Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua

Vierailija
15.12.2020 |

Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.

No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.

Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.

No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.

Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.

Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.

Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!

Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.

Kommentit (319)

Vierailija
121/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ovat perheen aiemmat joulukoristeet? Ap kuitenkin ollut keskituloinen ja mieskin on ollut perheessä tuloja tuomassa. Talo ei kai ole palanut, vieden kaikkea mukanaan. Joten vähän nyt ihmetyttää tuo koristeiden askartelun tarve.

Jouluruoka suomalaisittain on lähes pula-ajan ruokaa, halpaa ja riittoisaa. Juureksista laatikoita, rosollia, kinkku. Syksyllä kun olisi poiminut sieniä, saisi sienisalaatin. Riisipuuroa ja kanelia. Veikkaan että halvemmalla pääsee jouluruokien kanssa viikonlopun kuin normaalisti. Tarjouslohta itse graavaten, muutama euro siihen lisää. Oudolta kuulostaa 40 € extraa joulu safkaan jos ylimääräisiä ei ole tarkoitus tuhlata karkkiin.

Testasin huvikseni k-kaupan ruokakori toiminnolla tuota ehdottamaani ostoslistaa. Hintaa tuli n. 35 € , sisältäen 3 suklaarasiaa Fazer mikä selkeästi suurin menoerä. Oletan, että kotona kuitenkin on öljyä, suolaa, pippuria. Linkistä kaiken saisi varmasti vielä edullisemmin.

Älä oleta, öljyä ei suinkaan kaikki käytä, voita pitää olla.

Voi mahtuu vielä summaan, samoin jokumaito tai sen korvike riisipuuroa varten. Ja oletan, että tarjoustuotteet ja kaupan omat merkit kelpaavat. Toki jos luomua ja vain merkkituotetta pitää olla, niin laskelmani kusee.

Millään korvikkeilla ei riisipuuroa saa.  Luomua ei tarvita eikä merkkejä kunhan on oikeaa ruokaa.

Vierailija
122/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.

Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.

Joko olet ammattihuijari tai valehtelija.

Kukaan ei saa mistään tuista säästöön yli 400 euroa kuussa. Ja jos sinulla on ihan virallisia sijoitustuloja, ei sinulle tukia pitäisi maksaakaan ainakaan niin paljon kuin väität saavasi.Vai mikä se tuki on, josta voi säästää noin paljon? Lapsilisä lienee ainoa ei-harkinnanvarainen tuki tällä hetkellä.

Työtön voi saada ansiosidonnaista. Toki tässä puhuttiin vuosista ja jossain vaiheessa ansiosidonnaisen päivät on käytetty loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai eksäsi sentään maksaa elatusmaksuja lapsista?

Ap:n elarit on laskettu tulona toimeentulotukilaskelmassa. On plus miinus nolla.

Vierailija
124/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu on jollain tapaa jopa hellyyttävä. Koitetaan kaikin mahdollisin tavoin kieltää se tosiasia, että Suomessakin ihminen voi sairauden vuoksi joutua niin heikkoon taloudelliseen tilanteeseen että saa juuri halvinta ruokaa ja kerran vuodessa lapsille pyjamat ja suklaata.

Tässä hengessä haukutaan ap joka ei ymmärrä tehdä enempää ja haukutaan lisää kun ap kertoo ettei sellaista vaihtoehtoa ole. Sitten takerrutaan siihen vuosittaiseen 20 euron joulukuuseen. Jos sen vain hakisi muovisena roskalavalta niin tilanne muuttuisi huomattavasti!

Urheaa ap että jaksat omassa tilanteessasikin asettua esille esimerkkinä herättelemään todellisuuden tähän puoleen. Mutta älä ota itseesi näitä juttuja, hyökkäykset sinua kohtaan on inhimillisiä koska avauksesi herättää todella perustavanlaatuisia pelkoja siitä että voiko itsellenikin käydä näin. Pelko taas monesti laukaisee vihaa.

Vierailija
125/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua ap sinulle ja lapsillesi! Sellaisen vinkin haluaisin antaa, että pyydä apua hopelta, seurakunnasta, pelastusarmeijalta tai muulta taholta, jos siis apua kaipaat. Joulunalusaikaan on monia keräyksiä menossa lapsiperheiden hyväksi, ja ihmiset vilpittömästi haluavat auttaa esim. juuri teidän kaltaisia perheitä, joilla nyt on rahat tiukilla. Tässäkin ketjussa on muutama kirjoittaja tarjonnut apua, mutta se ei tätä kautta luonnistu. Tulen itse köyhästä perheestä, ja muistan valitettavan hyvin kuinka äitini laski kolikoita keittiön pöydän äärellä yrittäen saada ne riittämään mahdollisimman pitkään. No eihän ne hilut riittäneet mihinkään, mutta jotenkin eteenpäin selvittiin. Ap:lle toivon kaikkea hyvää.

Vierailija
126/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronatuki 3 henkilöä/75 ja kolmelta kuukaudelta tekee 675 euroa. Tänä jouluna pitäisi pärjätä. Sitten vielä kaikki mahdolliset avustuskassit ja jouluavustukset päälle. 

Vierailija
127/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja saa siis ainakin sairaseläkettä, yksinhuoltajakorotuksen kahdesta lapsesta,elatusavun,asumistuen,toimeentulotuen ja vuosittaisen veronpalautuksen. Hän ei kerro, paljonko kuukausittainen vuokran omavastuu on tai paljonko menee lääkkeisiin tai mahdollisiin sairaskuljetuksiin kuukausittain. Toimeentulotuki kattaa mm.lääkkeet, terveydenhuoltomenot, sähkön, veden, passin sekä pesukoneen, muuttoavustuksen ja tukea lasten harrastuksiin harkinnanvaraisena.

En tiedä, miksi ap ei saa rahaa säästymään, mutta itse saisin pitkäaikaistyöttömänä yhna vuositasolla säästöön useamman tonnin, jos laki mahdollistaisi säästämisen toimentulotuella elävälle.

Apn tilanteen hankalaksi tekee varmasti sairaus, mikäli kyse on fyysisestä tilasta. Jos eläkkeen syy on esim. masennus tai muu psykiatrian diagnoosi, en ymmärrä mihin apn rahat valuvat, lasten menoista huolimatta ja onhan heillä käsittääkseni myös elatusvelvollinen isä. Sääliksi käyvät lapset, jos he elävät noin vähäisillä iloilla.

Meille ei koskaan ole joulukuusta hankittu, turhaa rahanhukkaa ja lisätyötä, mutta mukavaa, että apn lapset saavat edes sen ilon jouluunsa. Kuusesta säästyvät rahat meillä laitetaan sitten niihin lahjoihin ja muihin hankintoihin.

Veronpalautus, elarit ja lapsilisä otetaan toimeentulotuessa tuloina huomioon. Pesukone on harkinnanvaraista ja sitä on vaikea saada. Jos se saa, koneeseen täytyy kuitenkin laittaa osa summaa itse. Maksusitoumus ei ole kauhean suuri. Muttoavustusta saa, mutta siihenkin pitää lisätä itse, koska se ei riitä. 

Vierailija
128/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin kirpparilta tekokuusen 3 vuotta sitten ja se on ihan priimakunnossa vieläkin. Maksoi peräti 2 e. En käsitä, että joku laittaa joulukuusen ostoon vähät rahansa. Jos se on siitä tuoksusta kiinni, voit kävelyreissullasi taittaa muutaman kuusen oksan ja kuskata ne huusholliisi. 

Kummalliselta tuntuu myös, että kodinkoneesi hajoaa tuota vauhtia. Itsellä on käytettynä saatu pesukonekin ja kovasti on pesty pyykkiä. Nyt se on ollut 8,5 v vielä meilläkin. Jos asutte vuokralla, vuokranantaja kustantaa esim. jääkaapin. Koska Helsingissä asutten, luultavasti kotinne on kerrostalossa, siellä lienee pesutupakin. 

Lidlistä ostat alusvaatteet? En ole ikinä nähnyt siellä myytävän muita alusvaatteita kuin rintsikoita. No jos sitten...

Minä (hyvätuloinen) olen ostanut useamman kerran alushousuja Lidlistä. Niitä on siellä vähän väliä tarjolla. Naisille, miehille ja lapsille. 

Ja ikivanhat pesukoneet kestävät ikuisuuden, mutta alle 10-vuotiaat eivät, varsinkaan edullisemmat mallit ja ne kalliimpia käytettyjä ei varmasti ole tarjolla, kun ne käytetään loppuun. 

Viisastelussa voisit säästää enemmän. 

Oma halpa pesukoneeni on kestänyt jo 6-7v. Siinä ajassa ennättää säästää uuteen pesukoneeseen. 

Kiva, kun sun halpa pesukonees on kestänyt onnella noin kauan. Mun halpa kone hajos kahdessa vuodessa. Kyllä harmitti.

Vierailija
129/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Itse aloitin tänä vuonna osa-aikaisen työn viimevuotisen työttömyyden päätteeksi, ja ajattelin että jes, vihdoin vähän enemmän rahaa joululahjoihin. Ajattelin ostaa pelikonsolin lapsille joululahjaksi käytettynä. Eikös joku huijari sattunut kohdalla, ja ei tullut konsolia, rahat vain meni. Nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että täytyy haalia mahdollisimman halvalla edes jotain lahjaa.

Ja joo, oppirahoina meni nuo konsolirahat. Ennen ei ole ollut kirpputoriostoksissa mitään ongelmia, mutta näköjään tuonne pelikonsolimarkkinoille on pesinyt hirveästi huijareita. En nimittäin ole ainut, jolle näin on nyt käynyt.

Olen pahoillani, että sinulle kävi näin kurjasti.

Minulle tuli mieleen, että jos vaan olet valmis tarinasi jossakin esim. FB-ryhmässä jakamaan, saattaisi joku hyvinkin olla valmis lahjoittamaan vanhan konsolinsa ilmaiseksi.

Ymmärrän toki, että kaikki eivät tällaiseen halua ryhtyä. FB kun on mitä on...

Vierailija
130/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena, kun kaikki aina puhuu lahjakorteista ym. Niitä on tosi vaikea saada, vaikka on toimeentulotuen piirissä oleva lapsiperhe. Tosi moni lapsiperhe saa toimeentulotukea, mutta monilla ei ole mitään kontaktia minnekään ja pitäisi olla oma sosiaaliohjaaja, joka ehdottaa lahjakorttia perheelle ja näilläkin on rajattu määrä (muistaakseni 30 kpl.) jaettavaksi omille asiakkaille. Eli, ei niitä saa tosta noin vain. Ja yleensä tässä vaiheessa vuotta niitä on myöhäistä edes saada. Jakavilta yhdistyksiltä pitää anoa hyvissä ajoin.

Vierailija
131/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku heitti erilaiset nettikyselyt ym. Ja niihin vastaamalla voi kyllä pieniä lisätienestejä hankkia. Mikset ap kokeilisi? Se ei vaadi enempää kuin av:lla kirjoittelu

Vierailija
132/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulun perinteet ovat tietysti oma arvo sinänsä, mutta kannattaisiko niitäkin vähitellen muokata nykyaikaan ja omaan taloudelliseen tilanteeseen järkeistäen? Ehkäpä ne isoimmat joululahjat ja hankinnat säästää alennusmyynteihin. Elämä jatkuu joulun jälkeen väistämättä. 

Meinaat, että alle parinkympin halpispyjamia saa merkittävästi halvemmalla joulun jälkeen....?

Kannattaisiko sinun vähitellen muokata luetun ymmärryksen taitoasi nykyaikaan ja omaan pätemisen tarpeeseesi suhteuttaen?

Elämä jatkuu joulun jälkeen ja aleista saa sitten sen vähän kivemman jutun ehkä samalla hintaa kuin ennen joulua ostetun halpiksen. Ymmärrykseni on siinä mallissa että se havaitsee kyllä lammasmaisen typeryyden eikä mene kauppamiesten manipuloimana kaatamaan rahojaan impulssivisesti vain siksi että on vuosittainen massapsykoosi nimeltä joulu käsillä.

Vierailija
133/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelu on jollain tapaa jopa hellyyttävä. Koitetaan kaikin mahdollisin tavoin kieltää se tosiasia, että Suomessakin ihminen voi sairauden vuoksi joutua niin heikkoon taloudelliseen tilanteeseen että saa juuri halvinta ruokaa ja kerran vuodessa lapsille pyjamat ja suklaata.

Tässä hengessä haukutaan ap joka ei ymmärrä tehdä enempää ja haukutaan lisää kun ap kertoo ettei sellaista vaihtoehtoa ole. Sitten takerrutaan siihen vuosittaiseen 20 euron joulukuuseen. Jos sen vain hakisi muovisena roskalavalta niin tilanne muuttuisi huomattavasti!

Urheaa ap että jaksat omassa tilanteessasikin asettua esille esimerkkinä herättelemään todellisuuden tähän puoleen. Mutta älä ota itseesi näitä juttuja, hyökkäykset sinua kohtaan on inhimillisiä koska avauksesi herättää todella perustavanlaatuisia pelkoja siitä että voiko itsellenikin käydä näin. Pelko taas monesti laukaisee vihaa.

Lässyn lässyn. Lue edes koko ketju ennen, kuin lähdet lässyttämään.

Sulle sanoisin, että opi ymmärtämään lukemasi ennen lässyttelyjä.

Vierailija
134/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku heitti erilaiset nettikyselyt ym. Ja niihin vastaamalla voi kyllä pieniä lisätienestejä hankkia. Mikset ap kokeilisi? Se ei vaadi enempää kuin av:lla kirjoittelu

Ei siis maksa vaivaa. Josku erehdyin kokeilemaan. Ensin piti täyttää tuhat ja sata erilaista kyselyä vain tajutakseen, että palkkio oli joitain pisteitä, joita keräämällä noin triljoona (= siis jatkamalla loputtomiin kyselyihin vastaamista) saa ehkä johonkin tiettyyn hyödykkeeseen alennuksen tai edun. Tökkejäkin keräämällä saa helpommin rahaa.

Vierailija
135/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siis maksa vaivaa. Josku erehdyin kokeilemaan. Ensin piti täyttää tuhat ja sata erilaista kyselyä vain tajutakseen, että palkkio oli joitain pisteitä, joita keräämällä noin triljoona (= siis jatkamalla loputtomiin kyselyihin vastaamista) saa ehkä johonkin tiettyyn hyödykkeeseen alennuksen tai edun. Tökkejäkin keräämällä saa helpommin rahaa.

Palkkion saa monista paypal tilille. Ihan rahaa kuule. Ja nopeita on täyttää. Mut joo, jos ei raha kelpaa, niin se ei kelpaa.

Ja toisaalta, hyvä idea tuo pullojen ja tölkkienkin kerääminen!

Vierailija
136/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn. Lue edes koko ketju ennen, kuin lähdet lässyttämään.

Ihmisillä on kyllä pinna kireällä. Oli sitten ketjun aihe mikä tahansa - lopulta tapellaan turhaan juupas eipäs tasolla.

Vierailija
137/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkit on hyvä tapa lisätienestiin. Mutta esim m3 paneelista saa oma lapsi tänä vuonna montakin lahjaa (setin ryhmä hau pehmoja ja lelupyssyn). Viimevuonna sai sieltä Legoja (nyt ei ole tarjolla). Koko vuoden kun täyttää ehkä kerran viikossa noin 5 minsaa jotain lomaketta niin vaiva ei ole iso...

Vierailija
138/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 ekeä koronatukea jonnekin hassattu. Syyskuussa eka erä tullut ja just vika.

Vierailija
139/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkit on hyvä tapa lisätienestiin. Mutta esim m3 paneelista saa oma lapsi tänä vuonna montakin lahjaa (setin ryhmä hau pehmoja ja lelupyssyn). Viimevuonna sai sieltä Legoja (nyt ei ole tarjolla). Koko vuoden kun täyttää ehkä kerran viikossa noin 5 minsaa jotain lomaketta niin vaiva ei ole iso...

Eihän se olekaan iso vaiva! Mutta kun moni on tottunut siihen, että mitään ei rahan eteen tarvitse tehdä.

Ap:lla nyt tilanne eri, kun on sairauden vuoksi eläkkeellä. Mutta aina kaikenlaisia keinoja on olemassa... Sitä en ymmärrä miksi moni pyrkii valehtelemaan ja esittämään, että asiat on paljon vaikeampia kuin ne onkaan.

Vierailija
140/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekokuuset ovat kalliita nekin kertainvestointina, eikä niissä ole tuoksua. 

Ap

Tekokuusen voi saada kympillä tai alle. Itselläni on vitosen tekokuusi Tokmannilta. 

Mutta kyllä minä sinuna ostaisin sen aidon tänä vuonna, jos olet niin päättänyt. Onhan se paljon hienompi ja olet siihen säästänyt. Saa sitä köyhäkin joskus törsätä.