Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon

Vierailija
28.04.2014 |

Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen vihkiminen vaatii molempien kuuluvan kirkkoon. Jos vain toinen morsiusparista kuuluu, voidaan aiemmin solmittu siviiliavioliittosiunata kirkossa; häävieraat eivät yleensä edes huomaa toimitusten eroa.

Vierailija
62/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisveroa maksetaan palkkatulosta ja palkan kaltaisista palkkioista. Perintö- ja lahjaveroista ei makseta kirkollisveroa, eikä pääomatuloista. Sosiaalietuuksista osa (mm. opintoraha) on verotettavaa tuloa, osa (mm. lapsilisä, asumistuki) taas ei ole. Verovapaista korvauksista, kuten päivärahasta tai kilometrikorvauksesta, kirkollisveroa ei makseta.

Yritykset maksavat voitostaan yhteisöveroa, josta osa menee seurakunnille kuuluivatpa yrityksen omistajat kirkkoon tai ei.

Pienessä yrityksessä omistaja voi usein valita, nostaako rahaa palkkana vai yrityksen voittona. Palkanmaksu pienentää yhteisöveroa ja siten seurakuntien osuutta. Kirkkoon kuuluvan henkilön palkasta menee kirkollisvero ja osingostakin siltä osin, kuin osinko verotetaan ansiotulona. Kirkkoon kuulumattoman henkilön palkasta tai osingosta ei mene kirkollisveroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:44"]

Varsinainen vihkiminen vaatii molempien kuuluvan kirkkoon. Jos vain toinen morsiusparista kuuluu, voidaan aiemmin solmittu siviiliavioliittosiunata kirkossa; häävieraat eivät yleensä edes huomaa toimitusten eroa.

[/quote]

Mutta joku tuolla väitti aiemmin, että menivät pienessä kirkossa naimisiin, vaikka kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Kuulosti kyllä omituiselta. Olisikohan ollut kyse siunauksesta, mutta kyseinen kirjoittaja ei itsekään erota, mikä on vihkiminen ja siunaus ja ressukka luuli menevänsä naimisiin kirkossa, vaikka virallinen vihkiminen on tehty maistraatissa.

 

Aika hassua, jos hääpari ei edes itse enää tiedä, milloin he ovat menneet naimisiin, kun käydään esittäytymässä huntu päässä kaikissa instituutoissa, mitä keksitään.

 

Vierailija
64/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 17:39"]

 

 

[/quote]

Miksi itse saat puhella samasta asiasta yleisellä tasolla, mutta kiellät sen muilta?

Olet moneen kertaan jo sanonut, että teillä syy siunauksen haluamiseen ei ole se kuin joillakin muulla voi olla, eli sukulaiset. Ihan samalla lailla nyt sitten saat vastauksia yleisellä tasolla ja ne on kiellettyjä?

 

[/quote]

 

Pyysin kokemuksia aloitusviestissä mainitsemastani aiheesta, mutta sinun kirjoituksesi ovat jotain ihan muuta. Kyllähän tänne periaatteessa voi kirjoittaa vaikka aidanseipäistä, mutta ne eivät liity aiheeseen. En ole tietääkseni kieltänyt keneltäkään mistään aiheesta kirjoittamista, olen vain korostanut mitä aloitusviestilläni hain.

 

Vierailija
65/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen).
Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon.

 

Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon.

Vierailija
66/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että kohta tämä alkaa olla ongelma kun monet näistä homoiltojen jälkeen kirkosta eronneet ymmärtävät että eivät oikeasti voi enää toteuttaa noita kirkkohäitä, hautajaisia, kasteita jne. kun kerran eivät kuulu kirkkoon.

Siinä sitten itketään että mites tässä nyt näin kävi. Minä minä ihmisillä on vaikeaa ymmärtää että kirkolla on omat säännöt eikä niitä joka muotioikun perässä muuteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vinkumista taas akkalaumalta.

Ap haluaa tietää, onko jokusaanut sunauksen avioliitolle ilman, että kumpikaan puolisoista kuuluu kirkkoon. Kuitenkin hänelle sanotaan, ettei tuollasta saa edes pyytää, koska... on epistä, että joku voi saada kirkon palveluita maksamatta kirkollisveroa?

Jospa antaisi seurakunnan ihan itse päättää palveluidesa tarjoamisesta.

Vierailija
68/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaan (tai Jeesukseen) uskominen tai yhteys ei edellytä minkään kristilliskerhon jäsenkirjaa. Miksiköhän kirkolla on monopoli tuollaisiin perhe tilaisuuksiin?? Saati oikeus velvoittaa kuulumaan heidän "klubiinsa". Luonto on kaunein kirkko ja siunaan voi pyytää jonkun hengellisesti kauniin hlön, kuuluupa johonkin tai ei. Hyviä häitä, toiv. mieleinen paikka ja vihkijä löytyy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:57"]

Ihme vinkumista taas akkalaumalta.

Ap haluaa tietää, onko jokusaanut sunauksen avioliitolle ilman, että kumpikaan puolisoista kuuluu kirkkoon. Kuitenkin hänelle sanotaan, ettei tuollasta saa edes pyytää, koska... on epistä, että joku voi saada kirkon palveluita maksamatta kirkollisveroa?

Jospa antaisi seurakunnan ihan itse päättää palveluidesa tarjoamisesta.

[/quote]

 

Naulankantaan :)

 

Vierailija
70/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:46"]

Menen huomenna naimisiin maistraatissa. Mieheni ei enää kuulu kirkkoon, mutta minä olen aina kuulunut ja haluan kuulua. Haluan avioliitollemme kirkollisen siunauksen, joten yritän sen hankkia joskus kesän aikana. Se on minulle tärkeää, miehelleni ei niinkään. Ja nyt onkin kyse vain minun tunteistani, mieskin suostuu kyllä (on aikanaan kuulunut kirkkoon, vihitty ekaan avioliittoon kirkossa). Kenenkään sukulaisen mieliksi en tällaista ryhtyisi tekemään. Joten en ymmärrä kirkollista siunausta parille, jossa kirkkoon ei kumpikaan kuulu.

[/quote]

 

Itse olen ollut kerran häissä, jossa morsian oli kirkkoon kuuluva ja mies ei. Halusivat siunauksen morsiamen tahdosta, ja kävivät vain kahdestaan siinä seremoniassa. Elikkä siunaus ei ollut mikään näytös kirkkokansalle. Maistraatissa oli hoitunut virallinen puoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 17:39"]

 

 

[/quote]

Miksi itse saat puhella samasta asiasta yleisellä tasolla, mutta kiellät sen muilta?

Olet moneen kertaan jo sanonut, että teillä syy siunauksen haluamiseen ei ole se kuin joillakin muulla voi olla, eli sukulaiset. Ihan samalla lailla nyt sitten saat vastauksia yleisellä tasolla ja ne on kiellettyjä?

 

[/quote]

 

Pyysin kokemuksia aloitusviestissä mainitsemastani aiheesta, mutta sinun kirjoituksesi ovat jotain ihan muuta. Kyllähän tänne periaatteessa voi kirjoittaa vaikka aidanseipäistä, mutta ne eivät liity aiheeseen. En ole tietääkseni kieltänyt keneltäkään mistään aiheesta kirjoittamista, olen vain korostanut mitä aloitusviestilläni hain.

 

[/quote]

 

 

Mitkä minun kirjoitukset?

Tämä oli eka kirjoittamani juttu tässä ketjussa.

 

Vierailija
72/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ja kirkkoon kuuluminen ovat kaksi eri asiaa.

 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:07"]

Miksi haluatte siunauksen, kun ette usko siunaukseen? Kirkko ei ole pelkkä kulissi. Pyytäkää Petri Karismaa siunaamaan teidät.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi kyllä, että papit voivat siunata avioliiton, vaikka kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Olette kuitenkin ilmeisesti kastettuja ja siten olleet joskus ev lut kirkon jäseniä? Eihän se kastaminen käsittääkseni kumoudu, vaikka kirkollisveron takia eroaakin instituutiosta?

Voihan sitä johonkin korkeampaan uskoa, vaikka ei enää kuuluisikaan kirkkoon.

 

Siunataanhan sitä nykyään koiriakin : )

Vierailija
74/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 17:39"]Jumalaan (tai Jeesukseen) uskominen tai yhteys ei edellytä minkään kristilliskerhon jäsenkirjaa. Miksiköhän kirkolla on monopoli tuollaisiin perhe tilaisuuksiin?? Saati oikeus velvoittaa kuulumaan heidän "klubiinsa". Luonto on kaunein kirkko ja siunaan voi pyytää jonkun hengellisesti kauniin hlön, kuuluupa johonkin tai ei. Hyviä häitä, toiv. mieleinen paikka ja vihkijä löytyy :)

[/quote]

Mutta kun ap ei tiedä oikein uskoa onko Jumala olemassa vai ei. Samoin häntä kiinnostaa määrätty kirkkorakennus ei mikä tahansa kirkko. Eikä hän haluasi Jumalan siunausta vaan häntä kiinnostaa papin siunaus.

Ehkä se syvä yhteys Jumalaan on nykyisin tällaista.

Minusta vaikuttaa että hän hakee kivaa etku paikkaa häillensä.

Kirkolla ei ole monopolia mihinkään juhlaan. Voit ihan vapaasti pukeutua vaikka miksi kirkonhenkilöksi ja järjestää myös vaikka omat perheenjäsenesi hautajaiset papiksi puketuneena. Sitä "feikkijuttua" on myös ehdotettu ap.lle.

Ei ketään velvoiteta kuulumaan kirkkoon. Hyväksy se ettei kirkko juokse jokaisen mielihalun mukaan, ihan niinkuin eivät monet muutkaan " klubit". Joten jos kirkko haluaa ettei "pakanat" käytä heidän tilojaan ja henkilökuntaansa omiin bileihiinsä rekvisiitinä, niin se on kirkon oikeus, vaikka jonkun mielestä olisi niin kiva järjestää siellä ne häät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:52"]

Luulisi kyllä, että papit voivat siunata avioliiton, vaikka kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Olette kuitenkin ilmeisesti kastettuja ja siten olleet joskus ev lut kirkon jäseniä? Eihän se kastaminen käsittääkseni kumoudu, vaikka kirkollisveron takia eroaakin instituutiosta?

Voihan sitä johonkin korkeampaan uskoa, vaikka ei enää kuuluisikaan kirkkoon.

 

Siunataanhan sitä nykyään koiriakin : )

[/quote]

 

Olemme molemmat kastettuja, konfirmoituja ja siis kuuluneet ev. lut. seurakuntaan. Kirkollisverolla ei ole tekemistä kirkosta eroamisemme kanssa, sinänsä hassua kun monet ottavat veronäkökulman :)

 

Ja minun mielestäni on hassua, että monet tuntuvat suhtautuvan todella negatiivisesti avioliiton siunaamiseen. Nykyään siunataan koteja, kauppakeskuksia, veneitä jne., miksi ei siis kahta toistaan rakastavaa ihmistä :)

 

Vierailija
76/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus tulla kirkossa siunatuksi:

A) Kuulutte kirkkoon.

B) Ette ole (100%) pakanoita, vaan kuulutte johonkin seuraavista ryhmistä: ortodoksit, katolilaiset, juutalaiset tai muslimit.

C) Kuulutte lahkoon, esim. lestadiolaisiin tai helluntailaisiin.

D) Muuten uskotte Jumalaan. Siunaus tällöin epätodennäköinen.

 

Pointtina siis on, että jos te ette meidän Isäämme Jehovaan usko, niin ettehän te siellä kirkossa mitään muuta ole tekemässä kuin loukkaamassa meidän muiden uskoa. Jos et käsitä että miten, niin katsoppa vaikka taannoin piirrettyjä Muhammed-kuvia. Te haluatte tehdä pilaa meidän muiden uskosta, jos nyt ette mihinkään ylläolevista ryhmistä kuulu.

 

Vierailija
77/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:52"]

Luulisi kyllä, että papit voivat siunata avioliiton, vaikka kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Olette kuitenkin ilmeisesti kastettuja ja siten olleet joskus ev lut kirkon jäseniä? Eihän se kastaminen käsittääkseni kumoudu, vaikka kirkollisveron takia eroaakin instituutiosta?

Voihan sitä johonkin korkeampaan uskoa, vaikka ei enää kuuluisikaan kirkkoon.

 

Siunataanhan sitä nykyään koiriakin : )

[/quote]

 

Olemme molemmat kastettuja, konfirmoituja ja siis kuuluneet ev. lut. seurakuntaan. Kirkollisverolla ei ole tekemistä kirkosta eroamisemme kanssa, sinänsä hassua kun monet ottavat veronäkökulman :)

 

Ja minun mielestäni on hassua, että monet tuntuvat suhtautuvan todella negatiivisesti avioliiton siunaamiseen. Nykyään siunataan koteja, kauppakeskuksia, veneitä jne., miksi ei siis kahta toistaan rakastavaa ihmistä :)

 

[/quote]

 

Ah, nyt mä tajuan. Olette naispari(/miespari) ja eronneet kirkosta periaatteen vuoksi. Kysykää Irja Askolaa, sehän on siunannut naispareja ennenkin (muistaakseni).

 

Vierailija
78/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:09"]

Minäkään en todellakaan ymmärrä, miksi siunaus kirkossa ihmisille, jotka eivät kirkkoon kuulu? Tosi outoa, johan tuolle nauravat naurismaan aidatkin.

[/quote]

No meillä ei naurettu vaan itkettiin. Äitini ja isovanhempani eivät suostuneet tulemaan maistraattihäihimme eivätkä suostuneet hyväksymään että olen naimissa ennen siunausta. Äiti ei esim. suostunut "ymmärtämään" että sukunimeni on vaihtunut vaan sinnikkäästi kirjoitti vanhan nimen kirjeisiinsä.

 

t.4

 

[/quote]

Olisit antanut niiden itkeä ja pitänyt itse pääsi. Hyvänen aika mitä itsekkäitä lapsia ja simputtajia nuo sukulaisesi. Ei siis mitään kunnioitusta muiden vakaumusta kohtaan.

Vierailija
79/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin nuo yleisellä tasolla olevat viestit. Voit puolestani kysyä kokemuksia niin paljon kuin haluat ja pyytää mitä haluat.

Minä vastaan näin yleisellä tasolla miten tälläiset asiat yleensä menevät ja miksi et saa kokemusvastauksia.

Välillä puhut itsestäsi ja välillä yleisellä tasolla. Minä puhun näin yleisellä tasolla siitä miten tämäntyyppisiin kysymyksiin reagoidaan noin yleisesti ja mitkä ovat yleisiä kokemuksia asiasta.

Mikä tuli esille noissa linkeissä niin yleensä kahta ei kirkkoon kuuluvaa ei siunata kirkossa. Mutta kokemuksesta voin sanoa että eräs pappi pyysi kerran jos hän voisi tulla siunaamaan kotimme, samoin tiedän erään joka kieltäytyi kastamasta lasta koska hänen vanhempansa eivät olleet menneet naimisiin kirkossa vaikka molemmat kuuluivat kirkkoon. Joten pappeja on joka lähtöön. Mutta ns. "pakanapareille" tai muihin uskontoihin kuuluville en ole koskaan kuullut että heille tarjottaisiin siunausta. Kuten en aiemmin ole kuullut ihmisistä jotka eivät halua kuulua kirkkoon ja kuitenkin haluavat osallistua kirkon toimintaan.

Mutta luulen että niitä "en halua kuulua, enkä maksaa kirkollisveroja enkä oikein usko Jumalaankaan, mutta haluan joko siunauksen, kasteen, hautajaiset silti" ihmisiä taitaa kuitenkin olla olemassa.

En ota kantaa onko se epäreilua jos muut maksaa ja ylläpitää kirkon toimintaa ja sitten toiset käyttävät sitä johonkin muuhun tarkoitukseen.

Kirkko ei huolehdi omaisuudestaan tai rakenna uusia kirkkoja jotta turistit voivat ihailla, vaan seurakuntalaisiaan varten. Minusta se että et näe siinä mitään ongelmaa käyttää kirkkoa omiin tarkoituksiisi on outoa. Kirkko on heitä varten jotka uskovat ja haluavat kuulua kirkkoon. Ei pelkkiä turisteja eikä historioitsijoita tai perinnefriikkejä tai muita vastaavia varten. Kirkko on instituutio eikä pelkkiä rakennuksia jossa on töissä ihmisiä jotka rahasta tekevät mitä joku keksii pyytää. Yrittäisit nyt ymmärtää sen. Osoittaisit edes jotain kunnioitusta pappeja kohtaan. He ovat tosissaan, sinusta en olisi varma.

Vierailija
80/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:29"]

Kirkko on iso osa asuinaluettamme ja lisäksi kirkot molempien kotipaikkakunnilla ja kirkolliset maat ovat osa parisuhteemme historiaa. Ajattelen, että avioliiton siunaaminen olisi myös yhteiselämän siunaaminen tällä asuinalueella.

 

 

[/quote]

Keneltä te sitä siunausta toivotte, Jumalalta vai joltakin papilta? Miksi sillä siunauksella on teille merkitystä, jos ette kuulu kirkkoon tai edes usko Jumalaan? Miksi ette kuulu kirkkoon, jos se on kerran noin tärkeässä osassa elämäänne ja parisuhteenne symboli?

 

[/quote]

 

Jumalaa en tunne (mikäli hän on ylipäätään olemassa), joten papilta toivomme siunausta. Kysymys on kotiseutumme kirkossa tapahtuvasta siunaamisesta, joten kyseessä olisi asuinalueellamme tapahtuva perinteisen tavan toteuttaminen. Jos olisi kyse missä tahansa kirkossa tapahtuvasta siunauksesta, niin sillä ei olisi merkitystä. Kirkko instituutiona ei ole tärkeä osa elämäämme eikä parisuhteemme symboli, joten emme kuulu kirkkoon.

 

[/quote]