Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kiitollinen, että köyhät vanhemmat saivat aina panostettua jouluun, eikä tarvinnut teeskennellä, että suihkusaippua ja yöpaita olisivat hienot lahjat.
Ootpa ilkeä. Itsekin olen aika vähävaraisen perheen lapsi 70-luvulta. Lahjat oli yleensä jotain pehmosukkia, kampa ja peili settejä tms. Tyytyväisiä oltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yhdelläkään rahastolla talletussuojaa? Pankkitalletuksilla on.
No sijoittamisella on aina riskinsä, mutta jos ajattelee pitkän tähtäimellä sen riskin tasoittuvat. Jos ap sijoittaa rahastoon 10 e kuukaudessa 15 vuotta, jonka keskimääräinen tuotto on 8 % (Helsingin pörssin keskimääräinen vuosituotto) niin hänellä on säästössä n. 3400 euroa. Tästä säästettyä rahaa on n. 1800 e ja loput korkotuottoa. Eli korkoa korolle ilmiö on lähes tuplannut summan. 15 vuoden päästä voi ajatella, että ap:n lapset ovat ehkä teinejä tai nuoria aikuisia ja ap. voi lähteä lasten kanssa summalla vaikka Lappiin tai etelän lomalle jouluksi. Motivaatiota säästämiselle voi saada reissun suunnitelemisesta vuosien varrella.
Kannattaa laskea tuota korkoa korolle ilmiötä ja kuinka sijoittamalla säästöt kasvat huomattavasti.
https://www.rikaserakko.com/p/korkoa-korolle-laskuri.html
Voi ziisus. Et sitten vissiin yhtään lukenut ap:n stooria? Hänellä ei jää mitään pidemmällä aikavälillä säästöön, koska rahaa menee koko ajan myös yllättäviin kuluihin. Ei tarvitse olla kuin vaikka yksi lapsi kipeänä ja tarvitaan kuumelääkettä ja vaikkapa c-vitamiinia, ja siinä onkin sen kuukauden kymppi käytetty.
Toimentulotukea saava sitä paitsi syyllistyy petokseen, jos säästelee osakerahastoihon samaan aikaan kun nostaa toimeentulotukea.
Eikä köyhä voi sitoa hätärahastoa osakkeisiin, raha on oltava saatavilla aina tarvittaessa, koska se on sitä joustoa, jota muuten budjetissa ei ole yhtään.
Ymmärrän hyvin pieniä tuloja. Minulla on sellaiset itsellänikin. Minulla on 0-tuntisopimus ja tällä hetkellä olen pystynyt tekemään niin vähän töitä (olen sairastellut ja lisäksi opiskelen), että kuukaudessa palkkaa jää käteen vain vähän yli 300 e. Lisäksi saan lapsilisät kahdesta lapsesta. Minulla on toki töissä käyvä puoliso, joten emme saa mitään muita yhteiskunnan tukia.
Siksi olenkin kiitollinen, että sijoituksissa on rahaa niiltä ajoilta, kun minulla oli paremmin töitä. Välillä tulee hieman osinkoja ja tiedän, että jos tosi tiukka paikka tulisi niin sieltä voi realisoida.
En tiedä, miten toimeentulotuessa suhtaudutaan, jos laittaa vaikka 10 e/ rahastoon, joka ei maksa osinkoja ulos vaan sijoittaa ne uudelleen. Silloin säästöt ovat vähän vastaavia kuin jos tilillä on rahaa.
Yritän vain keksiä keinoa, jolla ap voisi lisätä tulojaan eikä olisi niin riippuvainen tt-tuesta. Se on raskasta pidemmän päälle ja tuntuu olevan aikamoinen köyhyysloukku. Jotain valoa tunnelin päähän olisi talouteen hyvä saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä tarinassa ei vaan millään täsmää, että ap on saanut syys- joulukuussa 225€ koronatukea kaikkien etuuksien päälle. Ei vaan kuulosta lainkaan uskottavalta selittää että on saita ja säästäväinen ja tuollainen extra, miltei 700€ ei vaikuttaisi mitenkään.
Ihmisillä on velkoja. Ap sanoo esimerkiksi hoitavansa iäkkään äitinsä asioita, ehkä se selittää. Ja hänhän sanoo, että tänä vuonna poikkeuksellisesti hätäsäästösummasta on nyt rahaa jäljellä, ehkä juuri koronatukien ansiosta.
Rahaa on voinut myös kulua enemmän juuri koronan takia. Keväällä isommat koululaiset esimerkiksi olivat kotona ja jo se lisää kuluja, kun lapset eivät syö koulussa. Ehkä siihen meni alkuvuoden säästöt? Tämä tietysti on pelkkää arvailua, mutta ihan yhtä laillahan sinä arvailet, minä vain annan ap:lle positiivisiakin oletuksia, sinä et.
Muutenkin minusta on vähän omituista, että kyseenalaistat jonkun kertomuksen. Hän ei pyydä rahaa eikä hyödy valehtelusta. Jos hän sanoo olevansa nuuka ja rahojen jo menneen, mikä sinä olet sitä kiistämään?
Jos sikseen lähdetään kyseenalaistamaan, eihän ap:ta välttämättä ole olemassakaan tuollaisena henkilönä. Ehkä sinä olet itse trolli?
Ei täällä oikeasti ole järkevää keskustella kuin niistä lähtökohdista, mitä ihmiset itse kertovat. Jos alkaa niitä epäillä, joutuu epäilemään kaikkea. Ja silloin keskusteleminen on turhaa.
Ap on saanut 900€ ylimääräistä ja se ei nyt vaan osu yksiin tuon tarinan kanssa sitten millään. Oppilaat ja köyhemmät perheet ovat myös saaneet tänä vuonna, niin kouluilta kuin eri järjestöiltäkin ruokakasseja. Ap se on, joka ei näytä olevan tietoinen köyhien tuista, että kukahan se trolli lienee..?
Olen toimeentulotukea saava opiskelija. Mistä järjestöiltä köyhät perheet olisivat saaneet ruokakasseja? Emme me ainakaan saaneet mitään. Ja koululta ei todellakaan saanut ruokakasseja, kouluruoka-annoksia kyllä, mutta ne olisi pitänyt hakea kauempaa. Olisi pitänyt hakea bussilla kouluruoka kesken lasten etäkoulun ja omien etäopintojeni, mutta koronan vuoksi halusin välttää julkisia. Ja toisaalta lounasaikaan lapsilla oli tunnit ja minulla luentoja ja etätenttejä, joten emme olisi päässeetkään kouluruuan hakuun.
Ei ap
Riippuu varmaan missä asut mutta pk- seudulla useampikin järjestö vei kotiin saakka, ainakin keväällä. Kannattaa varmaan googlen kautta etsiä. Niin ja kirkothan jakavat myös.
Minusta kouluilta sai hakea vkon ruuan kotiin jos halusi, ei sitä päivittäin olisi pitänyt hakea. Riippuu nämäkin varmaan asuinpaikkakunnasta.
Meidän ois pitänyt hakea päivittäin. Helsingissä asutaan ja julkisilla ois pitänyt joka kerta mennä. Yksityinen koulu.
Hakematta jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä on rankkaa kun joutuu tekemään ei mitään saadakseen rahaa sossusta. toiset joutuvat käymään rahansa eteen töissä ja siitäkin verottaja vie suuren osan näiden pummien elättämiseen
Ai sairastunut on pummi? Ota huomioon että sinustakin voi sitten huomenna tulla pummi. Voit joutua tapaturmaan tai onnettomuuteen joka vie iäksi työkykysi kuten minulle kävi. Saan pienen eläkkeen 1200€/kk ja lapsilisät ja siinä se.
Entä lasten elarit ja asumistuki. ?Ja kai lasten isäkin jotain lapsille ostaa..:??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä on rankkaa kun joutuu tekemään ei mitään saadakseen rahaa sossusta. toiset joutuvat käymään rahansa eteen töissä ja siitäkin verottaja vie suuren osan näiden pummien elättämiseen
Ai sairastunut on pummi? Ota huomioon että sinustakin voi sitten huomenna tulla pummi. Voit joutua tapaturmaan tai onnettomuuteen joka vie iäksi työkykysi kuten minulle kävi. Saan pienen eläkkeen 1200€/kk ja lapsilisät ja siinä se.
Entä lasten elarit ja asumistuki. ?Ja kai lasten isäkin jotain lapsille ostaa..:??
Ketjussa on jo monet kerrat käsitelty nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä köyhienpolkemisketjut ovat ihan hirveää luettavaa. Ihan tosissaan: mikä saa ihmisen lyömään heikommassa asemassa olevaa? Mikä on se motiivi? Ihminen harvemmin omasta tahdostaan keksii tehdä asioita, joista ei saa jonkinlaista mielihyvää. Ennen kuin kirjoitatte seuraavan haukkumisviestin, miettikää, miksi haluatte sen tehdä ja mitä hyödytte siitä itse. Miksi saatte mielihyvää siitä, että aiheutatte toiselle pahan mielen?
Hyvää joulua ap:lle ja muillekin!
Ei kai se nyt ole mitään köyhien polkemista jos nyt vain ihmettelee, että miten ap: n tilanne on tällä hetkellä mahdollinen. Eipä hän muuten tuohon koronalisään mitään kantaa tainnut muuten ottaakaan..? Mulle tuosta aloitusviestistä kyllä tulee tasan mieleen jonkun kotirouvan oman mielen sepustus, sillä sen kirjoittajalla ei ollut edes tietoa koko koronalisästä. Mikäli pienituloinen saa 225€ kuussa extraa, niin täytyisihän sen jotenkin näkyä, eikö? Kai tätä saa ihmetellä ja MIKSEI ap tähän mitään vastannut?
Kyllä saa minustakin ihmetellä. Koronalisä on täysin ylimääräinen tulo ja ihmettelen suuresti jos siitä ei ole saanut säästettyä jotain ekstraa. Varsinkin tuollainen työkyvytön, jolle korona ei varmasti ole tuonut minkäänlaisia lisäkustannuksia, kun ei kotoa ole pakko minnekkään liikkua. Lapsetkin sai ruuat koululta jos vain viitsi hakea ne. Muutama maski piti hankkia kauppareissulle, ei ole kallista, 50 kpl saa 16 eurolla.
Ap sanoo olevansa säästeliäs, mutta meinaa hakea kuusen Plantagenista? Eikös se ole tyyliin kaikkein kalleimpia paikkoja se hankkia?
Sori, mutta tuon koronalisän sivuuttamisen lisäksi köyhä ihminen on kyllä hintatietoisempi. Parempi yritys ensi kerralla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on jollain tapaa jopa hellyyttävä. Koitetaan kaikin mahdollisin tavoin kieltää se tosiasia, että Suomessakin ihminen voi sairauden vuoksi joutua niin heikkoon taloudelliseen tilanteeseen että saa juuri halvinta ruokaa ja kerran vuodessa lapsille pyjamat ja suklaata.
Tässä hengessä haukutaan ap joka ei ymmärrä tehdä enempää ja haukutaan lisää kun ap kertoo ettei sellaista vaihtoehtoa ole. Sitten takerrutaan siihen vuosittaiseen 20 euron joulukuuseen. Jos sen vain hakisi muovisena roskalavalta niin tilanne muuttuisi huomattavasti!
Urheaa ap että jaksat omassa tilanteessasikin asettua esille esimerkkinä herättelemään todellisuuden tähän puoleen. Mutta älä ota itseesi näitä juttuja, hyökkäykset sinua kohtaan on inhimillisiä koska avauksesi herättää todella perustavanlaatuisia pelkoja siitä että voiko itsellenikin käydä näin. Pelko taas monesti laukaisee vihaa.
Niinpä. On kuvaavaa, että aina kun joku kertoo vaikeasta taloudellisesta tilanteestaan, takerrutaan juuri tämän joulukuusiasian kaltaisiin seikkoihin. Vaikka pysyvää, epätoivoista taloudellista ahdinkoa ei joulukuusen ostamisella tai sen ostamatta jättämisellä muuteta yhtään mihinkään. Puhutaan vähän suuremman mittaluokan asioista kuin joulukuusista.
Itse erehdyin, tai oikeastaan en erehtynyt, vaan myönsin ihan tarkoituksella kun sitä minulta tentattiin (en koe enää tarvetta esittää Todella Hyvää Köyhää joka ei koskaan ikinä osta mitään pienintäkään turhaa), köyhyyskeskustelussa sanomaan, että ostan välillä kasvisburgerin (jonka on välillä saanut eurolla) Hesestä kun tulen rättiväsyneenä töistä kotiin. Siitähän tämä vastapuoli riemastui. Että siinä se taas nähtiin. Köyhyys on omaa tyhmyyttä. Kun ostaa niitä kirottuja burgereita jotka eivät edes pidä nälkää (kyllä muuten pitävät ellei ole aivan hillitön suursyömäri).
Helsingin Sanomien yleisönosastolle kirjoitti pari vuotta sitten köyhyyden kanssa sinnittelevä nainen. Hän kuvaili elämäänsä, sitä mitä se on kun tulot eivät riitä elämiseen. Kirjoitus oli oikein hyvä, paitsi sanomaltaan, myös kirjoitustyyliltään. Melkein kuin kolumni, sujuvaa, selkeää ja oikeaa suomea, hyvää sanankäyttöä, verbaalisesti taitavan ihmisen tuotos. Tämä ehkä olikin yksi niistä asioista jotka siinä kommentoijia ärsyttivät, köyhä ja kirjoittaa silti hyvin, on selvästi jotakin lukenutkin (elämäm koululaiseksi naureskelu olisi paljon helpompaa)! Mutta tämä kirjoittaja onnettomuudekseen mainitsi, että hän ostaa joskus Ässä-arvan. Siis joskus, huomatkaa, ei hän ostellut niitä jatkuvasti, kuten ei muutakaan mikä ei ollut välttämätöntä. Arvan ostamisesta kertoessaan hän pyrki kuvaamaan sitä epätoivoa mitä köyhyys synnyttää, että siinä yrittää toivoa jopa sitä hyvin epätodennäköistä tapahtumaa, että arvassa olisi päävoitto, paljon rahaa, helpotusta taloudelliseen ahdinkoon. Ja kuten arvata saattaa, kommentoijat tarttuivat niihin arpoihin. Ikään kuin silloin tällöin ostetut arvat olisivat köyhyyden syy. Ikään kuin niiden ostamatta jättämisellä pääsisi pois köyhyydestä. Millään niillä asioilla joita kirjoituksessa tuotiin esille, ei ollut merkitystä. Vain niillä arvoilla.
No ei minulla ainakaan ole varaa ostaa mitään arpoja ja sehän on melkein aina täysin hukkaan heitettyä rahaa ja täydellistä typeryyttä. Ihan on oma vika jos ei tajua laittaa vaikka noitakin rahoja säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on jollain tapaa jopa hellyyttävä. Koitetaan kaikin mahdollisin tavoin kieltää se tosiasia, että Suomessakin ihminen voi sairauden vuoksi joutua niin heikkoon taloudelliseen tilanteeseen että saa juuri halvinta ruokaa ja kerran vuodessa lapsille pyjamat ja suklaata.
Tässä hengessä haukutaan ap joka ei ymmärrä tehdä enempää ja haukutaan lisää kun ap kertoo ettei sellaista vaihtoehtoa ole. Sitten takerrutaan siihen vuosittaiseen 20 euron joulukuuseen. Jos sen vain hakisi muovisena roskalavalta niin tilanne muuttuisi huomattavasti!
Urheaa ap että jaksat omassa tilanteessasikin asettua esille esimerkkinä herättelemään todellisuuden tähän puoleen. Mutta älä ota itseesi näitä juttuja, hyökkäykset sinua kohtaan on inhimillisiä koska avauksesi herättää todella perustavanlaatuisia pelkoja siitä että voiko itsellenikin käydä näin. Pelko taas monesti laukaisee vihaa.
Niinpä. On kuvaavaa, että aina kun joku kertoo vaikeasta taloudellisesta tilanteestaan, takerrutaan juuri tämän joulukuusiasian kaltaisiin seikkoihin. Vaikka pysyvää, epätoivoista taloudellista ahdinkoa ei joulukuusen ostamisella tai sen ostamatta jättämisellä muuteta yhtään mihinkään. Puhutaan vähän suuremman mittaluokan asioista kuin joulukuusista.
Itse erehdyin, tai oikeastaan en erehtynyt, vaan myönsin ihan tarkoituksella kun sitä minulta tentattiin (en koe enää tarvetta esittää Todella Hyvää Köyhää joka ei koskaan ikinä osta mitään pienintäkään turhaa), köyhyyskeskustelussa sanomaan, että ostan välillä kasvisburgerin (jonka on välillä saanut eurolla) Hesestä kun tulen rättiväsyneenä töistä kotiin. Siitähän tämä vastapuoli riemastui. Että siinä se taas nähtiin. Köyhyys on omaa tyhmyyttä. Kun ostaa niitä kirottuja burgereita jotka eivät edes pidä nälkää (kyllä muuten pitävät ellei ole aivan hillitön suursyömäri).
Helsingin Sanomien yleisönosastolle kirjoitti pari vuotta sitten köyhyyden kanssa sinnittelevä nainen. Hän kuvaili elämäänsä, sitä mitä se on kun tulot eivät riitä elämiseen. Kirjoitus oli oikein hyvä, paitsi sanomaltaan, myös kirjoitustyyliltään. Melkein kuin kolumni, sujuvaa, selkeää ja oikeaa suomea, hyvää sanankäyttöä, verbaalisesti taitavan ihmisen tuotos. Tämä ehkä olikin yksi niistä asioista jotka siinä kommentoijia ärsyttivät, köyhä ja kirjoittaa silti hyvin, on selvästi jotakin lukenutkin (elämäm koululaiseksi naureskelu olisi paljon helpompaa)! Mutta tämä kirjoittaja onnettomuudekseen mainitsi, että hän ostaa joskus Ässä-arvan. Siis joskus, huomatkaa, ei hän ostellut niitä jatkuvasti, kuten ei muutakaan mikä ei ollut välttämätöntä. Arvan ostamisesta kertoessaan hän pyrki kuvaamaan sitä epätoivoa mitä köyhyys synnyttää, että siinä yrittää toivoa jopa sitä hyvin epätodennäköistä tapahtumaa, että arvassa olisi päävoitto, paljon rahaa, helpotusta taloudelliseen ahdinkoon. Ja kuten arvata saattaa, kommentoijat tarttuivat niihin arpoihin. Ikään kuin silloin tällöin ostetut arvat olisivat köyhyyden syy. Ikään kuin niiden ostamatta jättämisellä pääsisi pois köyhyydestä. Millään niillä asioilla joita kirjoituksessa tuotiin esille, ei ollut merkitystä. Vain niillä arvoilla.
No ei minulla ainakaan ole varaa ostaa mitään arpoja ja sehän on melkein aina täysin hukkaan heitettyä rahaa ja täydellistä typeryyttä. Ihan on oma vika jos ei tajua laittaa vaikka noitakin rahoja säästöön.
Tämähän on vähän kuin seinälle puhuisi. Ja ellei kyseessä olisi vakava ja surullinen asia niin minua kyllä jo naurattaisi, että ensimmäinen kommentoija tarttuu hänkin niihin arpoihin, kaikki muu meni täysin ohi. Ensinnäkään hän ei ole ostellut niitä arpoja jatkuvasti ja Suomessa köyhäkin sentään voi ehkä pari kertaa vuodessa sen yhden arvan ostaa. Moni tänne kirjoittava ilmeisesti toivoisi, että näin ei olisi vaan tännekin haluttaisiin sellaista köyhyyttä kuin on vaikka jo itänaapurissa. Kuitenkaan sen yhden arvan silloin tällöin ostamatta jättäminen ei, kuten jo kirjoitinkin, muuta kenenkään taloudellista tilannetta mitenkään. Siksi on joko ilkeyttä tai ihan silkkaa tyhmyyttä esittää, että se muuttaisi. Ja yllätys yllätys, vaikeassa tilanteessa ihminen ei aina toimi "järkevästi".
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kiitollinen, että köyhät vanhemmat saivat aina panostettua jouluun, eikä tarvinnut teeskennellä, että suihkusaippua ja yöpaita olisivat hienot lahjat.
Minä saan tänäkin jouluna suihkusaippuaa ja yöpaidan. Ja olen niistä kiitollinen.
T. Pitkäaikaistyötön perheenäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailijai kirjoitti:
Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.
Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.
Ei jatkoon.
Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.
Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.
Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.Usean sadantuhannen säästöistä tulee jo tuhansien eurojen osinkotulot, kun varat on sijoitettu hyviin osinko-osakkeisiin. Eikä pääomaan tarvitse kajota vielä ollenkaan vaan se voi tuoda pääomatuloja sen pienen sairaseläkkeen päälle. Tai summan voi laittaa sijoitusasuntoon, josta saa muutaman satasen vuokratuloja joka kuukausi. On aivan eri asia joutua sairaseläkkeelle, kun on säästössä rahaa kuin jos on ihan pa.
Säästöillä voi tarvittaessa etsiä myös hoitoa yksityiseltä, sellaista mitä sairauteensa ei välttämättä julkiselta puolelta saa.
Ap ehti olla työelämässä 10v joten ei ehkä olisi ehtinyt satoja tuhansia säästää kun hänellä oli lainaakin maksettavanaan. Itse ehdin myös olla 10v työelämässä ennen työkyvyttömyyttä ja hädin tuskin 100t € on salkun arvo, ei tuosta tule niin paljon osinkoja että niillä millään tavalla vielä eläisi ja elättäisi lapset, ei taida saada edes 200€/kk ja siitäkin menee verot. Toki tuo pääoma itsessään luo turvaa. Jos olisin ollut keskituloinen enkä pienituloinen niin olisi toki enemmän mutta aika paljon saa olla salkun arvo että niillä osingoilla oikeasti eläisi ja en koskaan ole niitä nostanut vaan käyttänyt uusien osakkeiden ostamiseen. Ap ei nyt voi näin kartuttaa omaisuuttaan koska hän on sossun asiakas joka ei vaan voi sijoittaa.
Parhaimmillaan osinkotuotto on noin 5 prosenttia miinus verot 25,5 prosenttia
Minä ostin tarkkuuden eurolla alennusmyynnistä.
Enkä osta arpoja.
251:lle. Haloo, olet aikuinen. Me vietämme kyllä joulua kaikin tavoin, mutta toisillemme emme ostaneet muuta kuin itse ostin meille yhteiseksi hyvää suklaata. Lapsille kyllä enemmän lahjoja. T. Työssä käyvä vakavarainen
Vierailija kirjoitti:
251:lle. Haloo, olet aikuinen. Me vietämme kyllä joulua kaikin tavoin, mutta toisillemme emme ostaneet muuta kuin itse ostin meille yhteiseksi hyvää suklaata. Lapsille kyllä enemmän lahjoja. T. Työssä käyvä vakavarainen
Miksi en saisi olla iloinen yöpaidasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran on pakko asua pääkaupunkiseudulla, vaikka esim. Lahdessa asumiskulut puolittuisi. Mutta ei, kun turvaverkko on pääkaupungissa, niin pois ei muuteta ja yhteiskunta maksaa kaiken. Köyhyys tulee Suomelle kalliiksi.
Olen täältä kotoisin, minulla on iäkäs äiti peräänkatsottavana tuotta kilometrin päässä, lasten koulut ja kaverit ovat täällä ja eksäkin nyksänsä kanssa kävelymatkan päässä. Vantaalaisen lähiökerrostalokolmion hinnalla tuskin saisin kovin paljon halvemmalla mistään E-Suomesta asuntoa edes jotakuinkin likellä palveluita, joten joka tapauksessa tarvitsisin tukia lisäksi. Lisämenoiksi tulisivat liikkumismenot, äitini asioiden hoito ja lasten kulkemiset isälleen maksavat.
Ap
Aivan, en minäkään muuttaisi maakuntiin, kun elämäni on pks:lla. En käsitä ihmisiä, joiden mielestä voi noin vain muuttaa jonnekin, missä ei ole tuttuja ihmisiä tms.
Hienosti pystyt rahoittamaan perheesi elämää. Teillä on varmasti hyvä ilmapiiri. Toivottavasti rahatilanne helpottuu. Hyvää joulua sinulle, lapsille ja äidillesi!
Saa toki olla iloinen yöpaidasta, mutta on turha verrata aikuisen ja lapsen kokemusta siitä, miltä pelkkä yöpaita ja suihkushampoo tuntuisivat joululahjana.
Miten joillain ihmisillä on jatkuvasti kodinkoneet rikki? Meillä on varmaan 15 vuotta vanha pesukone ja hyvin puksuttaa. Sementtiäkö te niillä veivaatte?
Vierailija kirjoitti:
Miten joillain ihmisillä on jatkuvasti kodinkoneet rikki? Meillä on varmaan 15 vuotta vanha pesukone ja hyvin puksuttaa. Sementtiäkö te niillä veivaatte?
Tiedät sitten, kun vanha koneesi menee rikki ja ostat uuden.