Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Missä ovat perheen aiemmat joulukoristeet? Ap kuitenkin ollut keskituloinen ja mieskin on ollut perheessä tuloja tuomassa. Talo ei kai ole palanut, vieden kaikkea mukanaan. Joten vähän nyt ihmetyttää tuo koristeiden askartelun tarve.
Jouluruoka suomalaisittain on lähes pula-ajan ruokaa, halpaa ja riittoisaa. Juureksista laatikoita, rosollia, kinkku. Syksyllä kun olisi poiminut sieniä, saisi sienisalaatin. Riisipuuroa ja kanelia. Veikkaan että halvemmalla pääsee jouluruokien kanssa viikonlopun kuin normaalisti. Tarjouslohta itse graavaten, muutama euro siihen lisää. Oudolta kuulostaa 40 € extraa joulu safkaan jos ylimääräisiä ei ole tarkoitus tuhlata karkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
quote=Vierailija]Mitä ne on ne "rahareiät" ?Eikö toimeentuloasiakkaille kuitenkin lääkkkeet tms korvata?Noilla spekseilä pitäisi olla Hopen tms lahjaslistoilla tms.Uskon että on vaikea tilanne,mutta joku etuus on kyllä nyt hyödyntämättä.
Ei korvata kaikkia, ei esim. ns. Itsehoitolääkkeitä. Esimerkiksi minulle on ortopedi määrännyt alkavaan nivelrikkoon glukosamiinia, ja se todellakin toimii, kivut lakkasivat - mutta se on "lisäravinne", jota Kela ei korvaa, eikä sitä korvata toimeentulotuessa, vaikka se pitää minut liikkumiskykyisen.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
Lisäksi Kela huomioi asioita jälkikäteen. Jos sulla vaikka tosiaan hajoaa pesukone tai tulee sairaalalasku, sun pitää ensin maksaa ne itse ja jälkeenpäin voit hakea korvausta sossusta.
Jos lääkäri on määränyt lisäravinteen, niin sen kyllä Kela korvaa.
Jos lääkäri on vain todennut, että voit syödä tätä ja se voi auttaa ongelmaasi, niin sitten ei.
Ei korvaa. Olet väärässä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat perheen aiemmat joulukoristeet? Ap kuitenkin ollut keskituloinen ja mieskin on ollut perheessä tuloja tuomassa. Talo ei kai ole palanut, vieden kaikkea mukanaan. Joten vähän nyt ihmetyttää tuo koristeiden askartelun tarve.
Jouluruoka suomalaisittain on lähes pula-ajan ruokaa, halpaa ja riittoisaa. Juureksista laatikoita, rosollia, kinkku. Syksyllä kun olisi poiminut sieniä, saisi sienisalaatin. Riisipuuroa ja kanelia. Veikkaan että halvemmalla pääsee jouluruokien kanssa viikonlopun kuin normaalisti. Tarjouslohta itse graavaten, muutama euro siihen lisää. Oudolta kuulostaa 40 € extraa joulu safkaan jos ylimääräisiä ei ole tarkoitus tuhlata karkkiin.
Testasin huvikseni k-kaupan ruokakori toiminnolla tuota ehdottamaani ostoslistaa. Hintaa tuli n. 35 € , sisältäen 3 suklaarasiaa Fazer mikä selkeästi suurin menoerä. Oletan, että kotona kuitenkin on öljyä, suolaa, pippuria. Linkistä kaiken saisi varmasti vielä edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
quote=Vierailija]Mitä ne on ne "rahareiät" ?Eikö toimeentuloasiakkaille kuitenkin lääkkkeet tms korvata?Noilla spekseilä pitäisi olla Hopen tms lahjaslistoilla tms.Uskon että on vaikea tilanne,mutta joku etuus on kyllä nyt hyödyntämättä.
Ei korvata kaikkia, ei esim. ns. Itsehoitolääkkeitä. Esimerkiksi minulle on ortopedi määrännyt alkavaan nivelrikkoon glukosamiinia, ja se todellakin toimii, kivut lakkasivat - mutta se on "lisäravinne", jota Kela ei korvaa, eikä sitä korvata toimeentulotuessa, vaikka se pitää minut liikkumiskykyisen.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
Lisäksi Kela huomioi asioita jälkikäteen. Jos sulla vaikka tosiaan hajoaa pesukone tai tulee sairaalalasku, sun pitää ensin maksaa ne itse ja jälkeenpäin voit hakea korvausta sossusta.
Jos lääkäri on määränyt lisäravinteen, niin sen kyllä Kela korvaa.
Jos lääkäri on vain todennut, että voit syödä tätä ja se voi auttaa ongelmaasi, niin sitten ei.
Ei korvaa. Olet väärässä.
ohis
Joo, ei korvaa. Pojallani pitkäaikaissairaus, johon määrätty reseptillä foolihappoa. Ei korvaa kela, eikä vakuutusyhtiö (eikä niin väliäkään näin keskituloisella, ei ne niin kalliita ole, mutta pienissä tuloissa toki tuntuisi).
https://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset_kliiniset-ravintovalmis…
Miksi sanotte, ettei korvaa, kun Kela korvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasin huvikseni k-kaupan ruokakori toiminnolla tuota ehdottamaani ostoslistaa. Hintaa tuli n. 35 € , sisältäen 3 suklaarasiaa Fazer mikä selkeästi suurin menoerä. Oletan, että kotona kuitenkin on öljyä, suolaa, pippuria. Linkistä kaiken saisi varmasti vielä edullisemmin.
Älä oleta, öljyä ei suinkaan kaikki käytä, voita pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset_kliiniset-ravintovalmis…
Miksi sanotte, ettei korvaa, kun Kela korvaa?
Luit sitten linkkisi sisällön :D
503 Synnynnäiset aineenvaihdunnan häiriöt
504 Päivittäistä letkuruokintaa vaativat tilat
505 Pienten lasten lehmänmaitoallergia
506 Pienten lasten lehmänmaitoallergia ja yliherkkyys tavanomaisille erityisvalmisteille
601 Ravintoaineiden, lähinnä rasvojen, vaikeat imeytymishäiriöt
602 Lasten vaikeat aliravitsemustilat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mahtuu vielä summaan, samoin jokumaito tai sen korvike riisipuuroa varten. Ja oletan, että tarjoustuotteet ja kaupan omat merkit kelpaavat. Toki jos luomua ja vain merkkituotetta pitää olla, niin laskelmani kusee.
Minusta on ihanaa, että ap:n lapset osaa aidosti iloita saamistaan lahjoista ja että vaikeuksista huolimatta teette itsellenne oman näköisen joulun.
Tiedän muutamankin kiittämättömän (kummi)lapsen, jotka ei tee toivomus- vaan tilauslistan eivätkä iloitse siitä mitä saavat vaan kiukuttelevat siitä mitä eivät saa. Tekisi hyvää joskus saada vähän vähemmän että oppivat iloitsemaan
Ihanaa joulua sinulle ja lapsillesi ap!
Elän tällä hetkellä itsekin ihan minimituloilla, joten todellakin voin samaistua. Joka pennin joutuu laskemaan.
Mutta jäin ihmettelemään miksi ap suuttui, kun joku kirjoitti että saahan ap lapsilisät ja elastusmaksutkin? Vai eikö lasten isä osallistu mitenkään..
Vierailija kirjoitti:
Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.
Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.
Ei jatkoon.
Tätä itsekin ihmettelen. Kyllä ne edullisetkin kodinkoneet kestävät normikäytössä, ja sitä paitsi monissa kerrostaloissa on maksuton pyykkitupa.
Vierailija kirjoitti:
Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.
Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.
Joko olet ammattihuijari tai valehtelija.
Kukaan ei saa mistään tuista säästöön yli 400 euroa kuussa. Ja jos sinulla on ihan virallisia sijoitustuloja, ei sinulle tukia pitäisi maksaakaan ainakaan niin paljon kuin väität saavasi.Vai mikä se tuki on, josta voi säästää noin paljon? Lapsilisä lienee ainoa ei-harkinnanvarainen tuki tällä hetkellä.
Ihanaa että sinulla on nyt mahdollisuus järjestää lapsille pientä jouluextraa. En ole lukenut ketjua, mutta voisit varmaan saada myös noita lahjakortteja jouluruokiin, lahjoitettuja lahjoja lapsille ym? Kaikki lapset ansaitsisi saada kunnon joulun herkkuineen ja paketteineen.
Mun tekis hirveesti mieli auttaa, mut en tiedä miten voisin sen tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ketjun aloittaja ei valittanut eikä pyytänyt neuvoja. Ehkä hän halusi vain silkasta ilosta todeta, että joulu tulee heille. Tämänkin ketjun voi skipata, jos ahdistaa että jollakin on hyvä mieli. Tsemppiä ap.lle!
AP saa kritisoida ja haukkua muita, mutta häntä ei saa kritisoida?
Jättäisi aloituksen tekemättä, jos ei kestä kritiikkiä.
Ap ei aloittanut haukkumista. Hän toki vastasi siihen. Pohja se on köyhän ja sairaankin säkillä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mahtuu vielä summaan, samoin jokumaito tai sen korvike riisipuuroa varten. Ja oletan, että tarjoustuotteet ja kaupan omat merkit kelpaavat. Toki jos luomua ja vain merkkituotetta pitää olla, niin laskelmani kusee.
Millään korvikkeilla ei riisipuuroa saa. Luomua ei tarvita eikä merkkejä kunhan on oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita auki mitä laitoit.
Mä en tajua miksi niiden ketkä eivät ymmärrä köyhyydestä mitään, pitää ylipäätään kommentoida näitä. Olen nyt kuukauden odottanut sairaspäivärahaa, eilen kävin pankissa nostamassa viimeiset 19€, se vielä sanoi että huomenna on menossa palvelumaksuja. Niin meni ja nyt on tili miinuksella. No kyllä ne rahat on sieltä tulossa mutta eipä siitä paljon vuokran jälkeen käteen jää. Ajattelin ensimmäistä kertaa elämässäni että pitääkö tässä ruokajonoon lähteä. Ei toivoakaan ainakaan jouluruuasta tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä aloituksia.
Siis näitähän tulee joka vuosi tänne palstalle.
Nämä "köyhät" perheet valittavat siitä, etteivät pysty säästämään, koska aina se pesukone on hajonnut. Siis aina. Tai lääkärikuluja, joita mukamas Kela ei syystä tai toisesta maksa.
Sitten kun yritetään auttaa (siis ehdottelemalla parempia säästötapoja, että apu olisi pitkäaikainen, eikä hetkellinen) niin aina AP vetää herneen nenään ja alkaa kiroiamaan ja meuhkoamaan. Eikä koskaan suostu esimerkiksi kertomaan omista menoistaan.
Jotenkin itselle tulee kuva, että kulutus on heillä kovaa ja sitten vain halutaan itkeä, ettei rahaa ole. Ja tottakai syytetään, ettei "hyvätuloiset ymmärrä".
No en minä pienituloisena ymmärrä, miten ei mukamas tuloista voi jäädä 50e kuukausi säästöön. Jossain mättää, paitsi jos kyseessä on henkilö, jolla on esim ulosottovelkaa. Mutta sitten luulisi ihan henkilön itse ymmärtävän, miksi ylimääräistä rahaa ei ole.
No samaa mietin. Selvästikin kalastellaan vain "voi, olet Vuoden Äiti"-viestejä, mutta jos esitetään ehdotuksia, miten elämä voisi olla mukavampaa/helpompaa, on heti herne nenässä. Toki osa viesteistä on ollut loukkaavia, mutta osa on ollut ihan asiallisiakin. Jos ei halua kommentteja, jotka tulevat iholle, sitten pitää kirjoittaa ympäripyöreästi yleisellä tasolla eikä kertoa omasta elämästä. Jos on köyhä ja kirjoittaa ostavansa silti joulukuusen, tottakai tulee ehdotus hankkia joulun jälkeen tekokuusi. Ei siinä tarvitse mitään v*ttuilua olla takana. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, ei mikään ilmoitustaulu.
Hyviä vinkkejä, tämä tuli nyt opittua.