Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon

Vierailija
28.04.2014 |

Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?

Kommentit (145)

Vierailija
1/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluatte siunauksen, kun ette usko siunaukseen? Kirkko ei ole pelkkä kulissi. Pyytäkää Petri Karismaa siunaamaan teidät.

Vierailija
2/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväpariskunnan avioliitto siunattiin kirkossa, vaikka ainakin mun käsitykseni mukaan naisosapuoli ei kuulunut kirkkoon - hän on siis eronnut kirkosta jo kauan sitten, eikä hän ainakaan maininnut, että olisi liittynyt uudelleen kirkon jäseneksi. Mies taas on ulkomaalainen, toista (kristillistä) uskontokuntaa edustava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en todellakaan ymmärrä, miksi siunaus kirkossa ihmisille, jotka eivät kirkkoon kuulu? Tosi outoa, johan tuolle nauravat naurismaan aidatkin.

Vierailija
4/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuollainen avioliiton siunaaminen sukulaisten toiveesta. Ts. suvun mukaan avioliitto ei ole "oikea" ilman papin aamenta.  

 

Järjestelyt olivat pitkälti samat kuin kirkkohäissäkin. Tilaisuus meni muuten hyvin ja ongelmitta, paitsi pappi puheessaan kertoi että ne, jotka eivät Jumalaan usko, joutuvat kadotukseen. Eli pappi piti tärkeänä painottaa kaikille häissämme että minä ja mieheni joudumme kadotukseen.  Kiva...

 

 

Vierailija
5/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No emmepä kyllä lähtisi kirkkoon kuulumattomana sukulaisten mieliksi siunattavaksi. Minun  mielestäni se on jopa rienaavaa niitä uskovia kohtaan, jos lähtee sinne leikkimään. Anoppihan yritti tätä ehdottaa meidän maistraattivihkimisen lisäksi, mutta emme suostuneet.

Vierailija
6/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:09"]

Minäkään en todellakaan ymmärrä, miksi siunaus kirkossa ihmisille, jotka eivät kirkkoon kuulu? Tosi outoa, johan tuolle nauravat naurismaan aidatkin.

[/quote]

No meillä ei naurettu vaan itkettiin. Äitini ja isovanhempani eivät suostuneet tulemaan maistraattihäihimme eivätkä suostuneet hyväksymään että olen naimissa ennen siunausta. Äiti ei esim. suostunut "ymmärtämään" että sukunimeni on vaihtunut vaan sinnikkäästi kirjoitti vanhan nimen kirjeisiinsä.

 

t.4

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jollain on vielä järkeä kirkkoasioissa! Tosiaankin kirkkoa pitäisi pitää siihen uskovien pyhänä tilana eikä hääbileiden etkopaikkana kenelle tahansa.

Vierailija
8/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt eroatte kirkosta muutamia roposia säästääksenne, koittakaa sitten kestää seurauksetkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut yllätyksenä, että tähän viestiini tulee vastaus nro 2 tyylisiä kommentteja :)

 

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

Ja painotan vielä sitä, että minä ja mieheni emme kumpikaan kuulu kirkkoon. Jos toinen osapuoli ei kuulu kirkkoon, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Halusin tietää, onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta nimenomaan tilanteessa, jossa kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon.

 

Terveisin AP

Vierailija
10/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teidän pitäisi saada hyötyä palvelusta, josta kumpikaan ette maksa (kirkollisvero)? Miksi ev.lut.-kirkon pitäisi siunata kaikki, jotka sitä keksivät tahtoa, "kun kirkossa ois niin juhlavaa ja perinteikästä ja mummollekin se ois tärkeää"? Tulisiko mieleenne pyytää avioliitollenne siunausta esim. helluntaiseurakunnalta tai ortodoksiselta kirkolta? Sama kait se on kuka siunaa, jos ei siihen usko kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, rusinat pullasta. Sanohan vielä että ootte aktiivisia "eroa kirkosta" sivun mainostajia. Nyt kasvatatte pallit ja sanotte sukulaisille että nyt ei onnistu. Ihmeellistä vastuun pakoilua, hyödynnätte itsekkäästi kirkkoa ettei tarvitsis selitellä sukulaisille mitään ja pääsisitte helpommalla.

Ymmärtäisin paremmin jos haluaisitte siunauksen, koska "uskotte jollain tasolla tms", mutta tuollainen äidin mieliksi siunaaminen on todella noloa.

Vierailija
12/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

Ei tullut yllätyksenä, että tähän viestiini tulee vastaus nro 2 tyylisiä kommentteja :)

 

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

Ja painotan vielä sitä, että minä ja mieheni emme kumpikaan kuulu kirkkoon. Jos toinen osapuoli ei kuulu kirkkoon, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Halusin tietää, onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta nimenomaan tilanteessa, jossa kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon.

 

Terveisin AP

[/quote]

 

Annas kun arvaan: vuoden päästä kyselet täällä, suostuisikohan pappi puhumaan lapsenne nimiäisissä ja voisiko ne pitää seurakunnan tiloissa? Kun se olisi isovanhemmille tärkeää ja kulttuurihistoriallisesti hienoa ja kun on suvun kastemekko ja kastemaljakin ja kaikkea...

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on varmaan olla yhteydessä alueesi seurakuntaan ja kysyä sieltä. Vaikea kuvitella, että kirkossa kieltäydyttäisiin ihmisiä siunaamasta. Tilaisuuden järjestäminen saattaa toki olla eri jutti,cmutta kyllä liittonne varmasti siunataan.

Vierailija
14/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin "vihkiäisissä" kirkossa, joiden pari oli vihitty jo aiemmin maistraatissa. He eivät kuulu kirkkoon, koska eivät usko luterilaisen kirkon sakramentteihin vaan pitävät niitä vääräoppisina. Molemmat ovat helluntailaisia. Isä luovutti naisen ja kaava oli suoraan luterilainen kaava. He halusivat jopa tahdotko ottaa -kysymyksen, vaikka olivat jo naimisissa. "Vihkijä" oli helluntaiseurakunnan saarnaaja, joka oli kömpinyt sinne alttarille kaiteen taakse. Olen ymmärtänyt, että sinne saa mennä vain oikeat papit. Esim. seurakunnan muut työntekijät, diakonit ym., eivät ainakaan yleensä nouse alttarille. Paljon onnea -toivotuksen sijasta teki mieli sanoa "mitä vittua". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

Ei tullut yllätyksenä, että tähän viestiini tulee vastaus nro 2 tyylisiä kommentteja :)

 

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

Ja painotan vielä sitä, että minä ja mieheni emme kumpikaan kuulu kirkkoon. Jos toinen osapuoli ei kuulu kirkkoon, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Halusin tietää, onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta nimenomaan tilanteessa, jossa kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon.

 

Terveisin AP

[/quote]

 

Annas kun arvaan: vuoden päästä kyselet täällä, suostuisikohan pappi puhumaan lapsenne nimiäisissä ja voisiko ne pitää seurakunnan tiloissa? Kun se olisi isovanhemmille tärkeää ja kulttuurihistoriallisesti hienoa ja kun on suvun kastemekko ja kastemaljakin ja kaikkea...

 

[/quote]

 

Meillä anoppi olisi kovasti halunnut myös papin siunaamaan lapsen nimiäisiin. Emme suostuneet tähänkään. 

 

T:5

 

Vierailija
16/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:32"]

Miksi teidän pitäisi saada hyötyä palvelusta, josta kumpikaan ette maksa (kirkollisvero)? Miksi ev.lut.-kirkon pitäisi siunata kaikki, jotka sitä keksivät tahtoa, "kun kirkossa ois niin juhlavaa ja perinteikästä ja mummollekin se ois tärkeää"? Tulisiko mieleenne pyytää avioliitollenne siunausta esim. helluntaiseurakunnalta tai ortodoksiselta kirkolta? Sama kait se on kuka siunaa, jos ei siihen usko kuitenkaan.

[/quote]

 

Miten niin hyötyisimme palvelusta, josta emme maksa? Googlaa vähän :) Monissa seurakunnissa tietyt palvelut ovat ko. seurakunnan jäsenille ilmaisia, muun seurakunnan jäsenille maksullisia ja kirkkoon kuulumattomilta pyydetään vielä korkeampaa hintaa.

 

Missä vaiheessa olen väittänyt, että ev. lut. seurakunnan pitäisi siunata kaikkien avioliitto? Olen vain kysynyt onko se mahdollista ja ymmärrän kyllä hyvin, jos kirkkoon kuulumattomien parien avioliittoa ei haluta siunata edes rahasta.

 

Minulle ei tulisi mieleen pyytää siunausta ortodoksi- tai helluntaiseurakunnalta. Ortodoksiperinne on minulle hyvin vierasta ja helluntailaisuuteen liitän negatiivisia kokemuksia.

 

Terveisin AP

 

Vierailija
17/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen huomenna naimisiin maistraatissa. Mieheni ei enää kuulu kirkkoon, mutta minä olen aina kuulunut ja haluan kuulua. Haluan avioliitollemme kirkollisen siunauksen, joten yritän sen hankkia joskus kesän aikana. Se on minulle tärkeää, miehelleni ei niinkään. Ja nyt onkin kyse vain minun tunteistani, mieskin suostuu kyllä (on aikanaan kuulunut kirkkoon, vihitty ekaan avioliittoon kirkossa). Kenenkään sukulaisen mieliksi en tällaista ryhtyisi tekemään. Joten en ymmärrä kirkollista siunausta parille, jossa kirkkoon ei kumpikaan kuulu.

Vierailija
18/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:33"]

Sanohan vielä että ootte aktiivisia "eroa kirkosta" sivun mainostajia.

[/quote]

 

Emme ole Eroa kirkosta -sivun mainostajia, emmekä ole muutenkaan vapaa-ajattelija-aktiiveja tms.

 

Terveisin AP

 

Vierailija
19/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla kallis siunaus kirkkoon kuulumattomille.. Kirkkotilan vuokra on minimissään 400€ ja jotkut srk:t velottaa vielä lisäksi suntion ja kanttorin palkat.

Vierailija
20/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:37"]

Annas kun arvaan: vuoden päästä kyselet täällä, suostuisikohan pappi puhumaan lapsenne nimiäisissä ja voisiko ne pitää seurakunnan tiloissa? Kun se olisi isovanhemmille tärkeää ja kulttuurihistoriallisesti hienoa ja kun on suvun kastemekko ja kastemaljakin ja kaikkea...

 

[/quote]

 

Ei ole jälkikasvu suunnitelmissa :) Ja vaikka olisi, niin mielestäni lapsella olisi aikoinaan oikeus päättää oma suhtautumisensa uskontoon, joten pappia nimiäisissä tuskin näkyisi :)

 

Terveisin AP