Kuinka monta kertaa viikossa aloittelevana juoksunharrastajana on hyvä käydä lenkillä?
Reilu pari kk olen käynyt lenkeillä ja aika kivasti kohonnut kunto jo. Vielä ei ainakaan mitään vaivoja ole ollut, lenkkien pituus vaihtelevasti ollut noin 6-10km. Alussa vähän lyhyempiä. Ensin kävin 3-4x vko, nyt pari viikkoa kokeillut käydä joka toinen päivä. Jos tuntuu hyvältä niin antaa mennä näin?
Kommentit (17)
Menet ihan sen mukaan kun tuntuu itsestä hyvältä. Mukavia juoksulenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tee niinkuin Alisa Vainio, kuuntele kroppaasi.
Ohis. Alisa juoksee 10km siinä ajassa kun mä juoksen 5km😄
Vierailija kirjoitti:
Menet ihan sen mukaan kun tuntuu itsestä hyvältä. Mukavia juoksulenkkejä.
Kiitos! Mukavia ne on yleensä olleetkin!
Ihan tuntuman mukaan. Jos alkaa paikat kipeytyä tai juoksu tuntua raskaalta, pitää vähentää.
Kuulostaa oikein hyvältä!
T. Juoksua 20v harrastanut
Sanoisin että määrä ei ole tärkein vaan laatu. 3 kertaa viikossakin riittää oikein mainiosti jos lenkit ovat vaihtelevia sekä pituudeltaan että vauhdiltaan ja ne koventuvat nousujohteisesti.
Oman kokemuksen mukaan liian runsas juokseminen johtaa helposti siihen että lenkit alkavat muistuttaa liikaa toisiaan ja kehitys itse asiassa hidastuu. Välillä pitää laittaa kroppa koville ja siitä palautuminen vääjäämättä kestää jolloin ei voi ihan joka välissä juosta varsinkaan aluksi. Lepo ja palautuminen on vähintään yhtä tärkeää kun se treeni.
Muista myös tehdä lihastreeniä sopivasti,että et kuivahda rypyille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Alisa juoksee 10km siinä ajassa kun mä juoksen 5km😄
Ole iloinen! Alisa Vainio juoksee 10km siinä ajassa kun mä juoksen 1km.
Pitää kuunnella omaa kroppaa. Se miten hyvin palautuu ratkaisee aika paljon sen miten usein voi juosta.
Jos lenkki tuntuu raskaalta eikä se kulje kuten olisi halunnut, ei siitä usein saa myöskään niitä tuloksia joita toivoisi.
"Muista myös tehdä lihastreeniä sopivasti,että et kuivahda rypyille."
Liika lihas vain painaa ja hidastaa juoksua.
En mä tiedä oikein minkälaisia tuloksia edes odotan. Aloitin lähinnä painonhallinnan ja ihan oman henkisen hyvinvoinnin tueksi tämän juoksemisen, tähän mennessä on toiminut oikein kivasti molemmissa. Tietty se on ollut kiva huomata että jaksaa ihan eri lailla mitä alussa.
Vierailija kirjoitti:
Lihastreeniä sopivasti! Moni juoksua harrastava tekee myös lihastreeniä. Ei mitään bodausta kuitenkaan.
"Lihastreeniä sopivasti! Moni juoksua harrastava tekee myös lihastreeniä. Ei mitään bodausta kuitenkaan."
Sitä ei tehdä siksi että ei "kuivahdettaisi rypyille" vaan koska toimiva tehokas juoksuasento vaatii myös esim. keskikehon lihasten tukea.
Mäkin aloitin keväällä juoksun ja juoksen kyllä joka päivä kun vaan tuntuu siltä. Nyt oon pyrkiny 2pv juoksua ja yks "lepo", eli juoksun sijaan käyn vaikka keräämässä marjoja, mutta esimerkiksi viime viikolla oli niin hyvät säät että juoksin 4pv putkeen. Itellä tosin ei oo mitään tavoitetta, lähinnä meen vaan raittiin ulkoilman takia. Kävelyä en harrasta kun siitä ei tuu piristävää vaikutelmaa, lähinnä haukottelua koko matkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä aika paljon ja usein saa käydä salilla, että se alkaa vaikuttaa juoksemiseen. Vaikka kävisi pari kertaa viikossakin salilla, niin lihakset eivät kasva niin paljoa, että juoksu hidastuisi.
Pitäisi uusia juoksukengät.
Suositelkaa jotain hyviä.