Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua

Vierailija
15.12.2020 |

Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.

No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.

Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.

No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.

Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.

Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.

Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!

Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.

Kommentit (319)

Vierailija
81/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne on ne "rahareiät" ?Eikö toimeentuloasiakkaille kuitenkin lääkkkeet tms korvata?Noilla spekseilä pitäisi olla Hopen tms lahjaslistoilla tms.Uskon että on vaikea tilanne,mutta joku etuus on kyllä nyt hyödyntämättä.

Ei korvata kaikkia, ei esim. ns. Itsehoitolääkkeitä. Esimerkiksi minulle on ortopedi määrännyt alkavaan nivelrikkoon glukosamiinia, ja se todellakin toimii, kivut lakkasivat - mutta se on "lisäravinne", jota Kela ei korvaa, eikä sitä korvata toimeentulotuessa, vaikka se pitää minut liikkumiskykyisen.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin

Lisäksi Kela huomioi asioita jälkikäteen. Jos sulla vaikka tosiaan hajoaa pesukone tai tulee sairaalalasku, sun pitää ensin maksaa ne itse ja jälkeenpäin voit hakea korvausta sossusta.

Vierailija
82/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, hienosti laitat joulua lapsillesi ja toivottavasti teillä on ihana joulu!

Sen verran kuitenkin takerrun, että ilman esim kaloja ja mätejä jouluruoka on kyllä ihan sieltä halvimmasta päästä (kinkku, laatikot halpoja), joten ihmettelen miten jouluruokaan menee muka enemmän kuin arkiruokaan, jos jättää kalleimmat jutut pois. Mutta jos olet sen noin laskenut, niin toki uskon, että näin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ketjun fiksuille kommentoijille. Kyllä, minulla on hyviä ystäviä, mutta en halua heiltä pyytää apua, heilläkin on omat lapset ja omia menoja. Aika monelle on koronavuosi tuonut lisäksi lomautuksia ja työttömyyttäkin.

En tehnyt aloitustani pyytääkseni rahaa ja lahjoituksia keneltäkään, osa silti sydämensä suuruutta niitäkin tarjosi, kiitos heille.

Pointtini oli osoittaa, että köyhällä on usein tapana venyttää penniä ja säästää. Mutta kun talous on tiukka, melkein mikä tahansa lisämeno on pakko rahoittaa juuri niistä säästöistä eli säästöt ovat tämän tästä nollilla.

Se oli aloitukseni sisältö pähkinänkuoressa ja osa on sen ymmärtänyt, osa taas ei.

Mikä ihme saa jotkut besserwisseroimaan ja vaatimaan vieläpä minulta budjettilaskelmaa esille, että pääsisitte sitäkin nokkimaan kuten mainintaani meidän joulun "luksuksesta", Plantagenin alennuskuusesta.

Teille minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin että empatiakykyä ette valitettavasti saa joulupukilta.

Ap

Kun tuollaista "luksusta" ostelee vähän väliä, vedoten sitten ties mihin syyhyn, niin ei tietenkään mitään säästöjä tule.

Olen itse köyhä ja ei minulla ole joulukuusta, ei tekokuusta saatikka aitoa. Se, mikä on sinulla mennyt joulukuuseen (ja ties mihin muina kuukausina) menee minulle joululahjoihin ja muuhun jouluruokaan.

Vierailija
84/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.

Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.

Ei jatkoon.

Vierailija
85/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä aloituksia.

Siis näitähän tulee joka vuosi tänne palstalle.

Nämä "köyhät" perheet valittavat siitä, etteivät pysty säästämään, koska aina se pesukone on hajonnut. Siis aina. Tai lääkärikuluja, joita mukamas Kela ei syystä tai toisesta maksa.

Sitten kun yritetään auttaa (siis ehdottelemalla parempia säästötapoja, että apu olisi pitkäaikainen, eikä hetkellinen) niin aina AP vetää herneen nenään ja alkaa kiroiamaan ja meuhkoamaan. Eikä koskaan suostu esimerkiksi kertomaan omista menoistaan.

Jotenkin itselle tulee kuva, että kulutus on heillä kovaa ja sitten vain halutaan itkeä, ettei rahaa ole. Ja tottakai syytetään, ettei "hyvätuloiset ymmärrä".

No en minä pienituloisena ymmärrä, miten ei mukamas tuloista voi jäädä 50e kuukausi säästöön. Jossain mättää, paitsi jos kyseessä on henkilö, jolla on esim ulosottovelkaa. Mutta sitten luulisi ihan henkilön itse ymmärtävän, miksi ylimääräistä rahaa ei ole.

Ja minä en koskaan ole ymmärtänyt kaltaisiasi jankkaajia, jotka eivät osaa lopettaa ajoissa. Et tunnu ymmärtävän, eikä sinun tarvitse. Meitä ihmisiä on erilaisia, onneksi.

Vierailija
86/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.

Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.

Ei jatkoon.

Niin, kodinkoneita saa jopa ilmaiseksi erilaisissa roskalavaryhmissä. Meillä on ilmaiseksi saatu pesukone, jonka sain siis ollessani köyhä opiskelija 5 vuotta sitten ja hyvin toimii edelleen. 

Vierailija
87/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne on ne "rahareiät" ?Eikö toimeentuloasiakkaille kuitenkin lääkkkeet tms korvata?Noilla spekseilä pitäisi olla Hopen tms lahjaslistoilla tms.Uskon että on vaikea tilanne,mutta joku etuus on kyllä nyt hyödyntämättä.

Ei korvata kaikkia, ei esim. ns. Itsehoitolääkkeitä. Esimerkiksi minulle on ortopedi määrännyt alkavaan nivelrikkoon glukosamiinia, ja se todellakin toimii, kivut lakkasivat - mutta se on "lisäravinne", jota Kela ei korvaa, eikä sitä korvata toimeentulotuessa, vaikka se pitää minut liikkumiskykyisen.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin

Lisäksi Kela huomioi asioita jälkikäteen. Jos sulla vaikka tosiaan hajoaa pesukone tai tulee sairaalalasku, sun pitää ensin maksaa ne itse ja jälkeenpäin voit hakea korvausta sossusta.

Jos lääkäri on määränyt lisäravinteen, niin sen kyllä Kela korvaa.

Jos lääkäri on vain todennut, että voit syödä tätä ja se voi auttaa ongelmaasi, niin sitten ei.

Vierailija
88/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?

Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".

Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.

Kun tunkio osuu tuulettimeen, niin tulee se päivä, kun ne säästöt on käytetty. Pahan päivän varallehan sitä usein säästetään - se paha päivä voi tulla. Sen jälkeen ollaan tässä. 

Vierailija
89/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ketjun aloittaja ei valittanut eikä pyytänyt neuvoja. Ehkä hän halusi vain silkasta ilosta todeta, että joulu tulee heille. Tämänkin ketjun voi skipata, jos ahdistaa että jollakin on hyvä mieli. Tsemppiä ap.lle!

AP saa kritisoida ja haukkua muita, mutta häntä ei saa kritisoida? 

Jättäisi aloituksen tekemättä, jos ei kestä kritiikkiä. 

Vierailija
90/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin olen yrittänyt täällä selittää, mutta kun ei ymmärretä, koska hei: oma vika, jos ei vaan tajua säästää. Hieno ajatus, mutta kun se ei vaan mene noin. Joulun ohella kun on aika monia muitakin, paljon tärkeämpiä ja välttämättömiä säästökohteita.

Vierailija
91/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiahan on se, että alkuperäinen kirjoittaja ei ole säästänyt penniäkään. Tämä on saanut 300 euroa täysin ylimääräistä koronatukea toimeentulotuen osana ja tästäkään ei ole jäljellä, kuin 130 euroa. Kaiken olet tuhlannut, etkä lapsiasi ajatellut. Tämä nyt vain on se tosiasia, ei mitään besserwisseröintiä. Asioista kannattaa puhua totuuden mukaisesti. Säälipisteitä et saa yhtään.

Ilman koronatukea olisit siis miinuksella 170 euroa, sen verran säästit: -170€.

Vierailija
92/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen yrittänyt täällä selittää, mutta kun ei ymmärretä, koska hei: oma vika, jos ei vaan tajua säästää. Hieno ajatus, mutta kun se ei vaan mene noin. Joulun ohella kun on aika monia muitakin, paljon tärkeämpiä ja välttämättömiä säästökohteita.

Joo, itse tajuan kyllä oikein hyvin, että vaikka vähäisistä tuloista jotain säästöön saisikin, ne voivat kyllä pitkin vuotta kulua monenlaiseen. Lapsille tarvitaan uudet talvivaatteet, esimerkiksi, tai juurikin vaikkapa jääkaappi hajoaa.

Vierailija
93/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap, hienosti laitat joulua lapsillesi ja toivottavasti teillä on ihana joulu!

Sen verran kuitenkin takerrun, että ilman esim kaloja ja mätejä jouluruoka on kyllä ihan sieltä halvimmasta päästä (kinkku, laatikot halpoja), joten ihmettelen miten jouluruokaan menee muka enemmän kuin arkiruokaan, jos jättää kalleimmat jutut pois. Mutta jos olet sen noin laskenut, niin toki uskon, että näin on.

Jouluruoka on kyllä halpaa, etenkin jos tekee laatikot itse. Kinkku on kilohinnaltaan edullista ja siitä syö tarvittaessa pitkään (pastaa, pizzaa jne).

Vierailija
94/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse tajuan kyllä oikein hyvin, että vaikka vähäisistä tuloista jotain säästöön saisikin, ne voivat kyllä pitkin vuotta kulua monenlaiseen. Lapsille tarvitaan uudet talvivaatteet, esimerkiksi, tai juurikin vaikkapa jääkaappi hajoaa.

Vuokralla asuessa ei mitään jääkaappeja ostella. Ne kuuluu kyllä ihan vuokranantajan ostettavaksi.

Lapset saavat eriäviä tukia, joista pitäisi jäädä tarpeeksi, että niillä voidaan ostaa vaatteita. Vai mihin menee lasten tuet? 

Talvi tulee joka vuosi, miten voi olla mahdollista, ettei mistään kuusta olla säästetty lasten rahoista heidän vaatteita varten rahaa? 

Vierailija
95/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Vierailija
96/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Itse aloitin tänä vuonna osa-aikaisen työn viimevuotisen työttömyyden päätteeksi, ja ajattelin että jes, vihdoin vähän enemmän rahaa joululahjoihin. Ajattelin ostaa pelikonsolin lapsille joululahjaksi käytettynä. Eikös joku huijari sattunut kohdalla, ja ei tullut konsolia, rahat vain meni. Nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että täytyy haalia mahdollisimman halvalla edes jotain lahjaa.

Ja joo, oppirahoina meni nuo konsolirahat. Ennen ei ole ollut kirpputoriostoksissa mitään ongelmia, mutta näköjään tuonne pelikonsolimarkkinoille on pesinyt hirveästi huijareita. En nimittäin ole ainut, jolle näin on nyt käynyt.

Vierailija
97/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuessa ei mitään jääkaappeja ostella. Ne kuuluu kyllä ihan vuokranantajan ostettavaksi.

Lapset saavat eriäviä tukia, joista pitäisi jäädä tarpeeksi, että niillä voidaan ostaa vaatteita. Vai mihin menee lasten tuet? 

Talvi tulee joka vuosi, miten voi olla mahdollista, ettei mistään kuusta olla säästetty lasten rahoista heidän vaatteita varten rahaa? 

Jos lapsilisään viittaat, niin aika monesti se saattaa mennä vaikkapa ihan ruokaan, lasten osuuteen vuokrassa ja vastaaviin. Yhtään kalliimpi hankinta sitten jo keikauttaa budjettia.

Jääkaappi oli tosiaan vuokralla asuvan näkökulmasta huono esimerkki, mutta pesukone, kännykkä, tietokone jne ovat kyllä lähes pakollisia hankintoja, jos hajoavat. Tietokoneesta ehkä voi tinkiä, jos on järkevät mobiililaitteet ja lapsetkaan ei koulussa vielä tarvitse.

Vierailija
98/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Itse aloitin tänä vuonna osa-aikaisen työn viimevuotisen työttömyyden päätteeksi, ja ajattelin että jes, vihdoin vähän enemmän rahaa joululahjoihin. Ajattelin ostaa pelikonsolin lapsille joululahjaksi käytettynä. Eikös joku huijari sattunut kohdalla, ja ei tullut konsolia, rahat vain meni. Nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että täytyy haalia mahdollisimman halvalla edes jotain lahjaa.

Ja joo, oppirahoina meni nuo konsolirahat. Ennen ei ole ollut kirpputoriostoksissa mitään ongelmia, mutta näköjään tuonne pelikonsolimarkkinoille on pesinyt hirveästi huijareita. En nimittäin ole ainut, jolle näin on nyt käynyt.

Vastaisen varalle. Ehdota aina noutoa, jos nouto ei käy mihinkään aikaan mikään päivä niin hälytyskellot pitää soida. Googleta myyjä, älä tee pikaisia kauppoja postitse. Googleta myyntikuva, voi olla vain kopio jostain toisesta myynti-ilmoituksesta. Älä ikinä osta sellaisella summalla jota sinulla ei ole vara menettää.

Vierailija
99/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on suhteellinen käsite ja Suomessa harva on köyhä. Täällä on erinomainen tukisysteemi ja toimeentulotuki takaa, että yksineläjälläkin käteen pitäisi jäädä pakollisten menojen jälkeen noin 600 euroa. Minusta tuo summa on todella hyvä. Kun ei ole työelämässä, niin aikaa jää kekseliäisyyteen, miten venyttää penniä ja elää pienellä tulolla.

Lapsiperhe myös pärjää pienillä tuloilla, kun käyttää hyväksi kirpputorit (pullistelee lasten perusvaatteita, omat poikani ei merkkivaatteista perusta, kun olen opettanut tervettä itsetuntoa..), kirkon diakonia-avun (ruoka- ja muuta avustusta tarpeen vaatiessa), lastensuojelusta harrastetukea lapsille (tätä minunkin lapsille jopa tarjottiin!). Toki asuminen valittu niin, että autoa ei tarvita ja palvelut lähellä.

Me olemme eronnut pari ja molemmilla todella pienet tulot sairauksista johtuen, mutta kumpikaan ei koe köyhyyttä, vaikka käteen jäävät tulot toimeentulotuen minimiin verrattavat. Lapset saavat runsaan joulun ja lasten perusmenojen suhteen ei pihistellä. Heistä ei näe, että vanhemmat pienituloisia.

Mä halusin tämän vastineen kirjoittaa, että on myös ’köyhiä’ (tulojen perusteella), joilla ei omaisuutta, mutta menopuolta järkeilemällä elämä on todella tasapainoista ja kivaa! Lapset voi myös kasvattaa korostamatta materiaalisia arvoja.. itse olen jo kaksi vuotta säästänyt seuraavan kesän huvipuistoretkeä varten. Ja joo, silloin yövytään jopa hotellissa! Eli köyhäkin pystyy nauttimaan huvituksista!

Ei ole pahalla tarkoitettu tämä viesti kenellekään aidosti rahavaikeuksissa oleville. Halusin vaan kertoa toisenlaisenkin esimerkin.

Vierailija
100/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on suhteellinen käsite ja Suomessa harva on köyhä. Täällä on erinomainen tukisysteemi ja toimeentulotuki takaa, että yksineläjälläkin käteen pitäisi jäädä pakollisten menojen jälkeen noin 600 euroa. Minusta tuo summa on todella hyvä. Kun ei ole työelämässä, niin aikaa jää kekseliäisyyteen, miten venyttää penniä ja elää pienellä tulolla.

Lapsiperhe myös pärjää pienillä tuloilla, kun käyttää hyväksi kirpputorit (pullistelee lasten perusvaatteita, omat poikani ei merkkivaatteista perusta, kun olen opettanut tervettä itsetuntoa..), kirkon diakonia-avun (ruoka- ja muuta avustusta tarpeen vaatiessa), lastensuojelusta harrastetukea lapsille (tätä minunkin lapsille jopa tarjottiin!). Toki asuminen valittu niin, että autoa ei tarvita ja palvelut lähellä.

Me olemme eronnut pari ja molemmilla todella pienet tulot sairauksista johtuen, mutta kumpikaan ei koe köyhyyttä, vaikka käteen jäävät tulot toimeentulotuen minimiin verrattavat. Lapset saavat runsaan joulun ja lasten perusmenojen suhteen ei pihistellä. Heistä ei näe, että vanhemmat pienituloisia.

Mä halusin tämän vastineen kirjoittaa, että on myös ’köyhiä’ (tulojen perusteella), joilla ei omaisuutta, mutta menopuolta järkeilemällä elämä on todella tasapainoista ja kivaa! Lapset voi myös kasvattaa korostamatta materiaalisia arvoja.. itse olen jo kaksi vuotta säästänyt seuraavan kesän huvipuistoretkeä varten. Ja joo, silloin yövytään jopa hotellissa! Eli köyhäkin pystyy nauttimaan huvituksista!

Ei ole pahalla tarkoitettu tämä viesti kenellekään aidosti rahavaikeuksissa oleville. Halusin vaan kertoa toisenlaisenkin esimerkin.

Milloin se on noussut 600e? Eikös se ole aina ollut 500e yksineläjälle.