Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua

Vierailija
15.12.2020 |

Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.

No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.

Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.

No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.

Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.

Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.

Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!

Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.

Kommentit (319)

Vierailija
301/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ymmärrettävää että yhteiskunta kannustaa tuhlaamaan aina kaiken: yhteiskunnan kannalta ihmisten pitää kuluttaa mahdollisimman paljon. Jos nykyistä useampi alkaisi säästämään, synkkenisi talous entisestään sekä työttömyys räjähtäisi käsiin.

Vierailija
302/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kehoitatte säästämään pahan päivän varalle niin ei kannata Suomessa; joutuessasi vaikka työttömäksi tai sairaaksi, sinun pitää ensin syödä kaikki säästösi ennen kuin saat yhtään toimeentulotukea.

Eli yhteiskunta ei kannusta säästämään vaan tuhlaamaan. Jos olet säästänyt, et saa samaa rahaa kuin muut samassa tilanteessa olevat vaan sinua rangaistaan.

Toimeentulotuella oleva voi toki käteistä säästää jos pystyy. Mutta jos säästää tilille tai rahastoihin, se on seuraavasta toimeentulotuesta pois. Tämä käteisenkin säästömahdollisuus otetaan pois kun käteisestä luovutaan.

Tämä on totta, Suomessa ei kannusteta säästämään. Kaksi henkilöä joista kumpikin tienaa täsmälleen saman verran; toinen elää epämukavasti ja säästää kaikesta ja toinen elelee mukavasti ja tuhlaa koko palkkansa eikä säästöön jää mitään kun nautiskelee. Kumpikin jää työttömäksi samaan aikaan. Se kuka on säästänyt ei saa tttukea ja joutuu käyttämään vaivalla hankitut säästönsä kun taas se tuhlaaja saa tttuen. Tuhlaavaisuus palkitaan (ja se ettei osaa hoitaa raha-asioita) n ja säästäväisyydestä rangaistaan.

No sehän kannustaa tuota säästeliästä vain eteenpäin elämässään, kun joutuu omillaan pärjäämään. Toisin kuin kädestä suuhun eläjä, joka kokee vääryyttä jos ei saa maksimimäärää rahaa taikaseinästä.

Työtöntä ehkä kannustaakin mutta esim työkyvytöntä ei koska hän on työkyvytön oli sitten säästöjä tai ei. Todella epäreilu systeemi ja suosii niitä jotka pistävät kaiken haisemaan.

Aika moni asia on epäreilua jos ponnistaa siitä ajatuksesta miten voisi hyötyä eniten yhteiskunnasta.

Mutta jos ajattelee kuinka itse voisi elämäänsä kehittää ja päästä eteenpäin, niin parasta on kasvattaa selkäranka, haluta parempaa ja pyristellä irti kaikista tuista.

Ymmärtääkseen, että siitä köyhyysloukosta on oikeasti mahdollista nousta, vaatii sen, että unohtaa kuinka voisi parhaiten netota yhteiskunnan tuilla. Tuet on juuri sitä: tuloloukku, eli ansa ja vankila. Se saa ihmisen jäämään paikalleen. Saa ajattelemaan, että "en voi ottaa vastaan tätä pientä työkeikkaa, kun menetän tämän ja tuon tuen tai en voi säästää, koska menetän tuen". Sitten jämähdetään paikoilleen, eikä edes yritetä mitään enempää, jotta tuet ei vain menisi.

Haloo? Näettekö mikä ansa tuollainen on? Miksi yhteiskunta pitää yllä tällaista "hyvinvointia", joka todellisuudessa latistaa ihmisen ja pysäyttää kaiken kehittymisen? Onko yhteiskunta jotenkin toimivampi kun osa porukasta on huijattu pois pelistä? Makoilemassa työkyvyttömyyseläkkeellä ja työttömänä, lannistettuna, köyhänä ja kyvyttömän leima otsassa almujen varassa.

On varmaan jossain hienoissa ja kalliissa tutkimuksissa laskettu, että on hyvä pitää joku prosenttiosuus täysin luusereina pohjalla ja orjuuttaa heitä milloin mitenkin kuin se, että yhteiskunnassa mahdollisimman monen panos olisi merkityksellinen. Kivako se on sitten kuulua siihen pohjan pahnaan ja roskaan, jolle almuja heitellään ja rankaistaan jos yrität sieltä nousta jaloillesi. Tuntuuko se paremmassa väessä hyvälle katsoa kun köyhät jonottaa ruokaa ja lapset toivoo saippuaa joululahjaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se koronatuki? Miksei siitä saatu säästöön yhtään?

Ne on varmaan laitettu välittömästi haisemaan. Niin ainakin yksi aina köyhä tuttavani tekee. Raha suorastaan polttaa näpeissä, joten siitä pitää päästä äkkiä eroon.

Oletko vähän "hidas"?

Köyhä "laittaa rahat haisemaan heti", koska lähtökohtaisesti köyhä = ihminen jolla ei ikinä ole senttiäkään ylimääräistä. Arki on kitkuttelua, sinnittelyä ja ilman pärjäämistä. Kaikki rapistuu kun mitään mikä kuluu (vaatteet, kalusteet) ei ole varaa uusia. Ei ole varaa ostaa esim. ravintolisiä, kosmetiikkaa, käydä kampaajalla jne. mitkä ovat normaaleja menoja mutta sellaisia mistä karsitaan tarvittaessa. Ja köyhällä siis se "tarve karsia" on pysyvä.

Joten.

Kun köyhä poikkeuksellisesti saa rahaa joka ei mene samantien johonkin pakolliseen, niin tietysti hänellä on pitkä lista aivan oikeita tarpeita odottamassa. Hän saattaa hurvitella ja ostaa uusia alusvaatteita, mausteita, kasvovoidetta ja puuterirasian, leikkauttaa hiukset, hankkia kännykän tai peräti tietokoneen. Koska hän tietää, että jos ei tee ostosta nyt, hän tietää että ihan tavalliset arjen tarpeet nielevät niin helposti muutaman satasen. Jos olet puoli vuotta elänyt halvimmalla makaronilla ja yhtäkkiä on tilanne ettei ole ihan pakko, saa olla harvinaisen luja luonne että ohittaa kaikki mahdollisuudet ostaa jotakin sellaista ruokaa mihin aina ei ole varaa.

Jos rahat riittävät ok arkikulutukseen, ei ihmisellä ole hajuakaan siitä mistä kaikesta köyhä joutuu kieltäytymään koko ajan.

En ole tuo, jolle aiemmin vastasit vaan tuo, joka ihmetteli mihin rahat menee. Minä väitän, että köyhyys on asenne. Jos ap saa toimeentulotukea niin tulot ovat isommat kuin minulla. Näillä rahoilla olen elänyt oikeastaan koko elämäni. En koe silti elämääni köyhäksi. No joo, käyn kerran vuodessa ehkä parturissa. Alusvaatteita olen ostanut viimeksi 4 vuotta sitten. Hyviä, joten kestävät. Meikkivoide kestää puoli vuotta, samoin ripsari. Vitamiineja ostan silloin tällöin. Lapsilla merkkikengät, mutta Henkkamaukan vaatteita ja ostetaan tarpeeseen. Säästöön jää 1500-2000 vuodessa. Kaiken lisäksi tupakoin. Joskus tympii tulot, mutta pääsääntöisesti en kyllä koe eläväni köyhää elämää.

Vierailija
304/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskalavaryhmät auttavat ensisijaisesti heitä, joilla on auto käytössä. Monet kerrat on mennyt ohi suun jokin isompi tuote, kun en voi luvata tulla heti hakemaan, koska kyyti pitää järjestää. En viitsi enää kiusata itseäni käymällä niissä.

Sain sossusta 200 euron lahjakortin ja koska olen tyhmä, ahne ja huikentelevainen köyhä, niin ostin tänään itselleni kengät ja ajatelkaas, ihan kaupasta. En voi vanhaa isääni ajeluttaa pitkin kaupunkia kirppiksiä kiertämässä ja en näin korona-aikana mene bussiin, ellei se ole aivan välttämätöntä.

Vierailija
305/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on varmaan laitettu välittömästi haisemaan. Niin ainakin yksi aina köyhä tuttavani tekee. Raha suorastaan polttaa näpeissä, joten siitä pitää päästä äkkiä eroon.

Oletko vähän "hidas"?

Köyhä "laittaa rahat haisemaan heti", koska lähtökohtaisesti köyhä = ihminen jolla ei ikinä ole senttiäkään ylimääräistä. Arki on kitkuttelua, sinnittelyä ja ilman pärjäämistä. Kaikki rapistuu kun mitään mikä kuluu (vaatteet, kalusteet) ei ole varaa uusia. Ei ole varaa ostaa esim. ravintolisiä, kosmetiikkaa, käydä kampaajalla jne. mitkä ovat normaaleja menoja mutta sellaisia mistä karsitaan tarvittaessa. Ja köyhällä siis se "tarve karsia" on pysyvä.

Joten.

Kun köyhä poikkeuksellisesti saa rahaa joka ei mene samantien johonkin pakolliseen, niin tietysti hänellä on pitkä lista aivan oikeita tarpeita odottamassa. Hän saattaa hurvitella ja ostaa uusia alusvaatteita, mausteita, kasvovoidetta ja puuterirasian, leikkauttaa hiukset, hankkia kännykän tai peräti tietokoneen. Koska hän tietää, että jos ei tee ostosta nyt, hän tietää että ihan tavalliset arjen tarpeet nielevät niin helposti muutaman satasen. Jos olet puoli vuotta elänyt halvimmalla makaronilla ja yhtäkkiä on tilanne ettei ole ihan pakko, saa olla harvinaisen luja luonne että ohittaa kaikki mahdollisuudet ostaa jotakin sellaista ruokaa mihin aina ei ole varaa.

Jos rahat riittävät ok arkikulutukseen, ei ihmisellä ole hajuakaan siitä mistä kaikesta köyhä joutuu kieltäytymään koko ajan.

En ole tuo, jolle aiemmin vastasit vaan tuo, joka ihmetteli mihin rahat menee. Minä väitän, että köyhyys on asenne. Jos ap saa toimeentulotukea niin tulot ovat isommat kuin minulla. Näillä rahoilla olen elänyt oikeastaan koko elämäni. En koe silti elämääni köyhäksi. No joo, käyn kerran vuodessa ehkä parturissa. Alusvaatteita olen ostanut viimeksi 4 vuotta sitten. Hyviä, joten kestävät. Meikkivoide kestää puoli vuotta, samoin ripsari. Vitamiineja ostan silloin tällöin. Lapsilla merkkikengät, mutta Henkkamaukan vaatteita ja ostetaan tarpeeseen. Säästöön jää 1500-2000 vuodessa. Kaiken lisäksi tupakoin. Joskus tympii tulot, mutta pääsääntöisesti en kyllä koe eläväni köyhää elämää.

Juurikin näin, köyhyys on asenne. Minullakin on pienet tulot, mutta on myös pienet menot ja siksi säästöön riittää rahaa. En ostele kauheasti mitään, en meikkaa juurikaan tai käy kampaajalla, en hienostele vaatteilla, en tarvi merkkijuttuja osoittaakseni paikkaani. Omalla kohdallani köyhyys loppui kun lopetin sen kanssa pähkäilemisen ja valittamisen. Ajattelin, että jotkut luopuu kaikesta ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä. Siihen pyrin itsekin. Kaikesta en halua luopua, mutta elän mahdollisimman yksinkertaisesti.

Vierailija
306/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskalavaryhmät auttavat ensisijaisesti heitä, joilla on auto käytössä. Monet kerrat on mennyt ohi suun jokin isompi tuote, kun en voi luvata tulla heti hakemaan, koska kyyti pitää järjestää. En viitsi enää kiusata itseäni käymällä niissä.

Sain sossusta 200 euron lahjakortin ja koska olen tyhmä, ahne ja huikentelevainen köyhä, niin ostin tänään itselleni kengät ja ajatelkaas, ihan kaupasta. En voi vanhaa isääni ajeluttaa pitkin kaupunkia kirppiksiä kiertämässä ja en näin korona-aikana mene bussiin, ellei se ole aivan välttämätöntä.

Ohiksena sanon vain, että kenkiä ei kannata käytettynä ostaa ellei ne ole lähes käyttämättömät. Helposti saa jalkavaivoja jos ottaa käyttöön toisen linttaan astutut popot. Lasten kengät vähän eri kun niitä käytetään niin vähän aikaa ja lapset yleensä ovat fysiikaltaan vielä aika virheettömiä.

Saisinpa minäkin 200 e lahjakortin. En ole saanut vaikka toimeentulotukea saan. Höh.

Vierailija
307/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hel vetti siinä on, että nyt tullaan aloittajaa neuvomaan raha-asioissa.

Ole työtön - hei tietsä ootsä kyselly sieltä, kyllä tekevälle töitä löytyy, ai sä oot rakennusmestari ootko aatellu työkkärin sivuilta koskaan katsoa onko kympin paikkoja auki?! Ootko lähettänyt työhakemuksia? Kannattaa lähettää!

Ole sinkku - no sä oot varmaan liian vaativa (en kyllä tunne sinua mutta voin näin sanoa päin naamaa koska otin itse 1. vastaantulijan), ootko aatellut laskea tasoa?

Ole köyhä - hei tiedäthänsä että seuraavat ruuat ovat edullisia!: soijarouhe, kaali, porkkana, peruna ja makaroni (ihanko totta! En ole koskaan katsonut hintoja, kiitos!). Hei tietsä et kandee kuluttaa vähemmän kuin tienaa!

Vierailija
308/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään sain kirppikselle provikkapaikan.

Meillä on 5 km sisällä 3 kirppistä, kaikissa on 3/4 paikat tyhjinä.

Olen myynyt siellä ennenkin.

Tammikuusta alkaen on paikka varattuna 2 kk ja kerättynä on n 800 tavaraa.

Valtaosa on tullut lahjoitushyllystä.

Vkonloppuna hinnoittelen kaikki ja laitan ensimmäiseen satsiin sen verran, että paikka tulee täyteen ja loput jaan 8 osaan, vien sen verran lisää per viikko.

Rahaa toi tulla ihan kivasti. Rahat käytetään perheeseen, esim lapsille synttärilahjoihin tai vuoden päästä joululahjaksi.

Vaivaa pitää nähdä.

Joulun tienoilla on huonoin mahdollinen aika laittaa kirppistä. Joulun jälkeen varsinkin, kun ihmisillä on tavaraähky ja haluavat päästä eroon kaikesta. Koronan aikaan tavara ei ole juuri liikkunut. Meillä on mennyt nyt nurin kaksi minun lempikirppistä.

tiedän. Ehkä siksi sen provikkapaikan myös sainkin. Näitä provikkapaikkoja otetaan silloin, kun saadaan. Ensi sijaisesti ne tietenkin laitetaan normivuokralle. Mutta koska minun roinilla saadaan pidettyä se viimeinenkin paikka varattuna, on asiakkailla enemmän katseltavaa ja toivottavasti ostettavaa. 

Vierailija
309/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ymmärrettävää että yhteiskunta kannustaa tuhlaamaan aina kaiken: yhteiskunnan kannalta ihmisten pitää kuluttaa mahdollisimman paljon. Jos nykyistä useampi alkaisi säästämään, synkkenisi talous entisestään sekä työttömyys räjähtäisi käsiin.

Ihan yhtä hyvin voisi kannustaa sijoittamaan. Tietenkin haitallisinta on makuuttaa rahoja tilillä.

Vierailija
310/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hel vetti siinä on, että nyt tullaan aloittajaa neuvomaan raha-asioissa.

Ole työtön - hei tietsä ootsä kyselly sieltä, kyllä tekevälle töitä löytyy, ai sä oot rakennusmestari ootko aatellu työkkärin sivuilta koskaan katsoa onko kympin paikkoja auki?! Ootko lähettänyt työhakemuksia? Kannattaa lähettää!

Ole sinkku - no sä oot varmaan liian vaativa (en kyllä tunne sinua mutta voin näin sanoa päin naamaa koska otin itse 1. vastaantulijan), ootko aatellut laskea tasoa?

Ole köyhä - hei tiedäthänsä että seuraavat ruuat ovat edullisia!: soijarouhe, kaali, porkkana, peruna ja makaroni (ihanko totta! En ole koskaan katsonut hintoja, kiitos!). Hei tietsä et kandee kuluttaa vähemmän kuin tienaa!

Sellaisia me ihmiset ollaan. Halutaan auttaa jos joku ei itse osaa tai ymmärrä. Jos olet läski, niin syö vähemmän. Näin me sanotaan. Vai mitä pitäisi sinun mielestä sanoa? Läski on kaunista? Terveellistä? Hieno homma, hei älä koskaan ikinä muutu, pysy aina tuollaisena kuin nyt ooooot?

Vierailija
311/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi palata kertomaan mitä tapahtui koronatuille.

Vierailija
312/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän "hidas"?

Joten.

Juurikin näin, köyhyys on asenne. Minullakin on pienet tulot, mutta on myös pienet menot ja siksi säästöön riittää rahaa. En ostele kauheasti mitään, en meikkaa juurikaan tai käy kampaajalla, en hienostele vaatteilla, en tarvi merkkijuttuja osoittaakseni paikkaani. Omalla kohdallani köyhyys loppui kun lopetin sen kanssa pähkäilemisen ja valittamisen. Ajattelin, että jotkut luopuu kaikesta ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä. Siihen pyrin itsekin. Kaikesta en halua luopua, mutta elän mahdollisimman yksinkertaisesti.

Niin, en minäkään tee edellämainittuja asioita. En osta itselleni mitään, ellei ole aivan pakko, mutta minulla on kaksi teiniä ja vaikka he ovat hyvin vaatimattomia, niin rahaa menee vaikka nyt lukion kirjoihin, matkakortteihin jne.

Vierailija
313/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän rahoja "säästetä" niin, että jouluviikolla pitää arpoa onko se uusi pesukone vai kinkku. Äly hoi.

Vierailija
314/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailijai kirjoitti:

Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.

Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.

Ei jatkoon.

Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.

Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.

Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.

Usean sadantuhannen säästöistä tulee jo tuhansien eurojen osinkotulot, kun varat on sijoitettu hyviin osinko-osakkeisiin. Eikä pääomaan tarvitse kajota vielä ollenkaan vaan se voi tuoda pääomatuloja sen pienen sairaseläkkeen päälle. Tai summan voi laittaa sijoitusasuntoon, josta saa muutaman satasen vuokratuloja joka kuukausi. On aivan eri asia joutua sairaseläkkeelle, kun on säästössä rahaa kuin jos on ihan pa.

Säästöillä voi tarvittaessa etsiä myös hoitoa yksityiseltä, sellaista mitä sairauteensa ei välttämättä julkiselta puolelta saa.

Ap ehti olla työelämässä 10v joten ei ehkä olisi ehtinyt satoja tuhansia säästää kun hänellä oli lainaakin maksettavanaan. Itse ehdin myös olla 10v työelämässä ennen työkyvyttömyyttä ja hädin tuskin 100t € on salkun arvo, ei tuosta tule niin paljon osinkoja että niillä millään tavalla vielä eläisi ja elättäisi lapset, ei taida saada edes 200€/kk ja siitäkin menee verot. Toki tuo pääoma itsessään luo turvaa. Jos olisin ollut keskituloinen enkä pienituloinen niin olisi toki enemmän mutta aika paljon saa olla salkun arvo että niillä osingoilla oikeasti eläisi ja en koskaan ole niitä nostanut vaan käyttänyt uusien osakkeiden ostamiseen. Ap ei nyt voi näin kartuttaa omaisuuttaan koska hän on sossun asiakas joka ei vaan voi sijoittaa.

Ap:n tapauksessa ei ehkä olisi saanut satoja tuhansia säästöön, mutta joku kommentoi ettei satojen tuhansienkaan säästöistä ole hyötyä, jos nuorena sairastuu ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Kyllä vaan on osinkotuloista hyötyä. Jo tuo 200 e / kk on iso lisä tuloihin, jos saat vaikka takuueläkettä reilut 800 e kuussa. Osinkojen ansiosta kuukausitulosi nousevat 25 %. 

Yritän herätellä kaikkia säästämään ja sijoittamaan jo töissä käydessä. Minua harmittaa, että havahduin tähän vasta pari vuotta sitten. Sitä ennen kaikki meni mitä tuli. Säätäminen kannattaa aloittaa enemmin kuin myöhemmin. 

Vierailija
315/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana uutinen on se, että oppivelvollisuusikä nousee. Toinenkin lapseni voi mennä halutessaan lukioon. Olen niin tyytyväinen. Iso kivi vierähti sydämeltä.

Vierailija
316/319 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana uutinen on se, että oppivelvollisuusikä nousee. Toinenkin lapseni voi mennä halutessaan lukioon. Olen niin tyytyväinen. Iso kivi vierähti sydämeltä.

Alapeukutin. Olen pahoillani mutta olen täysin eri mieltä kanssasi.

Tämä ei tue niitä nuoria, mitä hallitus nyt pyhimyksenkehä kutreillaan väittää auttavansa. Tässä pitää nyt oikeasti tajuta, että meillä on iso joukko "peruskoulun rääpijöitä" joihin ne eurot olisi ehdottomasti pitänyt sijoittaa - peruskoulun aikaiseen tukeen niille nuorille, jotka aiemmista sukupolvista jäivät "peltomiehiksi ja hanslankareiksi" - niille paukapäille, joiden lahjakkuudet ovat jossain aivan muualla kuin koulunkäynnissä. Heille tämä on helposti vain kolme vuotta lisää h*vettiä, kolme vuotta lisää tajuta, että "minä olen tyhmä ja minusta ei ole mihinkään" (vaikka riittävällä resursoinnilla ja luovalla ajattelulla heitä pystyttäisiin peruskoulussa ohjaamaan omiin vahvuuksiinsa, mutta ei, paljon tärkeämpää on "ruotsin sanajärjestys ja solun aminohapot".

Heidän puolestaan olen surullinen.

Toisaalta toki pitäisi olla systeemi, missä voisi esim koulusta (2.aste) lainata kirjoja ilman ostamista jne. Mutta kaiken ei tarvitse olla ilmaista. Ilmaista kun harvemmin arvostetaan (vaikka köyhästä perheestä tultaisiinkin, tervetuloa kouluun katsomaan).

T. Yläkoulun ruotsinope

Vierailija
317/319 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän "hidas"?

Joten.

Niin, en minäkään tee edellämainittuja asioita. En osta itselleni mitään, ellei ole aivan pakko, mutta minulla on kaksi teiniä ja vaikka he ovat hyvin vaatimattomia, niin rahaa menee vaikka nyt lukion kirjoihin, matkakortteihin jne.

Yllätys! Me olemme keskituloinen perhe, tosin 3 teiniä, mutta kun on lapsia hankkinut niin teini-ikä kyllä on sellainen moolokin kita, että "kaikki menee" jos siitä hetkeksikään näppinsä irroittaa.

Jotenkin pöhköä 'valittaa' siitä, että omat valinnat (halusimme 3 lasta ja toki jo siittämisvaiheessa tiesimme, että teini kuluttaa enemmän kuin napero) aiheuttaa sen, ettei mitään jää säästöön. Mutta jos teini-ikään asti on menty siten, että "kaikki saa mennä kun onhan mulla tämä mun palkka ja yhteiskunta kyllä tukee jos on tarvis" niin sitten voi olla vähän kurjempi juttu...

Vierailija
318/319 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

revipä siitä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat myös lapsilisät. Mihin unohdit ne`?

Saat myös elatusavun. Mihin unohdit ne? 

Minä en tehnyt tarkempaa selvitystä tuloistani ja menoistani. Sen teen vain sossuun, en sinulle. Koeta nyt rahoittua pätemisesi kanssa.

Sinulle saa nyt riittää se, että sanon tulojeni olevan minimitoimeentulotasolla pakollisten menojen jälkeen.

Ap

Nyt tämä aloittaja alkaa riehumaan, kun toiset yrittävät neuvoa, vaikka itse aloituksen teki. Lapsilisät on tosiaan tarkoitettu lasten hyvinvointiin, kuin myös edellä mainitut elatustuetkin. 

Paskat sä mitään yrittänyt neuvoa vaan ilkeilit.

Ap, hyvää joulua noista ku si päis tä huolimatta. Olen itse hyvätuloinen, mutta voin erittäin hyvin kuvitella, että tilanne ei ole helppo.

Opettelepa lukemaan. Ymmärrän, että se on sinunlaisellesi vaikeaa. Kirjoituksessa luki: "toiset yrittävät neuvoa", ei että "minä yritän neuvoa". 

Täällä on neuvoja tullut ja jopa apua tarjottu, mikään ei kelpaa. 

Vierailija
319/319 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

revipä siitä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat myös lapsilisät. Mihin unohdit ne`?

Saat myös elatusavun. Mihin unohdit ne? 

Minä en tehnyt tarkempaa selvitystä tuloistani ja menoistani. Sen teen vain sossuun, en sinulle. Koeta nyt rahoittua pätemisesi kanssa.

Sinulle saa nyt riittää se, että sanon tulojeni olevan minimitoimeentulotasolla pakollisten menojen jälkeen.

Ap

Nyt tämä aloittaja alkaa riehumaan, kun toiset yrittävät neuvoa, vaikka itse aloituksen teki. Lapsilisät on tosiaan tarkoitettu lasten hyvinvointiin, kuin myös edellä mainitut elatustuetkin. 

Paskat sä mitään yrittänyt neuvoa vaan ilkeilit.

Ap, hyvää joulua noista ku si päis tä huolimatta. Olen itse hyvätuloinen, mutta voin erittäin hyvin kuvitella, että tilanne ei ole helppo.

Opettelepa lukemaan. Ymmärrän, että se on sinunlaisellesi vaikeaa. Kirjoituksessa luki: "toiset yrittävät neuvoa", ei että "minä yritän neuvoa". 

Täällä on neuvoja tullut ja jopa apua tarjottu, mikään ei kelpaa. 

Miten niin "ei kelpaa" - ap vain tuossa totesi, että tekee selvityksen menoistaan vain sossulle, ei av-palstalle .

Kurjaa, että tänne on pesiytynyt iso liuta "pahantahtoisia keljuilijoita" jotka kyttäävät jokaista näpäytysmahdollisuutta. Ehkä se sitten luo sellaisen illuusion omaan mieleen, että juuri minä elän täydellisen erinomaisesti ?

Suomessa on iso liuta eri tavoin elämänhallinnan ongelmaisia (ja aivan liian monet heistä vanhempina) sekä myös kasvava määrä "piikki auki, kiitos! Mulla on vain oikeuksia" -ihmisiä - mutta eikö täällä voitaisi pyrkiä rakentavaan keskusteluun hyvässä hengessä? Tänne kuitenkaan ne narkkimutsit, tulokas-megaperheet, sillanalusihmiset, luovat lumihiutaleet jne kirjoittelevat vaan täällä pääsääntöisesti on ihmisiä, jotka yrittävät sinnitellä oman elämänsä kanssa - tai ainakin juuri ap vaikuttaa olevan sellainen. vaikka hän varmasti on tehnyt ja tekee valintoja, mitä minä en tekisi, ja täältä etäältä "näen" että ne ovat vääriä - eiköhän hän pystyisi minun elämästäni muutaman "virheen" myös osoittamaan?

Miksi levittää mahdollisimman paljon pahaa oloa, kun voisimme myös toisiamme tukea?

T. Hyvin toimeentuleva (ja joo, olen jo tukenut kahta perhettä omilla pikku koronasäästöilläni, verojen lisäksi tietenkin 🙂)