Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua

Vierailija
15.12.2020 |

Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.

No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.

Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.

No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.

Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.

Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.

Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!

Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.

Kommentit (319)

Vierailija
141/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?

Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".

Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.

No siksen, että kaikki rahat menivät siinä vaiheessa asumiskuluihin ja opintolainan maksuun. Et ole nyt kovin realistinen. Siinä vaiheessa kun jäin loppuiäkseni rupisen sairaseläkkeen varaan, minulla oli elinikää optimistisesti arvioiden jäljellä vielä puoli vuosisataa. Ehdin olla työelämässä vajaat kymmenen vuotta, siinä ajassa ei kolmen tonnin bruttotuloista miinus lainakulut ja elämismenot ja vauvalomien tulonmenetykset säästetä millään semmoisia summia, että niillä eläisi 50 vuotta.

Ap

Hatunnosto ap:lle, että haluat säästää ja järjestää lapsille mukavan joulun. Vaikka tulosi ovat pienet, suosittelen  silti miettimään vaikka kuukausittaista rahastosäästämistä. Vähäkuluiseen rahastoon voi laittaa 10 e kuussa, ja silloin saat rahat myös tuottamaan tilillä makuuttamisen sijaan. 

Jälkiviisaus ei auta mitään, mutta ehkä muut vielä työssä olevat heräävät tästä kokemuksesta ajattelemaan, että aina kannattaa säästää ja sijoittaa pahan päivän varalle. 

Heräsin tähän itse muutama vuosi sitten, kun tajusin etten halua toistaa omien vanhempien virheitä ja olla joku päivä ylivelkainen eläkeläinen. Aloin siis säästää ja sijoittaa ja sain samoilla n. kolmen tonnin tuloilla 10 000 vuodessa säästöihin ja sijoituksiin. Asumme lasten kanssa siis myös Helsingissä ja asumiskulut ovat korkeat, mutta olen priorisoinut. En oikeastaan shoppaile enää oikein mitään, vaan laitan rahat sijoituksiin. Nyt olen tästä kiitollinen, sillä olen myös sairastellut ja saa nähdä, miten tässä lopulta käy. Antaa tiettyä mielenrauhaa, että tietää rahaa olevan säästössä. 

Eli vajaassa 10 vuodessa on mahdollista säästää useampi kymmenen tuhatta sijoituksiin, jolloin osinkojakin jo tulisi jonkin verran muiden tulojen lisäksi. 

Vierailija
142/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhdelläkään rahastolla talletussuojaa? Pankkitalletuksilla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sijoittamisella on aina riskinsä, mutta jos ajattelee pitkän tähtäimellä sen riskin tasoittuvat. Jos ap sijoittaa rahastoon 10 e kuukaudessa 15 vuotta, jonka keskimääräinen tuotto on  8 % (Helsingin pörssin keskimääräinen vuosituotto) niin hänellä on säästössä n. 3400 euroa. Tästä säästettyä rahaa on n. 1800 e ja loput korkotuottoa. Eli korkoa korolle ilmiö on lähes tuplannut summan. 15 vuoden päästä voi ajatella, että ap:n lapset ovat ehkä teinejä tai nuoria aikuisia ja ap. voi lähteä lasten kanssa summalla vaikka Lappiin tai etelän lomalle jouluksi. Motivaatiota säästämiselle voi saada reissun suunnitelemisesta vuosien varrella. 

Kannattaa laskea tuota korkoa korolle ilmiötä ja kuinka sijoittamalla säästöt kasvat huomattavasti. 

https://www.rikaserakko.com/p/korkoa-korolle-laskuri.html 

Vierailija
144/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.

Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.

Ei jatkoon.

Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.

Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.

Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.

Vierailija
145/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen aloittajan rahat menee?

Minä olen viimeksi saanut lokakuussa rahaa. Marraskuussa tuli vain 199e lapsilisät. Nyt joulukuussa sama edessä, vain lapsilisät tulevat. Silti mulla on säästössä rahaa niin että pärjään tammikuuhun.

Vierailija
146/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sijoittamisella on aina riskinsä, mutta jos ajattelee pitkän tähtäimellä sen riskin tasoittuvat. Jos ap sijoittaa rahastoon 10 e kuukaudessa 15 vuotta, jonka keskimääräinen tuotto on  8 % (Helsingin pörssin keskimääräinen vuosituotto) niin hänellä on säästössä n. 3400 euroa. Tästä säästettyä rahaa on n. 1800 e ja loput korkotuottoa. Eli korkoa korolle ilmiö on lähes tuplannut summan. 15 vuoden päästä voi ajatella, että ap:n lapset ovat ehkä teinejä tai nuoria aikuisia ja ap. voi lähteä lasten kanssa summalla vaikka Lappiin tai etelän lomalle jouluksi. Motivaatiota säästämiselle voi saada reissun suunnitelemisesta vuosien varrella. 

Kannattaa laskea tuota korkoa korolle ilmiötä ja kuinka sijoittamalla säästöt kasvat huomattavasti. 

https://www.rikaserakko.com/p/korkoa-korolle-laskuri.html 

Voi ziisus. Et sitten vissiin yhtään lukenut ap:n stooria? Hänellä ei jää mitään pidemmällä aikavälillä säästöön, koska rahaa menee koko ajan myös yllättäviin kuluihin. Ei tarvitse olla kuin vaikka yksi lapsi kipeänä ja tarvitaan kuumelääkettä ja vaikkapa c-vitamiinia, ja siinä onkin sen kuukauden kymppi käytetty.

Toimentulotukea saava sitä paitsi syyllistyy petokseen, jos säästelee osakerahastoihon samaan aikaan kun nostaa toimeentulotukea.

Eikä köyhä voi sitoa hätärahastoa osakkeisiin, raha on oltava saatavilla aina tarvittaessa, koska se on sitä joustoa, jota muuten budjetissa ei ole yhtään.

Vierailija
147/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et osta tekokuusta, joka kestää vuosikymmeniä? Ja pitääkö ne kaikki vuoden aikana säästetyt rahat käyttää jouluna? Mitä jos puolittaisit esimerkiksi lahjabudjetin, jäisi sukan varteen se 70€?

Vuoden aikana säästettyjä rahoja olen joutunut pitkin vuotta käyttämään yllättäviin menoihin, sehän oli mun aloituksen pääpointti otsikosta alkaen. Luitko edes koko aloitustani???

Jos puolittaisin lahjabudjetin, säästöön jäisi 35 e. Otan nyt tietoisen riskin, 35 eurolla en saisi ostettua juuri mitään lapsille.

Tekokuuset ovat kalliita nekin kertainvestointina, eikä niissä ole tuoksua. Ilman voimme kyllä elää, mutta tänä jouluna sallin itselleni sen ilon, että meillä on kuusi. Parinkympin rietastelua, kyllä siitäkin nyt kannatti huomauttaa...

Ap

Tekokuuset on uutena hintavia, mutta kannattaa katsoa pitkin vuotta toria ja kirppisryhmiä, voi löytyä hyvään hintaan. Samoin nuo kuusenkoristeet.

Hyvällä tuurilla myös joulusuklaat seuraavalle joululle voi löytyä joulun jälkeen, kun ovat alennuksessa.

Mitä?! Vuoden lojunutta vanhentunutta suklaata? - ei kiitos.

Vierailija
148/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran on pakko asua pääkaupunkiseudulla, vaikka esim. Lahdessa asumiskulut puolittuisi. Mutta ei, kun turvaverkko on pääkaupungissa, niin pois ei muuteta ja yhteiskunta maksaa kaiken. Köyhyys tulee Suomelle kalliiksi.

Noita muuttoehdotuksia on niin helppo heittää ratkaisuksi muille. Tosi asiassa koululaisten kanssa muuttaminen ilman pakottavaa syytä ei välttämättä ole järkevä ratkaisu. Koulunvaihtoon liittyy aika paljon riskejä niin lapsen sosiaalisten suhteiden kuin jopa koulunkäynnin osalta.

Ja toisaalta asumiskulut eivät suinkaan puolitu pienempään kaupunkiin muuttaessa. Jos henkilö elää toimeentulotuella, ei käytännössä mitään säästöä edes tule, koska asumiskulujen pienentyessä myös tuki pienenee saman verran. Ja toisaalta pikkukaupunkiin muutto monen kohdalla sinetöisi työttömyyden ja köyhyyden loppuiäksi - pääkaupunkiseudulla on sentään edes mahdollisuuksia löytää töitä, mutta pikkukaupungissa tilanne on toinen.

Vierailija
149/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viimeksi saanut lokakuussa rahaa. Marraskuussa tuli vain 199e lapsilisät. Nyt joulukuussa sama edessä, vain lapsilisät tulevat. Silti mulla on säästössä rahaa niin että pärjään tammikuuhun.

Sulla on sitten ehkä eri menot tai alkuvuodesta ollut paremmat tulot. Ap on mitä ilmeisimmin ollut usean vuoden jo pienellä sairaseläkkeellä, joten säästöt on kulutettu jo.

Ap sanoo aloituksessa, ettå hänen eläkkeensä ei riitä edes vuokraan, joten perhe elää käytännössä lapsilisillä ja elareilla. Niistä tulee yksinhuoltajalle käteen noin 550 kuussa. Ei sillä kyllä juhli, kun pitää hommata ruoka, vaatteet, maksaa mahdollisesti julkisen liikenteen liput, sairauskuluja omavastuun osalta ja sikäli kun kela ei jälkikäteen korvaa, maksettava hygienia, kotivakuutus, netti- ja puhelin. Lisäksi ap saa hiukan toimeentulotukea, jos noilla tuloilla hakee.

Vierailija
150/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä tarinassa ei vaan millään täsmää, että ap on saanut syys- joulukuussa 225€ koronatukea kaikkien etuuksien päälle. Ei vaan kuulosta lainkaan uskottavalta selittää että on saita ja säästäväinen ja tuollainen extra, miltei 700€ ei vaikuttaisi mitenkään.

Vierailija
151/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.

No siksen, että kaikki rahat menivät siinä vaiheessa asumiskuluihin ja opintolainan maksuun. Et ole nyt kovin realistinen. Siinä vaiheessa kun jäin loppuiäkseni rupisen sairaseläkkeen varaan, minulla oli elinikää optimistisesti arvioiden jäljellä vielä puoli vuosisataa. Ehdin olla työelämässä vajaat kymmenen vuotta, siinä ajassa ei kolmen tonnin bruttotuloista miinus lainakulut ja elämismenot ja vauvalomien tulonmenetykset säästetä millään semmoisia summia, että niillä eläisi 50 vuotta.

Ap

Hatunnosto ap:lle, että haluat säästää ja järjestää lapsille mukavan joulun. Vaikka tulosi ovat pienet, suosittelen  silti miettimään vaikka kuukausittaista rahastosäästämistä. Vähäkuluiseen rahastoon voi laittaa 10 e kuussa, ja silloin saat rahat myös tuottamaan tilillä makuuttamisen sijaan. 

Jälkiviisaus ei auta mitään, mutta ehkä muut vielä työssä olevat heräävät tästä kokemuksesta ajattelemaan, että aina kannattaa säästää ja sijoittaa pahan päivän varalle. 

Heräsin tähän itse muutama vuosi sitten, kun tajusin etten halua toistaa omien vanhempien virheitä ja olla joku päivä ylivelkainen eläkeläinen. Aloin siis säästää ja sijoittaa ja sain samoilla n. kolmen tonnin tuloilla 10 000 vuodessa säästöihin ja sijoituksiin. Asumme lasten kanssa siis myös Helsingissä ja asumiskulut ovat korkeat, mutta olen priorisoinut. En oikeastaan shoppaile enää oikein mitään, vaan laitan rahat sijoituksiin. Nyt olen tästä kiitollinen, sillä olen myös sairastellut ja saa nähdä, miten tässä lopulta käy. Antaa tiettyä mielenrauhaa, että tietää rahaa olevan säästössä. 

Eli vajaassa 10 vuodessa on mahdollista säästää useampi kymmenen tuhatta sijoituksiin, jolloin osinkojakin jo tulisi jonkin verran muiden tulojen lisäksi. 

Ei toimeentulotukea saava voi sijoitaa. Sukanvarteen voi toki säästää. Ja eipä 10 euron kuukausisäästöistä taitaisi mitään erityistä tuottoa vuoden mittaan kertyä.

Sinun kaltaisesi säästövinkit ovat ihan turhia köyhälle, jonka rahattomuus ei johdu siitä, että harrastaa "shoppailua", vaan siitä, että tulot ovat liian pienet. On vähän eri asia alkaa säästää kolmen tonnin tuloista kuin alle tonnin tuista. Ja tosiaan, jos ap nyt alkaisi sijoittaa, ne sijoitukset katsottaisiin toimeentulotuessa realisoitavissa olevaksi omaisuudeksi ja niiden arvo vähennettäisiin seuraavien kuukausien tuesta.

Vierailija
152/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sitten ehkä eri menot tai alkuvuodesta ollut paremmat tulot. Ap on mitä ilmeisimmin ollut usean vuoden jo pienellä sairaseläkkeellä, joten säästöt on kulutettu jo.

Ap sanoo aloituksessa, ettå hänen eläkkeensä ei riitä edes vuokraan, joten perhe elää käytännössä lapsilisillä ja elareilla. Niistä tulee yksinhuoltajalle käteen noin 550 kuussa. Ei sillä kyllä juhli, kun pitää hommata ruoka, vaatteet, maksaa mahdollisesti julkisen liikenteen liput, sairauskuluja omavastuun osalta ja sikäli kun kela ei jälkikäteen korvaa, maksettava hygienia, kotivakuutus, netti- ja puhelin. Lisäksi ap saa hiukan toimeentulotukea, jos noilla tuloilla hakee.

En ole ollut töissä vuoden 2011 jälkeen. Olen ollut työttömänä tai sairaspäivärahalla.

Vierailija
153/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronatuki 3 henkilöä/75 ja kolmelta kuukaudelta tekee 675 euroa. Tänä jouluna pitäisi pärjätä. Sitten vielä kaikki mahdolliset avustuskassit ja jouluavustukset päälle. 

Avustuskasseja ja jouluavustuksia ei kyllä saa automaattisesti kukaan. Niitä pitää hakea erikseen, ja sitten saa, jos saa.

Vierailija
154/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ovat perheen aiemmat joulukoristeet? Ap kuitenkin ollut keskituloinen ja mieskin on ollut perheessä tuloja tuomassa. Talo ei kai ole palanut, vieden kaikkea mukanaan. Joten vähän nyt ihmetyttää tuo koristeiden askartelun tarve.

Jouluruoka suomalaisittain on lähes pula-ajan ruokaa, halpaa ja riittoisaa. Juureksista laatikoita, rosollia, kinkku. Syksyllä kun olisi poiminut sieniä, saisi sienisalaatin. Riisipuuroa ja kanelia. Veikkaan että halvemmalla pääsee jouluruokien kanssa viikonlopun kuin normaalisti. Tarjouslohta itse graavaten, muutama euro siihen lisää. Oudolta kuulostaa 40 € extraa joulu safkaan jos ylimääräisiä ei ole tarkoitus tuhlata karkkiin.

Mikä ongelma se on, jos tekee itse joulukoristeita? Sehän voi olla vaan jouluperinne, että saadaan sitä kautta joulufiilistä, jos ei voi esim. ostaa paljon mitään. Ihme juttu, että yleensä köyhyysketjuissa aina kehoitetaan tekemään kaikkea itse, mutta nyt sekin nähdään huonona asiana, jos joku tekee itse ja askartelee lasten kanssa.

Ja jos on aiempinakin vuosina tehty koristeita itse, se voi olla syy siihen, etteivät ne loputtomiin kestä. Ainakin oma kokemukseni itse askarrelluista on, että hajoavat nopeammin kuin puiset, metalliset tai muoviset.

Vierailija
155/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, täällä yksi hyvin toimeentuleva, jolla riittää sympatiaa sinunkin tilanteeseen.

Itseäni harmittaa se, miten aina kuulostaa siltä, että ihmiset ovat "väärällä tavalla" köyhiä. Varmasti jokainen meistä kuluttaa joskus jonkun pennosen väärin, jopa jälkikäteen omasta mielestään. Erheetön ja virheetön ei ole meistä kukaan.

Surulliseksi apn tilanteen tekee minun mielestäni se, että täältä periferiasta käsin kuulostaa siltä, että jotakuin kaikki "Anna köyhälle parempi joulu", "äiti, minulla on nälkä", "tue vähävaraisten jouluruokailua" jne ovat erittäin Helsinki-painotteisia. Jos edes siellä "ihan tavallinen suomalainen köyhä" ei saa mistään mitään tukea jotta saisi lapsille vähän paremman joulun niin väkisin tulee mieleen, että toiset perheet osaa nyhtää etuja molemmin käsin...

Ap, joulu ei onneksi tule materiasta.(vaikka se nyt rehellisesti sanottuna onkin kivaa saada/antaa lahjoja ja syödä itsensä ähkyksi kaikenlaisia sesonkiruokia. )

Meillä (olisi siis mahdollisuus materialismiin, ja tajuan kyllä, että on helpompi "valita" olla ilman kuin "olla pakosta" ilman) meillä joulu tulee siitä, kun leivotaan yhdessä, askarrellaan joulujuttuja (ihan niistä ikkunaan leikattavista lumihiutaleista alkaen), poltetaan kynttilöitä illan hämärässä, kuunnellaan joulumusiikkia ja lauletaankin yhdessä tonttulakit sojossa, --- lapsille ne tärkeimmät joulun muistot tulevat tunnelmasta ja yhteisestä lämpöisestä ajasta.

Teet varmasti parhaan mahdollisen joulun tämän vuoden resursseilla, lämpöistä joulua sinulle siis, ja terveyttä tulevaan vuoteen!

Vierailija
156/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.

Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.

Mikä ongelma viilissä on? Taitaa maksaa jotain 0,35 senttiä. Joten en sanoisi sitä pröystäilyksi.

Vierailija
157/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ovat perheen aiemmat joulukoristeet? Ap kuitenkin ollut keskituloinen ja mieskin on ollut perheessä tuloja tuomassa. Talo ei kai ole palanut, vieden kaikkea mukanaan. Joten vähän nyt ihmetyttää tuo koristeiden askartelun tarve.

Jouluruoka suomalaisittain on lähes pula-ajan ruokaa, halpaa ja riittoisaa. Juureksista laatikoita, rosollia, kinkku. Syksyllä kun olisi poiminut sieniä, saisi sienisalaatin. Riisipuuroa ja kanelia. Veikkaan että halvemmalla pääsee jouluruokien kanssa viikonlopun kuin normaalisti. Tarjouslohta itse graavaten, muutama euro siihen lisää. Oudolta kuulostaa 40 € extraa joulu safkaan jos ylimääräisiä ei ole tarkoitus tuhlata karkkiin.

Mikä ongelma se on, jos tekee itse joulukoristeita? Sehän voi olla vaan jouluperinne, että saadaan sitä kautta joulufiilistä, jos ei voi esim. ostaa paljon mitään. Ihme juttu, että yleensä köyhyysketjuissa aina kehoitetaan tekemään kaikkea itse, mutta nyt sekin nähdään huonona asiana, jos joku tekee itse ja askartelee lasten kanssa.

Ja jos on aiempinakin vuosina tehty koristeita itse, se voi olla syy siihen, etteivät ne loputtomiin kestä. Ainakin oma kokemukseni itse askarrelluista on, että hajoavat nopeammin kuin puiset, metalliset tai muoviset.

Me tehdään joka vuosi koristeita itse - ihan vain tavan ja tunnelman ja kädentaitojen vuoksi.

Meillä myös säästetään ainakin osa niistä, ja ne vuosikertakoristeet on aika sympaattisia - ainakin aika paljon sympaattisempia kuin jotkut Citymarketin glitterpallot...

Vierailija
158/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa elää tässä ja nyt, kun ei koskaan voi tietää milloin elämä päättyy. 

- sivusta

Vierailija
159/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tunkio osuu tuulettimeen, niin tulee se päivä, kun ne säästöt on käytetty. Pahan päivän varallehan sitä usein säästetään - se paha päivä voi tulla. Sen jälkeen ollaan tässä. 

Sitäkin voi välttää. Minä voin siis elää vaatimatonta elämää pelkillä säästöjen TUOTOILLA. Säästöihin siis ei tarvitse koskea. Näin siis talouden puolesta voisin elää ikuisesti vaatimattomasti. Jos pääomiin ei koske niin ei säästöt koskaan ole käytettykään.

Vierailija
160/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väheksy ap:n tilannetta, mutta tulipa vaan mieleen, että Suomessa on oikeasti aika vähän hyvätuloisia. Samanlaista kituuttamista se on monella työssäkäyvälläkin. Itse teen niin, että ostelen lahjat pikkuhiljaa vuoden aikana niin ei kaadu talous jouluun.