Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kehoitatte säästämään pahan päivän varalle niin ei kannata Suomessa; joutuessasi vaikka työttömäksi tai sairaaksi, sinun pitää ensin syödä kaikki säästösi ennen kuin saat yhtään toimeentulotukea.
Eli yhteiskunta ei kannusta säästämään vaan tuhlaamaan. Jos olet säästänyt, et saa samaa rahaa kuin muut samassa tilanteessa olevat vaan sinua rangaistaan.
Toimeentulotuella oleva voi toki käteistä säästää jos pystyy. Mutta jos säästää tilille tai rahastoihin, se on seuraavasta toimeentulotuesta pois. Tämä käteisenkin säästömahdollisuus otetaan pois kun käteisestä luovutaan.
Eli kehotat mielummin elämää kädestä suuhun ja kituuttamaan pahan päivän sattuessa toimeentulotuella kuin elämää niillä säästöillä, joita on saattanut kertyä vuosien saatossa useita tuhansia?
Nukun yöni paremmin, kun tiedän että minulla on usean kuukauden puskurirahasto jemmassa.
Joo, se on hyvä, että on säästöjä. Jos sulle tapahtuisi jotain sellaista, että joutuisit elämään säästöilläsi, niin miten pitkäksi aikaa ne riittäisivät? Muutaman kuukauden puskurirahasto, sanoit? Mitäs sen jälkeen arvelit tapahtuvan?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kehoitatte säästämään pahan päivän varalle niin ei kannata Suomessa; joutuessasi vaikka työttömäksi tai sairaaksi, sinun pitää ensin syödä kaikki säästösi ennen kuin saat yhtään toimeentulotukea.
Eli yhteiskunta ei kannusta säästämään vaan tuhlaamaan. Jos olet säästänyt, et saa samaa rahaa kuin muut samassa tilanteessa olevat vaan sinua rangaistaan.
Toimeentulotuella oleva voi toki käteistä säästää jos pystyy. Mutta jos säästää tilille tai rahastoihin, se on seuraavasta toimeentulotuesta pois. Tämä käteisenkin säästömahdollisuus otetaan pois kun käteisestä luovutaan.
Tämä on totta, Suomessa ei kannusteta säästämään. Kaksi henkilöä joista kumpikin tienaa täsmälleen saman verran; toinen elää epämukavasti ja säästää kaikesta ja toinen elelee mukavasti ja tuhlaa koko palkkansa eikä säästöön jää mitään kun nautiskelee. Kumpikin jää työttömäksi samaan aikaan. Se kuka on säästänyt ei saa tttukea ja joutuu käyttämään vaivalla hankitut säästönsä kun taas se tuhlaaja saa tttuen. Tuhlaavaisuus palkitaan (ja se ettei osaa hoitaa raha-asioita) n ja säästäväisyydestä rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta saa säästää kohtuullisia summia, ilman että se vaikuttaa seuraavaan tukeen.
Otan osaa, ap, joudut elämään kyllä tosi tiukoilla!
Minulla on lyhytaikainen, n. 6kk kokemus siitä mitä on, kun ei ole säästöjä ja kaikki tulot menee mitä tulee. Vaikka tiedossa oli köyhäilyn loppuminen niin jo puolessa vuodessa alkoi kertyä tarpeita, esim. juuri lenkkarit, lapsen kengät, puhelin tai joku kodinkone tms rikki. Näitä kuluja EI EDES HUOMAA KUN ON RAHAA MILLÄ MAKSAA. Jos ei ole millä maksaa, kaikki alkaa pikkuhiljaa repsottaa ja ränsistyä.
Ap elää ihan jäätävän pienillä summilla, hävetkää te joiden mukaan ei saisi käyttää edes 20e joulukuuseen!
Ehdotan myös ap:lle ruokakasseja ja vaikka seurakunnan diakonia-apua. Hakekaa se ruokakassi(t) niin usein kun niitä jaetaan. On tärkeää saada säästöön edes pieni vararahasto että jokainen ylimääräinen menoerä ei suunnilleen aja koko perhettä nälkään. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä köyhienpolkemisketjut ovat ihan hirveää luettavaa. Ihan tosissaan: mikä saa ihmisen lyömään heikommassa asemassa olevaa? Mikä on se motiivi? Ihminen harvemmin omasta tahdostaan keksii tehdä asioita, joista ei saa jonkinlaista mielihyvää. Ennen kuin kirjoitatte seuraavan haukkumisviestin, miettikää, miksi haluatte sen tehdä ja mitä hyödytte siitä itse. Miksi saatte mielihyvää siitä, että aiheutatte toiselle pahan mielen?
Hyvää joulua ap:lle ja muillekin!
Ei kai se nyt ole mitään köyhien polkemista jos nyt vain ihmettelee, että miten ap: n tilanne on tällä hetkellä mahdollinen. Eipä hän muuten tuohon koronalisään mitään kantaa tainnut muuten ottaakaan..? Mulle tuosta aloitusviestistä kyllä tulee tasan mieleen jonkun kotirouvan oman mielen sepustus, sillä sen kirjoittajalla ei ollut edes tietoa koko koronalisästä. Mikäli pienituloinen saa 225€ kuussa extraa, niin täytyisihän sen jotenkin näkyä, eikö? Kai tätä saa ihmetellä ja MIKSEI ap tähän mitään vastannut?
Kyllä saa minustakin ihmetellä. Koronalisä on täysin ylimääräinen tulo ja ihmettelen suuresti jos siitä ei ole saanut säästettyä jotain ekstraa. Varsinkin tuollainen työkyvytön, jolle korona ei varmasti ole tuonut minkäänlaisia lisäkustannuksia, kun ei kotoa ole pakko minnekkään liikkua. Lapsetkin sai ruuat koululta jos vain viitsi hakea ne. Muutama maski piti hankkia kauppareissulle, ei ole kallista, 50 kpl saa 16 eurolla.
Sivumennen sanoen kertakäyttömaskitkin saa pestä, ovat sittenkin vielä ns. kansanmaskin tasoa. Tätähän oli tutkittukin, n. kymmenen pesukertaa kestävät. Itse pesen ainakin, vaikken ole edes köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi ollaan menty aika kauas siitä alkuperäisestä ajatuksesta, että toimeentulotukeen turvaudutaan, kun mikään muu ei enää auta, on jonkinlainen poikkeustilanne. Ymmärrän kyllä tuon pointtisi kannustinloukusta, mutta sehän poistuu ainoastaan sillä, että lakkautetaan toimeentulotuki kokonaan. Se kyllä motivoi. Mutta se on vain tosi kurjaa heille, jotka oikeasti yrittävät ansaita ja säästää rahaa ja joille toimeentulotuki on vasta se viimeinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kehotat mielummin elämää kädestä suuhun ja kituuttamaan pahan päivän sattuessa toimeentulotuella kuin elämää niillä säästöillä, joita on saattanut kertyä vuosien saatossa useita tuhansia?
Nukun yöni paremmin, kun tiedän että minulla on usean kuukauden puskurirahasto jemmassa.
Joo, se on hyvä, että on säästöjä. Jos sulle tapahtuisi jotain sellaista, että joutuisit elämään säästöilläsi, niin miten pitkäksi aikaa ne riittäisivät? Muutaman kuukauden puskurirahasto, sanoit? Mitäs sen jälkeen arvelit tapahtuvan?
Itselläni on kertynyt säästöjä 40 kk varalle + sijoitukset. Toki nekin rahat aikanaan kuluisivat, mutta se antaisi aikaa ja rauhaa miettiä ratkaisuja ja hakea sitten apua.
En tarkoita ilkkua, mutta on Suomessa aika hyvä sosiaaliturva, kun sairauseläkkeellä olevakin saa toisten piikkiin valita itse asuinpaikkansa, hinnasta viis. Ap ei etsi työtä, joten sen takia ei tarvitse asua pk-seudulla. Ap:n iäkäs äiti asuu siellä, mutta eikö myös hän voisi muuttaa, jos on välttämätöntä, että ap auttaa häntä? Onko hänellä oikeasti mitään minkä takia on pakko asua juuri Vantaalla? Voihan olla, että ap:n apu ja seura on se tärkein. Ap:n exä asuu kävelymatkan päässä, mutta mikä välttämättömyys tämä on? Eikö ole mahdollista, että myös exä muuttaa joskus? Eikö hän voi muka maksaa kuluja, joita lasten kulkemisesta hänen luokseen tulee? En tiedä ap:n lasten ikiä ja mahdollisuutta itsenäiseen matkustamiseen, mutta eikös junalla ainakin ole tosi edullista matkustaa, kun on lapsi? Ja toki lasten koulut ja kaverit ovat Vantaalla, mutta kyllä ainakin minun lasteni luokkakavereista moni on muuttanut, ei se nyt mitenkään ihmeellistä ole. Oikeasti ennen lähdettiin kielitaidottomana rapakon taakse töihin, nyt on vaikea muuttaa vaikka viisikymmentä kilometriä, kun sitten tulee muutoksia. En kadehdi ap:n tilannetta ja tsemppiä lähetän, mutta kehottaisin oikeasti miettimään vaihtoehtoja ja keinoja pärjätä. Jos ihminen jumiutuu omaan kurjuuteensa, niin aina löytyy syy olla muuttamatta mitään. Ei se lapsillekaan herkkua ole. Tärkeintä on rakkaus ja siinä ap voi onnistua ihan loistavasti, mutta kyllä ne lapset arvostavat sitäkin, että voi elää edes vähän niin kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, Suomessa ei kannusteta säästämään. Kaksi henkilöä joista kumpikin tienaa täsmälleen saman verran; toinen elää epämukavasti ja säästää kaikesta ja toinen elelee mukavasti ja tuhlaa koko palkkansa eikä säästöön jää mitään kun nautiskelee. Kumpikin jää työttömäksi samaan aikaan. Se kuka on säästänyt ei saa tttukea ja joutuu käyttämään vaivalla hankitut säästönsä kun taas se tuhlaaja saa tttuen. Tuhlaavaisuus palkitaan (ja se ettei osaa hoitaa raha-asioita) n ja säästäväisyydestä rangaistaan.
No sehän kannustaa tuota säästeliästä vain eteenpäin elämässään, kun joutuu omillaan pärjäämään. Toisin kuin kädestä suuhun eläjä, joka kokee vääryyttä jos ei saa maksimimäärää rahaa taikaseinästä.
Miten se koronatuki? Miksei siitä saatu säästöön yhtään?
Menoja ei avata, koska sieltä löytyy tupakkaa, viinaa jne.
En usko aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Menoja ei avata, koska sieltä löytyy tupakkaa, viinaa jne.
En usko aloitusta.
En minäkään usko. Itse ihan samoilla tuloilla, mutta ilman viinaa, tupakkaa ja älytöntä herkkulimsamässäilyä olen pärjännyt vallan mainiosti.
Juuri tänään sain kirppikselle provikkapaikan.
Meillä on 5 km sisällä 3 kirppistä, kaikissa on 3/4 paikat tyhjinä.
Olen myynyt siellä ennenkin.
Tammikuusta alkaen on paikka varattuna 2 kk ja kerättynä on n 800 tavaraa.
Valtaosa on tullut lahjoitushyllystä.
Vkonloppuna hinnoittelen kaikki ja laitan ensimmäiseen satsiin sen verran, että paikka tulee täyteen ja loput jaan 8 osaan, vien sen verran lisää per viikko.
Rahaa toi tulla ihan kivasti. Rahat käytetään perheeseen, esim lapsille synttärilahjoihin tai vuoden päästä joululahjaksi.
Vaivaa pitää nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on varmaan laitettu välittömästi haisemaan. Niin ainakin yksi aina köyhä tuttavani tekee. Raha suorastaan polttaa näpeissä, joten siitä pitää päästä äkkiä eroon.
Hieno juttu, että säästät! Sitä mä en kyllä oikein ymmärrä, että miksi pitää kituuttaa, koska toimeentulotuki on hyvä. Yh ja 2 lasta. Vuokran, sähkön, kohtuullisten terveysmenojen jälkeen muistaakseni peruosa yli 1100 euroa. Siihen koronalisä 225 euroa. Kun on kotona, voi etsiä aleruokaa ja tehdä itse kaiken. 500 riittää oikein hyvin ruokaan. Mihin loput menee? Olen pahoillani, mutta en oikein ymmärrä. Ja itselläni myös pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään sain kirppikselle provikkapaikan.
Meillä on 5 km sisällä 3 kirppistä, kaikissa on 3/4 paikat tyhjinä.
Olen myynyt siellä ennenkin.
Tammikuusta alkaen on paikka varattuna 2 kk ja kerättynä on n 800 tavaraa.
Valtaosa on tullut lahjoitushyllystä.
Vkonloppuna hinnoittelen kaikki ja laitan ensimmäiseen satsiin sen verran, että paikka tulee täyteen ja loput jaan 8 osaan, vien sen verran lisää per viikko.
Rahaa toi tulla ihan kivasti. Rahat käytetään perheeseen, esim lapsille synttärilahjoihin tai vuoden päästä joululahjaksi.
Vaivaa pitää nähdä.
Joulun tienoilla on huonoin mahdollinen aika laittaa kirppistä. Joulun jälkeen varsinkin, kun ihmisillä on tavaraähky ja haluavat päästä eroon kaikesta. Koronan aikaan tavara ei ole juuri liikkunut. Meillä on mennyt nyt nurin kaksi minun lempikirppistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän kannustaa tuota säästeliästä vain eteenpäin elämässään, kun joutuu omillaan pärjäämään. Toisin kuin kädestä suuhun eläjä, joka kokee vääryyttä jos ei saa maksimimäärää rahaa taikaseinästä.
Työtöntä ehkä kannustaakin mutta esim työkyvytöntä ei koska hän on työkyvytön oli sitten säästöjä tai ei. Todella epäreilu systeemi ja suosii niitä jotka pistävät kaiken haisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi ollaan menty aika kauas siitä alkuperäisestä ajatuksesta, että toimeentulotukeen turvaudutaan, kun mikään muu ei enää auta, on jonkinlainen poikkeustilanne. Ymmärrän kyllä tuon pointtisi kannustinloukusta, mutta sehän poistuu ainoastaan sillä, että lakkautetaan toimeentulotuki kokonaan. Se kyllä motivoi. Mutta se on vain tosi kurjaa heille, jotka oikeasti yrittävät ansaita ja säästää rahaa ja joille toimeentulotuki on vasta se viimeinen vaihtoehto.
No se toimeentulotuki olisi viimeinen vaihtoehto, jos muut perustuet olisivat sillä tasolla että niillä pystyisi elämään. Tylmarkkinatuki noin 540€ käteen. Sillä ei elä, varsinkaan jos asuu omassa, velkaisessa asunnossa. Itse aikoinaan olin tuossa tilanteessa, mutta kodistani en suostunut luopumaan ja toimeentulotukea en siksi saanut. Eikä asumistukeakaan.
Mutta itse asiaan: moni joutuu elämään työmarkkinatulla ja pienellä eläkkeellä vuosia, ja silloin näiden minimietuuksien taso on niin surkea, että toimeentulotuki on pysyvä tulonlähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on varmaan laitettu välittömästi haisemaan. Niin ainakin yksi aina köyhä tuttavani tekee. Raha suorastaan polttaa näpeissä, joten siitä pitää päästä äkkiä eroon.
Oletko vähän "hidas"?
Köyhä "laittaa rahat haisemaan heti", koska lähtökohtaisesti köyhä = ihminen jolla ei ikinä ole senttiäkään ylimääräistä. Arki on kitkuttelua, sinnittelyä ja ilman pärjäämistä. Kaikki rapistuu kun mitään mikä kuluu (vaatteet, kalusteet) ei ole varaa uusia. Ei ole varaa ostaa esim. ravintolisiä, kosmetiikkaa, käydä kampaajalla jne. mitkä ovat normaaleja menoja mutta sellaisia mistä karsitaan tarvittaessa. Ja köyhällä siis se "tarve karsia" on pysyvä.
Joten.
Kun köyhä poikkeuksellisesti saa rahaa joka ei mene samantien johonkin pakolliseen, niin tietysti hänellä on pitkä lista aivan oikeita tarpeita odottamassa. Hän saattaa hurvitella ja ostaa uusia alusvaatteita, mausteita, kasvovoidetta ja puuterirasian, leikkauttaa hiukset, hankkia kännykän tai peräti tietokoneen. Koska hän tietää, että jos ei tee ostosta nyt, hän tietää että ihan tavalliset arjen tarpeet nielevät niin helposti muutaman satasen. Jos olet puoli vuotta elänyt halvimmalla makaronilla ja yhtäkkiä on tilanne ettei ole ihan pakko, saa olla harvinaisen luja luonne että ohittaa kaikki mahdollisuudet ostaa jotakin sellaista ruokaa mihin aina ei ole varaa.
Jos rahat riittävät ok arkikulutukseen, ei ihmisellä ole hajuakaan siitä mistä kaikesta köyhä joutuu kieltäytymään koko ajan.