Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua

Vierailija
15.12.2020 |

Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.

No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.

Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.

No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.

Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.

Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.

Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!

Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.

Kommentit (319)

Vierailija
261/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Sanomien yleisönosastolle kirjoitti pari vuotta sitten köyhyyden kanssa sinnittelevä nainen. Hän kuvaili elämäänsä, sitä mitä se on kun tulot eivät riitä elämiseen. Kirjoitus oli oikein hyvä, paitsi sanomaltaan, myös kirjoitustyyliltään. Melkein kuin kolumni, sujuvaa, selkeää ja oikeaa suomea, hyvää sanankäyttöä, verbaalisesti taitavan ihmisen tuotos. Tämä ehkä olikin yksi niistä asioista jotka siinä kommentoijia ärsyttivät, köyhä ja kirjoittaa silti hyvin, on selvästi jotakin lukenutkin (elämäm koululaiseksi naureskelu olisi paljon helpompaa)!

En ole milloinkaan nähnyt laskelmaa mihin ne köyhän rahat menevät. Siis kunnon erittelyä tuloineen ja menoineen, eikä mitään karkeaa yksi hamppari silloin tällöin.

Verbaalista valitusta tulee kyllä joka tuutista massa, jossa on yksi maailman parhaista sosiaaliturvista. Olen alkanut tästä syystä pitämään "köyhiä" huijareina, joilla elämänhallinta on hukassa. Ja huonoa elämänhallintaa ei rahalla korjata.

Vierailija
262/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kertovat hyvissä ajoin mitä haluavat joululahjaksi.

Mitä lahja maksaa, sen mukaan osallistuu isovanhemmat lahjaan, tai lapsi itse saa maksaa osan.

Rahat säilytän lasipurkissa.

Kyllä. Välillä tulee yllättäviä menoja, niitä varten on oma tili.

Itse olen huomannut monen monta kertaa, kun ostan itselleni jotain, tulee välittömästi yllättäviä kuluja. Olen lopettanut itselleni ostamiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran on pakko asua pääkaupunkiseudulla, vaikka esim. Lahdessa asumiskulut puolittuisi. Mutta ei, kun turvaverkko on pääkaupungissa, niin pois ei muuteta ja yhteiskunta maksaa kaiken. Köyhyys tulee Suomelle kalliiksi.

Tajuatko miten kalliiksi tulee se kun turvaverkkojensa luota muuttanut ihminen alkaa vaikka siellä Lahdessa oireilla ja tekee jälkeläistensäkin elämästä hankalaa?

Puhumattakaan siitä miten paljon vaikka auton ylläpito maksaa.

Onko Lahdessa paljonkin autottomia lapsiperheitä?

Vierailija
264/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lahja maksaa, sen mukaan osallistuu isovanhemmat lahjaan, tai lapsi itse saa maksaa osan.

Itse olen huomannut monen monta kertaa, kun ostan itselleni jotain, tulee välittömästi yllättäviä kuluja. Olen lopettanut itselleni ostamiset.

Tämä! En osta itselleni mitään muuta kuin välttämättömät hygieniatarvikkeet. Tästä seuraa se, että periaatteessa tarpeellisia asioita kerääntyy ostoslistalle valtava määrä. Harrastan juoksemista ja nyt on lenkkareissa iso reikä, joista varvas pilkistää läpi. Pitäisi ostaa uudet juoksukengät, mutta mutta... Lista kasvaa, oma ahdistus lisääntyy ja syyllisyys painaa. Se on ehkä pahinta köyhyydessä. 

Toinen ahdistava asia on se, että koen olevani riittämätön yhteiskunnalliseen keskusteluun. Että koska olen köyhä ja tarvitsen toimeentulotukea selviytyäkseni, minun tulee olla kaikesta vain ja ainoastaan kiitollinen. En ole riittävän validi siihen, että minulla voisi tai saisi olla poliittisia näkemyksiä yhteiskunnasta tai ainakin tällainen tunne itselleni tulee. Koska en tuota mitään, olen menettänyt oikeuteni olla tasa-arvoinen siinä keskustelussa, jossa yhteiskuntaa ohjataan ja suunnataan tulevaisuuteen. Se on todella ikävä ja häpeällinen tunne.

Vierailija
265/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärrän täysin sen, että toimeentulotuen varassa oleva ihminen kokee olonsa köyhäksi. Toimeentulotuki ei ole noussut juurikaan siitä mitä se oli 25 vuotta sitten kun itse sitä sain. Silloin se tuntui ruhtinaalliselta, mutta tässä on tapahtunut paljon inflaatiota ja rahan arvo on muuttunut ihan toiseksi. Euro vielä välissä nostanut hintoja. Suomihan on saanut paljon moitteita toimeentulotuen alhaisuuden takia. Joten ei sillä rahalla paljoa juhlita. Kuilu todella köyhän ja hyvin toimeentulevan välillä on suurentunut vuosien varrella.

Mutta palatakseni ap:n tapaukseen, tehän saitte koronatukea, minne ne ovat menneet? Sori kun en jaksa kahlata läpi koko ketjua jos se jossain välissä on tullut ilmi.

Vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä, niin onko mitään mitä voisit tehdä? Työkyvyttömyyseläkkeellä saa ansaita joitain satasia ilman, että se vaikuttaa eläkkeeseen, koska siten tuetaan sitä, että ihminen voisi vaikka uudelleenkouluttautua ja saattaisi olla kykenevä johonkin, mitä ei vielä tiedä pystyvänsä tekemään. Kokeilemalla se selviää. Tietenkin lisätulot vaikuttavat sitten toimeentulotuen määrään, mutta se on tuloloukko, eli vankila, josta voi pyrkiä pois. Ei ole pakko jäädä siihen loppuelämäkseen.

Vierailija
266/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

251:lle. Haloo, olet aikuinen. Me vietämme kyllä joulua kaikin tavoin, mutta toisillemme emme ostaneet muuta kuin itse ostin meille yhteiseksi hyvää suklaata. Lapsille kyllä enemmän lahjoja. T. Työssä käyvä vakavarainen

Haloo itsellesi.

Yöpaita ja suihkusaippua on kiva lahja. Aikuinen ymmärtää sen ja myös erilaiset toiveet, elämäntilanteet jne.

Vierailija
267/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Sanomien yleisönosastolle kirjoitti pari vuotta sitten köyhyyden kanssa sinnittelevä nainen. Hän kuvaili elämäänsä, sitä mitä se on kun tulot eivät riitä elämiseen. Kirjoitus oli oikein hyvä, paitsi sanomaltaan, myös kirjoitustyyliltään. Melkein kuin kolumni, sujuvaa, selkeää ja oikeaa suomea, hyvää sanankäyttöä, verbaalisesti taitavan ihmisen tuotos. Tämä ehkä olikin yksi niistä asioista jotka siinä kommentoijia ärsyttivät, köyhä ja kirjoittaa silti hyvin, on selvästi jotakin lukenutkin (elämäm koululaiseksi naureskelu olisi paljon helpompaa)!

En ole milloinkaan nähnyt laskelmaa mihin ne köyhän rahat menevät. Siis kunnon erittelyä tuloineen ja menoineen, eikä mitään karkeaa yksi hamppari silloin tällöin.

Verbaalista valitusta tulee kyllä joka tuutista massa, jossa on yksi maailman parhaista sosiaaliturvista. Olen alkanut tästä syystä pitämään "köyhiä" huijareina, joilla elämänhallinta on hukassa. Ja huonoa elämänhallintaa ei rahalla korjata.

Kun oikein ponnistelet, niin saatat keksiä mihin perusosa on tarkoitettu. Pinnistä!

Muuttaminen edullisemmalle paikkakunnalle ei hyödytä tuensaajaa, mutta niin kauan kuin meillä on oikeusvaltio, on jokaisella oikeus päättää asuinpaikastaan, joten turha länkättää.

Vierailija
268/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap.n tuskan. Itse olen töissäkäyvä ja oikeastaan teen kahtaa työtä että saan vuokran ja muut kulut maksettua. Aina kun luulee että kuukauden talous on turvattu, tulee joku takaisku. Jokin kone hajoaa, vaatteet menee risaksi, jokin sairaus johon joutuu ostamaan lääkettä tai ihan mitä tahansa; tsunami, pyörremyrsky, asteroidi osuu just kotiosoitteeseen, name it so I will explain it. Tämä on jotain ihan kaaosta josta ei ole mitään tolkkua tulemista. 

Yritän säästää mutta ei siitäkään mitään tule. Joten ei ole muu auttaminen kuin tottua tähän sirkukseen jota elämäksi sanotaan. 

Vierailija
269/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! En osta itselleni mitään muuta kuin välttämättömät hygieniatarvikkeet. Tästä seuraa se, että periaatteessa tarpeellisia asioita kerääntyy ostoslistalle valtava määrä. Harrastan juoksemista ja nyt on lenkkareissa iso reikä, joista varvas pilkistää läpi. Pitäisi ostaa uudet juoksukengät, mutta mutta... Lista kasvaa, oma ahdistus lisääntyy ja syyllisyys painaa. Se on ehkä pahinta köyhyydessä. 

Toinen ahdistava asia on se, että koen olevani riittämätön yhteiskunnalliseen keskusteluun. Että koska olen köyhä ja tarvitsen toimeentulotukea selviytyäkseni, minun tulee olla kaikesta vain ja ainoastaan kiitollinen. En ole riittävän validi siihen, että minulla voisi tai saisi olla poliittisia näkemyksiä yhteiskunnasta tai ainakin tällainen tunne itselleni tulee. Koska en tuota mitään, olen menettänyt oikeuteni olla tasa-arvoinen siinä keskustelussa, jossa yhteiskuntaa ohjataan ja suunnataan tulevaisuuteen. Se on todella ikävä ja häpeällinen tunne.

Halusin sanoa sinulle, että olet ihan yhtä tärkeä ja arvokas kuin kuka tahansa muu ihminen. Meidän yhteiskuntamme uskottelee meille, että ihmisen arvo mitataan rahassa ja tuottavuudessa, mutta se ei ole totta. Järjestelmämme ovat myös täynnä väkivaltaa ja sillä on seurauksensa. 

Me tarvitsemme juuri sinunkaltaisiasi ihmisiä, jotka avaavat suunsa ja puhuvat siitä, mitä he kokevat. On aika, että yhteiskuntamme näkisi, miten turvaverkkomme vuotavat, miten kohtuuttomaan asemaan vaikeuksia kohdanneet ihmiset maassamme joutuvat ja myös millaisia seurauksia ja pitkäaikaisvaikutuksia tämä kaikki aiheuttaa. Ja koska monet kuuntelevat vain rahaa, olisi syytä tuoda esiin sitä, miten kalliiksi yhteiskunnalle tulee pitää ihmisiä sellaisessa köyhyydessä ja hädässä, että kaikki voimavarat menevät jokapäiväiseen selviämiseen. Sieltä on todella vaikea nousta ilman onnenkantamoisia tai hyviä tukiverkkoja tai käsittämätöntä vahvuutta ja toimintakykyä. 

Olen miettinyt, että joko olisi aika #metoo tyyppiselle kampanjalle, joka kertoisikin köyhyydestä, järjestelmän väkivallasta, huono-osaisuudesta ja toisi näitä asioita näkyväksi. Jos me vaikenemme, kukaan ei tiedä. 

Vierailija
270/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin tulee taas koronatuki tällekin perheelle. 75 e silkkaa rahaa!

Jotkut ovat kirjoittaneet (en jaksanut kaikkia lukea), että voisivat lahjoittaa vaikka muovikuusen ja joku oli kirjoittanut, että onhan se mukavaa, että lapset saavat ainakin sen toivomansa kuusen. 

EI! Frouvalle ei kelpaa muovikuusi. Aito sen olla pitää. 

EI! Lapset eivät ole vaatineet kuusta. Frouva haluaa kuusen. (Polkee vissiin oikein jalkaa sen saadakseen). 

Vierailija
271/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle: 

En lukenut koko ketjua, mutta ihan ekana tuli mieleen, että hittojakos te siellä pääkaupunkiseudulla sitten asutte, kun et ole töissäkään?

Saman sairaseläkkeen saat muuallakin ja siellä muualla on ainakin puolet halvemmat asumiskustannukset kuin nykyisin. 

Muuttakaa johonkin, jossa on halpa asua ja lapsilla koulut ja (ne ilmaiset) harrastukset kävelymatkan päässä. 

Vierailija
272/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienillä paikkakunnilla on lisäksi se ilo, että facebookin roskalava-ryhmissä (missä jaetaan kaikenlaista käyttötavaraa ilmaiseksi) on lyhyt matka hakemaan niitä tavaroita. 

Meilläpäin ainakin annetaan ja lahjoitetaan niin paljon kaikkia kodinkoneita, huonekaluja, lasten ja nuorten vaatteita, harrastusvälineitä jne. ilmaiseki, että ihmettelen syvästi, miten joku perhe on jäänyt osattomaksi. 

Vierailija
273/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetko itse olevasi jopa tuntemattomalle nettikirjoittajalle tilivelvollinen niin, että jos kerrot ongelmastasi tulee sinun antaa tarkka selvitys siitä, mistä kaikesta ongelmasi oikein koostuu? Vai koskeeko tämä vain köyhyyttä jota selvästikään et itse ole ikinä kokenut? Entä pidätkö muistakin vaikeuksista kertovia ihmisiä lähtökohtaisesti huijareina, vai koskeeko se tosiaan vain köyhiä?

Sekin on tietysti totta, että osalla ihmisistä köyhyys liittyy elämänhallinnan ongelmiin. Ne eivät kuitenkaan korjaannu sillä, että otetaan kaikki tuet pois ja heitetään ihminen kadulle mitä moni täällä näkyy toivovan. Epäinhimilliseksikin saattaisi joku sellaista ratkaisua sanoa. Sivistysvaltiossa tavataan huolehtia niistä jotka eivät itse pysty itsestään huolehtimaan eikä aleta arvioimaan, että onko siihen tilanteeseen ajautumisessa omaa osuutta mukana. Itse kukin saattaa myös joskus siihen tilanteeseen joutua.

Ihan kuten joku täällä jo kirjoittikin, minäkin koen, etten olisi oikeutettu yhteiskunnalliseen keskusteluun. Koska olen vähävarainen, voidaan mielipiteeni kuitata turhiksi ja vääriksi sillä.

Vierailija
274/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla vaikeasta tilanteestasi, mutta olet hyvä esimerkki miksi ihmisten pitäisi aloittaa sijoittaminen ja säästäminen nuorena.

Itse 28v sinkkuna säästän 2100 nettotuloistani tonnin. En sijoita rikkauksien toivossa, vaan sen takia, että pärjäisin jotenkin, jos joutuisin esimerkiksi työkyvyttömäksi tai sairastuisin vakavasti.

Ihmisten pitää ottaa enemmän vastuuta itsestään, eikä luottaa sokeasti yhteiskuntaan.

Vierailija
275/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäänkin tulee taas koronatuki tällekin perheelle. 75 e silkkaa rahaa!

Jotkut ovat kirjoittaneet (en jaksanut kaikkia lukea), että voisivat lahjoittaa vaikka muovikuusen ja joku oli kirjoittanut, että onhan se mukavaa, että lapset saavat ainakin sen toivomansa kuusen. 

EI! Frouvalle ei kelpaa muovikuusi. Aito sen olla pitää. 

EI! Lapset eivät ole vaatineet kuusta. Frouva haluaa kuusen. (Polkee vissiin oikein jalkaa sen saadakseen). 

Ei tässäkään kommentissa ole mitään järkeä.

Ihmiset lopettakaa tuo ilkeily, vaikka kuinka haluaisitte, ette tiedä kaikesta kaikkea, ettekä ole yhtään parempia kuin muut!

Ap, ja muut samassa tilanteessa olevat, tsemppiä, olette hyviä vanhempia!

Ja joulukuusi hemmotteluna kerran vuodessa on hyvä asia, se piristää mieltä! <3

Vierailija
276/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka kehoitatte säästämään pahan päivän varalle niin ei kannata Suomessa; joutuessasi vaikka työttömäksi tai sairaaksi, sinun pitää ensin syödä kaikki säästösi ennen kuin saat yhtään toimeentulotukea.

Eli yhteiskunta ei kannusta säästämään vaan tuhlaamaan. Jos olet säästänyt, et saa samaa rahaa kuin muut samassa tilanteessa olevat vaan sinua rangaistaan.

Toimeentulotuella oleva voi toki käteistä säästää jos pystyy. Mutta jos säästää tilille tai rahastoihin, se on seuraavasta toimeentulotuesta pois. Tämä käteisenkin säästömahdollisuus otetaan pois kun käteisestä luovutaan.

Vierailija
277/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittaminen ja säästäminen on myöhäistä aapeelle niin se ei ole myöhäistä hänen lapsilleen.

Vierailija
278/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen, mutta itse käytän pahan päivän tullen paaaaljon mieluummin säästöjä kuin haen toimeentulotukea.

Toisaalta säästää voi vaikka säästövakuutukseen, ne ei näy missään tukia hakiessa.

Vierailija
279/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi aiheen, mutta itse käytän pahan päivän tullen paaaaljon mieluummin säästöjä kuin haen toimeentulotukea.

Toisaalta säästää voi vaikka säästövakuutukseen, ne ei näy missään tukia hakiessa.

Ei siinä säästämisestä silti taloudellisesti ole mitään järkeä, kun työttömyyden tai sairauden jatkuessa olet kuitenkin ennemmin tai myöhemmin varattomana tukiluukulla. Ja minua ainakin v-tuttaisi, jos menetän säästöjen vuoksi tuloja. Kyllä toimeentulotukea hakiessa pitää ilmoittaa kaikki varat, vaikka ne ei missään näkyisikään.

Vierailija
280/319 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkistä vaarin kirjoitti:

Pienillä paikkakunnilla on lisäksi se ilo, että facebookin roskalava-ryhmissä (missä jaetaan kaikenlaista käyttötavaraa ilmaiseksi) on lyhyt matka hakemaan niitä tavaroita. 

Meilläpäin ainakin annetaan ja lahjoitetaan niin paljon kaikkia kodinkoneita, huonekaluja, lasten ja nuorten vaatteita, harrastusvälineitä jne. ilmaiseki, että ihmettelen syvästi, miten joku perhe on jäänyt osattomaksi. 

Tämä on kyllä totta!  Meillä on hyvin toimiva roskalava-ryhmä, missä usein on jaossa myös ruokaa, kohta päiväysvanhaksi meneviä, sellaisia, mitkä eivät ole maistuneetkaan tai juhlista tms. ylijäänyttä. Joku paljon kalaa saanut jakaa saaliistaan jne. Ja hyvin näyttää toimivan myös Otetaan vastaan -puoli.

Mutta ymmärrän hyvin tuon, että ap haluaa asua lähellä äitiään.