Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon

Vierailija
28.04.2014 |

Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

Vierailija
102/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta pappi ei koskaan saa ottaa korvausta toimituksesta suoraan yksityishenkilöltä, oli työtön tai ei. Ainoastaan kohtuulliset matkakustannukset voidaan korvata. Näin sanoo kirkkolaki, eikä tässä ole papilla mitään harkintavaltaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

Vierailija
104/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

Vierailija
105/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

[/quote]

 

Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)

 

[/quote]

Mitä ihme pelleilyä tämä on?!

Miten Jumala voisi teidän liittoanne siunata, jos viis veisaatte Hänestä? Miksi teidän sallittaisiin häpäistä Jumalan huone avioliittoteatteriesityksellänne?

Luokaa tunnelmallinen hetki maistraattiin.

Vierailija
106/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

[/quote]

 

Minäkin lainasin kyseistä sivustoa aloitusviestissäni. Sivuilla sanotaan: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

 

Ja kyselin siis onko täällä ketään jolla olisi tietoa kirkkoonkuulumattoman pariskunnan avioliiton siunaamisesta.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

[/quote]

 

Se on vähän sama asia, kuin voit matkustaa lomalle USA:han, mutta vaikka haluaisit ja puhut englantia, et ole USA:lainen.

Et voi vaan yhtäkkiä vaatia samoja oikeuksia kuin muilla, ihan vaan siihen vedoten, että ne haluat saada.

 

Vierailija
108/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

[/quote]

 

Minäkin lainasin kyseistä sivustoa aloitusviestissäni. Sivuilla sanotaan: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

 

Ja kyselin siis onko täällä ketään jolla olisi tietoa kirkkoonkuulumattoman pariskunnan avioliiton siunaamisesta.

 

[/quote]

No tuntuuko noita siunauksen halunneita ja saaneita olevan?

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

 

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

 

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

 

[/quote]

 

 

 

Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)

 

 

[/quote]

 

 

Mitä ihme pelleilyä tämä on?!

 

Miten Jumala voisi teidän liittoanne siunata, jos viis veisaatte Hänestä? Miksi teidän sallittaisiin häpäistä Jumalan huone avioliittoteatteriesityksellänne?

 

Luokaa tunnelmallinen hetki maistraattiin.

[/quote]

 

Tämä ei ole mitään pelleilyä eikä teatteria, vaan ilmeisesti kauhuksesi totisinta totta. En nyt puhu avioliittoon vihkimisestä ja maistraatista, vaan avioliiton siunaamisesta kirkossa.

 

Millä perusteella viis veisaamme Jumalasta?

 

Vierailija
110/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

[/quote]

Ei kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, mutta jos sellainen on, niin miksi ei pyydä liittonsa siunaajaksi oman uskonnollisen vakaumuksensa mukaista henkilöä, miksi täytyy pyytää seurakunnan eli kristinyhteisön pappi? Jos ei halua olla seurakunnan jäsen ja maksaa kirkollisveroja ja osallistua seurakunnan toimintaan, niin miksi haluaa sieltä siunauksen liitolleen? En ihan oikeasti ymmärrä. En minä seurakuntaan kuuluvana voisi kuvitella, että halusisin satanistien riittejä omaa avioliittoani "koristamaan".

 

Ja jos avioliiton solmii pari, jolla ei ole yhteyttä Jumalaan, ei edes sitä perinteistä luterilaista kirkollisveroyhteyttä, niin miten sen liiton solmimisessa voi olla mitään pyhää? He eivät usko Jumalaan, miksi Jumala siunaisi heitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

 

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

 

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

 

[/quote]

 

 

 

Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)

 

 

[/quote]

 

 

Mitä ihme pelleilyä tämä on?!

 

Miten Jumala voisi teidän liittoanne siunata, jos viis veisaatte Hänestä? Miksi teidän sallittaisiin häpäistä Jumalan huone avioliittoteatteriesityksellänne?

 

Luokaa tunnelmallinen hetki maistraattiin.

[/quote]

 

Tämä ei ole mitään pelleilyä eikä teatteria, vaan ilmeisesti kauhuksesi totisinta totta. En nyt puhu avioliittoon vihkimisestä ja maistraatista, vaan avioliiton siunaamisesta kirkossa.

 

Millä perusteella viis veisaamme Jumalasta?

 

[/quote]

Itse kerroit olevasi pakana??!!

 

Vierailija
112/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

 

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

 

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

 

[/quote]

 

 

 

Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)

 

 

[/quote]

 

 

Mitä ihme pelleilyä tämä on?!

 

Miten Jumala voisi teidän liittoanne siunata, jos viis veisaatte Hänestä? Miksi teidän sallittaisiin häpäistä Jumalan huone avioliittoteatteriesityksellänne?

 

Luokaa tunnelmallinen hetki maistraattiin.

[/quote]

 

Tämä ei ole mitään pelleilyä eikä teatteria, vaan ilmeisesti kauhuksesi totisinta totta. En nyt puhu avioliittoon vihkimisestä ja maistraatista, vaan avioliiton siunaamisesta kirkossa.

 

Millä perusteella viis veisaamme Jumalasta?

 

[/quote]

 

""""Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)""""

 

 

 

ja tuo oli ap.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

[/quote]

 

Se on vähän sama asia, kuin voit matkustaa lomalle USA:han, mutta vaikka haluaisit ja puhut englantia, et ole USA:lainen.

Et voi vaan yhtäkkiä vaatia samoja oikeuksia kuin muilla, ihan vaan siihen vedoten, että ne haluat saada.

 

[/quote]

 

Mitä tarkoitat USA-vertauksellasi?

 

En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada avioliitolleen siunaus. Se on ilmeisesti kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollista, ja olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemusta aiheesta.

 

Vierailija
114/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

 

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

 

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

 

[/quote]

 

 

 

Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)

 

 

[/quote]

 

 

Mitä ihme pelleilyä tämä on?!

 

Miten Jumala voisi teidän liittoanne siunata, jos viis veisaatte Hänestä? Miksi teidän sallittaisiin häpäistä Jumalan huone avioliittoteatteriesityksellänne?

 

Luokaa tunnelmallinen hetki maistraattiin.

[/quote]

 

Tämä ei ole mitään pelleilyä eikä teatteria, vaan ilmeisesti kauhuksesi totisinta totta. En nyt puhu avioliittoon vihkimisestä ja maistraatista, vaan avioliiton siunaamisesta kirkossa.

 

Millä perusteella viis veisaamme Jumalasta?

 

[/quote]

Vaikka sillä perusteella, että ette ole seurakunnan jäseniä. Jumala kun haluaa, että se yhteinen usko tunnustetaan ja näytetään eikä kätketä. Osa tunnustamista on osallisuus seurakunnassa: jos et halua maksaa kirkollisveroa, olet varmasti jonkun pienen kristinyhteisön jäsen ja saat sitä kautta siunauksesi, tosin et kirkossa, koska se on Jumalan huone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

[/quote]

 

Se on vähän sama asia, kuin voit matkustaa lomalle USA:han, mutta vaikka haluaisit ja puhut englantia, et ole USA:lainen.

Et voi vaan yhtäkkiä vaatia samoja oikeuksia kuin muilla, ihan vaan siihen vedoten, että ne haluat saada.

 

[/quote]

 

Mitä tarkoitat USA-vertauksellasi?

 

En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada avioliitolleen siunaus. Se on ilmeisesti kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollista, ja olen täällä kysellyt onko kenelläkään kokemusta aiheesta.

 

[/quote]

 

Ei jumal***, nyt meni multa ohi tuo kohta täysin? Mitä nyt sitten haluat??

 

Vierailija
116/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

[/quote]

 

Minäkin lainasin kyseistä sivustoa aloitusviestissäni. Sivuilla sanotaan: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

 

Ja kyselin siis onko täällä ketään jolla olisi tietoa kirkkoonkuulumattoman pariskunnan avioliiton siunaamisesta.

 

[/quote]

No tuntuuko noita siunauksen halunneita ja saaneita olevan?

 

 

[/quote]

 

Arvasin mihin suuntaan tämä keskustelu menee enkä arvattavasti ole saanut montaakaan vastausta kysymykseeni.

 

Mutta uskon kyllä että on "pakanapareja", jotka ovat ainakin halunneet siunauksen liitolleen.

 

Vierailija
117/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

[/quote]

 

Minäkin lainasin kyseistä sivustoa aloitusviestissäni. Sivuilla sanotaan: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

 

Ja kyselin siis onko täällä ketään jolla olisi tietoa kirkkoonkuulumattoman pariskunnan avioliiton siunaamisesta.

 

[/quote]

No ihanko totta itse sen jo lainasit, arvaa luinko sen ihan itse siitä aloituksestasi....voi hyvä ihme, arveletko, että me av palastalla muutetaan kirkon sääntöjä sun niin halutessa?

En vaan tajua, ettet osaa lukea edes omia lainauksisiasi?

 

Vierailija
118/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

[/quote]

 

http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminen.html

 

 

[/quote]

 

Minäkin lainasin kyseistä sivustoa aloitusviestissäni. Sivuilla sanotaan: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

 

Ja kyselin siis onko täällä ketään jolla olisi tietoa kirkkoonkuulumattoman pariskunnan avioliiton siunaamisesta.

 

[/quote]

No tuntuuko noita siunauksen halunneita ja saaneita olevan?

 

 

[/quote]

 

Arvasin mihin suuntaan tämä keskustelu menee enkä arvattavasti ole saanut montaakaan vastausta kysymykseeni.

 

Mutta uskon kyllä että on "pakanapareja", jotka ovat ainakin halunneet siunauksen liitolleen.

 

[/quote]

 

Minusta tuntuu, että sulla on nyt joku ongelma, olet pakanaja silti uskot ja haluat siunausta Jumalalta?!

 

Pakanuus (lat. paganitas) viittaa ei-kristillisten uskontojen, yleensä ei kuitenkaan juutalaisuuden eikä islamin harjoittamiseen[1]. Sana pakana on johdettu latinanadjektiivista paganus, joka tarkoittaa maalaista tai kyläläistä. Nimitys johtuu siitä, että kristinusko oli sen varhaisina aikoina erityisesti kaupunkilaisten uskonto, maaseudulla asuvien ollessa vanhojen uskontojen kannattajia.[2]

 

Vierailija
119/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:34"]

En vieläkään ymmärrä, miksi se liitto pitää siunata, jos ette kuulu kirkkoon. Ja miksi pappi siunaisi liiton, johon ei liity mitään pyhää.

[/quote]

 

En ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomuus on tässä kynnyskysymys. Siis konkreettisesti se voi kyllä sitä olla, mutta jos nyt (ilmeisesti?) puhumme yleisellä tasolla. Eihän kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, eiväthän esim. helluntailaiset kuulu kirkkoon.

 

Miten määrittelet pyhän? Millä perusteella avioliiton siunaamiseen ei liittyisi mitään pyhää?

 

[/quote]

Ei kirkkoon kuulumattomuus estä uskonnollista vakaumusta, mutta jos sellainen on, niin miksi ei pyydä liittonsa siunaajaksi oman uskonnollisen vakaumuksensa mukaista henkilöä, miksi täytyy pyytää seurakunnan eli kristinyhteisön pappi? Jos ei halua olla seurakunnan jäsen ja maksaa kirkollisveroja ja osallistua seurakunnan toimintaan, niin miksi haluaa sieltä siunauksen liitolleen? En ihan oikeasti ymmärrä. En minä seurakuntaan kuuluvana voisi kuvitella, että halusisin satanistien riittejä omaa avioliittoani "koristamaan".

 

Ja jos avioliiton solmii pari, jolla ei ole yhteyttä Jumalaan, ei edes sitä perinteistä luterilaista kirkollisveroyhteyttä, niin miten sen liiton solmimisessa voi olla mitään pyhää? He eivät usko Jumalaan, miksi Jumala siunaisi heitä?

[/quote]

 

Eikös se uskonnollinen vakaumus voi tarkoittaa kristinuskoa vaikkei kuuluisikaan kirkkoon? Joten kristillinen pappi olisi siten oikea henkilö, jolta siunausta pyytää.

 

Mielestäni ihan hyvin voi haluta siunausta liitolleen, vaikkei kuuluisi kirkkoon eikä olisi seurakunnan toiminnassa mukana. Eihän ole pakko pitää matematiikasta eikä äidinkielestä, mutta voi silti pitää koulunkäynnistä. Mutta toki ymmärrän, ettei kirkkoon kuulumattoman parin liittoa välttämättä haluta siunata ja ymmärrän sen kyllä. Mahdollisen siunaamisen tekisi pappi, Jumalan (mikäli hän on olemassa) tahto on ihan toinen asia. Tässä keskusteluketjussa tarkoitukseni oli kysellä onko kenelläkään kokemusta aiheesta.

 

Ja tosiaan tässä on kysymys liiton siunaamisesta, ei liittoon vihkimisestä.

 

Vierailija
120/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

 

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

 

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

 

[/quote]

 

 

 

Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)

 

 

[/quote]

 

 

Mitä ihme pelleilyä tämä on?!

 

Miten Jumala voisi teidän liittoanne siunata, jos viis veisaatte Hänestä? Miksi teidän sallittaisiin häpäistä Jumalan huone avioliittoteatteriesityksellänne?

 

Luokaa tunnelmallinen hetki maistraattiin.

[/quote]

 

Tämä ei ole mitään pelleilyä eikä teatteria, vaan ilmeisesti kauhuksesi totisinta totta. En nyt puhu avioliittoon vihkimisestä ja maistraatista, vaan avioliiton siunaamisesta kirkossa.

 

Millä perusteella viis veisaamme Jumalasta?

 

[/quote]

Itse kerroit olevasi pakana??!!

 

[/quote]

 

Olet varmasti huomannut, että olen käyttänyt pakanapariskunta-sanaa lainausmerkeissä. Sillä olen tarkoittanut, että emme kuulu kirkkoon.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan