Muistatko omasta lapsuudestasi, että vanhemmillasi olisi ollut iso tuliverkosto?
Itse en ollut ikinä kummassakaan mummolassa hoidossa eikä perheemme saanut heiltä rahaa tai tavaraa. Olivat liian vanhoja ja monta lasta kasvattaneena jo osansa tehneet. Lähinnä asetelma oli tosinpäin, eli autoimme heitä.
Nyt en myöskään itse en pidä omia vanhempiani lasteni hoitajina.
Miksi siis puhutaan siitä, että ’nykyään’ ei ole tukiverkostoa? Ei kai se ennenkään ihan itsestäänselvyys ollut?
Kommentit (8)
Jaahas, tuliverkosto siitä tukiverkostostosta nyt sitten tulikin. Toivottavasti ainoat vastaukset eivät pyöri sen ympärillä x D
Omassa lapsuudessa kyläiltiin paljon serkkujen luona, ollaan kaikki aika saman ikäisiä. - Veljeni vaimo katkaisi perheensä välit meidän puolen sukuun, joten ei serkkujen luona kyläilyjä. Mieheni sisaruksilla ei ole lapsia.
Yökyläilin ja kävin ostoksilla (esim reppu, penaali) kummieni kanssa. - Veljeni vaimoineen on lapsemme kummit, eivät pidä mitään yhteyttä ja lopetin sitten itsekin.
Kesälomilla oltiin yökylässä molempien isovanhempien kesämökeillä, viikko aina kerrallaan. - Toisilla isovanhemmilla lapsemme on yökyläillyt yhden yön ja samalla reissulla ollut 1,5 päivää hoidossa. Lapsi on jo 11-vuotias, isovanhemmat viiskymppisiä. Toisilla isovanhemmilla lapsi yökyläili pienenä muutaman yön vuodessa, hoidossa oli useammin.
Ja jos äitini kertomat jutut minun lapsuuteni kesäkerhoista, perhekerhoista, avoimesta päiväkodista, leikkikenttäkerhoista yms pitää paikkansa, niin on ainakin heillä ollut apua ja tukea. Ja ostovoimaa. Ja silloin oli ihan tavallista, että alle kouluikäisetkin ulkoili isosisarusten mukana aamusta iltaan keskenään korttelin muiden lasten kanssa. Nykyään on huoltaja oltava mukana tai jätät lapsesi heitteille.
Kyllä tässä aika yksin on saanut pärjätä vaikka apuakin on yritetty totaaliväsyneenä saada.
Ei ollut, mutta heitä se ei hidastanut. Kun oli menoja, niin esim jättivät 6-vuotiaan isosiskoni hoitamaan minua ollessani 1-vuotias. Ja kuusivuotiaana olin jo tarpeeksi vanha pärjätäkseni yksin. Piti olla pikkuaikuinen.
Syntynyt -72
Juoppoja molemmat, kumpaakaan ei lapset kiinnostanut eli elettiin miten haluttiin
Tuliverkosto kuulostaa kiehtovalta, mutta myös pelottavalta.
Ei silloinkaan tulen avaamista kovin hyvällä katsottu
Ei ollut. Mummot ja papat kuoli pian syntymäni jälkeen.
Mikä hemmetin tuliverkosto?