Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen yrittänyt täällä selittää, mutta kun ei ymmärretä, koska hei: oma vika, jos ei vaan tajua säästää. Hieno ajatus, mutta kun se ei vaan mene noin. Joulun ohella kun on aika monia muitakin, paljon tärkeämpiä ja välttämättömiä säästökohteita.
Joo, itse tajuan kyllä oikein hyvin, että vaikka vähäisistä tuloista jotain säästöön saisikin, ne voivat kyllä pitkin vuotta kulua monenlaiseen. Lapsille tarvitaan uudet talvivaatteet, esimerkiksi, tai juurikin vaikkapa jääkaappi hajoaa.
kummasti kaikki nämä köyhät aina asuvat vuokralla ja JÄÄKAAPPI vie budjetin kuralle. Minä ainakin olen ne jääkaapit ihan itse vuokralaisilleni ostanut, jopa ennen kuin ne hajoavat...
Vierailija kirjoitti:
Se tässä tarinassa ei vaan millään täsmää, että ap on saanut syys- joulukuussa 225€ koronatukea kaikkien etuuksien päälle. Ei vaan kuulosta lainkaan uskottavalta selittää että on saita ja säästäväinen ja tuollainen extra, miltei 700€ ei vaikuttaisi mitenkään.
Toisaalta ap kyllä mainitsi, että tänä vuonna hän on poikkeuksellisesti saanut säästettyä joulua varten jonkin verran rahaa, eli ehkä se on tapahtunut juuri koronatuen ansiosta. Usein myös köyhänä joutuu jättämään oikeasti tärkeitäkin hankintoja tekemättä, mutta tänä syksynä koronatukien vuoksi ei ole tarvinnut - mikä tosin tarkoittaa sitä, että ne tuet eivät ole jääneet ekstraksi säästöön, vaan ovat menneet tarpeellisiin hankintoihin. Tätä on vaan ehkä vaikea ymmärtää niiden ihmisten, joilla oikeasti raha riittää ja elintaso on aina vähintäänkin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?
Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".
Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.
Hän ei sitten saisi ollenkaan toimeentulotukea.
Tuhlannut saa kaikki tuet, mutta säästänyt joutuu käyttämään ensin säästönsä.
Tämä on väärin. Esim mieheni tädeille kävi vanhuudessa niin, että ensin vietiin säästöt. Hänelle tuli hyvin turvaton olo siitä, ettei ollut puskurirahaa. Joutui ysikymppisenä kuivaamaan vaippojaan ja ei ollut akna varaa ostaa edes roskapusseja.
Järkyttävää kohtalo. Hänellä oli ain hyvin pienet tulot ja niistäkin oli säästänyt vanhuuden varalle. Ne rahat siis menetti.
Olisi kannattanut tuhlata eikä säästää.
Tilin rahat eivät riittäneet edes hautajaisiin, vaikka hän piti sitä kunnia-asiana. Hautajaiset olivat halvimmat mahdolliset. Srk-talolla 2 halpaa voileipää per nuppi ja kakku. Halvin arkku jne.
Vierailija kirjoitti:
Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.
Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.
sano nyt ihmeessä kun tiedät,mikä on halvempaa kuin viili! Jos lapsille ostaa maitolitran,ne kietaisee sen viuh...jos ostaa viilipurkin niin maitoa jää illaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen yrittänyt täällä selittää, mutta kun ei ymmärretä, koska hei: oma vika, jos ei vaan tajua säästää. Hieno ajatus, mutta kun se ei vaan mene noin. Joulun ohella kun on aika monia muitakin, paljon tärkeämpiä ja välttämättömiä säästökohteita.
Joo, itse tajuan kyllä oikein hyvin, että vaikka vähäisistä tuloista jotain säästöön saisikin, ne voivat kyllä pitkin vuotta kulua monenlaiseen. Lapsille tarvitaan uudet talvivaatteet, esimerkiksi, tai juurikin vaikkapa jääkaappi hajoaa.
kummasti kaikki nämä köyhät aina asuvat vuokralla ja JÄÄKAAPPI vie budjetin kuralle. Minä ainakin olen ne jääkaapit ihan itse vuokralaisilleni ostanut, jopa ennen kuin ne hajoavat...
Ei tuota jääkaappi-viestiä tainnut köyhä vuokralainen kirjoittaakaan. Tosin jos minulla esim. nyt hajoaisi jääkaappi, niin joutuisin heittämään sieltä kaikki ruuat pois. Minua ehkä harmittaisi eniten vanhemmiltani saatujen itse tehtyjen hillojen pilaantuminen, mutta köyhää saattaisi harmittaa se, että ruokahävikki tekee muutaman päivän ruokamenoja vastaavan loven lompakkoon, ja vaikka vuokranantaja tilaisikin uuden jääkaapin, koituisi tuosta silti kuluja. Ja uutta jääkaappia odotellessa pitäisi ruuat suunnitella sen mukaan, että kylmäsäilytysmahdollisuutta ei ole, mikä luultavasti tarkoittaisi hetisyötäviä valmisruokia, paljon salaatteja ja hedelmiä, jne. Kun pelkällä puurolla ja makaronillakaan ei voi lasten aterioita kuitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen aloittajan rahat menee?
Minä olen viimeksi saanut lokakuussa rahaa. Marraskuussa tuli vain 199e lapsilisät. Nyt joulukuussa sama edessä, vain lapsilisät tulevat. Silti mulla on säästössä rahaa niin että pärjään tammikuuhun.Sulla on sitten ehkä eri menot tai alkuvuodesta ollut paremmat tulot. Ap on mitä ilmeisimmin ollut usean vuoden jo pienellä sairaseläkkeellä, joten säästöt on kulutettu jo.
Ap sanoo aloituksessa, ettå hänen eläkkeensä ei riitä edes vuokraan, joten perhe elää käytännössä lapsilisillä ja elareilla. Niistä tulee yksinhuoltajalle käteen noin 550 kuussa. Ei sillä kyllä juhli, kun pitää hommata ruoka, vaatteet, maksaa mahdollisesti julkisen liikenteen liput, sairauskuluja omavastuun osalta ja sikäli kun kela ei jälkikäteen korvaa, maksettava hygienia, kotivakuutus, netti- ja puhelin. Lisäksi ap saa hiukan toimeentulotukea, jos noilla tuloilla hakee.Eli AP asuu ylikalliissa vuokra-asunnossa ja itkee köyhyyttä?
No sehän on silloin itseaiheutettu tilanne. Teillä ei ole varaa rikkaampaan jouluun, koska olette päättäneet, että kalliimpi vuokra-asunto on tärkeämpi.
Joka viikko joku jonka ei ole mikään pakko asua pk-seudulla ylikalliissa vuokra-asunnossa itkee täällä rahan puutetta. Jos olisin pienituloinen eläkeläinen niin en todellakaan jäisi pk-seudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen viimeksi saanut lokakuussa rahaa. Marraskuussa tuli vain 199e lapsilisät. Nyt joulukuussa sama edessä, vain lapsilisät tulevat. Silti mulla on säästössä rahaa niin että pärjään tammikuuhun.Sulla on sitten ehkä eri menot tai alkuvuodesta ollut paremmat tulot. Ap on mitä ilmeisimmin ollut usean vuoden jo pienellä sairaseläkkeellä, joten säästöt on kulutettu jo.
Ap sanoo aloituksessa, ettå hänen eläkkeensä ei riitä edes vuokraan, joten perhe elää käytännössä lapsilisillä ja elareilla. Niistä tulee yksinhuoltajalle käteen noin 550 kuussa. Ei sillä kyllä juhli, kun pitää hommata ruoka, vaatteet, maksaa mahdollisesti julkisen liikenteen liput, sairauskuluja omavastuun osalta ja sikäli kun kela ei jälkikäteen korvaa, maksettava hygienia, kotivakuutus, netti- ja puhelin. Lisäksi ap saa hiukan toimeentulotukea, jos noilla tuloilla hakee.Eli AP asuu ylikalliissa vuokra-asunnossa ja itkee köyhyyttä?
No sehän on silloin itseaiheutettu tilanne. Teillä ei ole varaa rikkaampaan jouluun, koska olette päättäneet, että kalliimpi vuokra-asunto on tärkeämpi.
Taisi sanoa asuvansa Vantaalla halvassa kaupungin asunnossa. Joten ei taida nyt olla asuminen tässä se ongelma.
Jos AP:n koko työkyvyttömyysläke (mikä on 600-700e) menee vuokraan ja tottakai hän saa sen lisäksi eläkkeensaajan asumistukeakin, niin sittenhän hänen vuokran pitää olla jotain 1200e+ luokkaa. Kolmelle hengelle tuohan on ihan liikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota jääkaappi-viestiä tainnut köyhä vuokralainen kirjoittaakaan. Tosin jos minulla esim. nyt hajoaisi jääkaappi, niin joutuisin heittämään sieltä kaikki ruuat pois. Minua ehkä harmittaisi eniten vanhemmiltani saatujen itse tehtyjen hillojen pilaantuminen, mutta köyhää saattaisi harmittaa se, että ruokahävikki tekee muutaman päivän ruokamenoja vastaavan loven lompakkoon, ja vaikka vuokranantaja tilaisikin uuden jääkaapin, koituisi tuosta silti kuluja. Ja uutta jääkaappia odotellessa pitäisi ruuat suunnitella sen mukaan, että kylmäsäilytysmahdollisuutta ei ole, mikä luultavasti tarkoittaisi hetisyötäviä valmisruokia, paljon salaatteja ja hedelmiä, jne. Kun pelkällä puurolla ja makaronillakaan ei voi lasten aterioita kuitata.
Aika monella silti on erillinen pakastin. Sinne voi tehdä ruokia satsin ja lämmittää sitten. Pakastimen hyötykäyttö on monelle vaan ihan vieras juttu. Kuten sinäkin olisit heti valmisruokia ostamassa jos jääppi hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella silti on erillinen pakastin. Sinne voi tehdä ruokia satsin ja lämmittää sitten. Pakastimen hyötykäyttö on monelle vaan ihan vieras juttu. Kuten sinäkin olisit heti valmisruokia ostamassa jos jääppi hajoaa.
Kaikissa ainakin kunnan ja isompien vuokrayhtiöiden vuokra-asunnoissa on kaikissa jääkaappipakastimet.
Ei sitä jääkaappia turhaan kannata tunkea täyteen ruokaa, paitsi jos on kerännyt kesällä marjoja ja sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ainakin kunnan ja isompien vuokrayhtiöiden vuokra-asunnoissa on kaikissa jääkaappipakastimet.
Ei sitä jääkaappia turhaan kannata tunkea täyteen ruokaa, paitsi jos on kerännyt kesällä marjoja ja sieniä.
Tarkoitin siis pakastimeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?
Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".
Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.
Hän ei sitten saisi ollenkaan toimeentulotukea.
Tuhlannut saa kaikki tuet, mutta säästänyt joutuu käyttämään ensin säästönsä.Tämä on väärin. Esim mieheni tädeille kävi vanhuudessa niin, että ensin vietiin säästöt. Hänelle tuli hyvin turvaton olo siitä, ettei ollut puskurirahaa. Joutui ysikymppisenä kuivaamaan vaippojaan ja ei ollut akna varaa ostaa edes roskapusseja.
Järkyttävää kohtalo. Hänellä oli ain hyvin pienet tulot ja niistäkin oli säästänyt vanhuuden varalle. Ne rahat siis menetti.
Olisi kannattanut tuhlata eikä säästää.
Tilin rahat eivät riittäneet edes hautajaisiin, vaikka hän piti sitä kunnia-asiana. Hautajaiset olivat halvimmat mahdolliset. Srk-talolla 2 halpaa voileipää per nuppi ja kakku. Halvin arkku jne.
Siis haloo, lähtökohtaisesti ihmisen tulee tulla toimeen omillaan. Toimeentulotuki on se vihonviimeinen tuki jonka tarkoituksena on turvata toimeentulo silloin kun muuta ei ole. Ei ole tarkoitus että kaikki eletään toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Se tässä tarinassa ei vaan millään täsmää, että ap on saanut syys- joulukuussa 225€ koronatukea kaikkien etuuksien päälle. Ei vaan kuulosta lainkaan uskottavalta selittää että on saita ja säästäväinen ja tuollainen extra, miltei 700€ ei vaikuttaisi mitenkään.
Ihmisillä on velkoja. Ap sanoo esimerkiksi hoitavansa iäkkään äitinsä asioita, ehkä se selittää. Ja hänhän sanoo, että tänä vuonna poikkeuksellisesti hätäsäästösummasta on nyt rahaa jäljellä, ehkä juuri koronatukien ansiosta.
Rahaa on voinut myös kulua enemmän juuri koronan takia. Keväällä isommat koululaiset esimerkiksi olivat kotona ja jo se lisää kuluja, kun lapset eivät syö koulussa. Ehkä siihen meni alkuvuoden säästöt? Tämä tietysti on pelkkää arvailua, mutta ihan yhtä laillahan sinä arvailet, minä vain annan ap:lle positiivisiakin oletuksia, sinä et.
Muutenkin minusta on vähän omituista, että kyseenalaistat jonkun kertomuksen. Hän ei pyydä rahaa eikä hyödy valehtelusta. Jos hän sanoo olevansa nuuka ja rahojen jo menneen, mikä sinä olet sitä kiistämään?
Jos sikseen lähdetään kyseenalaistamaan, eihän ap:ta välttämättä ole olemassakaan tuollaisena henkilönä. Ehkä sinä olet itse trolli?
Ei täällä oikeasti ole järkevää keskustella kuin niistä lähtökohdista, mitä ihmiset itse kertovat. Jos alkaa niitä epäillä, joutuu epäilemään kaikkea. Ja silloin keskusteleminen on turhaa.
Eipä kuulunut Ap:sta enää mitään sen jälkeen, kun koronatuki otettiin esille. Todella ärsyttäviä nämä, jotka täällä sääliä hakevat eivätkä kerro edes koko totuutta. Ihan ylimääräisenä on tänä vuonna tullut 300 euroa. Sillä saa kuka tahansa viimeisen päälle hienon joulun järjestettyä ja lapsille vähän muutakin, kun yöpuvut. Siitäkin olisi varmaan säälimään täytynyt lähteä. Todella väsyttävää, eikä lapsia ajateltu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuossa tilanteessa. Ylimääräistä jäi 35-40 euroa kuukaudessa tiukan budjetoinnin jälkeen. Avasin arvo-osuustilin ja ostin sillä rahalla pari halpaa osaketta. Valitsin firmoja joista irtoaa osinko aika pian oston jälkeen. Sen pienen osingon käytin vähentämään kuukausittaista 25-30 euron summaa jonka puskuriksi olin varannut. Pikkuhiljaa vuosien aikana muodostui pienenpieni osinkolumipallo ja nyt laitan enää 20 euroa uutta rahaa arvo-osuustilille . Salkussa on kiva puskuri tosipahan päivän varalle ja kymppi tai pari tulee joka kuukausi arvo-osuustilille osinkoa.
Rikasta minusta ei tule mutta puskuri kasvaa hieman joka kk.
Sinä ap voisit miettiä pystytkö tienaamaan vaikka netissä kyselyihin vastaamalla kympin-pari kuukaudessa jotta saisit puskurisi suuremmaksi. Jokainen euro lisää on hyvä juttu.
On hienoa että sinä sijoitat pienistä tuloistasi ja minä teen myös näin vaikka tuloni ovat aina olleet pienet, hädin tuskin yli 2000€/kk bruttona. Mies myös säästää pienestä palkastaan koko ajan. Olemme eläneet myös hyvin ahtaasti ja epämukavasti kun säästimme asunnon käsirahaa varten. Saan osinkoja tällä hetkellä verojen jälkeen reilun satasen kuussa. Lapset ovat jo teinejä.
Ota huomioon että ap on toimeentulotukiasiakas ja säästöjä ei saa olla enkä hänen sijassaan uskaltaisi sijoittaa vaikka kuinka sanottaisiin että toimeentulotuesta saa säästää, en vaan luottaisi siihen ettei niitä joutuisi realisoimaan. Jos hän pääsisi sossusta eroon niin asia olisi aivan eri.
Vierailija kirjoitti:
Jos AP:n koko työkyvyttömyysläke (mikä on 600-700e) menee vuokraan ja tottakai hän saa sen lisäksi eläkkeensaajan asumistukeakin, niin sittenhän hänen vuokran pitää olla jotain 1200e+ luokkaa. Kolmelle hengelle tuohan on ihan liikaa!
Meillä on kaupungin neliö, ei tosin Vantaalla vaan stadin puolella. Mutta ihan siis normineliö, muovimatot ja betoniseinät, lähiössä. Ja vuokra on yli 1100. Elämä on pk-seudulla kallista.
Ja itsehän sä todistit, että eläke ja asumistuki menee vuokraan, ei jää elämiseen siitä. Mikä sun pointtis oikein oli?
Vierailija kirjoitti:
Eipä kuulunut Ap:sta enää mitään sen jälkeen, kun koronatuki otettiin esille. Todella ärsyttäviä nämä, jotka täällä sääliä hakevat eivätkä kerro edes koko totuutta. Ihan ylimääräisenä on tänä vuonna tullut 300 euroa. Sillä saa kuka tahansa viimeisen päälle hienon joulun järjestettyä ja lapsille vähän muutakin, kun yöpuvut. Siitäkin olisi varmaan säälimään täytynyt lähteä. Todella väsyttävää, eikä lapsia ajateltu yhtään.
Vaikka sulla olisi aikaa notkua netissä koko päivä, kaikilla ei ole. Ap:lla on lapset ja koti varmaan hoidettavana.
Minä voin kuvitella vaikka kuinka monta rahareikää tuollaiselle summalle. Ap sanoo, että ne on laskelmissa jo huomioitu eli siinä sulle oli jo vastaus. Turhauttavia tuollaiset pahansuovat vänkääjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka viikko joku jonka ei ole mikään pakko asua pk-seudulla ylikalliissa vuokra-asunnossa itkee täällä rahan puutetta. Jos olisin pienituloinen eläkeläinen niin en todellakaan jäisi pk-seudulle.
Mitä jos olisit edes lukenut tän ketjun alkupään? Ap selitti siellä järkeenkäyvästi asian. Se on kotoisin Vantaan seudulla ja se hoitaa siellä asuvaa iäkästä äitiään. Sillä on kaksi alakouluikäistä lasta, joiden koulut ja kaverit ja isä asuu siellä.
Jos hakee noin tonnin kolmiota, joka sijaitsee lähellä kouluja ja palveluita, joutuu lähtemään aika kauas. Silloin ei voi hoitaa vanhempaansa, eikä lapsilla säily koulut ja kaverit. Kulkeminen maksaa myös aika lailla, vaikka vaan pitäis lasten kulkea isällään pari krt kuussa.
Ja mitä kauemmas maaseudulle muutat, sitä isommat on kulkemiskulut, todennäköisesti tarvitaan jo oma auto, jonka käyttö vasta kallista voi ollakin.
Joku roti tollaselle viisastelullekin siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ap kyllä mainitsi, että tänä vuonna hän on poikkeuksellisesti saanut säästettyä joulua varten jonkin verran rahaa, eli ehkä se on tapahtunut juuri koronatuen ansiosta. Usein myös köyhänä joutuu jättämään oikeasti tärkeitäkin hankintoja tekemättä, mutta tänä syksynä koronatukien vuoksi ei ole tarvinnut - mikä tosin tarkoittaa sitä, että ne tuet eivät ole jääneet ekstraksi säästöön, vaan ovat menneet tarpeellisiin hankintoihin. Tätä on vaan ehkä vaikea ymmärtää niiden ihmisten, joilla oikeasti raha riittää ja elintaso on aina vähintäänkin hyvä.
Mun mielestä ap kyllä kirjoitti että yleensä saa 20€ kk säästöön, eli 240€ vuodessa, mutta tänä vuonna vähemmän. On kuitenkin saanut 225 € syyskuusta joulukuulle ylimääräistä rahaa, mikä tekee itseasiassa 900 € vuodessa enemmän. Se ei vaan mätsää tuohon hänen kertomaansa.
Eli AP asuu ylikalliissa vuokra-asunnossa ja itkee köyhyyttä?