Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuossa tilanteessa. Ylimääräistä jäi 35-40 euroa kuukaudessa tiukan budjetoinnin jälkeen. Avasin arvo-osuustilin ja ostin sillä rahalla pari halpaa osaketta. Valitsin firmoja joista irtoaa osinko aika pian oston jälkeen. Sen pienen osingon käytin vähentämään kuukausittaista 25-30 euron summaa jonka puskuriksi olin varannut. Pikkuhiljaa vuosien aikana muodostui pienenpieni osinkolumipallo ja nyt laitan enää 20 euroa uutta rahaa arvo-osuustilille . Salkussa on kiva puskuri tosipahan päivän varalle ja kymppi tai pari tulee joka kuukausi arvo-osuustilille osinkoa.
Rikasta minusta ei tule mutta puskuri kasvaa hieman joka kk.
Sinä ap voisit miettiä pystytkö tienaamaan vaikka netissä kyselyihin vastaamalla kympin-pari kuukaudessa jotta saisit puskurisi suuremmaksi. Jokainen euro lisää on hyvä juttu.
No, minulla siis jää säästöön hyvin niukasti, ainoastaan 20 e kuussa ja se säästö kuluu moneen kertaan vuoden aikana. Nyt on harvinaisen paljon säästössä, normisti ei likikään 130 euroa.
Voisin tietysti ajatella, että haa, panenpa tuonkin jemmaan ja toivon, että sille ei tule yllättäviä menokohteita ensi vuonna. En voi siis panna sitä kiinni mihinkään, mitä en voi tarvittaessa ottaa käyttöön nopeasti.
Osakkeiden tuotto on keskimäärin tällä hetkellä alle viisi prosenttia vuodessa. Ei sillä edes 240 euron maksimisisjoitus kasva merkittävästi niin, että summalla juhlittaisiin isosti. Ja toistan, että sellaista summaa en ole minään vuonna saanut edes säästettyä, koska yllättäviä rahanmenoja tulee pitkin vuotta mm. sairauskuluina ja korjauskuluina, joista sossu ei korvaa mitään tai vain osan, ja nekin jälkikäteen.
Kyse on toki aina valinnoista. Mielelläni kumminkin tarjoan lapsilleni tämän niukankin joulun nyt, kun he ovat siinä iässä, että joulu on heille tärkeä KUIN pelkkää arkista perusmuonaa ilman mitään lahjoja.
Ap
Aloittaja saa siis ainakin sairaseläkettä, yksinhuoltajakorotuksen kahdesta lapsesta,elatusavun,asumistuen,toimeentulotuen ja vuosittaisen veronpalautuksen. Hän ei kerro, paljonko kuukausittainen vuokran omavastuu on tai paljonko menee lääkkeisiin tai mahdollisiin sairaskuljetuksiin kuukausittain. Toimeentulotuki kattaa mm.lääkkeet, terveydenhuoltomenot, sähkön, veden, passin sekä pesukoneen, muuttoavustuksen ja tukea lasten harrastuksiin harkinnanvaraisena.
En tiedä, miksi ap ei saa rahaa säästymään, mutta itse saisin pitkäaikaistyöttömänä yhna vuositasolla säästöön useamman tonnin, jos laki mahdollistaisi säästämisen toimentulotuella elävälle.
Apn tilanteen hankalaksi tekee varmasti sairaus, mikäli kyse on fyysisestä tilasta. Jos eläkkeen syy on esim. masennus tai muu psykiatrian diagnoosi, en ymmärrä mihin apn rahat valuvat, lasten menoista huolimatta ja onhan heillä käsittääkseni myös elatusvelvollinen isä. Sääliksi käyvät lapset, jos he elävät noin vähäisillä iloilla.
Meille ei koskaan ole joulukuusta hankittu, turhaa rahanhukkaa ja lisätyötä, mutta mukavaa, että apn lapset saavat edes sen ilon jouluunsa. Kuusesta säästyvät rahat meillä laitetaan sitten niihin lahjoihin ja muihin hankintoihin.
Tsemppiä ap, vaikutat symppis tyypiltä ja hyvältä äidiltä. Älä välitä näistä pa*ka kommenteista täällä. Minäkin mielelläni auttaisin sinua, tai jotakuta vastaavassa tilanteessa elävää. Minulla olisi hyväkuntoisia lasten vaatteita, liikuntavälineitä, leluja, joulukoristeita yms joita voisin antaa. Voisin tietysti kipata ne johonkin keräykseen, mutta itselleni toisi mielihyvää se että näkisin tavaroiden menevän "kohteeseen". Voisin myös maksaa esim jouluruuat tällaiseen perheeseen. Toki ymmärrän ettei kukaan ehkä halua yhteystietojaan tällaisessa yhteydessä antaa. Mutta hyvää ja lämmintä joulumieltä perheellenne ap.
Ja face kirppiksistä vielä. Kannattaa liittyä jonkun hyvän ja varakkaan alueen kirppisryhmään. Varakkailla on eniten ylimääräistä, josta luopuvat pikkurahalla. Esim Kauniaisten, Tapiolan, Eiran ryhmät. Tosin jos noista tavaraa haluaa, pitää olla valmis hakemaan ryhmän alueelta.
Haluatko laittaa tulosi ja menosi?
Ehkä laskelmissasi on jotain häikkää ,jos et pysty 20e enenpää säästämään kuussa.
Minullakin on muovikuusi tarpeettomana. Siinä vielä omat valotkin mukana valmiina. On jäänyt tarpeettomaksi, kun on niin iso. Mietin aina, että olisi kivaa osallistua johonkin avustukseen ja auttaa jotain ihmistä. Sitten yritän jossain kirppiksellä myydä hyvänkuntoista vaatetta parilla eurolla, eikä mene kaupaksi millään. Silloin aina mietin, että jos kukaan ei edes euroa maksa niin mieluummin antaisin sellaisella joka oikeasti tarvitsee. Jos laittaa johonkin keräyslaatikkoon niin silloinkin menevät myyntiin ja sitä en tahtoisi. Minullakaan ei tosin ole paljon rahaa, mutta muuten mielelläni antaisin jotain tavaraa taa vaatetta. Hyviä suksiakin olisi iso nippu, kun harrastin lapsesta saakka hiihtoa ja sieltä jäi suksia paljon. Sori, kun menee jo aiheesta ohi ja toivon todella hyvää joulua teille. Minäkin yritän aina säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin kirpparilta tekokuusen 3 vuotta sitten ja se on ihan priimakunnossa vieläkin. Maksoi peräti 2 e. En käsitä, että joku laittaa joulukuusen ostoon vähät rahansa. Jos se on siitä tuoksusta kiinni, voit kävelyreissullasi taittaa muutaman kuusen oksan ja kuskata ne huusholliisi.
Kummalliselta tuntuu myös, että kodinkoneesi hajoaa tuota vauhtia. Itsellä on käytettynä saatu pesukonekin ja kovasti on pesty pyykkiä. Nyt se on ollut 8,5 v vielä meilläkin. Jos asutte vuokralla, vuokranantaja kustantaa esim. jääkaapin. Koska Helsingissä asutten, luultavasti kotinne on kerrostalossa, siellä lienee pesutupakin.
Lidlistä ostat alusvaatteet? En ole ikinä nähnyt siellä myytävän muita alusvaatteita kuin rintsikoita. No jos sitten...
A. En ole nähnyt missään kirpparilla tekokuusia. Ei niitä niin vaan siis hommata. Ja joka tapauksessa olen mieluummin sitten ilman. Aito kuusi on minun lahjani itselleni tänä jouluna, se "luksus", joka tuo minulle joulun. Joten juu, tärsään siihen parikymppiä, joku muu ehkä ostaa tupakka-askin tai viinaa pullon. Minulle tämä. Let it be nyt ja lopeta saatana jo jankuttaminen. Se summa ei muuta talouttani suuntaan tai toiseen, vaikka säästäisin sen.
B. Kyllä, kodinkoneet eivät kestä iäisyyksiä. Ei se joka vuosi laukea, mutta on pitänyt kerran korjauttaa ja kerran uusia. Pesutupaa ei ole, kuivaushuone onneksi kyllä.
C. Kyllä, Lidlistä saa alusvaatteet sekä lapsille että äidille. Katsopa tarkemmin.
Ap
Kielenkäyttösi ei oikein sovi perheen äidille: opeta saatana jo jankuttaminen, kirjoitit.
Kuinka ihmeessä olen jankuttanut, kun ensimmäisen kerran kirjoitin. Ovatko hermosi hieman liian kireällä?
20 e ei siis muuta mitään? Eikö se kuitenkin ollut kuukauden säästösi? Ja mitäs sitten valitat, jos itse et ole valmis antamaan yhtään periksi omista haluistasi.
Näin sivullisena, jätänpä kertomatta mitä haluja minussa herää kaltaistesi nillittäjien ylimielistä pätemistä seuratessa. Kyllä, minun hermoni ovat kireällä, aika monen muunkin hermot vinkuvat viulunkielenä, ja niinpä taitaa olla sinullakin, kun purat sitä ilkeilemiseen ihmiselle, joka yrittää ihan varmasti parhaansa ja jonka pitäisi säästää voimiaan suojellakseen lapsiaan. Tuki nyt jo se lähteesi, josta myrkkyäsi levittelet.
Vierailija kirjoitti:
no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?
Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".
Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.
Ei kaikki ole koskaan hyvä palkkaisessa työssä. Itsellä suurin netto on ollut 1600e ja se oli vuonna 2013. Sen jälkeen olen ollut työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin kirpparilta tekokuusen 3 vuotta sitten ja se on ihan priimakunnossa vieläkin. Maksoi peräti 2 e. En käsitä, että joku laittaa joulukuusen ostoon vähät rahansa. Jos se on siitä tuoksusta kiinni, voit kävelyreissullasi taittaa muutaman kuusen oksan ja kuskata ne huusholliisi.
Kummalliselta tuntuu myös, että kodinkoneesi hajoaa tuota vauhtia. Itsellä on käytettynä saatu pesukonekin ja kovasti on pesty pyykkiä. Nyt se on ollut 8,5 v vielä meilläkin. Jos asutte vuokralla, vuokranantaja kustantaa esim. jääkaapin. Koska Helsingissä asutten, luultavasti kotinne on kerrostalossa, siellä lienee pesutupakin.
Lidlistä ostat alusvaatteet? En ole ikinä nähnyt siellä myytävän muita alusvaatteita kuin rintsikoita. No jos sitten...
Minä (hyvätuloinen) olen ostanut useamman kerran alushousuja Lidlistä. Niitä on siellä vähän väliä tarjolla. Naisille, miehille ja lapsille.
Ja ikivanhat pesukoneet kestävät ikuisuuden, mutta alle 10-vuotiaat eivät, varsinkaan edullisemmat mallit ja ne kalliimpia käytettyjä ei varmasti ole tarjolla, kun ne käytetään loppuun.
Viisastelussa voisit säästää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä laskelmissasi on jotain häikkää ,jos et pysty 20e enenpää säästämään kuussa.
Ap ei selvästi halua nyt kuunnella kenenkään viisastelua aiheesta minkä hyvin ymmärrän. Aloituksen pointti oli, että säästämisen huono puoli on että rahareikiä tulee koko ajan. Mitä tiukemmalla budjetilla mennnään, sitä vähemmän siinä on sisässä jouston varaa. Ihan pienilim menoerä pitää silloin rahoittaa säästöillä.
Ohis
Voi tsiisus. Pyysikö ap jotakuta laskemaan missä voisi vielä säästää. Udellaan, jankataan jne. Mulle tuli hyvä mieli ap.n aloitusketjusta. Hyvää Joulua toivottelen. :)
Tää palsta on mennyt oudoksi.
Mielensäpahoittajat voisi mennä vaikka raikkaalle happihyppelylle.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä aloituksia.
Siis näitähän tulee joka vuosi tänne palstalle.
Nämä "köyhät" perheet valittavat siitä, etteivät pysty säästämään, koska aina se pesukone on hajonnut. Siis aina. Tai lääkärikuluja, joita mukamas Kela ei syystä tai toisesta maksa.
Sitten kun yritetään auttaa (siis ehdottelemalla parempia säästötapoja, että apu olisi pitkäaikainen, eikä hetkellinen) niin aina AP vetää herneen nenään ja alkaa kiroiamaan ja meuhkoamaan. Eikä koskaan suostu esimerkiksi kertomaan omista menoistaan.
Jotenkin itselle tulee kuva, että kulutus on heillä kovaa ja sitten vain halutaan itkeä, ettei rahaa ole. Ja tottakai syytetään, ettei "hyvätuloiset ymmärrä".
No en minä pienituloisena ymmärrä, miten ei mukamas tuloista voi jäädä 50e kuukausi säästöön. Jossain mättää, paitsi jos kyseessä on henkilö, jolla on esim ulosottovelkaa. Mutta sitten luulisi ihan henkilön itse ymmärtävän, miksi ylimääräistä rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä laskelmissasi on jotain häikkää ,jos et pysty 20e enenpää säästämään kuussa.Ap ei selvästi halua nyt kuunnella kenenkään viisastelua aiheesta minkä hyvin ymmärrän. Aloituksen pointti oli, että säästämisen huono puoli on että rahareikiä tulee koko ajan. Mitä tiukemmalla budjetilla mennnään, sitä vähemmän siinä on sisässä jouston varaa. Ihan pienilim menoerä pitää silloin rahoittaa säästöillä.
Ohis
Jos ei osaa ennakoida tai säästää, niin ei varmasti tule koskaan hyvää joulua.
Jos AP ei muuta taktiikkaansa, tulee seuraavakin joulu olemaan ihan samanlainen. Onko hän sittne taas täällä valittamassa samasta aiheesta?
Ihminen tarvitsee joskus sitä "ylellisyyttä". Mikä sen parempi kuin laittaa joulu, vaikka vaatimatonkin. Sitten voi taas alkuvuodesta palata siihen normaaliin. Minulla itselläni ei kuukaudessa jää säästöjä, mutta joulun vietan lahjoineen ja ruokineen. Siitä ilosta syön alkukuukaudesta useamman kaurapuurolautasellisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä (hyvätuloinen) olen ostanut useamman kerran alushousuja Lidlistä. Niitä on siellä vähän väliä tarjolla. Naisille, miehille ja lapsille.
Ja ikivanhat pesukoneet kestävät ikuisuuden, mutta alle 10-vuotiaat eivät, varsinkaan edullisemmat mallit ja ne kalliimpia käytettyjä ei varmasti ole tarjolla, kun ne käytetään loppuun.
Viisastelussa voisit säästää enemmän.
Oma halpa pesukoneeni on kestänyt jo 6-7v. Siinä ajassa ennättää säästää uuteen pesukoneeseen.
Mitä ne on ne "rahareiät" ?Eikö toimeentuloasiakkaille kuitenkin lääkkkeet tms korvata?Noilla spekseilä pitäisi olla Hopen tms lahjaslistoilla tms.Uskon että on vaikea tilanne,mutta joku etuus on kyllä nyt hyödyntämättä.
Kiitos ketjun fiksuille kommentoijille. Kyllä, minulla on hyviä ystäviä, mutta en halua heiltä pyytää apua, heilläkin on omat lapset ja omia menoja. Aika monelle on koronavuosi tuonut lisäksi lomautuksia ja työttömyyttäkin.
En tehnyt aloitustani pyytääkseni rahaa ja lahjoituksia keneltäkään, osa silti sydämensä suuruutta niitäkin tarjosi, kiitos heille.
Pointtini oli osoittaa, että köyhällä on usein tapana venyttää penniä ja säästää. Mutta kun talous on tiukka, melkein mikä tahansa lisämeno on pakko rahoittaa juuri niistä säästöistä eli säästöt ovat tämän tästä nollilla.
Se oli aloitukseni sisältö pähkinänkuoressa ja osa on sen ymmärtänyt, osa taas ei.
Mikä ihme saa jotkut besserwisseroimaan ja vaatimaan vieläpä minulta budjettilaskelmaa esille, että pääsisitte sitäkin nokkimaan kuten mainintaani meidän joulun "luksuksesta", Plantagenin alennuskuusesta.
Teille minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin että empatiakykyä ette valitettavasti saa joulupukilta.
Ap
Minusta ketjun aloittaja ei valittanut eikä pyytänyt neuvoja. Ehkä hän halusi vain silkasta ilosta todeta, että joulu tulee heille. Tämänkin ketjun voi skipata, jos ahdistaa että jollakin on hyvä mieli. Tsemppiä ap.lle!
Minä olen pitkäaikaistyötön ja olen säästänyt 800e jouluun.
Oikein ihanaa joulua, toivottavasti joulu tuo yllätyksiä ja saat kuusenkin lahjoituksena, kannattaa tosiaan katsella annetaan/lahjoitetaan ryhmiä. Onko sinulla ystäviä, jotka voisivat auttaa? Vaikka lainata koristeita tai jos jollain on joku ylimääräinen kuusi tms. Jos minulla olisi ystävä, jolla olisi noin tiukkaa, toivoisin, että hän kertoisi siitä, niin voisin auttaa varsinkin näin jouluna vaikka lasten lahjojen hankinnassa.
Ole ylpeä siitä, että olet selvinnyt! Kuka tahansa meistä voi kokea elämän kääntäviä vastoinkäymisiä ja lapsiesi tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että olet jaksanut sinnitellä. Kyllä moni meistä hyvin tienaavista ymmärtää, kuinka vaikeaa köyhyys on ja että se voi osua omallekin kohdalle. Erikseen ovat ne, jotka vain haluavat lyödä lyötyä (kuten myös ne, joilla talous vain ei pysy hallinnassa).