa on 1 poika on 1/2 todennäköistä toinen lapsista on tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan tässä tiedetään, että yksi lapsi = 1 poika. - No johan on ihme prosentit, jos yhdestä lapsesta voi olla kolme sukupuolta! Joko se toinen lapsi on poika tai se on tyttö. Kaksi vaihtoehtoa. Jos ei lasketa todennäköisyyksiä joillakin random tekijöillä, toinen lapsista on joko poika tai tyttö, kolmatta vaihtoehtoa ei tässä mallissa kysytä, joten 50 % todennäköisyys, että toinenkin on poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntymäjärjestyksellä ei olekaan väliä, mutta P+T ja T+P yhdistelmät kuitenkin ovat yhdistettynä lukumäärältään lukuisampi joukko kuin P+P.
Ai että jos mulla on tyttö ja poika, niin mulla onkin tyttö/poika tai tyttö/poika ja nämä ovatkin sitten kolme vaihtoehtoa tai montako lienee. Nyt camoon, tasan fifty fifty, vai ihanko fifty/sixty, jos toisella on enemmän kromosomeja, varjelkoon.
Tällä hetkellä 20,7% on vastannut oikein. Av-mammat on satunnaisjoukkoa älykkäämpiä!
Vierailija kirjoitti:
Jos valitaan vain perheet joissa on 1 poika on 1/2 todennäköistä toinen lapsista on tyttö.
Millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että jos mulla on tyttö ja poika, niin mulla onkin tyttö/poika tai tyttö/poika ja nämä ovatkin sitten kolme vaihtoehtoa tai montako lienee. Nyt camoon, tasan fifty fifty, vai ihanko fifty/sixty, jos toisella on enemmän kromosomeja, varjelkoon.
No mietipä tätä. Aiot hankkia kaksi lasta: ja haluat saada vähintään yhden pojan. Kumpi on todennäköisempää: juuri esikoisesi on poika vai että ainakin jompi kumpi on poika? Kai nyt ymmärrät tämän "syntymäjärjestyksen merkityksen"?
Tuleeko joillekin ihan oikeasti yllätyksenä, että tyttö-poika-perheitä on tuplasti enemmän kuin kaksipoikaisia perheitä? Oletteko käyneet edes peruskoulun matematiikkaa?
1/3, Top 15%, toivottavasti tämä riittää todisteeksi 😁