Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
revipä siitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat myös lapsilisät. Mihin unohdit ne`?
Saat myös elatusavun. Mihin unohdit ne?
Minä en tehnyt tarkempaa selvitystä tuloistani ja menoistani. Sen teen vain sossuun, en sinulle. Koeta nyt rahoittua pätemisesi kanssa.
Sinulle saa nyt riittää se, että sanon tulojeni olevan minimitoimeentulotasolla pakollisten menojen jälkeen.
Ap
Nyt tämä aloittaja alkaa riehumaan, kun toiset yrittävät neuvoa, vaikka itse aloituksen teki. Lapsilisät on tosiaan tarkoitettu lasten hyvinvointiin, kuin myös edellä mainitut elatustuetkin.
Paskat sä mitään yrittänyt neuvoa vaan ilkeilit.
Ap, hyvää joulua noista ku si päis tä huolimatta. Olen itse hyvätuloinen, mutta voin erittäin hyvin kuvitella, että tilanne ei ole helppo.
Hyvätuloinen sanoo voivansa ' kuvitella' että tilanne ei ole helppo..ja lehmät lentävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako aloittajaa koskaan, kun naapurin Ahmetti saa itselleen ja lapsilleen kaikkea kivaa uutta. Jokaiselle uudelle tulokkaalle annetaan maksusitoumus tuliteriin vaunuihin. Ei tarvitse kierrättää sisarukselta toiselle mitään, ei edes polkupyöriä tai kännyköitä, puhumattakaan uusista merkkilenkkareista tai Nort Facen muhkeasta talvitakista. Uudet koulureputkin koko kymmenpäinen pesue saa joka vuosi. Samoin harkinnanvaraisesta maksetaan kaikille kivat ja kalliit harrastukset. Auttaahan tämä kaikki kotoutumaan, eikä tule kenellekään paha mieli. Vai tuleeko kuitenkin jollekin?
Miksi tätä on alapeukutettu? Joka sana on totta. Tuttavani oli alalla töissä, mutta hänen moraalinsa ei kestänyt sitä juuri tämän ison eriarvoisuuden ja epäkohdan takia.
Sivusto/mode alapeukuttaa ahmettijuttua,kun painaa ylös tulee 5 nuolta alas....
kyseinen väite on puhdasta valetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on suhteellinen käsite ja Suomessa harva on köyhä. Täällä on erinomainen tukisysteemi ja toimeentulotuki takaa, että yksineläjälläkin käteen pitäisi jäädä pakollisten menojen jälkeen noin 600 euroa. Minusta tuo summa on todella hyvä. Kun ei ole työelämässä, niin aikaa jää kekseliäisyyteen, miten venyttää penniä ja elää pienellä tulolla.
Lapsiperhe myös pärjää pienillä tuloilla, kun käyttää hyväksi kirpputorit (pullistelee lasten perusvaatteita, omat poikani ei merkkivaatteista perusta, kun olen opettanut tervettä itsetuntoa..), kirkon diakonia-avun (ruoka- ja muuta avustusta tarpeen vaatiessa), lastensuojelusta harrastetukea lapsille (tätä minunkin lapsille jopa tarjottiin!). Toki asuminen valittu niin, että autoa ei tarvita ja palvelut lähellä.
Me olemme eronnut pari ja molemmilla todella pienet tulot sairauksista johtuen, mutta kumpikaan ei koe köyhyyttä, vaikka käteen jäävät tulot toimeentulotuen minimiin verrattavat. Lapset saavat runsaan joulun ja lasten perusmenojen suhteen ei pihistellä. Heistä ei näe, että vanhemmat pienituloisia.
Mä halusin tämän vastineen kirjoittaa, että on myös ’köyhiä’ (tulojen perusteella), joilla ei omaisuutta, mutta menopuolta järkeilemällä elämä on todella tasapainoista ja kivaa! Lapset voi myös kasvattaa korostamatta materiaalisia arvoja.. itse olen jo kaksi vuotta säästänyt seuraavan kesän huvipuistoretkeä varten. Ja joo, silloin yövytään jopa hotellissa! Eli köyhäkin pystyy nauttimaan huvituksista!
Ei ole pahalla tarkoitettu tämä viesti kenellekään aidosti rahavaikeuksissa oleville. Halusin vaan kertoa toisenlaisenkin esimerkin.
Milloin se on noussut 600e? Eikös se ole aina ollut 500e yksineläjälle.
On n. 500 yksinelävälle, jos sat pelkää toim.t.tukea etkä työmarkkinatukea,silloin n. 400 yksinelävälle.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta kai se isäkin jotain maksaa? Haetko ruokakasseja. Mites facen roskalavaryhmät. Täälläpäin ihmiset ihan pyytää tiettyä tavaraa, esim vaatteita lapsille.
aplta on jo kysytty, eikö hän sa m. asumistuen, lapsilisät yh korotukslla 2sta lapsesta,elatusmaksut 2 sta lapsesta,koronalisät kolmelle,kela- korvaukset/ toim.t.tuet terveysmenoista,harkinnanvaraiset tuet harrastus jouluruoka yms muihin juttuihin,isä kai ostaa edes joskus jotain lapsilleen jos on tekemisissä jnejnejne aina leipäjonoihin asti on ehdoteltu, mutta ei. Koska ap on todennäköisesti hankkinut itselleen sellaiset velat jossain elämänsä vaiheessa, ettei niiden vuoksi rahat riitä. Ja tämä ei ole bessetwisseröintiä, vaan fakta: säästöön on mahdollista saada oikein kivaan jouluun ja synttäriinkin, jos todella osaa (ja ei ole vakavia rajoitteita muuten) käyttää tuet oikein. Ja tililleenhän ap ei siis säästä vaan patjansa alle, sillä toimeentulotuen maksaminen loppuisi muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuossa tilanteessa. Ylimääräistä jäi 35-40 euroa kuukaudessa tiukan budjetoinnin jälkeen. Avasin arvo-osuustilin ja ostin sillä rahalla pari halpaa osaketta. Valitsin firmoja joista irtoaa osinko aika pian oston jälkeen. Sen pienen osingon käytin vähentämään kuukausittaista 25-30 euron summaa jonka puskuriksi olin varannut. Pikkuhiljaa vuosien aikana muodostui pienenpieni osinkolumipallo ja nyt laitan enää 20 euroa uutta rahaa arvo-osuustilille . Salkussa on kiva puskuri tosipahan päivän varalle ja kymppi tai pari tulee joka kuukausi arvo-osuustilille osinkoa.
Rikasta minusta ei tule mutta puskuri kasvaa hieman joka kk.
Sinä ap voisit miettiä pystytkö tienaamaan vaikka netissä kyselyihin vastaamalla kympin-pari kuukaudessa jotta saisit puskurisi suuremmaksi. Jokainen euro lisää on hyvä juttu.No, minulla siis jää säästöön hyvin niukasti, ainoastaan 20 e kuussa ja se säästö kuluu moneen kertaan vuoden aikana. Nyt on harvinaisen paljon säästössä, normisti ei likikään 130 euroa.
Voisin tietysti ajatella, että haa, panenpa tuonkin jemmaan ja toivon, että sille ei tule yllättäviä menokohteita ensi vuonna. En voi siis panna sitä kiinni mihinkään, mitä en voi tarvittaessa ottaa käyttöön nopeasti.
Osakkeiden tuotto on keskimäärin tällä hetkellä alle viisi prosenttia vuodessa. Ei sillä edes 240 euron maksimisisjoitus kasva merkittävästi niin, että summalla juhlittaisiin isosti. Ja toistan, että sellaista summaa en ole minään vuonna saanut edes säästettyä, koska yllättäviä rahanmenoja tulee pitkin vuotta mm. sairauskuluina ja korjauskuluina, joista sossu ei korvaa mitään tai vain osan, ja nekin jälkikäteen.
Kyse on toki aina valinnoista. Mielelläni kumminkin tarjoan lapsilleni tämän niukankin joulun nyt, kun he ovat siinä iässä, että joulu on heille tärkeä KUIN pelkkää arkista perusmuonaa ilman mitään lahjoja.
Ap
Tämäpä on minulle uutta- siis onko todellak niin että työtön toimeentulotukiasiakas voi ostaa osakkeita/sijoittaa osakkeisiin??? Miten voi olla mahdollista?
130 euroa käyttää. Säästöön jää jos toteutat pääkaupunkiseudulla köyhän joulun:
Hurstin joulukassi sisältää kaikki joululaatikot, rosollia, joulukinkkua, kalaa, konvehtirasian ja juustoa. Ruokapuoli hoidossa, jos kykenet jonottamaan.
15 eurolla saat 1,5 metrisen kuusen rustasta.
Lapsille lahjaksi pyjamat 2 x 10e Tokmannilta yht n. 20e
3 suklaarasiaa 10,50 citymarket
Suihkusaippuat 2 kpl 3 euroa samoin citymarketista.
Säästöön jäi n. 80e.
Ap, jos olet vielä tällä palstalla niin ilmoita itsestäsi. Voidaan mieheni kanssa tuoda sulle alkuviikosta vähän ruokaa ja lahjat lapsille. Ollaan myös vantaalaisia.
Tsemppiä aloittajalle! Tiedän omasta kokemuksestakin, että asiat voivat mennä solmuun pyytämättä ja yllättäen. Totta puhuen en itse sitä tajunnut kuinka helposti se tapahtuu, ennen kuin olin itse siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako aloittajaa koskaan, kun naapurin Ahmetti saa itselleen ja lapsilleen kaikkea kivaa uutta. Jokaiselle uudelle tulokkaalle annetaan maksusitoumus tuliteriin vaunuihin. Ei tarvitse kierrättää sisarukselta toiselle mitään, ei edes polkupyöriä tai kännyköitä, puhumattakaan uusista merkkilenkkareista tai Nort Facen muhkeasta talvitakista. Uudet koulureputkin koko kymmenpäinen pesue saa joka vuosi. Samoin harkinnanvaraisesta maksetaan kaikille kivat ja kalliit harrastukset. Auttaahan tämä kaikki kotoutumaan, eikä tule kenellekään paha mieli. Vai tuleeko kuitenkin jollekin?
Miksi tätä on alapeukutettu? Joka sana on totta. Tuttavani oli alalla töissä, mutta hänen moraalinsa ei kestänyt sitä juuri tämän ison eriarvoisuuden ja epäkohdan takia.
Sivusto/mode alapeukuttaa ahmettijuttua,kun painaa ylös tulee 5 nuolta alas....
kyseinen väite on puhdasta valetta.
EI muuten ole.NÄIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ruokajonoon. Sieltä saatte lisäherkkuja ja kun teet niin säännöllisesti voit säästää ehkä 20 e per kk. Jos haluat voit kyllä etsiä keinoja parantaa taloutta. Huutele facessa jos joku antaisi koristeita jne... monet ostaa uudet joka vuosi
Koristeita en tarvitse, minulla on vanha valosarja ja joitain koristeita jäljelläkin, ne säilytetään huolella. Ja lisää askartelemme itse, se on vaan hauskaa.
Ruokajonossa olen joskus käynytkin, se ei vaan ole minun sairaudellani kovin hauska ja helppo keikka seisoa kylmässä säässä jonossa pitkään ja kantaa kasseja. Eikä noita ole lähistössä, vaatii aika matkan julkisilla. En sano tätä valittaakseni, vaan ihan vaan sen toteamiseksi, että ruokajakelu on arvokas apu, muttei kovinkaan ratkaiseva varsinkaan, jos sijaitsee kauempana.Ap
Mikä sairaus vei työkykysi niin totaalisesti, että olet "hamaan hautaan asti" sairaseläkkeellä..? Eikö toivoa minkäänlaisesta työkyvystä edes uudelleenkouluttautumisen tai eril. kuntoutusten kautta ole ??
Kykenet kuitenkin huolehtimaan lapsistasi, käymään leipäjonoissa ja ostoksilla, sekä hoitamaan taloutesi, sekä vielä huolehtimaan iäkkästä, kauempana asuvast äidistäsi?! Kai saat kuitenkin omaishoidontukea äidistäsi ?
Tätä itsekkin rupesin ihmettelemään, että miten pystyy huolehtimaan lasten lisäksi vielä kaukana asuvasta äidistä, kerta sairaseläkkeellä?
Ap kirjoitti aloituksessaan "iäkäs äiti perään katsottavana". Se voi tarkoittaa montaa asiaa. Esim. minä käyn (ennen koronaa) äidillä päivittäin ihan vain kahvittelemassa ja katson postit, onko tullut laskuja, jotka sitten maksan äidin tililtä. Joskus tiskaan pari hassua kippoa, mitä siellä on ja katson että on ruoka valmiiksi iltaa varten. Ihan vain päivittäinen tsekkaus, että kaikki on ok. Ei ap kirjoittanut että äitinsä on fyysistä apua tarvitseva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ruokajonoon. Sieltä saatte lisäherkkuja ja kun teet niin säännöllisesti voit säästää ehkä 20 e per kk. Jos haluat voit kyllä etsiä keinoja parantaa taloutta. Huutele facessa jos joku antaisi koristeita jne... monet ostaa uudet joka vuosi
Koristeita en tarvitse, minulla on vanha valosarja ja joitain koristeita jäljelläkin, ne säilytetään huolella. Ja lisää askartelemme itse, se on vaan hauskaa.
Ruokajonossa olen joskus käynytkin, se ei vaan ole minun sairaudellani kovin hauska ja helppo keikka seisoa kylmässä säässä jonossa pitkään ja kantaa kasseja. Eikä noita ole lähistössä, vaatii aika matkan julkisilla. En sano tätä valittaakseni, vaan ihan vaan sen toteamiseksi, että ruokajakelu on arvokas apu, muttei kovinkaan ratkaiseva varsinkaan, jos sijaitsee kauempana.Ap
Mikä sairaus vei työkykysi niin totaalisesti, että olet "hamaan hautaan asti" sairaseläkkeellä..? Eikö toivoa minkäänlaisesta työkyvystä edes uudelleenkouluttautumisen tai eril. kuntoutusten kautta ole ??
Kykenet kuitenkin huolehtimaan lapsistasi, käymään leipäjonoissa ja ostoksilla, sekä hoitamaan taloutesi, sekä vielä huolehtimaan iäkkästä, kauempana asuvast äidistäsi?! Kai saat kuitenkin omaishoidontukea äidistäsi ?
Tätä itsekkin rupesin ihmettelemään, että miten pystyy huolehtimaan lasten lisäksi vielä kaukana asuvasta äidistä, kerta sairaseläkkeellä?
Eihän missään sanottu että se äiti asuu kaukana.
Me ollaan ihan hyvätuloinen perhe. Mutta oisko meillä ehkä kaksi kertaa ollut ostettu joulukuusi kotona? Sekin lapsen mieliksi. En ihan ymmärrä että ap haluaa siitä vähistä rahoistaan laittaa niin paljon joulukuuseen.
Meillä ei se kuusen hankinta ole ollut rahasta kiinni, mutta mietin onko siitä kuusesta niin paljon iloa niille lapsille, että siihen kannattaa käyttää noin paljon rahaa. 20€ kuusi kuulostaa sinänsä kyllä halvalta, en muista että kuusia olisi koskaan alle 50€ saanut, ja sekin oli aika pieni se 50€ kuusi.
Ymmärrän tuon, että lapsille haluaa kivan joulun. Mutta ehkä kannattaisi lapsilta kysyä, mitä he haluavat? Heillä voisi olla joku muu idea tuolle 20 eurolle, mistä he pitäisivät enemmän.
Tosi surullista. Mutta eivätkö vanhempasi ole elossa, eikä lasten isä auta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuossa tilanteessa. Ylimääräistä jäi 35-40 euroa kuukaudessa tiukan budjetoinnin jälkeen. Avasin arvo-osuustilin ja ostin sillä rahalla pari halpaa osaketta. Valitsin firmoja joista irtoaa osinko aika pian oston jälkeen. Sen pienen osingon käytin vähentämään kuukausittaista 25-30 euron summaa jonka puskuriksi olin varannut. Pikkuhiljaa vuosien aikana muodostui pienenpieni osinkolumipallo ja nyt laitan enää 20 euroa uutta rahaa arvo-osuustilille . Salkussa on kiva puskuri tosipahan päivän varalle ja kymppi tai pari tulee joka kuukausi arvo-osuustilille osinkoa.
Rikasta minusta ei tule mutta puskuri kasvaa hieman joka kk.
Sinä ap voisit miettiä pystytkö tienaamaan vaikka netissä kyselyihin vastaamalla kympin-pari kuukaudessa jotta saisit puskurisi suuremmaksi. Jokainen euro lisää on hyvä juttu.No, minulla siis jää säästöön hyvin niukasti, ainoastaan 20 e kuussa ja se säästö kuluu moneen kertaan vuoden aikana. Nyt on harvinaisen paljon säästössä, normisti ei likikään 130 euroa.
Voisin tietysti ajatella, että haa, panenpa tuonkin jemmaan ja toivon, että sille ei tule yllättäviä menokohteita ensi vuonna. En voi siis panna sitä kiinni mihinkään, mitä en voi tarvittaessa ottaa käyttöön nopeasti.
Osakkeiden tuotto on keskimäärin tällä hetkellä alle viisi prosenttia vuodessa. Ei sillä edes 240 euron maksimisisjoitus kasva merkittävästi niin, että summalla juhlittaisiin isosti. Ja toistan, että sellaista summaa en ole minään vuonna saanut edes säästettyä, koska yllättäviä rahanmenoja tulee pitkin vuotta mm. sairauskuluina ja korjauskuluina, joista sossu ei korvaa mitään tai vain osan, ja nekin jälkikäteen.
Kyse on toki aina valinnoista. Mielelläni kumminkin tarjoan lapsilleni tämän niukankin joulun nyt, kun he ovat siinä iässä, että joulu on heille tärkeä KUIN pelkkää arkista perusmuonaa ilman mitään lahjoja.
Ap
Tämäpä on minulle uutta- siis onko todellak niin että työtön toimeentulotukiasiakas voi ostaa osakkeita/sijoittaa osakkeisiin??? Miten voi olla mahdollista?
Ei se olekaan mahdollista. Tai onhan se, mutta se sama summa vähennetään tt-tuesta, eli entistä ahtaammalle joutuu. Mutta antaa nyt noiden "osakesäästäjien" höpöttää kun eivät oikeasti mistään mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
kyllä on rankkaa kun joutuu tekemään ei mitään saadakseen rahaa sossusta. toiset joutuvat käymään rahansa eteen töissä ja siitäkin verottaja vie suuren osan näiden pummien elättämiseen
Oletko IHAN OIKEASTI kateellinen sairaseläkeläiselle? Minä en ole ap.,mutta ehkä tuleva sairaseläkeläinen.Kaaduin selkäni liukkaalla tiellä ja siitä murtuma.Seurauksena JATKUVAT kivut selässä ja jaloissa.Seisomaan pystyn 5min.ilman tukea,kunnes menee jalat alta.Muksun pystyn just särkylääkkeen avuin kuskaamaan eskariin,siinäkin välissä on istuttava 3 kertaa lepäämään,vaikka matka on muutama sata metriä.Kuntoutusta odottelen ja lekuri sanoi,ettei välttämättä kuntoudu koskaan.Juu ja seisomatyö oli.Oletkos kateellinen,jos pääsen/joudun sairaseläkkeelle/sairaslomalle. Kolme lasta on elättinä ja puoliso pienipalkkainen/hyvin velkainen,joten ei auta sossukaan. Tervetuloa vaan tänne elättämään perheeni.Minä menen oikein mielelläni sinun puolestasi TERVEENÄ töihin tienaamaan parempaa rahaa/elintasoa ilman kipuja lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on jollain tapaa jopa hellyyttävä. Koitetaan kaikin mahdollisin tavoin kieltää se tosiasia, että Suomessakin ihminen voi sairauden vuoksi joutua niin heikkoon taloudelliseen tilanteeseen että saa juuri halvinta ruokaa ja kerran vuodessa lapsille pyjamat ja suklaata.
Tässä hengessä haukutaan ap joka ei ymmärrä tehdä enempää ja haukutaan lisää kun ap kertoo ettei sellaista vaihtoehtoa ole. Sitten takerrutaan siihen vuosittaiseen 20 euron joulukuuseen. Jos sen vain hakisi muovisena roskalavalta niin tilanne muuttuisi huomattavasti!
Urheaa ap että jaksat omassa tilanteessasikin asettua esille esimerkkinä herättelemään todellisuuden tähän puoleen. Mutta älä ota itseesi näitä juttuja, hyökkäykset sinua kohtaan on inhimillisiä koska avauksesi herättää todella perustavanlaatuisia pelkoja siitä että voiko itsellenikin käydä näin. Pelko taas monesti laukaisee vihaa.
Niinpä. On kuvaavaa, että aina kun joku kertoo vaikeasta taloudellisesta tilanteestaan, takerrutaan juuri tämän joulukuusiasian kaltaisiin seikkoihin. Vaikka pysyvää, epätoivoista taloudellista ahdinkoa ei joulukuusen ostamisella tai sen ostamatta jättämisellä muuteta yhtään mihinkään. Puhutaan vähän suuremman mittaluokan asioista kuin joulukuusista.
Itse erehdyin, tai oikeastaan en erehtynyt, vaan myönsin ihan tarkoituksella kun sitä minulta tentattiin (en koe enää tarvetta esittää Todella Hyvää Köyhää joka ei koskaan ikinä osta mitään pienintäkään turhaa), köyhyyskeskustelussa sanomaan, että ostan välillä kasvisburgerin (jonka on välillä saanut eurolla) Hesestä kun tulen rättiväsyneenä töistä kotiin. Siitähän tämä vastapuoli riemastui. Että siinä se taas nähtiin. Köyhyys on omaa tyhmyyttä. Kun ostaa niitä kirottuja burgereita jotka eivät edes pidä nälkää (kyllä muuten pitävät ellei ole aivan hillitön suursyömäri).
Helsingin Sanomien yleisönosastolle kirjoitti pari vuotta sitten köyhyyden kanssa sinnittelevä nainen. Hän kuvaili elämäänsä, sitä mitä se on kun tulot eivät riitä elämiseen. Kirjoitus oli oikein hyvä, paitsi sanomaltaan, myös kirjoitustyyliltään. Melkein kuin kolumni, sujuvaa, selkeää ja oikeaa suomea, hyvää sanankäyttöä, verbaalisesti taitavan ihmisen tuotos. Tämä ehkä olikin yksi niistä asioista jotka siinä kommentoijia ärsyttivät, köyhä ja kirjoittaa silti hyvin, on selvästi jotakin lukenutkin (elämäm koululaiseksi naureskelu olisi paljon helpompaa)! Mutta tämä kirjoittaja onnettomuudekseen mainitsi, että hän ostaa joskus Ässä-arvan. Siis joskus, huomatkaa, ei hän ostellut niitä jatkuvasti, kuten ei muutakaan mikä ei ollut välttämätöntä. Arvan ostamisesta kertoessaan hän pyrki kuvaamaan sitä epätoivoa mitä köyhyys synnyttää, että siinä yrittää toivoa jopa sitä hyvin epätodennäköistä tapahtumaa, että arvassa olisi päävoitto, paljon rahaa, helpotusta taloudelliseen ahdinkoon. Ja kuten arvata saattaa, kommentoijat tarttuivat niihin arpoihin. Ikään kuin silloin tällöin ostetut arvat olisivat köyhyyden syy. Ikään kuin niiden ostamatta jättämisellä pääsisi pois köyhyydestä. Millään niillä asioilla joita kirjoituksessa tuotiin esille, ei ollut merkitystä. Vain niillä arvoilla.
Vierailija kirjoitti:
kyllä on rankkaa kun joutuu tekemään ei mitään saadakseen rahaa sossusta. toiset joutuvat käymään rahansa eteen töissä ja siitäkin verottaja vie suuren osan näiden pummien elättämiseen
Ai sairastunut on pummi? Ota huomioon että sinustakin voi sitten huomenna tulla pummi. Voit joutua tapaturmaan tai onnettomuuteen joka vie iäksi työkykysi kuten minulle kävi. Saan pienen eläkkeen 1200€/kk ja lapsilisät ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailijai kirjoitti:
Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.
Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.
Ei jatkoon.
Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.
Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.
Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.
Usean sadantuhannen säästöistä tulee jo tuhansien eurojen osinkotulot, kun varat on sijoitettu hyviin osinko-osakkeisiin. Eikä pääomaan tarvitse kajota vielä ollenkaan vaan se voi tuoda pääomatuloja sen pienen sairaseläkkeen päälle. Tai summan voi laittaa sijoitusasuntoon, josta saa muutaman satasen vuokratuloja joka kuukausi. On aivan eri asia joutua sairaseläkkeelle, kun on säästössä rahaa kuin jos on ihan pa.
Säästöillä voi tarvittaessa etsiä myös hoitoa yksityiseltä, sellaista mitä sairauteensa ei välttämättä julkiselta puolelta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa lukea? Äiti asuu kilometrin päässä. Eikä sanottu että huolehtii vaan katsoo perään. Esim että syö, ottaa lääkkeensä jne.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta kai se isäkin jotain maksaa? Haetko ruokakasseja. Mites facen roskalavaryhmät. Täälläpäin ihmiset ihan pyytää tiettyä tavaraa, esim vaatteita lapsille.