Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon

Vierailija
28.04.2014 |

Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

 

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

 

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

 

[/quote]

 

 

 

Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)

 

 

[/quote]

 

 

Mitä ihme pelleilyä tämä on?!

 

Miten Jumala voisi teidän liittoanne siunata, jos viis veisaatte Hänestä? Miksi teidän sallittaisiin häpäistä Jumalan huone avioliittoteatteriesityksellänne?

 

Luokaa tunnelmallinen hetki maistraattiin.

[/quote]

 

Tämä ei ole mitään pelleilyä eikä teatteria, vaan ilmeisesti kauhuksesi totisinta totta. En nyt puhu avioliittoon vihkimisestä ja maistraatista, vaan avioliiton siunaamisesta kirkossa.

 

Millä perusteella viis veisaamme Jumalasta?

 

[/quote]

Vaikka sillä perusteella, että ette ole seurakunnan jäseniä. Jumala kun haluaa, että se yhteinen usko tunnustetaan ja näytetään eikä kätketä. Osa tunnustamista on osallisuus seurakunnassa: jos et halua maksaa kirkollisveroa, olet varmasti jonkun pienen kristinyhteisön jäsen ja saat sitä kautta siunauksesi, tosin et kirkossa, koska se on Jumalan huone.

[/quote]

 

Kirkollisverolla ei ole mitään tekemistä kirkkoon kuulumattomuutemme kanssa.

 

Taidamme puhua vähän eri kieltä. Alkuperäinen kysymys oli, että onko kirkkoon kuulumattoman avioparin mahdollista saada siunaus liitolleen. Tästä asiasta päättää varmaan pappi.

 

Vierailija
122/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

[/quote]

 

Se on vähän sama asia, kuin voit matkustaa lomalle USA:han, mutta vaikka haluaisit ja puhut englantia, et ole USA:lainen.

Et voi vaan yhtäkkiä vaatia samoja oikeuksia kuin muilla, ihan vaan siihen vedoten, että ne haluat saada.

 

[/quote]

 

Mitä tarkoitat USA-vertauksellasi?

 

En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada avioliitolleen siunaus. Se on ilmeisesti kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollista, ja olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemusta aiheesta.

 

[/quote]

 

Ei jumal***, nyt meni multa ohi tuo kohta täysin? Mitä nyt sitten haluat??

 

[/quote]

 

Oletko sinä lukenut tätä koko ketjua? Ensimmäisellä sivulla kirjoitan näin: "Missä vaiheessa olen väittänyt, että ev. lut. seurakunnan pitäisi siunata kaikkien avioliitto? Olen vain kysynyt onko se mahdollista ja ymmärrän kyllä hyvin, jos kirkkoon kuulumattomien parien avioliittoa ei haluta siunata edes rahasta."

 

Eli rautalangasta vääntäen: Minä ja mieheni emme kuulu kirkkoon. Naimisiin.info-sivustolla lukee, että siunauksen voi ainakin periaatteessa saada vaikka kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon. Olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemuksia aiheesta. En vaadi, että kirkkoon kuulumattomien avioparien pitäisi saada liitolleen siunaus. Voin tarkentaa vielä, jos ei mennyt jakeluun :)

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vääntämistä! Jos ei haluta kuulua kirkkoon, on epäreilua haluta sieltä jotain "kivoja" palveluja... Ikäänkuin "rusinat pullasta"... Ei, ei ja ei. Ei näin! Tunnustautukaa kristityiksi ja liittykää kirkkoon! Ei se niin kauheata ole!

Vierailija
124/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

[/quote]

 

Minäkin lainasin kyseistä sivustoa aloitusviestissäni. Sivuilla sanotaan: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

 

Ja kyselin siis onko täällä ketään jolla olisi tietoa kirkkoonkuulumattoman pariskunnan avioliiton siunaamisesta.

 

[/quote]

No ihanko totta itse sen jo lainasit, arvaa luinko sen ihan itse siitä aloituksestasi....voi hyvä ihme, arveletko, että me av palastalla muutetaan kirkon sääntöjä sun niin halutessa?

En vaan tajua, ettet osaa lukea edes omia lainauksisiasi?

 

[/quote]

 

Omassa lainauksessani lukee: "Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon." Yleensä vaaditaan = ei aina. Kyselin täällä onko kenelläkään kokemusta aiheesta. En ole vaatinut tai olettanut, että AV:lla tai muuallakaan muutetaan kirkon sääntöjä.

 

Vierailija
125/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

[/quote]

 

Minäkin lainasin kyseistä sivustoa aloitusviestissäni. Sivuilla sanotaan: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

 

Ja kyselin siis onko täällä ketään jolla olisi tietoa kirkkoonkuulumattoman pariskunnan avioliiton siunaamisesta.

 

[/quote]

No tuntuuko noita siunauksen halunneita ja saaneita olevan?

 

 

[/quote]

 

Arvasin mihin suuntaan tämä keskustelu menee enkä arvattavasti ole saanut montaakaan vastausta kysymykseeni.

 

Mutta uskon kyllä että on "pakanapareja", jotka ovat ainakin halunneet siunauksen liitolleen.

 

[/quote]

 

Minusta tuntuu, että sulla on nyt joku ongelma, olet pakanaja silti uskot ja haluat siunausta Jumalalta?!

 

Pakanuus (lat. paganitas) viittaa ei-kristillisten uskontojen, yleensä ei kuitenkaan juutalaisuuden eikä islamin harjoittamiseen[1]. Sana pakana on johdettu latinanadjektiivista paganus, joka tarkoittaa maalaista tai kyläläistä. Nimitys johtuu siitä, että kristinusko oli sen varhaisina aikoina erityisesti kaupunkilaisten uskonto, maaseudulla asuvien ollessa vanhojen uskontojen kannattajia.[2]

 

[/quote]

 

Huomasit varmaankin, että käytin pakanapariskunta-sanaa lainausmerkeissä. Tällä tarkoitin, että emme kuulu kirkkoon.

 

Ja puhun papilta pyydettävästä siunaamisesta.

 

Vierailija
126/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:34"]

Ihme vääntämistä! Jos ei haluta kuulua kirkkoon, on epäreilua haluta sieltä jotain "kivoja" palveluja... Ikäänkuin "rusinat pullasta"... Ei, ei ja ei. Ei näin! Tunnustautukaa kristityiksi ja liittykää kirkkoon! Ei se niin kauheata ole!

[/quote]

 

Olen jo monta kertaa sanonut, että jos olisi kysymys elämän ja kuoleman kysymyksestä, niin liittyisimme varmasti kirkkoon. Mutta emme ole liittymässä.

 

En itse näe tätä minään "rusinat pullasta" -toimintana. Jos liittyisimme kirkkoon vain siunaamisen takia ja eroaisimme siitä siunaamisen jälkeen, niin sitten olisi kyse rusinoiden poimimisesta pullasta. Olemme ihan avoimia sen suhteen ettemme kuulu kirkkoon ja olisimme valmiit maksamaan siunaamisesta seurakunnan taksojen mukaan.

 

Luehan koko keskusteluketju ajatuksen kanssa, niin ehkä sinulle selviää mistä on kyse :)

 

Tarkoitus oli vain tiedustella löytyykö täältä ketään, joka avioliitto olisi siunattu, vaikka kumpikaan ei kuulu kirkkoon.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

[/quote]

 

Se on vähän sama asia, kuin voit matkustaa lomalle USA:han, mutta vaikka haluaisit ja puhut englantia, et ole USA:lainen.

Et voi vaan yhtäkkiä vaatia samoja oikeuksia kuin muilla, ihan vaan siihen vedoten, että ne haluat saada.

 

[/quote]

 

Mitä tarkoitat USA-vertauksellasi?

 

En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada avioliitolleen siunaus. Se on ilmeisesti kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollista, ja olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemusta aiheesta.

 

[/quote]

 

Ei jumal***, nyt meni multa ohi tuo kohta täysin? Mitä nyt sitten haluat??

 

[/quote]

 

Oletko sinä lukenut tätä koko ketjua? Ensimmäisellä sivulla kirjoitan näin: "Missä vaiheessa olen väittänyt, että ev. lut. seurakunnan pitäisi siunata kaikkien avioliitto? Olen vain kysynyt onko se mahdollista ja ymmärrän kyllä hyvin, jos kirkkoon kuulumattomien parien avioliittoa ei haluta siunata edes rahasta."

 

Eli rautalangasta vääntäen: Minä ja mieheni emme kuulu kirkkoon. Naimisiin.info-sivustolla lukee, että siunauksen voi ainakin periaatteessa saada vaikka kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon. Olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemuksia aiheesta. En vaadi, että kirkkoon kuulumattomien avioparien pitäisi saada liitolleen siunaus. Voin tarkentaa vielä, jos ei mennyt jakeluun :)

 

[/quote]

Väännetään nyt sullekin. Täällä on niitä joita asia ei kosketa koska he kuuluvat kirkkoon, mutta ihmettelevät miksi kirkkoon kuulumaton haluaa Jumalan siunauksen jos ei kerran usko Jumalaan.

Sitten on niitä jotka eivät kuulu kirkkoon ja ihmettelevät miksi ei uskova ja ei kirkkoon kuuluva haluaa Jumalan siunauksen kirkossa. Kenelläkään ei ole henkilökohtaista kokemusta koska lähes kaikista asia on outo.

Sitten on Ap joka kertoo että syy on koska sukulaiset ja perinteet vähän niinkuin vaatisivat. Hän haluaisi että joku muukin olisi tehnyt jotain yhtä epäloogista.

Vierailija
128/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän avioliiton siunasi tuttu pappi, vaikka emme kuulu kirkkoon. Ei tosin kirkossa, vaan ihan maallisessa tilanteessa, ja itse asiassa hän itse kysyi, saisiko siunata liittomme. Emme ole lainkaan uskonnollisia, mutta emme mitenkään uskonnonvastaisiakaan, joten kaikin mokomin se sopi. Voisin siis hyvin kuvitella, että aina löytyy sellainen pappi, joka kokee sen siunaamisen omakseen tilanteessa kuin tilanteessa, mutta sitä en osaa sanoa, saako sitä nimenomaan kirkossa käydä toimittamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:56"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:54"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

 

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

 

[/quote]

 

 

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

 

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Se on vähän sama asia, kuin voit matkustaa lomalle USA:han, mutta vaikka haluaisit ja puhut englantia, et ole USA:lainen.

 

Et voi vaan yhtäkkiä vaatia samoja oikeuksia kuin muilla, ihan vaan siihen vedoten, että ne haluat saada.

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Mitä tarkoitat USA-vertauksellasi?

 

 

 

En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada avioliitolleen siunaus. Se on ilmeisesti kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollista, ja olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemusta aiheesta.

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Ei jumal***, nyt meni multa ohi tuo kohta täysin? Mitä nyt sitten haluat??

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Oletko sinä lukenut tätä koko ketjua? Ensimmäisellä sivulla kirjoitan näin: "Missä vaiheessa olen väittänyt, että ev. lut. seurakunnan pitäisi siunata kaikkien avioliitto? Olen vain kysynyt onko se mahdollista ja ymmärrän kyllä hyvin, jos kirkkoon kuulumattomien parien avioliittoa ei haluta siunata edes rahasta."

 

 

 

Eli rautalangasta vääntäen: Minä ja mieheni emme kuulu kirkkoon. Naimisiin.info-sivustolla lukee, että siunauksen voi ainakin periaatteessa saada vaikka kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon. Olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemuksia aiheesta. En vaadi, että kirkkoon kuulumattomien avioparien pitäisi saada liitolleen siunaus. Voin tarkentaa vielä, jos ei mennyt jakeluun :)

 

 

[/quote]

Väännetään nyt sullekin. Täällä on niitä joita asia ei kosketa koska he kuuluvat kirkkoon, mutta ihmettelevät miksi kirkkoon kuulumaton haluaa Jumalan siunauksen jos ei kerran usko Jumalaan.

Sitten on niitä jotka eivät kuulu kirkkoon ja ihmettelevät miksi ei uskova ja ei kirkkoon kuuluva haluaa Jumalan siunauksen kirkossa. Kenelläkään ei ole henkilökohtaista kokemusta koska lähes kaikista asia on outo.

Sitten on Ap joka kertoo että syy on koska sukulaiset ja perinteet vähän niinkuin vaatisivat. Hän haluaisi että joku muukin olisi tehnyt jotain yhtä epäloogista.

[/quote]

 

Oletkohan lukenut koko keskusteluketjua? En ole sanonut, että minun tai mieheni sukulaiset tai perinteet vaatisivat liiton siunaamista. Olen kyllä sanonut, että joillakin ne voisivat olla syynä haluta siunaus liitolleen.

 

En ole missään vaiheessa sanonut haluavani että joku muu olisi tehnyt jotain sinun mielestäsi epäloogista. Olen kyllä kysynyt löytyykö täältä ketään, jonka liitto olisi siunattu, vaikka kumpikaan pariskunnan osapuolista ei kuulu kirkkoon. Toivottavasti pysyt mahdollisessa seuraavassa viestissäsi asiassa, etkä väitä asioita, jotka eivät pidä paikaansa :)

 

Vierailija
130/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:56"]

Meidän avioliiton siunasi tuttu pappi, vaikka emme kuulu kirkkoon. Ei tosin kirkossa, vaan ihan maallisessa tilanteessa, ja itse asiassa hän itse kysyi, saisiko siunata liittomme. Emme ole lainkaan uskonnollisia, mutta emme mitenkään uskonnonvastaisiakaan, joten kaikin mokomin se sopi. Voisin siis hyvin kuvitella, että aina löytyy sellainen pappi, joka kokee sen siunaamisen omakseen tilanteessa kuin tilanteessa, mutta sitä en osaa sanoa, saako sitä nimenomaan kirkossa käydä toimittamassa.

[/quote]

 

Kiitos yhdestä harvoista alkuperäisessä aiheessa pysyvästä vastauksesta :)

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:56"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:54"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

 

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

 

[/quote]

 

 

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

 

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Se on vähän sama asia, kuin voit matkustaa lomalle USA:han, mutta vaikka haluaisit ja puhut englantia, et ole USA:lainen.

 

Et voi vaan yhtäkkiä vaatia samoja oikeuksia kuin muilla, ihan vaan siihen vedoten, että ne haluat saada.

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Mitä tarkoitat USA-vertauksellasi?

 

 

 

En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada avioliitolleen siunaus. Se on ilmeisesti kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollista, ja olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemusta aiheesta.

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Ei jumal***, nyt meni multa ohi tuo kohta täysin? Mitä nyt sitten haluat??

 

 

 

[/quote]

 

 

 

Oletko sinä lukenut tätä koko ketjua? Ensimmäisellä sivulla kirjoitan näin: "Missä vaiheessa olen väittänyt, että ev. lut. seurakunnan pitäisi siunata kaikkien avioliitto? Olen vain kysynyt onko se mahdollista ja ymmärrän kyllä hyvin, jos kirkkoon kuulumattomien parien avioliittoa ei haluta siunata edes rahasta."

 

 

 

Eli rautalangasta vääntäen: Minä ja mieheni emme kuulu kirkkoon. Naimisiin.info-sivustolla lukee, että siunauksen voi ainakin periaatteessa saada vaikka kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon. Olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemuksia aiheesta. En vaadi, että kirkkoon kuulumattomien avioparien pitäisi saada liitolleen siunaus. Voin tarkentaa vielä, jos ei mennyt jakeluun :)

 

 

[/quote]

Väännetään nyt sullekin. Täällä on niitä joita asia ei kosketa koska he kuuluvat kirkkoon, mutta ihmettelevät miksi kirkkoon kuulumaton haluaa Jumalan siunauksen jos ei kerran usko Jumalaan.

Sitten on niitä jotka eivät kuulu kirkkoon ja ihmettelevät miksi ei uskova ja ei kirkkoon kuuluva haluaa Jumalan siunauksen kirkossa. Kenelläkään ei ole henkilökohtaista kokemusta koska lähes kaikista asia on outo.

Sitten on Ap joka kertoo että syy on koska sukulaiset ja perinteet vähän niinkuin vaatisivat. Hän haluaisi että joku muukin olisi tehnyt jotain yhtä epäloogista.

[/quote]

 

Oletkohan lukenut koko keskusteluketjua? En ole sanonut, että minun tai mieheni sukulaiset tai perinteet vaatisivat liiton siunaamista. Olen kyllä sanonut, että joillakin ne voisivat olla syynä haluta siunaus liitolleen.

 

En ole missään vaiheessa sanonut haluavani että joku muu olisi tehnyt jotain sinun mielestäsi epäloogista. Olen kyllä kysynyt löytyykö täältä ketään, jonka liitto olisi siunattu, vaikka kumpikaan pariskunnan osapuolista ei kuulu kirkkoon. Toivottavasti pysyt mahdollisessa seuraavassa viestissäsi asiassa, etkä väitä asioita, jotka eivät pidä paikaansa :)

 

[/quote]

Kirjoitat että jollakin syy voisi olla perinteet mutta sinulla ei. Totta, toisilla voi syy olla vaikka myös se että saa kauniita kuvia tai istuinpenkit tulevat samaan hintaan tai kirkon edessä on ilmainen parkkipaikka jne. Mutta meitä lukijoita ei kiinnosta mitä syitä muilla on vaan mitä syitä sinulla on.

Minusta se on epäloogista haluta Jumalan siunausta jos ei usko Jumalaan. Mutta kerro ihmeessä looginen syysi ja olen heti valmis muuttamaan mieleni asiasta. Mitä haluaisit kuulla?

Meillä on kokemusta. Ihanaa oli eikä pappi pyytänyt edes rahaa. Näytti ihan aidolta ja sukulaisetkin olivat niin otettuja koko toimituksesta. Kukaan ei epäillyt hetkeäkään ettei kuuluta kirkkoon eikä uskota muutenkaan koko juttuun. Siellä pappi puhui Jumalasta ja tuli mieleen joulupukki. Mutta nyt voin sitten sanoa että onpahan meidänkin liitto siunattu kirkossa.

Vierailija
132/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että näin moni on saanut hiekkaa vaginaan ap:n kysymyksestä. Ei kai tuo niin ihmeellinen toive ole. Olen ollut hääjuhlassa, jossa oli paikalla buddhalainen munkki, juutalainen rabbi, kristittty pappi ja bahai-uskon harjoittaja. Kaikki toteuttivat jonkinlaisen siunausrituaalin. Tilaisuus oli kaikkien mielestä oikein onnistunut. Vaikka ei uskoisikaan yliluonnolliseen, uskonnollisissa rituaaleissa ja perinteissä voi silti olla mielekkyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti löytyy pappi, joka suostuu teidän liittonne siunaamaan. Samalla hän rukoilee teidän puolestanne. Niin teen minäkin. Jumala ottaa luokseen kaikki, jotka hänen luokseen hakeutuvat.

 

Se kyllä hieman ihmetyttää, että keneltä te sitä siunausta oikeasti haluatte?

 

Kirjoitit "Mahdollisen siunaamisen tekisi pappi, Jumalan (mikäli hän on olemassa) tahto on ihan toinen asia."

 

Pappi ei siunaa ketään, vaan hän toimii Jumalan välikätenä, joten se on Jumala, joka liittonne siunaa. Ja jos oikein teksteistäsi ymmärsin, ette kuitenkaan halua Jumalan siunausta liitollenne, vaan nimenomaan papin. Pappi on vähän kuin poliisi, joka taas toimii lainvalvojana valtion puolesta. Pappi toimii Jumalan edustajana maanpäällä. Jos pappi siunaa, siunaus tulee Jumalalta.

 

Ottakaa yhteyttä seurakuntaan, sieltä saatte varman vastauksen kysymyksiinne.

Vierailija
134/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 00:59"]

 

 

 

 

[/quote]

 

Väännetään nyt sullekin. Täällä on niitä joita asia ei kosketa koska he kuuluvat kirkkoon, mutta ihmettelevät miksi kirkkoon kuulumaton haluaa Jumalan siunauksen jos ei kerran usko Jumalaan.

 

Sitten on niitä jotka eivät kuulu kirkkoon ja ihmettelevät miksi ei uskova ja ei kirkkoon kuuluva haluaa Jumalan siunauksen kirkossa. Kenelläkään ei ole henkilökohtaista kokemusta koska lähes kaikista asia on outo.

 

Sitten on Ap joka kertoo että syy on koska sukulaiset ja perinteet vähän niinkuin vaatisivat. Hän haluaisi että joku muukin olisi tehnyt jotain yhtä epäloogista.

 

[/quote]

 

 

 

Oletkohan lukenut koko keskusteluketjua? En ole sanonut, että minun tai mieheni sukulaiset tai perinteet vaatisivat liiton siunaamista. Olen kyllä sanonut, että joillakin ne voisivat olla syynä haluta siunaus liitolleen.

 

 

 

En ole missään vaiheessa sanonut haluavani että joku muu olisi tehnyt jotain sinun mielestäsi epäloogista. Olen kyllä kysynyt löytyykö täältä ketään, jonka liitto olisi siunattu, vaikka kumpikaan pariskunnan osapuolista ei kuulu kirkkoon. Toivottavasti pysyt mahdollisessa seuraavassa viestissäsi asiassa, etkä väitä asioita, jotka eivät pidä paikaansa :)

 

 

[/quote]

Kirjoitat että jollakin syy voisi olla perinteet mutta sinulla ei. Totta, toisilla voi syy olla vaikka myös se että saa kauniita kuvia tai istuinpenkit tulevat samaan hintaan tai kirkon edessä on ilmainen parkkipaikka jne. Mutta meitä lukijoita ei kiinnosta mitä syitä muilla on vaan mitä syitä sinulla on.

Minusta se on epäloogista haluta Jumalan siunausta jos ei usko Jumalaan. Mutta kerro ihmeessä looginen syysi ja olen heti valmis muuttamaan mieleni asiasta. Mitä haluaisit kuulla?

 

Meillä on kokemusta. Ihanaa oli eikä pappi pyytänyt edes rahaa. Näytti ihan aidolta ja sukulaisetkin olivat niin otettuja koko toimituksesta. Kukaan ei epäillyt hetkeäkään ettei kuuluta kirkkoon eikä uskota muutenkaan koko juttuun. Siellä pappi puhui Jumalasta ja tuli mieleen joulupukki. Mutta nyt voin sitten sanoa että onpahan meidänkin liitto siunattu kirkossa.

[/quote]

 

Toistan itseäni; oletko lukenut tätä keskustelua kokonaan? Olen kyllä kirjoittanut myös meidän syistämme haluta siunaus liitolle.

 

Miksi edelleen laitat sanoja suuhuni? En tietääkseni ole missään vaiheessa kirjoittanut, etten usko Jumalaan. Kirkkoon kuulumattomuus ei ole yhtä kuin ettei usko Jumalaan. Mielestäni on eri asioita uskoa Jumalaan, kuulua kirkkoon ja haluta kirkollinen vihkiminen tai siunaus. Esim. helluntailaiset uskovat Jumalaan, mutta eivät kuulu kirkkoon. On ihmisiä jotka uskovat Jumalaan, mutta päätyvät siviilivihkimiseen, vaikka uskon perusteella kirkollinen vihkiminen olisi loogisin ratkaisu. Ei kaikilla ihmisillä asiat mene niin että uskoo Jumalaan -> kuuluu kirkkoon -> haluaa kirkollisen vihkimisen tai siunauksen.

 

Olen ensimmäisessä viestissäni kertonut mitä haluan kuulla. Muiden ihmisten kokemuksia kirkkoon kuulumattoman avioparin siunaamisesta. En kirjoittanut tänne luennoidakseni omasta tai puolisoni Jumala-suhteesta tai sen puuttumisesta.

 

Mukavaa, että kaiken jankkaamisen jälkeen kerroit omista kokemuksistasi. Muiden kokemukset olivat tämän keskusteluketjun tarkoitus. Harmillista, jos sinulle tuli papista mieleen joulupukki. Minun mielestäni avioliiton siunaamisella ja joululla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kohta "Näytti ihan aidolta" jäi epäselväksi. Miltä aidolta? Mutta kuten olen sanonutkin, niin me olemme ihan avoimia sen suhteen ettemme kuulu kirkkoon, emme yritä esittää tai väittää mitään muuta. Meidän kohdallamme ei ole kyse siitä, että pitäisi jollekin esittää uskovaista.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

Ei tullut yllätyksenä, että tähän viestiini tulee vastaus nro 2 tyylisiä kommentteja :)

 

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

Ja painotan vielä sitä, että minä ja mieheni emme kumpikaan kuulu kirkkoon. Jos toinen osapuoli ei kuulu kirkkoon, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Halusin tietää, onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta nimenomaan tilanteessa, jossa kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon.

 

Terveisin AP

[/quote]

 

Annas kun arvaan: vuoden päästä kyselet täällä, suostuisikohan pappi puhumaan lapsenne nimiäisissä ja voisiko ne pitää seurakunnan tiloissa? Kun se olisi isovanhemmille tärkeää ja kulttuurihistoriallisesti hienoa ja kun on suvun kastemekko ja kastemaljakin ja kaikkea...

 

[/quote]

Tuttavani ei kuulu kirkkoon ja isänsäkin oli kirkosta eronnut. Voi sitä pappien panettelua, mitä hän suolsi, kun ei papit suostuneetkaan isän vakaumuksen vastaisesti pitämään kirkollista hautaamista. Mitä ne sukulaiset ja tuttavatkin ajattelee, jos ei ole pappiq hautajaisissa! Llpulta löytyi joku pappi, joka suostui. Mutta uskovaisten haukkuminen jatkuu edelleen, olette te omahyväisiä, kun ette ateistia siunaisi kristillisin menoin, teidän pitää tehdä, kuten ME halutaan!

Vierailija
136/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:26"]

Kyllä varmasti löytyy pappi, joka suostuu teidän liittonne siunaamaan. Samalla hän rukoilee teidän puolestanne. Niin teen minäkin. Jumala ottaa luokseen kaikki, jotka hänen luokseen hakeutuvat.

 

Se kyllä hieman ihmetyttää, että keneltä te sitä siunausta oikeasti haluatte?

 

Kirjoitit "Mahdollisen siunaamisen tekisi pappi, Jumalan (mikäli hän on olemassa) tahto on ihan toinen asia."

 

Pappi ei siunaa ketään, vaan hän toimii Jumalan välikätenä, joten se on Jumala, joka liittonne siunaa. Ja jos oikein teksteistäsi ymmärsin, ette kuitenkaan halua Jumalan siunausta liitollenne, vaan nimenomaan papin. Pappi on vähän kuin poliisi, joka taas toimii lainvalvojana valtion puolesta. Pappi toimii Jumalan edustajana maanpäällä. Jos pappi siunaa, siunaus tulee Jumalalta.

 

Ottakaa yhteyttä seurakuntaan, sieltä saatte varman vastauksen kysymyksiinne.

[/quote]

 

Ymmärrän kyllä, että pappi on Jumalan "edustaja". Ja kun pappi tekee jonkun kirkollisen toimituksen, niin hän välittää Jumalan sanaa. Tarkoitin, että ihan konkreettisesti pyydämme siunausta papilta (ja seurakunnalta). Yritin vain tuoda esille, että tässä keskustelussa menee nyt sekaisin konkreettinen puoli ja elämänkatsomuksellinen puoli. Aloitin tämän keskusteluketjun saadakseni _konkreettisia_ kokemuksia siitä, että jonkun kirkkoonkuulumattoman parin liitto olisi siunattu.

 

Vierailija
137/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

 

Ei tullut yllätyksenä, että tähän viestiini tulee vastaus nro 2 tyylisiä kommentteja :)

 

 

 

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

 

 

Ja painotan vielä sitä, että minä ja mieheni emme kumpikaan kuulu kirkkoon. Jos toinen osapuoli ei kuulu kirkkoon, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Halusin tietää, onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta nimenomaan tilanteessa, jossa kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon.

 

 

 

Terveisin AP

 

[/quote]

 

 

 

Annas kun arvaan: vuoden päästä kyselet täällä, suostuisikohan pappi puhumaan lapsenne nimiäisissä ja voisiko ne pitää seurakunnan tiloissa? Kun se olisi isovanhemmille tärkeää ja kulttuurihistoriallisesti hienoa ja kun on suvun kastemekko ja kastemaljakin ja kaikkea...

 

 

[/quote]

 

Tuttavani ei kuulu kirkkoon ja isänsäkin oli kirkosta eronnut. Voi sitä pappien panettelua, mitä hän suolsi, kun ei papit suostuneetkaan isän vakaumuksen vastaisesti pitämään kirkollista hautaamista. Mitä ne sukulaiset ja tuttavatkin ajattelee, jos ei ole pappiq hautajaisissa! Llpulta löytyi joku pappi, joka suostui. Mutta uskovaisten haukkuminen jatkuu edelleen, olette te omahyväisiä, kun ette ateistia siunaisi kristillisin menoin, teidän pitää tehdä, kuten ME halutaan!

[/quote]

 

Onneksi me olemme elossa, niin voimme itse vaikuttaa mitä haluamme ja mitä emme ;) Kirjoitukseni on asiaa. Me ymmärrämme, että kirkkoon kuulumattoman parin liittoa ei välttämättä suostuta siunaamaan. Halusin kuitenkin selvittää onko kenelläkään kokemusta aiheesta :)

 

Vierailija
138/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

 

Ei tullut yllätyksenä, että tähän viestiini tulee vastaus nro 2 tyylisiä kommentteja :)

 

 

 

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

 

 

Ja painotan vielä sitä, että minä ja mieheni emme kumpikaan kuulu kirkkoon. Jos toinen osapuoli ei kuulu kirkkoon, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Halusin tietää, onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta nimenomaan tilanteessa, jossa kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon.

 

 

 

Terveisin AP

 

[/quote]

 

 

 

Annas kun arvaan: vuoden päästä kyselet täällä, suostuisikohan pappi puhumaan lapsenne nimiäisissä ja voisiko ne pitää seurakunnan tiloissa? Kun se olisi isovanhemmille tärkeää ja kulttuurihistoriallisesti hienoa ja kun on suvun kastemekko ja kastemaljakin ja kaikkea...

 

 

[/quote]

 

Tuttavani ei kuulu kirkkoon ja isänsäkin oli kirkosta eronnut. Voi sitä pappien panettelua, mitä hän suolsi, kun ei papit suostuneetkaan isän vakaumuksen vastaisesti pitämään kirkollista hautaamista. Mitä ne sukulaiset ja tuttavatkin ajattelee, jos ei ole pappiq hautajaisissa! Llpulta löytyi joku pappi, joka suostui. Mutta uskovaisten haukkuminen jatkuu edelleen, olette te omahyväisiä, kun ette ateistia siunaisi kristillisin menoin, teidän pitää tehdä, kuten ME halutaan!

[/quote]

 

Onneksi me olemme elossa, niin voimme itse vaikuttaa mitä haluamme ja mitä emme ;) Kirjoitukseni on asiaa. Me ymmärrämme, että kirkkoon kuulumattoman parin liittoa ei välttämättä suostuta siunaamaan. Halusin kuitenkin selvittää onko kenelläkään kokemusta aiheesta :)

 

[/quote]

 

Taisi tulla freudilainen lipsahdus ;) Tarkoitin tietenkin, että sinun kirjoituksesi oli asiaa.

 

Vierailija
139/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo joulupukki kirjoitus ollut minun kokemukseni vaikka sen kirjoitin Se oli sellsinen yleisellä tasolla jotain jota joku voisi ajatella. Jumala on ihmiselle joka ei usko satuolento kuten joulupukki.

Tälläisiä kokemuksia on todella vähän siitä syystä että he jotka uskovat ja haluavat kirkollisia toimituksia kuuluvat kirkkoon ja he jotka eivät usko eivät näe syytä saada Jumalan siunausta.

He jotka eivät kuulu kirkkoon, mutta uskovat silti eivät näe syytä pyytää kirkkoa tekemään toimituksia koska he eivät halua olla osallisia kirkon toimissa muutenkaan. Jos he haluaisivat, he kuuluisivat kirkkoon. Näin niinkuin yleisellä tasolla puhuttaessa.

Sitten on tietenkin he jotka eivät kuulu kirkkoon. He eivät halua maksaa kirkollisveroa, he eivät oikein tiedä uskoa vai ei. Häät olisi kiva järjestää kirkossa, samoin hautajaiset, ristiäiset ja konfirmaatio. Pitäisi saada pukeutua kirkkoon juuri niinkuin itse haluaa ja valittavat jos pappi sanoo ettei rivo morsiuspuku ole sovelias vaikka olisi kuinka muodikas tahansa. He ihmettelevät miksi kirkko ei suostu heidän pyyntöihin vaikka he eivät kuulu edes kirkkoon. Edes rahasta. He haluaisivat kuulla jos joku on onnistunut saamaan noita kirkon "etuja", kuulumatta kirkkoon. Näin niinkuin yleisellä tasolla tietenkin puhuttaessa.

Muut kutsuvat tämän tyyppisiä ihmisiä rusinat pullasta noukkijiksi.

Puhun tässä nyt yleisellä tasolla miten noin yleisesti saatetaan ajatella tämän tyyppisen kysymyksen kohdalla. Noin yleisesti ns. pullat eivät tykkää noukkijista. Eivätkä monet kehtaa edes ryhtyä noukkimaan. Noin niinkuin yleisesti, tietenkin.

Toivon että ymmärrät nyt nämä vertauskuvat etkä kysy miksi puhun leivonnaisista kun sinua kiinnostaa kokemukset miten saisi itselleen etuja ilman velvotteita ja saiko joku niitä.

Vierailija
140/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]

Ei tuo joulupukki kirjoitus ollut minun kokemukseni vaikka sen kirjoitin Se oli sellsinen yleisellä tasolla jotain jota joku voisi ajatella. Jumala on ihmiselle joka ei usko satuolento kuten joulupukki.

Tälläisiä kokemuksia on todella vähän siitä syystä että he jotka uskovat ja haluavat kirkollisia toimituksia kuuluvat kirkkoon ja he jotka eivät usko eivät näe syytä saada Jumalan siunausta.

 

He jotka eivät kuulu kirkkoon, mutta uskovat silti eivät näe syytä pyytää kirkkoa tekemään toimituksia koska he eivät halua olla osallisia kirkon toimissa muutenkaan. Jos he haluaisivat, he kuuluisivat kirkkoon. Näin niinkuin yleisellä tasolla puhuttaessa.

 

Sitten on tietenkin he jotka eivät kuulu kirkkoon. He eivät halua maksaa kirkollisveroa, he eivät oikein tiedä uskoa vai ei. Häät olisi kiva järjestää kirkossa, samoin hautajaiset, ristiäiset ja konfirmaatio. Pitäisi saada pukeutua kirkkoon juuri niinkuin itse haluaa ja valittavat jos pappi sanoo ettei rivo morsiuspuku ole sovelias vaikka olisi kuinka muodikas tahansa. He ihmettelevät miksi kirkko ei suostu heidän pyyntöihin vaikka he eivät kuulu edes kirkkoon. Edes rahasta. He haluaisivat kuulla jos joku on onnistunut saamaan noita kirkon "etuja", kuulumatta kirkkoon. Näin niinkuin yleisellä tasolla tietenkin puhuttaessa.

Muut kutsuvat tämän tyyppisiä ihmisiä rusinat pullasta noukkijiksi.

Puhun tässä nyt yleisellä tasolla miten noin yleisesti saatetaan ajatella tämän tyyppisen kysymyksen kohdalla. Noin yleisesti ns. pullat eivät tykkää noukkijista. Eivätkä monet kehtaa edes ryhtyä noukkimaan. Noin niinkuin yleisesti, tietenkin.

 

Toivon että ymmärrät nyt nämä vertauskuvat etkä kysy miksi puhun leivonnaisista kun sinua kiinnostaa kokemukset miten saisi itselleen etuja ilman velvotteita ja saiko joku niitä.

[/quote]

 

En täysin ymmärrä tuota Jumalan kutsumista satuolennoksi. Käsittääkseni jotkut vapaa-ajattelija-aktiivit käyttävät tuota satuolento-termiä. Mielestäni suhtautuminen Jumalaan voi olla neutraali. Uskottiinhan ennen esim. veden jumala Ahtiin. En ajattele Ahdin olevan satuolento, suhtaudun siihen neutraalisti. Ahti on olemassa niille jotka siihen uskovat eikä ole olemassa niille, jotka eivät siihen usko. Minulle tulee tuosta satuolento-termistä mieleen vakaumukselliset ateistit, vaikka et varmaan sellaista mielleyhtymää tarkoituksellisesti luonutkaan :)

 

Tiedän oikein hyvin, että tällaisia kokemuksia on vähän ja juuri sen takia täällä kyselenkin, onko täällä ketään jolla olisi asiasta kokemusta. En kirjoittanut tänne kertoakseni omasta suhtautumisestani Jumalaan, seurakuntaan jne., vaikka keskustelu on siihen suuntaan lipsunutkin.

 

En edelleenkään ymmärrä miksi puhut asioista yleisellä tasolla, koska minä nimenomaan halusin niitä ihmisten kokemuksia asiasta. Ja niitä olen muutaman saanutkin. Ymmärrän kyllä, että tämä aiheuttaa keskustelua, mutta minä en kirjoittanut keskustelun vuoksi, vaan saadakseni niitä kokemuksia.

 

Olen saanut käsityksen, ettei kirkko toimi joko-tai-periaatteella. Esimerkiksi muutama vuosi sitten kohuttiin, kun televisiossa esiintynyt naispari sai papilta siunauksen rekisteröidylle parisuhteelleen, vaikka ilmeisesti samaa sukupuolta olevan parin siunaamiseen ei ollut mitään virallista kaavaa. Käsitykseni mukaan tämän minunkaan tiedustelemani asia ei ole mitenkään yksioikoinen ja sen takia halusin saada muiden kokemuksia.

 

En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada liitolleen siunaus. Niin kuin olen moneen otteeseen todennut, olen kysellyt täällä muiden kokemuksia. Ymmärrän oikein hyvin, mikä on ihmisten suhtautuminen yleisellä tasolla.

 

En täysin ymmärrä tuota "etuja ilman velvoitteita" -ajatustasi. Jos näen ravintolan ja käyn kysymässä saanko ostettua sieltä lehtipihvin, niin en minä mielestäni vaadi lehtipihviä. Vaatimista olisi, jos heiluttelisin viidensadan euron seteliä ja käskisin valmistamaan pihvin, vaikka ravintolassa ei olisi siihen aineksia. En pidä avioliiton siunaamista minään "etuna", johon liittyisi "velvoitteita". Jos pitäisin, niin sitten kuuluisin kirkkoon.  Olen tässä kyselemässä onko kukaan saanut ravintolasta lehtipihviä ja jos ei ole, niin asia on minulle OK. Mutta valitettavasti keskustelu on mennyt siihen, että onko minulla edes oikeutta sitä lehtipihviä pyytää.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi