Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä tarinassa ei vaan millään täsmää, että ap on saanut syys- joulukuussa 225€ koronatukea kaikkien etuuksien päälle. Ei vaan kuulosta lainkaan uskottavalta selittää että on saita ja säästäväinen ja tuollainen extra, miltei 700€ ei vaikuttaisi mitenkään.
Ihmisillä on velkoja. Ap sanoo esimerkiksi hoitavansa iäkkään äitinsä asioita, ehkä se selittää. Ja hänhän sanoo, että tänä vuonna poikkeuksellisesti hätäsäästösummasta on nyt rahaa jäljellä, ehkä juuri koronatukien ansiosta.
Rahaa on voinut myös kulua enemmän juuri koronan takia. Keväällä isommat koululaiset esimerkiksi olivat kotona ja jo se lisää kuluja, kun lapset eivät syö koulussa. Ehkä siihen meni alkuvuoden säästöt? Tämä tietysti on pelkkää arvailua, mutta ihan yhtä laillahan sinä arvailet, minä vain annan ap:lle positiivisiakin oletuksia, sinä et.
Muutenkin minusta on vähän omituista, että kyseenalaistat jonkun kertomuksen. Hän ei pyydä rahaa eikä hyödy valehtelusta. Jos hän sanoo olevansa nuuka ja rahojen jo menneen, mikä sinä olet sitä kiistämään?
Jos sikseen lähdetään kyseenalaistamaan, eihän ap:ta välttämättä ole olemassakaan tuollaisena henkilönä. Ehkä sinä olet itse trolli?
Ei täällä oikeasti ole järkevää keskustella kuin niistä lähtökohdista, mitä ihmiset itse kertovat. Jos alkaa niitä epäillä, joutuu epäilemään kaikkea. Ja silloin keskusteleminen on turhaa.
Ap on saanut 900€ ylimääräistä ja se ei nyt vaan osu yksiin tuon tarinan kanssa sitten millään. Oppilaat ja köyhemmät perheet ovat myös saaneet tänä vuonna, niin kouluilta kuin eri järjestöiltäkin ruokakasseja. Ap se on, joka ei näytä olevan tietoinen köyhien tuista, että kukahan se trolli lienee..?
Nämä tälläiset ketjut on aina todella surkuhupaisaa luettavaa. Toinen kertoo TODELLA säästeliäästä ja, anteeksi vain, omiin korviin ihan kamalan raskaalta kuulostavasta tavasta elää... Niin HETI on porukka miettimässä, että minkä viilipurkin se AP on ostanut lapsille, eihän vaan ole joku kallis jakki makupala, eihän semmosiin saa rahaa laittaa! Sitten tuskaillaan jonku säälittävän koronalisän perään ja mietitään oikein kovasti, miten voisi vähän vielä ruoskia AP:n elämää, jotta olisi hieman kurjempaa.
Suomalaisten empatiakyvyttömyys ei tule yllätyksenä, mutta jaksaa silti yllättää aina uudestaan.
Hauskaa Joulua vaan!
Samoja ajatuksia minulla kuin edellisessä viestissä. Kun tarpeeksi lukee näitä niin tulee tunne, että on ihan turha enää täällä koko palstalla käydä, kun tulee vaan surullinen olo. Se on aika raskasta laskea aina jokainen pienikin summa ja elää sillä tavalla. Jos kyse on lyhyestä ajasta niin se vielä menee, mutta jos pitää jaksaa sitä vuodesta toiseen ilman mitään toivoakaan muutoksesta niin kyllä se rasittaa paljon. Tässä vielä lapset mukana ja lastensa vuoksi varmaan tekisi melkein mitä vaan, että heillä kiva joulu jos vaan voisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran on pakko asua pääkaupunkiseudulla, vaikka esim. Lahdessa asumiskulut puolittuisi. Mutta ei, kun turvaverkko on pääkaupungissa, niin pois ei muuteta ja yhteiskunta maksaa kaiken. Köyhyys tulee Suomelle kalliiksi.
Olen täältä kotoisin, minulla on iäkäs äiti peräänkatsottavana tuotta kilometrin päässä, lasten koulut ja kaverit ovat täällä ja eksäkin nyksänsä kanssa kävelymatkan päässä. Vantaalaisen lähiökerrostalokolmion hinnalla tuskin saisin kovin paljon halvemmalla mistään E-Suomesta asuntoa edes jotakuinkin likellä palveluita, joten joka tapauksessa tarvitsisin tukia lisäksi. Lisämenoiksi tulisivat liikkumismenot, äitini asioiden hoito ja lasten kulkemiset isälleen maksavat.
Ap
Rakastannäitä tekosyitä. Lahdessa saisit säästöön helposti sellaiset 500 e/v, mutta mieluummin valitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.
Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.
Ei jatkoon.
Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.
Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.
Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.
Anteeksi, nyt pitää korjata sen verran, että tt-tuen saajalla on kyllä "Kelan piikki auki" apteekissa. Eli jos on haettava reseptilääke, senkun menee apteekin ja hakee lääkkeen. apteekin myyjä näkee koneelta, että Kelan maksusitoumus on myönnetty ja lääkkeen saa ilman mitään rahan tai kuittien siirtelyjä. Esim. mulle myönnettiin viimeksi tt-tuki suoraan 5 kk:lle eteenpäin (250e/kk) ja tämän ajan sain Kelasta hakea reseptilääkkeet ilman mitään kommervenkkejä.
Vanhin lapsi on 12v ja ollaan kerran ostettu oikea kuusi :D Muuten mennään 9 vuotta sitten ostetulla tekokuusella. Tänä vuonna hain Kontin "punnitse" pöydästä kauniita joulukoristeita pussillisen, maksoi yht 1,5e. Joulupukkia ei ole koskaan ollut. ( olemme hyvätuloinen perhe, mutta varaudutaan siihen että kuka tahansa voi sairastua tai menettää työnsä tms. joten säästetiäästi eletään). Joulupöytään tilataan Prismasta kalkkunarulla, 3 laatikkoa ja lohta. Lidlistä jouluhalko. Toivottavasti tämä auttaa siinä, ettei kaikilla todellakaan ole loisteliasta KodinKuvalehden tyyppistä joulua. Lapset sanoo että parasta on yhdessä olo, ja toiveena oli käydä Stockmannin ikkuna katsomassa, muuta eivät osanneet toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.
Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.
Ei jatkoon.
Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.
Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.
Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.Anteeksi, nyt pitää korjata sen verran, että tt-tuen saajalla on kyllä "Kelan piikki auki" apteekissa. Eli jos on haettava reseptilääke, senkun menee apteekin ja hakee lääkkeen. apteekin myyjä näkee koneelta, että Kelan maksusitoumus on myönnetty ja lääkkeen saa ilman mitään rahan tai kuittien siirtelyjä. Esim. mulle myönnettiin viimeksi tt-tuki suoraan 5 kk:lle eteenpäin (250e/kk) ja tämän ajan sain Kelasta hakea reseptilääkkeet ilman mitään kommervenkkejä.
Luulen että tässä nyt sekoitetaan kela-korvaus jonka saa tuloista riippumatta reseptilääkkeisiin ja sossun korvaamat lääkkeet. Kela-korvausta ei saa kaikista lääkkeistä, esim minulla on ihosairaus johon lääkäri on reseptillä määrännyt voiteita mutta kummastakaan ei saa kela-korvausta vaan itse maksan pienestä palkasta voiteet 2kpl 40€/putkilo. Joku tttukiasiakas saisi nämä ilmaiseksi. Ja ilman näitä voiteita iho on sellaisessa kunnossa että poistun kotoa ainoastaan pimeän tullen jos on ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran on pakko asua pääkaupunkiseudulla, vaikka esim. Lahdessa asumiskulut puolittuisi. Mutta ei, kun turvaverkko on pääkaupungissa, niin pois ei muuteta ja yhteiskunta maksaa kaiken. Köyhyys tulee Suomelle kalliiksi.
Olen täältä kotoisin, minulla on iäkäs äiti peräänkatsottavana tuotta kilometrin päässä, lasten koulut ja kaverit ovat täällä ja eksäkin nyksänsä kanssa kävelymatkan päässä. Vantaalaisen lähiökerrostalokolmion hinnalla tuskin saisin kovin paljon halvemmalla mistään E-Suomesta asuntoa edes jotakuinkin likellä palveluita, joten joka tapauksessa tarvitsisin tukia lisäksi. Lisämenoiksi tulisivat liikkumismenot, äitini asioiden hoito ja lasten kulkemiset isälleen maksavat.
Ap
Rakastannäitä tekosyitä. Lahdessa saisit säästöön helposti sellaiset 500 e/v, mutta mieluummin valitat.
Kyllä tuo 500e/v menee noihin matkoihin kun ap käy äitiään auttamassa ja lasten kulkemiset isälleen ym. Lisäksi ap on sairaseläkkeellä, eli jonkinlainen sairaus rajoittaa elämää. Ei ole hääviä matkustella edestakaisin (ja nyt korona!) sairaana. En näe mitään rahallista hyötyä, saati muutakaan hyötyä, että ap muuttaisi yhtäkkiä Lahteen kauaksi lasten isästä ja omasta äidistään, jotka nyt asuvat lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eivät nuo ole mitään tekosyitä. Kuinka kehtaat puhua tuntemattomalle ihmiselle tuolla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon.
Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.Anteeksi, nyt pitää korjata sen verran, että tt-tuen saajalla on kyllä "Kelan piikki auki" apteekissa. Eli jos on haettava reseptilääke, senkun menee apteekin ja hakee lääkkeen. apteekin myyjä näkee koneelta, että Kelan maksusitoumus on myönnetty ja lääkkeen saa ilman mitään rahan tai kuittien siirtelyjä. Esim. mulle myönnettiin viimeksi tt-tuki suoraan 5 kk:lle eteenpäin (250e/kk) ja tämän ajan sain Kelasta hakea reseptilääkkeet ilman mitään kommervenkkejä.
Luulen että tässä nyt sekoitetaan kela-korvaus jonka saa tuloista riippumatta reseptilääkkeisiin ja sossun korvaamat lääkkeet. Kela-korvausta ei saa kaikista lääkkeistä, esim minulla on ihosairaus johon lääkäri on reseptillä määrännyt voiteita mutta kummastakaan ei saa kela-korvausta vaan itse maksan pienestä palkasta voiteet 2kpl 40€/putkilo. Joku tttukiasiakas saisi nämä ilmaiseksi. Ja ilman näitä voiteita iho on sellaisessa kunnossa että poistun kotoa ainoastaan pimeän tullen jos on ihan pakko.
Joo, ilmeisesti jokin sekaannus tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos AP:n koko työkyvyttömyysläke (mikä on 600-700e) menee vuokraan ja tottakai hän saa sen lisäksi eläkkeensaajan asumistukeakin, niin sittenhän hänen vuokran pitää olla jotain 1200e+ luokkaa. Kolmelle hengelle tuohan on ihan liikaa!
Meillä on kaupungin neliö, ei tosin Vantaalla vaan stadin puolella. Mutta ihan siis normineliö, muovimatot ja betoniseinät, lähiössä. Ja vuokra on yli 1100. Elämä on pk-seudulla kallista.
Ja itsehän sä todistit, että eläke ja asumistuki menee vuokraan, ei jää elämiseen siitä. Mikä sun pointtis oikein oli?
Niin, se on silloin oma vika, että kaikki raha menee vuokraan. Kyllä 10 000e tienaavakin voi mennä vuokraamaan 9 500e kuukausi asunnon. Onko hän sitten köyhä?
Nämä köyhienpolkemisketjut ovat ihan hirveää luettavaa. Ihan tosissaan: mikä saa ihmisen lyömään heikommassa asemassa olevaa? Mikä on se motiivi? Ihminen harvemmin omasta tahdostaan keksii tehdä asioita, joista ei saa jonkinlaista mielihyvää. Ennen kuin kirjoitatte seuraavan haukkumisviestin, miettikää, miksi haluatte sen tehdä ja mitä hyödytte siitä itse. Miksi saatte mielihyvää siitä, että aiheutatte toiselle pahan mielen?
Hyvää joulua ap:lle ja muillekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.
Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.
Mikä ongelma viilissä on? Taitaa maksaa jotain 0,35 senttiä. Joten en sanoisi sitä pröystäilyksi.
Viili maksaa 0,35 2 dl. Mutta ostamalla 1 l maitoa ja 1 purkin viiliä saa halvemmalla 1,2 l viiliä kuin ostamalla 6 purkkia viiliä...
Eli ilman korona-lisää toimeentulotuessa ap olisi reilusti useamman satasen pakkasella? Minne se raha on mennyt, koska sehän tekee yhteensä useamman satasen yli apn "normaalin" budjetin! Prosentuaalisesti iso summa.
Harmittaako aloittajaa koskaan, kun naapurin Ahmetti saa itselleen ja lapsilleen kaikkea kivaa uutta. Jokaiselle uudelle tulokkaalle annetaan maksusitoumus tuliteriin vaunuihin. Ei tarvitse kierrättää sisarukselta toiselle mitään, ei edes polkupyöriä tai kännyköitä, puhumattakaan uusista merkkilenkkareista tai Nort Facen muhkeasta talvitakista. Uudet koulureputkin koko kymmenpäinen pesue saa joka vuosi. Samoin harkinnanvaraisesta maksetaan kaikille kivat ja kalliit harrastukset. Auttaahan tämä kaikki kotoutumaan, eikä tule kenellekään paha mieli. Vai tuleeko kuitenkin jollekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ruokajonoon. Sieltä saatte lisäherkkuja ja kun teet niin säännöllisesti voit säästää ehkä 20 e per kk. Jos haluat voit kyllä etsiä keinoja parantaa taloutta. Huutele facessa jos joku antaisi koristeita jne... monet ostaa uudet joka vuosi
Koristeita en tarvitse, minulla on vanha valosarja ja joitain koristeita jäljelläkin, ne säilytetään huolella. Ja lisää askartelemme itse, se on vaan hauskaa.
Ruokajonossa olen joskus käynytkin, se ei vaan ole minun sairaudellani kovin hauska ja helppo keikka seisoa kylmässä säässä jonossa pitkään ja kantaa kasseja. Eikä noita ole lähistössä, vaatii aika matkan julkisilla. En sano tätä valittaakseni, vaan ihan vaan sen toteamiseksi, että ruokajakelu on arvokas apu, muttei kovinkaan ratkaiseva varsinkaan, jos sijaitsee kauempana.Ap
Mikä sairaus vei työkykysi niin totaalisesti, että olet "hamaan hautaan asti" sairaseläkkeellä..? Eikö toivoa minkäänlaisesta työkyvystä edes uudelleenkouluttautumisen tai eril. kuntoutusten kautta ole ??
Kykenet kuitenkin huolehtimaan lapsistasi, käymään leipäjonoissa ja ostoksilla, sekä hoitamaan taloutesi, sekä vielä huolehtimaan iäkkästä, kauempana asuvast äidistäsi?! Kai saat kuitenkin omaishoidontukea äidistäsi ?
Tässä on nyt rikkaat teille se aidosti köyhä autettava. Kuka tahtoo auttaa ekana ja ostaa ap.n lapsille leluja ja jouluruokaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ruokajonoon. Sieltä saatte lisäherkkuja ja kun teet niin säännöllisesti voit säästää ehkä 20 e per kk. Jos haluat voit kyllä etsiä keinoja parantaa taloutta. Huutele facessa jos joku antaisi koristeita jne... monet ostaa uudet joka vuosi
Koristeita en tarvitse, minulla on vanha valosarja ja joitain koristeita jäljelläkin, ne säilytetään huolella. Ja lisää askartelemme itse, se on vaan hauskaa.
Ruokajonossa olen joskus käynytkin, se ei vaan ole minun sairaudellani kovin hauska ja helppo keikka seisoa kylmässä säässä jonossa pitkään ja kantaa kasseja. Eikä noita ole lähistössä, vaatii aika matkan julkisilla. En sano tätä valittaakseni, vaan ihan vaan sen toteamiseksi, että ruokajakelu on arvokas apu, muttei kovinkaan ratkaiseva varsinkaan, jos sijaitsee kauempana.Ap
Mikä sairaus vei työkykysi niin totaalisesti, että olet "hamaan hautaan asti" sairaseläkkeellä..? Eikö toivoa minkäänlaisesta työkyvystä edes uudelleenkouluttautumisen tai eril. kuntoutusten kautta ole ??
Kykenet kuitenkin huolehtimaan lapsistasi, käymään leipäjonoissa ja ostoksilla, sekä hoitamaan taloutesi, sekä vielä huolehtimaan iäkkästä, kauempana asuvast äidistäsi?! Kai saat kuitenkin omaishoidontukea äidistäsi ?
Tätä itsekkin rupesin ihmettelemään, että miten pystyy huolehtimaan lasten lisäksi vielä kaukana asuvasta äidistä, kerta sairaseläkkeellä?
Heräsi mielenkiinto, mikä tuo on ja onko siis vain alkavaan nivelrikkoon vai mikä tuon vaikutus on? Ortopedi ei ole koskaan maininnut tuollaisesta. Mulla on vaikea nivelrikko ja kaikki käden liike erittäin kivuliasta ja on yritetty luuduttaa mutta ei onnistunut. Tämä syntyi vaikean murtuman jälkitilana ja tämän vuoksi olen täysin työkyvytön.