Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon

Vierailija
28.04.2014 |

Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät siunattiin kirkossa vaikka kumpikaan ei kirkkoon kuuluta. Mä olen ihan pesunkestävä ateisti, mutta mies on hyvinkin paljon Jumalaan uskova kristitty, joka ei kuulu kirkkoon ihan sen takia, että ei puhu eikä ymmärrä suomea, eikä näin ollen koe saavansa mitään kirkolta. Rukoilee itsekseen ja läheisten kanssa. Hänelle oli kuitenkin tärkeää saada papin ja jumalan siunaus meidän liitolle, joten siksi siis kirkollinen siunaaminen.

Me mentiin ihan kahdestaan pienessä kirkossa naimisiin, ilman ketään läheisiä, koska mun mielestä Se oli meidän kahden välinen, intiimi hetki johon en halunnut ulkopuolisia. Tästä syystä en itse osaa eläytyä siihen tilanteeseen että siunaus järjestetään jollekin muulle kun parille itselleen. Ymmärrän kuitenkin että on helpompi nöyrtyä kirkollisuuksiin suvun takia, kuin taistella asiasta vuositolkulla

Vierailija
82/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:16"]Onneksi jollain on vielä järkeä kirkkoasioissa! Tosiaankin kirkkoa pitäisi pitää siihen uskovien pyhänä tilana eikä hääbileiden etkopaikkana kenelle tahansa.

[/quote]

Entä jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei. Eikö siunaus silloinkaan tulisi mielestäsi kyseeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:52"]

Luulisi kyllä, että papit voivat siunata avioliiton, vaikka kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Olette kuitenkin ilmeisesti kastettuja ja siten olleet joskus ev lut kirkon jäseniä? Eihän se kastaminen käsittääkseni kumoudu, vaikka kirkollisveron takia eroaakin instituutiosta?

Voihan sitä johonkin korkeampaan uskoa, vaikka ei enää kuuluisikaan kirkkoon.

 

Siunataanhan sitä nykyään koiriakin : )

[/quote]

 

Olemme molemmat kastettuja, konfirmoituja ja siis kuuluneet ev. lut. seurakuntaan. Kirkollisverolla ei ole tekemistä kirkosta eroamisemme kanssa, sinänsä hassua kun monet ottavat veronäkökulman :)

 

Ja minun mielestäni on hassua, että monet tuntuvat suhtautuvan todella negatiivisesti avioliiton siunaamiseen. Nykyään siunataan koteja, kauppakeskuksia, veneitä jne., miksi ei siis kahta toistaan rakastavaa ihmistä :)

 

[/quote]

 

Ah, nyt mä tajuan. Olette naispari(/miespari) ja eronneet kirkosta periaatteen vuoksi. Kysykää Irja Askolaa, sehän on siunannut naispareja ennenkin (muistaakseni).

 

[/quote]

 

Olemme heteropari, minä nainen ja puolisoni mies :)

 

Vierailija
84/145 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa siihen onko oikein pakanan haluta Jumalan siunaus liitolleen, uskoisin että tämä on mahdollista, vaikka kumpikaan puoliso ei kuulu kirkkoon.

Tarkoitan nyt siunauksen saamista papilta. En tiedä yhtään onnistuuko siunaustilaisuus kirkossa "häämeiningillä" sukulaisten edessä.

Mutta uskoisin, että papit siunaavat ihan kaikki jotka heiltä sitä pyytää. En tiedä suostuvatko mihinkään esitykseen sukulaisten mieliksi, mutta jos joku ihan oikeasti sen siunauksen liitolleen haluaa, niin kyllähän pappi sen siunauksen voi antaa.

Kokemusta asiasta ei ole.

Riittääkö ap:n sukulaisille että kävisitte sen siunauksen papilta hakemassa ihan keskenänne, vai pitääkö järjestää kauhea sirkus että mummot ja vaarit on paikalla?

Ehkä isompi ongelma tän kirkkoasian sijasta olisi keskittyä elämään elämä omien uskomusten edellyttämällä tavalla, ei niin miten muut haluaa.

Vierailija
85/145 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain kyllä maksaa. Yritykset joutuvat maksamaan kirkollisveroa.

Vierailija
86/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:24"]Miksi haluatte avioliitolle kirkollisen siunaamisen, jos ette kuulu kirkkoon? Aikuiset ihmiset menee naimisiin ja on älytöntä järjestää avioliiton siunaamista esim. sukulaisten mielyttämiseksi. Kyseessä on teidän avioliittonne ja jos itse haluatte "kirkkohäät" tai siunauksen liitolle, niin kannattaa vakavasti miettiä miksi ette kuulu kirkkoon. Entäs hautajaistoiveenne, vaikka ette kuulu kirkkoon?? [/quote]

 

Kirkko on iso osa asuinaluettamme ja lisäksi kirkot molempien kotipaikkakunnilla ja kirkolliset maat ovat osa parisuhteemme historiaa. Ajattelen, että avioliiton siunaaminen olisi myös yhteiselämän siunaaminen tällä asuinalueella.

 

Hautajaistoiveilla ei liene kovin paljon merkitystä, kun emme ole näkemässä omia hautajaisiamme.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:29"]

Kirkko on iso osa asuinaluettamme ja lisäksi kirkot molempien kotipaikkakunnilla ja kirkolliset maat ovat osa parisuhteemme historiaa. Ajattelen, että avioliiton siunaaminen olisi myös yhteiselämän siunaaminen tällä asuinalueella.

 

 

[/quote]

Keneltä te sitä siunausta toivotte, Jumalalta vai joltakin papilta? Miksi sillä siunauksella on teille merkitystä, jos ette kuulu kirkkoon tai edes usko Jumalaan? Miksi ette kuulu kirkkoon, jos se on kerran noin tärkeässä osassa elämäänne ja parisuhteenne symboli?

 

Vierailija
88/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko voisi joskus kuunnella myös seurakuntalaisia. Toiminta on pitkälti ulkopuolisten perseennuolemista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa.

[/quote]

Kirkollisessa siunauksessa ei ole kyse kulttuurihistoriasta ja perinteestä vaan uskosta. Jumalan siunausta on hiukan kummallista mennä pyytämään, jos ei edes usko Jumalaan. Siinä ei paina jonkun juhlavieraan usko yhtään mitään vaan nimenomaan avioparin usko.

Vierailija
90/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisia ne "suvaitsevat"  ja "lähimmäisen rakkautta korostavat" uskovaiset ovat. pakottavat toiset toimimaan oman tahtonsa mukaan syyllistämällä ja paheksumalla.

 

Itse en ymmärrä että pitää nöyristellä toisten tahdon mukaisesti. Eläkä oma elämääne ja antakaa hömppien höpötellä omiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin moni ajattelee tuon siunauksen olevan noin tärkeä asia naimisiin menossa. Ei varmaan edes perus kirkkoon kuuluva mieti SIUNAUSTA, eli miten joku pakana nyt kokee tän papin siunauksen noin tärkeenä??!!

En tajua!?

Vierailija
92/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:29"]

Kirkko on iso osa asuinaluettamme ja lisäksi kirkot molempien kotipaikkakunnilla ja kirkolliset maat ovat osa parisuhteemme historiaa. Ajattelen, että avioliiton siunaaminen olisi myös yhteiselämän siunaaminen tällä asuinalueella.

 

 

[/quote]

Keneltä te sitä siunausta toivotte, Jumalalta vai joltakin papilta? Miksi sillä siunauksella on teille merkitystä, jos ette kuulu kirkkoon tai edes usko Jumalaan? Miksi ette kuulu kirkkoon, jos se on kerran noin tärkeässä osassa elämäänne ja parisuhteenne symboli?

 

[/quote]

 

Jumalaa en tunne (mikäli hän on ylipäätään olemassa), joten papilta toivomme siunausta. Kysymys on kotiseutumme kirkossa tapahtuvasta siunaamisesta, joten kyseessä olisi asuinalueellamme tapahtuva perinteisen tavan toteuttaminen. Jos olisi kyse missä tahansa kirkossa tapahtuvasta siunauksesta, niin sillä ei olisi merkitystä. Kirkko instituutiona ei ole tärkeä osa elämäämme eikä parisuhteemme symboli, joten emme kuulu kirkkoon.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto, joka on solmittu muussa kuin evankelis-luterilaisen kirkon käyttämässä järjestyksessä, voidaan pyydettäessä siunata (KJ 2:20). Siihen ei välttämättä liity velvoitteita kirkkoon kuulumisesta eikä kansallisuudesta -se ei siis ole muodoltaan juridinen, vaan pikemminkin jumalanpalvelus, jossa solmittu avioliitto siunataan ja sen puolesta rukoillaan.

Milloin avioliiton siunaaminen?

Kun toinen aviopuolisoista ei kuulu mihinkään kirkkoon, heidän jo solmimansa siviiliavioliitto voidaan siunata kirkossa.
Kun toinen aviopuolisoista ei kuulu kristilliseen kirkkoon, heidän solmimansa siviiliavioliitto voidaan siunata kirkossa.
Kun kirkollinen vihkiminen on tapahtunut muussa kristillisessä yhdyskunnassa kuin luterilaisessa kirkossa.
Kun kaksi kirkkoon kuuluvaa ovat solmineet siviiliavioliiton (esim. ulkomailla), voivat he siunata avioliittonsa kirkossa.
Monet monikansalliset parit avioituvat siten, että ensin avioliitto solmitaan siviilivihkimisenä toisen kotimaassa ja siellä vietetään hääjuhla sen maan suvun kesken. Myöhemmin avioliitto sitten siunataan Suomessa ja sitä juhlitaan suomalaisen suvun kanssa.

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen).
Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon.

Ei juridinen tapahtuma

Koska avioliiton siunaaminen ei ole juridinen tapahtuma ja siunattava pari jo on avioliitossa, niin

esteiden tutkimista ei tarvita
sukunimiin ei tule mitään muutoksia

Missä avioliiton siunaus tapahtuu?

Avioliiton siunaaminen toimitetaan kirkossa tai muualla sopivassa paikassa, sen mukaan kuin pappi ja siunattavat siitä sopivat. Useimmiten siunaus tapahtuu kuitenkin kirkossa, aivan kuten vihkiminenkin.

Kuka voi suorittaa siunauksen?

Avioliiton siunaamisen voi suorittaa kuka tahansa suomalainen pappi maasta riippumatta.

Miten paikka ja siunaaja varataan?

Mikäli siunaus halutaan pitää kirkossa, niin tällöin täytyy ottaa yhteyttä sen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, minkä kirkossa siunaustilaisuus halutaan pitää. Tilaisuus voidaan pitää missä kirkossa tahansa, mutta joissakin tapauksissa muussa kuin vähintään toisen siunattavan kotiseurakunnan kirkossa pidettävistä tilaisuuksista pyydetään eri korvausta kirkon käytöstä (kts. ‘vihkikirkko’)

Papin voi varata samalla kertaa kuin kirkonkin kirkkoherranvirastosta. Mikäli siunaustilaisuus aiotaan pitää muualla kuin kirkossa, voi haluamaansa pappia tiedustella myös suoraan häneltä.

Seremonia

Avioliiton siunaamisen seremonia on haluttaessa lähes identtinen avioliittoon vihkimisen kanssa ja kaikki ulkoiset puitteet voivat olla niin samanlaiset, että asiaan perehtymätön tuskin edes huomaa eroa näiden kahden toimituksen välillä. Naisella voi olla unelmien hääpuku ja miehellä frakki, omaiset ja ystävät ovat kirkossa aivan kuten vihkimisessäkin, on häämarssit, kirkko-ohjelmat, perinteiset riisinheitot ja hääkulkuneuvot sekä juhlatilaisuus kirkko-osuuden jälkeen.

Nykytavoista ainoastaan mahdollinen morsiamen saattaminen kannattanee jättää väliin, koska siunattava pari jo on avioliitossa keskenään. Avioliiton siunaamisen kaavassa ei myöskään ole mitään kohtaa sormuksien pujottamiselle, koska sormuksethan on jo vaihdettu juridisen avioliiton solmimisen yhteydessä. Siksi ei bestmanin ole tarpeellista seistä aviomiehen vieressä. Siunattavan parin apuna ja tukena voi toki muuten olla bestman ja kaaso ja kaaso voi hyvinkin huolehtia ‘siunauskimpusta’ seremonian aikana.

Vierailija
94/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Siunaus on jumalanpalvelus, jossa solmittu avioliitto siunataan ja sen puolesta rukoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa.

[/quote]

Kirkollisessa siunauksessa ei ole kyse kulttuurihistoriasta ja perinteestä vaan uskosta. Jumalan siunausta on hiukan kummallista mennä pyytämään, jos ei edes usko Jumalaan. Siinä ei paina jonkun juhlavieraan usko yhtään mitään vaan nimenomaan avioparin usko.

[/quote]

 

Minun mielestäni avioparinkin usko on henkilökohtainen asia, jota on vaikea määritellä. Vaikka kuuluisimme kirkkoon, pappi tai muu seurakunnan edustaja tuskin tekisi mitään testiä, jolla selvittäisimme uskomme?

 

Vierailija
96/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

Vierailija
97/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:29"]

Kirkko on iso osa asuinaluettamme ja lisäksi kirkot molempien kotipaikkakunnilla ja kirkolliset maat ovat osa parisuhteemme historiaa. Ajattelen, että avioliiton siunaaminen olisi myös yhteiselämän siunaaminen tällä asuinalueella.

 

 

[/quote]

Keneltä te sitä siunausta toivotte, Jumalalta vai joltakin papilta? Miksi sillä siunauksella on teille merkitystä, jos ette kuulu kirkkoon tai edes usko Jumalaan? Miksi ette kuulu kirkkoon, jos se on kerran noin tärkeässä osassa elämäänne ja parisuhteenne symboli?

 

[/quote]

 

Jumalaa en tunne (mikäli hän on ylipäätään olemassa), joten papilta toivomme siunausta. Kysymys on kotiseutumme kirkossa tapahtuvasta siunaamisesta, joten kyseessä olisi asuinalueellamme tapahtuva perinteisen tavan toteuttaminen. Jos olisi kyse missä tahansa kirkossa tapahtuvasta siunauksesta, niin sillä ei olisi merkitystä. Kirkko instituutiona ei ole tärkeä osa elämäämme eikä parisuhteemme symboli, joten emme kuulu kirkkoon.

 

[/quote]

Eihän teitä kirkossa kukaan pappi ole yksityishenkilönä ns. pappina siunaamassa, vaan pappi on välikätenä pyytämässä liitollenne Jumalan siunausta (jota ette kuitenkaan halua, sillä ette usko Jumalaan?). Yhdyn aiempaan kommentoijaan, taitelkaa kertakäyttölautasesta jollekin tutulle liperit kaulaan ja pyytäkää häneltä siunausta avioliitollenne. Silloin ei tosin pääse sinne kirkkoon kävelemään alttarille ja ottamaan kivoja kuvia.

 

Vierailija
98/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:33"]

Kristityn velvollisuus on siunata, jos joku siunausta pyytää.

Meidät on vihitty kirkossa. Siinä vaiheessa kun alettiin hankkia lapsia, erosimme kirkosta, koska meillä ei ollut ketä pyytää kummiksi. Saimme kolme lasta, joista jokaisen olen vienyt 2-3 viikon ikäisenä sairaalapastorin siunattavaksi. Hän luki samat litaniat kuin ristiäisissä mutta kohdan "minä kastan sinut" muodossa "minä siunaan sinut". Mielellämme olisimme lapset kastattaneetkin, mutta kun se ei onnistu ilman kummeja.

[/quote]

 

off topic: Tämä nyt on omituisinta vähään aikaan - että jotkut ovat eronneet kirkosta, kun eivät ole saaneet lapsilleen kummeja? Käsittääkseni kummit saa tarvittaessa vaikka seurakunnan kautta. Lisäksi samat henkilöt voivat toimia vaikka kaikkien lasten kummeina. Kolmanneksi, mikä ihmeen syy tämä on vanhemmille erota kirkosta? Kuulostaa siltä että on tehty jotain ihan omia, omituisia tulkintoja asioista.

 

Itse en kirkkoon kuulu, enkä luonnollisesti halunnut naimisiin mennessäni minkäänlaisia kirkollisia toimituksia. 

 

[/quote]

Halusimme kyseenalaistaa koko kummisysteemin. Miksi ihmeessä pitää olla kummit? Ei niistä Raamatussa puhuta mitään!

Ja tiesimme kyllä, että olisimme voineet liittää lapset siviilirekisteriin ja pysyä itse kirkon jäseninä mutta miksi ihmeessä olisimme theneet  niin, kun lapsiamme ei sinne huolittu?

Ja mitä iloa olisi ollut srk:n kautta saaduista kummeista? Vain nimet paperissa? Sinnehän olisi voinut vaikka kirjoittaa Aku Ankka ja Hannu Hanhi. Taas pääsemme perimmäisen kysyyksen äärelle: miksi ne kummit pitää ylipäänsä olla  kun ne ovat vain nimet paperissa?

Vierailija
99/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]

Avioliiton siunaamisen edellytykset

Avioliitto on solmittu ennen siunaustilaisuutta juridisesti pätevällä tavalla (esim. siviilivihkiminen). Vähintään toisen aviopuolisoista täytyy olla kirkon jäsen.

/quote]

 

Mistä tämä tieto on peräisin?

Vierailija
100/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:29"]

Kirkko on iso osa asuinaluettamme ja lisäksi kirkot molempien kotipaikkakunnilla ja kirkolliset maat ovat osa parisuhteemme historiaa. Ajattelen, että avioliiton siunaaminen olisi myös yhteiselämän siunaaminen tällä asuinalueella.

 

 

[/quote]

Keneltä te sitä siunausta toivotte, Jumalalta vai joltakin papilta? Miksi sillä siunauksella on teille merkitystä, jos ette kuulu kirkkoon tai edes usko Jumalaan? Miksi ette kuulu kirkkoon, jos se on kerran noin tärkeässä osassa elämäänne ja parisuhteenne symboli?

 

[/quote]

 

Jumalaa en tunne (mikäli hän on ylipäätään olemassa), joten papilta toivomme siunausta. Kysymys on kotiseutumme kirkossa tapahtuvasta siunaamisesta, joten kyseessä olisi asuinalueellamme tapahtuva perinteisen tavan toteuttaminen. Jos olisi kyse missä tahansa kirkossa tapahtuvasta siunauksesta, niin sillä ei olisi merkitystä. Kirkko instituutiona ei ole tärkeä osa elämäämme eikä parisuhteemme symboli, joten emme kuulu kirkkoon.

 

[/quote]

Eihän teitä kirkossa kukaan pappi ole yksityishenkilönä ns. pappina siunaamassa, vaan pappi on välikätenä pyytämässä liitollenne Jumalan siunausta (jota ette kuitenkaan halua, sillä ette usko Jumalaan?). Yhdyn aiempaan kommentoijaan, taitelkaa kertakäyttölautasesta jollekin tutulle liperit kaulaan ja pyytäkää häneltä siunausta avioliitollenne. Silloin ei tosin pääse sinne kirkkoon kävelemään alttarille ja ottamaan kivoja kuvia.

 

[/quote]

 

Kuten olen jo aiemmissa viesteissäni todennut, mistään pelleilemisestä tai show'sta ole kysymys, joten liperien leikkaaminen jää väliin.