Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
itte. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.
Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.
sano nyt ihmeessä kun tiedät,mikä on halvempaa kuin viili! Jos lapsille ostaa maitolitran,ne kietaisee sen viuh...jos ostaa viilipurkin niin maitoa jää illaksikin.
Tekee viilin itse. Tulee paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako aloittajaa koskaan, kun naapurin Ahmetti saa itselleen ja lapsilleen kaikkea kivaa uutta. Jokaiselle uudelle tulokkaalle annetaan maksusitoumus tuliteriin vaunuihin. Ei tarvitse kierrättää sisarukselta toiselle mitään, ei edes polkupyöriä tai kännyköitä, puhumattakaan uusista merkkilenkkareista tai Nort Facen muhkeasta talvitakista. Uudet koulureputkin koko kymmenpäinen pesue saa joka vuosi. Samoin harkinnanvaraisesta maksetaan kaikille kivat ja kalliit harrastukset. Auttaahan tämä kaikki kotoutumaan, eikä tule kenellekään paha mieli. Vai tuleeko kuitenkin jollekin?
Just näin.Suomalaiselle sanotaan vaan.MENE töihin. EI pysty,kun on sairaslomalla/eläkkeellä.Mitään ei oman maan kansalainen saa,olit kuinka köyhä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.
Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.
Mikä ongelma viilissä on? Taitaa maksaa jotain 0,35 senttiä. Joten en sanoisi sitä pröystäilyksi.
Viili maksaa 0,35 2 dl. Mutta ostamalla 1 l maitoa ja 1 purkin viiliä saa halvemmalla 1,2 l viiliä kuin ostamalla 6 purkkia viiliä...
Naurettavaksi menee tällainen.
Oletko kysynyt diakonista?Joulun alla antavat lahjakortteja ruokaan jos ei ole ennen hakenut eikä saa muualta😊Itse muistan aikoinaan kun oli tiukkaa ja hain aattona lapsille joulusuklaarasian kun oli -50% niin kaupan pihassa oli kuusimyyjä joka oli lähdössä ja kysyin, että haluaisinko kuusen kun pari oli myymättä❤️Se kuusi meni kyllä oikeaan osoitteeseen siinä kohtaa kun jätettiin hankkimatta kun ei ollut rahaa..jalka ja koristeet löytyi kyllä kotoa😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä tarinassa ei vaan millään täsmää, että ap on saanut syys- joulukuussa 225€ koronatukea kaikkien etuuksien päälle. Ei vaan kuulosta lainkaan uskottavalta selittää että on saita ja säästäväinen ja tuollainen extra, miltei 700€ ei vaikuttaisi mitenkään.
Ihmisillä on velkoja. Ap sanoo esimerkiksi hoitavansa iäkkään äitinsä asioita, ehkä se selittää. Ja hänhän sanoo, että tänä vuonna poikkeuksellisesti hätäsäästösummasta on nyt rahaa jäljellä, ehkä juuri koronatukien ansiosta.
Rahaa on voinut myös kulua enemmän juuri koronan takia. Keväällä isommat koululaiset esimerkiksi olivat kotona ja jo se lisää kuluja, kun lapset eivät syö koulussa. Ehkä siihen meni alkuvuoden säästöt? Tämä tietysti on pelkkää arvailua, mutta ihan yhtä laillahan sinä arvailet, minä vain annan ap:lle positiivisiakin oletuksia, sinä et.
Muutenkin minusta on vähän omituista, että kyseenalaistat jonkun kertomuksen. Hän ei pyydä rahaa eikä hyödy valehtelusta. Jos hän sanoo olevansa nuuka ja rahojen jo menneen, mikä sinä olet sitä kiistämään?
Jos sikseen lähdetään kyseenalaistamaan, eihän ap:ta välttämättä ole olemassakaan tuollaisena henkilönä. Ehkä sinä olet itse trolli?
Ei täällä oikeasti ole järkevää keskustella kuin niistä lähtökohdista, mitä ihmiset itse kertovat. Jos alkaa niitä epäillä, joutuu epäilemään kaikkea. Ja silloin keskusteleminen on turhaa.
Ap on saanut 900€ ylimääräistä ja se ei nyt vaan osu yksiin tuon tarinan kanssa sitten millään. Oppilaat ja köyhemmät perheet ovat myös saaneet tänä vuonna, niin kouluilta kuin eri järjestöiltäkin ruokakasseja. Ap se on, joka ei näytä olevan tietoinen köyhien tuista, että kukahan se trolli lienee..?
Olen toimeentulotukea saava opiskelija. Mistä järjestöiltä köyhät perheet olisivat saaneet ruokakasseja? Emme me ainakaan saaneet mitään. Ja koululta ei todellakaan saanut ruokakasseja, kouluruoka-annoksia kyllä, mutta ne olisi pitänyt hakea kauempaa. Olisi pitänyt hakea bussilla kouluruoka kesken lasten etäkoulun ja omien etäopintojeni, mutta koronan vuoksi halusin välttää julkisia. Ja toisaalta lounasaikaan lapsilla oli tunnit ja minulla luentoja ja etätenttejä, joten emme olisi päässeetkään kouluruuan hakuun.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen yrittänyt täällä selittää, mutta kun ei ymmärretä, koska hei: oma vika, jos ei vaan tajua säästää. Hieno ajatus, mutta kun se ei vaan mene noin. Joulun ohella kun on aika monia muitakin, paljon tärkeämpiä ja välttämättömiä säästökohteita.
Joo, itse tajuan kyllä oikein hyvin, että vaikka vähäisistä tuloista jotain säästöön saisikin, ne voivat kyllä pitkin vuotta kulua monenlaiseen. Lapsille tarvitaan uudet talvivaatteet, esimerkiksi, tai juurikin vaikkapa jääkaappi hajoaa.
kummasti kaikki nämä köyhät aina asuvat vuokralla ja JÄÄKAAPPI vie budjetin kuralle. Minä ainakin olen ne jääkaapit ihan itse vuokralaisilleni ostanut, jopa ennen kuin ne hajoavat...
Ei tuota jääkaappi-viestiä tainnut köyhä vuokralainen kirjoittaakaan. Tosin jos minulla esim. nyt hajoaisi jääkaappi, niin joutuisin heittämään sieltä kaikki ruuat pois. Minua ehkä harmittaisi eniten vanhemmiltani saatujen itse tehtyjen hillojen pilaantuminen, mutta köyhää saattaisi harmittaa se, että ruokahävikki tekee muutaman päivän ruokamenoja vastaavan loven lompakkoon, ja vaikka vuokranantaja tilaisikin uuden jääkaapin, koituisi tuosta silti kuluja. Ja uutta jääkaappia odotellessa pitäisi ruuat suunnitella sen mukaan, että kylmäsäilytysmahdollisuutta ei ole, mikä luultavasti tarkoittaisi hetisyötäviä valmisruokia, paljon salaatteja ja hedelmiä, jne. Kun pelkällä puurolla ja makaronillakaan ei voi lasten aterioita kuitata.
Aika monella silti on erillinen pakastin. Sinne voi tehdä ruokia satsin ja lämmittää sitten. Pakastimen hyötykäyttö on monelle vaan ihan vieras juttu. Kuten sinäkin olisit heti valmisruokia ostamassa jos jääppi hajoaa.
Minä menisin syömään ravintolaan, jos jääkaappini hajoaisi. Toisaalta meillä on jääkaappipakastin, eikä olisi kyllä tilaakaan erilliselle pakastimelle - eikä toisaalta käyttöä. Mutta minä en olekaan köyhä, joten sallit varmaan minulle sen, etten ostele ylimääräisiä pakastimia.
Vierailija kirjoitti:
Nämä köyhienpolkemisketjut ovat ihan hirveää luettavaa. Ihan tosissaan: mikä saa ihmisen lyömään heikommassa asemassa olevaa? Mikä on se motiivi? Ihminen harvemmin omasta tahdostaan keksii tehdä asioita, joista ei saa jonkinlaista mielihyvää. Ennen kuin kirjoitatte seuraavan haukkumisviestin, miettikää, miksi haluatte sen tehdä ja mitä hyödytte siitä itse. Miksi saatte mielihyvää siitä, että aiheutatte toiselle pahan mielen?
Hyvää joulua ap:lle ja muillekin!
Ei kai se nyt ole mitään köyhien polkemista jos nyt vain ihmettelee, että miten ap: n tilanne on tällä hetkellä mahdollinen. Eipä hän muuten tuohon koronalisään mitään kantaa tainnut muuten ottaakaan..? Mulle tuosta aloitusviestistä kyllä tulee tasan mieleen jonkun kotirouvan oman mielen sepustus, sillä sen kirjoittajalla ei ollut edes tietoa koko koronalisästä. Mikäli pienituloinen saa 225€ kuussa extraa, niin täytyisihän sen jotenkin näkyä, eikö? Kai tätä saa ihmetellä ja MIKSEI ap tähän mitään vastannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.
Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.
Ei jatkoon.
Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.
Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.
Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.Anteeksi, nyt pitää korjata sen verran, että tt-tuen saajalla on kyllä "Kelan piikki auki" apteekissa. Eli jos on haettava reseptilääke, senkun menee apteekin ja hakee lääkkeen. apteekin myyjä näkee koneelta, että Kelan maksusitoumus on myönnetty ja lääkkeen saa ilman mitään rahan tai kuittien siirtelyjä. Esim. mulle myönnettiin viimeksi tt-tuki suoraan 5 kk:lle eteenpäin (250e/kk) ja tämän ajan sain Kelasta hakea reseptilääkkeet ilman mitään kommervenkkejä.
Luulen että tässä nyt sekoitetaan kela-korvaus jonka saa tuloista riippumatta reseptilääkkeisiin ja sossun korvaamat lääkkeet. Kela-korvausta ei saa kaikista lääkkeistä, esim minulla on ihosairaus johon lääkäri on reseptillä määrännyt voiteita mutta kummastakaan ei saa kela-korvausta vaan itse maksan pienestä palkasta voiteet 2kpl 40€/putkilo. Joku tttukiasiakas saisi nämä ilmaiseksi. Ja ilman näitä voiteita iho on sellaisessa kunnossa että poistun kotoa ainoastaan pimeän tullen jos on ihan pakko.
Ei toimeentulotuestakaan kaikkea makseta. Minulla on paha ja toistuva anemia ja joudun syömään jatkuvasti rautaa lääkärin ohjeistuksella, mutta ikinä en ole saanut rautakapseleihin toimeentulotukea. En, vaikka anemia on verikokeella todettu ja terveyskeskuslääkäri määrännyt rautakuurin. Aluksi jouduin syömään kaksi kapselia päivässä, eli kyllä se lompakossa tuntui, kun joutui apteekista ostamaan juuri tiettyä valmistetta - otin sitä, jonka lääkäri sanoi olevan tehokkain ja vähiten vatsavaivoja aiheuttava (ja silti kärsin niistä vatsavaivoistakin).
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako aloittajaa koskaan, kun naapurin Ahmetti saa itselleen ja lapsilleen kaikkea kivaa uutta. Jokaiselle uudelle tulokkaalle annetaan maksusitoumus tuliteriin vaunuihin. Ei tarvitse kierrättää sisarukselta toiselle mitään, ei edes polkupyöriä tai kännyköitä, puhumattakaan uusista merkkilenkkareista tai Nort Facen muhkeasta talvitakista. Uudet koulureputkin koko kymmenpäinen pesue saa joka vuosi. Samoin harkinnanvaraisesta maksetaan kaikille kivat ja kalliit harrastukset. Auttaahan tämä kaikki kotoutumaan, eikä tule kenellekään paha mieli. Vai tuleeko kuitenkin jollekin?
Miksi tätä on alapeukutettu? Joka sana on totta. Tuttavani oli alalla töissä, mutta hänen moraalinsa ei kestänyt sitä juuri tämän ison eriarvoisuuden ja epäkohdan takia.
kyllä on rankkaa kun joutuu tekemään ei mitään saadakseen rahaa sossusta. toiset joutuvat käymään rahansa eteen töissä ja siitäkin verottaja vie suuren osan näiden pummien elättämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä tarinassa ei vaan millään täsmää, että ap on saanut syys- joulukuussa 225€ koronatukea kaikkien etuuksien päälle. Ei vaan kuulosta lainkaan uskottavalta selittää että on saita ja säästäväinen ja tuollainen extra, miltei 700€ ei vaikuttaisi mitenkään.
Ihmisillä on velkoja. Ap sanoo esimerkiksi hoitavansa iäkkään äitinsä asioita, ehkä se selittää. Ja hänhän sanoo, että tänä vuonna poikkeuksellisesti hätäsäästösummasta on nyt rahaa jäljellä, ehkä juuri koronatukien ansiosta.
Rahaa on voinut myös kulua enemmän juuri koronan takia. Keväällä isommat koululaiset esimerkiksi olivat kotona ja jo se lisää kuluja, kun lapset eivät syö koulussa. Ehkä siihen meni alkuvuoden säästöt? Tämä tietysti on pelkkää arvailua, mutta ihan yhtä laillahan sinä arvailet, minä vain annan ap:lle positiivisiakin oletuksia, sinä et.
Muutenkin minusta on vähän omituista, että kyseenalaistat jonkun kertomuksen. Hän ei pyydä rahaa eikä hyödy valehtelusta. Jos hän sanoo olevansa nuuka ja rahojen jo menneen, mikä sinä olet sitä kiistämään?
Jos sikseen lähdetään kyseenalaistamaan, eihän ap:ta välttämättä ole olemassakaan tuollaisena henkilönä. Ehkä sinä olet itse trolli?
Ei täällä oikeasti ole järkevää keskustella kuin niistä lähtökohdista, mitä ihmiset itse kertovat. Jos alkaa niitä epäillä, joutuu epäilemään kaikkea. Ja silloin keskusteleminen on turhaa.
Ap on saanut 900€ ylimääräistä ja se ei nyt vaan osu yksiin tuon tarinan kanssa sitten millään. Oppilaat ja köyhemmät perheet ovat myös saaneet tänä vuonna, niin kouluilta kuin eri järjestöiltäkin ruokakasseja. Ap se on, joka ei näytä olevan tietoinen köyhien tuista, että kukahan se trolli lienee..?
Olen toimeentulotukea saava opiskelija. Mistä järjestöiltä köyhät perheet olisivat saaneet ruokakasseja? Emme me ainakaan saaneet mitään. Ja koululta ei todellakaan saanut ruokakasseja, kouluruoka-annoksia kyllä, mutta ne olisi pitänyt hakea kauempaa. Olisi pitänyt hakea bussilla kouluruoka kesken lasten etäkoulun ja omien etäopintojeni, mutta koronan vuoksi halusin välttää julkisia. Ja toisaalta lounasaikaan lapsilla oli tunnit ja minulla luentoja ja etätenttejä, joten emme olisi päässeetkään kouluruuan hakuun.
Ei ap
Riippuu varmaan missä asut mutta pk- seudulla useampikin järjestö vei kotiin saakka, ainakin keväällä. Kannattaa varmaan googlen kautta etsiä. Niin ja kirkothan jakavat myös.
Minusta kouluilta sai hakea vkon ruuan kotiin jos halusi, ei sitä päivittäin olisi pitänyt hakea. Riippuu nämäkin varmaan asuinpaikkakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa soopaa kuin aina, kodinkoneet koko ajan rikki eikä muka toimeentulotuki korvaakaan lääkkeitä.
Kun pyydetään jotakin budjettia näkyviin, alkaakin kiroilu, eli siellä selvästi on menoina jotakin tupakkaa, velkoja tms.
Ei jatkoon.
Juuri sun kaltaisten pahansuopien pa.kojen takia ei kannata ikinä kertoa liikaa elämästään. Aina - jokaisella, sinullakin - elämässä on JOKIN yksityiskohta, joka ei ole viisain ja rationaalisin ratkaisu. Se 19 euron joulukuusi ei takuulla ole sen kummempaa luksusta kuin kenellä tahansa löytyvät juhlaan liittyvät jutut.
Ja on se oikeasti niin, että Kela korvaa reseptilääkkeet, ei tsehoitolääkkei. Ja reseptilääkkeetkin vasta kun ne on jo ostettu. Ei ole kenelläkään Kelan maksama piikki auki apteekissa.
Oletko joku kokoomuslainen, jonka mielestä lähtökohtaisesti köyhillä on asiat "liian hyvin" vai mistä tuollainen köyhät on kaikki rapajuoppoja - asenne kumpuaa? Varo vaan, sulle tai sun läheisille voi koska tahansa tapahtua itselle romahdus. Siinä ei paljon edes usean sadan tonnin säästöt auta, jos joutuu nuorena niukalle sairaseläkkeelle. Kymmeniä vuosia ei normipalkasta säästetyt säästöt elätä ketään.Anteeksi, nyt pitää korjata sen verran, että tt-tuen saajalla on kyllä "Kelan piikki auki" apteekissa. Eli jos on haettava reseptilääke, senkun menee apteekin ja hakee lääkkeen. apteekin myyjä näkee koneelta, että Kelan maksusitoumus on myönnetty ja lääkkeen saa ilman mitään rahan tai kuittien siirtelyjä. Esim. mulle myönnettiin viimeksi tt-tuki suoraan 5 kk:lle eteenpäin (250e/kk) ja tämän ajan sain Kelasta hakea reseptilääkkeet ilman mitään kommervenkkejä.
Luulen että tässä nyt sekoitetaan kela-korvaus jonka saa tuloista riippumatta reseptilääkkeisiin ja sossun korvaamat lääkkeet. Kela-korvausta ei saa kaikista lääkkeistä, esim minulla on ihosairaus johon lääkäri on reseptillä määrännyt voiteita mutta kummastakaan ei saa kela-korvausta vaan itse maksan pienestä palkasta voiteet 2kpl 40€/putkilo. Joku tttukiasiakas saisi nämä ilmaiseksi. Ja ilman näitä voiteita iho on sellaisessa kunnossa että poistun kotoa ainoastaan pimeän tullen jos on ihan pakko.
Ei toimeentulotuestakaan kaikkea makseta. Minulla on paha ja toistuva anemia ja joudun syömään jatkuvasti rautaa lääkärin ohjeistuksella, mutta ikinä en ole saanut rautakapseleihin toimeentulotukea. En, vaikka anemia on verikokeella todettu ja terveyskeskuslääkäri määrännyt rautakuurin. Aluksi jouduin syömään kaksi kapselia päivässä, eli kyllä se lompakossa tuntui, kun joutui apteekista ostamaan juuri tiettyä valmistetta - otin sitä, jonka lääkäri sanoi olevan tehokkain ja vähiten vatsavaivoja aiheuttava (ja silti kärsin niistä vatsavaivoistakin).
toimeentulotuesta, kelasta ym maksetaan kaikki. ne rautapillerit on veronmaksajien rahoilla maksettu samoin kuin työnvälttelijöiden ryyppääminen baarissa ja koko muukin elämä.
Voisinko lahjoittaa teille Joulurauhaa, ap? Olisi kiva, jos lapset saisivat lelut tms.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt rikkaat teille se aidosti köyhä autettava. Kuka tahtoo auttaa ekana ja ostaa ap.n lapsille leluja ja jouluruokaa??
Täältä on helppo huudella, minä!
Mutta aika hatarat on nuo yhteystiedot... 🤔
Vierailija kirjoitti:
no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?
Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".
Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.
Oliko turhaa syyllistämistä? Ihmiset tekevät ratkaisua siinä hetkessä mitkä tuntuvat just silloin oikealta/ hyvältä. Kukaan ri valitse sairastumista eikö sitä että mies häipyy toisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Joka sana on totta. Tuttavani oli alalla töissä, mutta hänen moraalinsa ei kestänyt sitä juuri tämän ison eriarvoisuuden ja epäkohdan takia.
Sivusto/mode alapeukuttaa ahmettijuttua,kun painaa ylös tulee 5 nuolta alas....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt rikkaat teille se aidosti köyhä autettava. Kuka tahtoo auttaa ekana ja ostaa ap.n lapsille leluja ja jouluruokaa??
Täältä on helppo huudella, minä!
Mutta aika hatarat on nuo yhteystiedot... 🤔
No,ehkä voi kysyä,jos Ap.tahtoo tietonsa antaa. T.tuon viestin laittaja,enkä siis ole AP. Auttaisin itse,mutta mulla on melkein yhtä köyhää,kuin Ap.lla 3 lasta tosin, ero ja sairaus..Toivotan AP.lle Oikein hyvää ja iloista joulua,kaikesta huolimatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ruokajonoon. Sieltä saatte lisäherkkuja ja kun teet niin säännöllisesti voit säästää ehkä 20 e per kk. Jos haluat voit kyllä etsiä keinoja parantaa taloutta. Huutele facessa jos joku antaisi koristeita jne... monet ostaa uudet joka vuosi
Koristeita en tarvitse, minulla on vanha valosarja ja joitain koristeita jäljelläkin, ne säilytetään huolella. Ja lisää askartelemme itse, se on vaan hauskaa.
Ruokajonossa olen joskus käynytkin, se ei vaan ole minun sairaudellani kovin hauska ja helppo keikka seisoa kylmässä säässä jonossa pitkään ja kantaa kasseja. Eikä noita ole lähistössä, vaatii aika matkan julkisilla. En sano tätä valittaakseni, vaan ihan vaan sen toteamiseksi, että ruokajakelu on arvokas apu, muttei kovinkaan ratkaiseva varsinkaan, jos sijaitsee kauempana.Ap
Mikä sairaus vei työkykysi niin totaalisesti, että olet "hamaan hautaan asti" sairaseläkkeellä..? Eikö toivoa minkäänlaisesta työkyvystä edes uudelleenkouluttautumisen tai eril. kuntoutusten kautta ole ??
Kykenet kuitenkin huolehtimaan lapsistasi, käymään leipäjonoissa ja ostoksilla, sekä hoitamaan taloutesi, sekä vielä huolehtimaan iäkkästä, kauempana asuvast äidistäsi?! Kai saat kuitenkin omaishoidontukea äidistäsi ?
Tätä itsekkin rupesin ihmettelemään, että miten pystyy huolehtimaan lasten lisäksi vielä kaukana asuvasta äidistä, kerta sairaseläkkeellä?
Miksi olet niin kiinnostunut toisten tilanteista? Ehkä ap ei hoida äitiään kahdeksaa tuntia päivässä niin kuin töissä käydään.
Jos lääkekulut ylittävät vuodessa tietyn summan, niin kela korvaa loppuvuoden kulut.