Yle: Valvooko sijaisperheitä kukaan?
Käytännössä valvonta on yksittäisten sosiaalityöntekijöiden niskoilla, jotka tapaavat lasta mahdollisesti vain kerran vuodessa. Laista puuttuu määräykset tarkemmasta valvonnasta. Entä, jos sijoitettu lapsi ei kerro sosiaalityöntekijälleen, jos haluaisikin pois perheestä? Laitoksia varten hva:illa on omat omat valvontaorganisaationsa.
Kommentit (35)
- Anneli Auerin lapset
- Vilja Erika
- Milo
Kaikkia näitä tapauksia yhdistää se, että tietoisuus lasten olosuhteista on tiedossa, eli viat ja puutteet on havaittu.
Ainoastaan Auerin lapset olivat sijaishuollossa ja sijaisperhe oli Auerin itsensä valitsema hänen oman veljensä perhe. Tässä puhutaan nyt sijaishuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Olin 4 kun mut otettiin huostaan ja olen lukenut omat raporttini ja kyllä sitä valvontaa oli, mutta ne valvonnan tulokset eivät johtaneet mihinkään, kun mentiin sieltä mistä se aita oli matalin, pois silmistä, pois mielestä.
Olen samaa mieltä, että ongelmat lakaistaan maton alle, koska niistä sijoituspaikoista on huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan Auerin lapset olivat sijaishuollossa ja sijaisperhe oli Auerin itsensä valitsema hänen oman veljensä perhe. Tässä puhutaan nyt sijaishuollosta.
Samaa paskaa eri nimikkeillä. Lasten olosuhteet oli tiedossa, mutta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa paskaa eri nimikkeillä. Lasten olosuhteet oli tiedossa, mutta…
Annelin lapset oli perhehoidossa.
Vierailija kirjoitti:
- Anneli Auerin lapset
- Vilja Erika
- Milo
Kaikkia näitä tapauksia yhdistää se, että tietoisuus lasten olosuhteista on tiedossa, eli viat ja puutteet on havaittu.
Silti vain normaalien perheiden lapsia huostataan, koska ahneet lapsikauppiaat eivät halua nistien vihakostoa tai heidän traumatisoituneita lapsia.
Minut otettiin huostaan väkivaltaisesta kodista ja väkivalta jatkui sijaisperheessä. Kun olen aikuisena lukenut papereitani, tämä ei käynyt mistään ilmi, vaan enemmänkin sossulla oli näkemys siitä kuinka sijaisperhe oli yrittänyt kaikkensa, mutta minä en vain sopeutunut.
Minulla on välillä vaikeuksia muistaa lapsuuttani ja pitkään ajattelin sijaiskodin väkivallan olleen pelkkä valemuisto. Aikuisena kuitenkin tapasin toisen samassa sijaiskodissa olleen henkilön, joka oli myös kohdannut siellä väkivaltaa. Hän tunsi myös muita samankodin lapsia ja kaikilla sama tarina. Väkivaltaa oli ollut, siitä oli kerrottu sossuille, mutta mitään tämä ei aiheuttanut. Minä vissiin olin ainoita, joka oli vaiennut väkivallasta, jos siis muistoni ovat ylipäätään oikeita, että sitä oli.
Sijaiskodit tekevät valtavan arvokasta työtä, kuten valtaosa kaikista lastensuojelun parissa olevista. Aliresurssointi kuitenkin aiheuttaa sen, että mädät omenat eivät jää helposti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 4 kun mut otettiin huostaan ja olen lukenut omat raporttini ja kyllä sitä valvontaa oli, mutta ne valvonnan tulokset eivät johtaneet mihinkään, kun mentiin sieltä mistä se aita oli matalin, pois silmistä, pois mielestä.
Olen samaa mieltä, että ongelmat lakaistaan maton alle, koska niistä sijoituspaikoista on huutava pula.
Se on miljardibisnes. Lapset kostavat vielä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Anneli Auerin lapset
- Vilja Erika
- Milo
Silti vain normaalien perheiden lapsia huostataan, koska ahneet lapsikauppiaat eivät halua nistien vihakostoa tai heidän traumatisoituneita lapsia.
Älä jaksa olla lapsellinen. Pienten lasten kohdalla annetaa ihan liikaa vanhemmille siimaa vaikka olisi helpompaa kasvattaa terveitä lapsia, kuin korjata näitä rikkinäisiä nuoria, joita hyysätään vielä 25-vuotiainakin, ja kaikki se raha on pois lapsilta.
Miksi joku alkaa hoitamaan hyljättyjä ja kaltoin kohdeltuja lapsia? Pelkään että rahan vuoksi, vai väittääkö joku että hyvää hyvyyttään ottavat lapset kotiinsa hyyryläisiksi. Tietysti on myös poikkeuksia.
Juuri nämä lapset tarvisisivat asiantuntevaa hoivaa ja pyyteetöntä rakkautta. Mitä kouluttamaton ihminen, jolla on ehkä omatkin lapsensa ongelminenn hoidettavanaan, pystyy tarjoamaan? Pitämään hengissä, aina ei sekään onnistu. Sorry, en vaan pysty unohtamaan Vilja Erikaa :(
Lastensuojelun sosiaalityöntekijällä on vastuullaan 30 lasta. Useimmilla on sekaisin sekä avohuollon lapsia että sijoitettuja lapsia. Toisinaan mukana saattaa olla palvelutarpeen arvioinnin lapsia. Avohuolto vie tavattomasti sosiaalityöntekijän aikaa pahimmillaan kun perheet kriisiytyvät ja pitää arvioida kuinka kauan lapsi on turvassa kotonaan. Usein kriisissä on useampi lapsi samaan aikaan. Kun sossu miettii ajankäyttöään, niin se lakisääteinen kahvittelu sijaisperheessä saattaa hyvin peruuntua sen vuoksi, että pitää lähteä tekemään kiireellistä sijoitusta avohuollon perheeseen. Mitään muuta valvontaa sijaisperheille ei ole. Siellä sijaisperheissä käy kyllä ohjaajia, mutta he eivät valvo lasten kasvuolosuhteita. Sijaisperheiltä itseltään ei edellytetä edes raporttien laatimista lapsen tilanteesta. Laki on heikko tässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku alkaa hoitamaan hyljättyjä ja kaltoin kohdeltuja lapsia? Pelkään että rahan vuoksi, vai väittääkö joku että hyvää hyvyyttään ottavat lapset kotiinsa hyyryläisiksi. Tietysti on myös poikkeuksia.
Juuri nämä lapset tarvisisivat asiantuntevaa hoivaa ja pyyteetöntä rakkautta. Mitä kouluttamaton ihminen, jolla on ehkä omatkin lapsensa ongelminenn hoidettavanaan, pystyy tarjoamaan? Pitämään hengissä, aina ei sekään onnistu. Sorry, en vaan pysty unohtamaan Vilja Erikaa :(
Pääsin kerran perheeseen, jossa vanhemmat eivät olleet sitä omaa lasta saaneet. Ja he kestivät minua pisimpään äidistäni huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
- Anneli Auerin lapset
- Vilja Erika
- Milo
Sijaisperheessä noista oli vain Annelin lapset eli pitäisikö jokaiselle lapselle nimetä jo synnärillä oma sossu?
Naapurissa on sijaisperhe, tuntuu, että heitä valvotaan erittäin tarkasti sekä asuinpaikkakunnan hyvinvointialueen että lasten kotipaikkakunnan hyvinvointialueen kautta. Lisäksi on sijaislasten vanhempien tekemien ilmoitusten pohjalta ollut jopa yöllä tarkastuksia, joihin sossu saapuu poliisin kanssa toteamaan, että ilmoitus oli täysin aiheeton.
Vierailija kirjoitti:
Vilja Erikalla kait oli ihan hyvä sijaisperhe tai olot sijaishoidossa, mutta ongelma oli bioisä ja äitipuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Anneli Auerin lapset
- Vilja Erika
- Milo
Sijaisperheessä noista oli vain Annelin lapset eli pitäisikö jokaiselle lapselle nimetä jo synnärillä oma sossu?
Naisille pitäisi nimetä holhooja ennen kuin he tekevät yhtään lasta.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun sosiaalityöntekijällä on vastuullaan 30 lasta. Useimmilla on sekaisin sekä avohuollon lapsia että sijoitettuja lapsia. Toisinaan mukana saattaa olla palvelutarpeen arvioinnin lapsia. Avohuolto vie tavattomasti sosiaalityöntekijän aikaa pahimmillaan kun perheet kriisiytyvät ja pitää arvioida kuinka kauan lapsi on turvassa kotonaan. Usein kriisissä on useampi lapsi samaan aikaan. Kun sossu miettii ajankäyttöään, niin se lakisääteinen kahvittelu sijaisperheessä saattaa hyvin peruuntua sen vuoksi, että pitää lähteä tekemään kiireellistä sijoitusta avohuollon perheeseen. Mitään muuta valvontaa sijaisperheille ei ole. Siellä sijaisperheissä käy kyllä ohjaajia, mutta he eivät valvo lasten kasvuolosuhteita. Sijaisperheiltä itseltään ei edellytetä edes raporttien laatimista lapsen tilanteesta. Laki on heikko tässä kohtaa.
Ja joku Helena K. työllistää ja vie aikaa kohtuuttomasti lastensuojelun henkilöstöltä jättäessään sovittuja tapaamisia väliin ja rynnätessään turvakotiin ihan huvin vuoksi (kun ei halunnut maksaa vuokraa ja yritti saada exex-miehensä näyttämään huonolta, mutta kudikin omille nilkoilleen).
Ei nämä lastensuojelun systeemit toimi oikein missään. Sijaisperheiksi hakeutuu ihmisiä, jotka haluavat lisätuloja. Sosiaalitoimi on höveli sijaisperheen suuntaan, koska ei halua menettää "palveluntarjoajaa" siksi valvonta on enemmän sitä, että toivotaan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilja Erikalla kait oli ihan hyvä sijaisperhe tai olot sijaishoidossa, mutta ongelma oli bioisä ja äitipuoli.
Ongelmista oli tietoisuus, mutta…Vanhemmuus on yliarvostettua. Biologinen narkomaanivanhempi voi pakottaa lapsensa elämään kotona, sijaisperheissä ja laitoksissa koko lapsuuden sen sijaan, että tämä pääsisi adoptoituna oikeaan kotiin rakastettavaksi. Vaikka vanhemmista ei olisi koskaan huolehtimaan lapsista, he eivät luovu huoltajuudestaan, eikä heiltä sitä vanhemmuutta viedä vaikka niitä vikoja ja puutteita voidaan osoittaa hyvinkin äärimmäiseen rajaan saakka.