Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon

Vierailija
28.04.2014 |

Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?

Kommentit (145)

Vierailija
141/145 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa, että ko. toimitus ei loukkaa uskontokunnan jäseniä. Sinä et sitä kuitenkaan päätä, loukkaako vai ei.

Ateistin (ja syntymästä asti kirkkoon kuulumattoman) korvaan kuulostaa ihan pöyristyttävältä. Melkoista kokemusshoppailua. Varmuuden vuoksi kannattaa varmaan hankkia myös muidenkin uskontokuntien siunaus, shintolaisista hääseremonioista lähtien. Tapakristillisen ja prinsessaunelmaisen toiveen kirkkohäistä eli -vihkimisestä voin ymmärtää, mutta että mitä - kahden ateistin avioliitto pitäisi erikseen siunata?!

Vierailija
142/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:31"]

En ajattele Ahdin olevan satuolento, suhtaudun siihen neutraalisti. Ahti on olemassa niille jotka siihen uskovat eikä ole olemassa niille, jotka eivät siihen usko. 

[/quote]

Tämän määritelmän mukaan Punahilkkakaan ei olisi satuolento, koska monet lapset uskovat hänen olleen todellinen henkilö. Kuitenkin tiedämme Punahilkan olevan satuolento. Määritelmäsi on siis viallinen.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/145 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, miten ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että vain kirkkoon kuulumalla voi olla uskonnollinen ja ansaita Jumalan siunauksen... Itse olen aikoinani kirkosta eronnut, sillä en usko kirkkoon instituutiona (kerätään raamatunvastaisesti rahaa seurakunnan jäseniltä kirkoissa, jotka on rakennettu raamatun oppien vastaisesti yms.), mutta uskooni Jumalaan sillä ei ole mitään tekemistä. Uskon Jumalaan ja hengellisyys on päivittäin voimakkaasti mukana elämässäni, varmasti vahvemmin kuin monen kirkkoon kuuluvan. Siltikö he ovat "parempia" uskossa kuin Minä? Hauskaa...

Vierailija
144/145 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kirkkoon kuuluminen ole edellytys uskomiselle eli eivät kaikki kirkkoon kuulumattomat ole ateisteja.

Vierailija
145/145 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kuulu kirkkoon tai seurakuntaan vaikka vapaaseurakunnassa ja helluntailla käymmekin.

Helluntaiseurakunnan pastori tuli kotiimme siunaamaan meidät ja saimme myös pari romanimiestä laulamaankin ja soittamaan kitaraa.

Se oli ihanaa.

Olemme uskossa siis.