Yksi simppeli syy miksi Stockmannilla menee huonosti on tässä
Kävin tänään Itiksen laajennusosan uudessa Stockan myymälässä. Menin sisään jostain takaovesta, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla yksi pääovista. Ovi oli piilotettu jonnekin lastauslaiturien ja harmaiden seinien sekaan. Tuntui kuin olisi joutunut menemään salaa tavarataloon, jossa ensivaikutelma oli ankeaa rappukäytävää. Olin äärimmäisen hämmästynyt. Loppuivatko rahat kesken, kun sisäänkäyntiin ei satsattu? Luulevatko he Stockalla, että kaikki kulkevat autolla? Kuitenkin kaikki näkemäni asiakkaat olivat perusmaahanmuuttajia, jotka varmaankin olivat kipaisseet paikalle jostain lähistöltä.
En ostanut mitään. Saa mennä minun puolestani koko pulju konkurssiin.
Kommentit (125)
"Pakko" jatkaa tätä vanhaa ketjua pitkän tauon jälkeen. Olen talven ja kevään ja nyt alkukesänkin mittaan käynyt Helsingin keskustan Stockmannissa varmaan parin viikon välein. Elintarvikehyllyissä on ollut viikko tolkullakin aukkoja, ja tarkoitan ihan peruselintarvikkeita. Ja jos ylemmistä kerroksista olen jotain käynyt etsimässä, juuri sitä, mitä olen hakenut, en ole saanut - enkä todellakaan mitään ihmeellisyyksiä ole tarvinnut. Kerran yritin myös ostaa pitkiä takkatikkuja - kolme osastoa sain myyjien vihjeiden perusteella kiertää lävitse, mutta mistään ei niitäkään löytynyt. Ja kun mies eilen yritti käydä ostamassa aitoa panamahattua, oli jäljellä ollut enää yksi kappale - yhtä kokoa ja yhtä väriä. Joten oli joutunut tyytymään olkihattuun. Ja kesä on vasta alussa. Ihan harmittaa, miten laatutavaratalo ajaa itsensä alas. Pitäisi varmaan oppia löytämään keskustan erikoisliikkeet ja kierrellä niissä. Tai alkaa tilata verkosta.
Alamäki alkoi kun Itiksen Stocka muutti sinne tosi kauas. En käy enää.
Ja ulkoapäin se on luotaantyöntävä, ei kutsuva.
Piilossa oleva, kuin muurattu.
Eli tosi huono "uudistus".
Täällä oulussa stokka on ainut paikka mistä voi löytää istuvia vaatteita. Kaikkialla muualla myydään vain sellaisia huonosti istuvia säkkejä ja muita ihmeellisiä rytkyjä mitkä kelpaisi lähinnä maton kuteiksi.
Harmittaa, kun stokka aikoo nyt sitten kohta lähteä. Taitaa olla pakko itsekin sitten muuttaa pois kun ei tänne jää enää mitään kun lähes kaikki kaveritkin on jo muuttaneet etelään.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:17"][quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:55"]
Pakko mainita ohiksena... Kävin juuri ensin Itiksen Tarjoustalossa, jossa oli todella köyhän näköistä porukkaa, tähän kiinnitin huomiota. Stockalla kiinnitin huomiota, että väki oli tosi erinäköistä, maahanmuuttajatkin selvästi monet ihan hyvin toimeentulevan näköisiä. Normaalia tavallista porukkaa siellä eikä mitään ryysyläisiä.
Ja minä tykkään uudesta Stockasta siellä :)
[/quote]
Tunnen muutaman suomalaisittain rikkaan tyypin, jotka käy Tarjoustalossa. He ovat aina vähän epämääräisissä kamppeissa eikä muutenkaan näy päälle, että rahaa ja omaisuutta on.
[/quote]
Silleenhän sitä rikastutaan että neuvotellaan aina halvin hinta eikä makseta sitä mitä ensin pyydetään. Jos on täsmälleen sama tuote samassa itäkeskuksessa kahdessa eri myymälässä mutta eri hintaan, niin miksi pitäisi maksaa ylimääräistä siitä ilosta että ostaa sen Stokmannilta.
[/quote]Aika monta tamponipakettia saat ostaa, ennen kuin sillä säästetyllä erotuksella olet rikastunut.
[/quote]
Ob:n tamponeita saa Lidlistä hintaan 2,25€ ja Stockalla hinta lienee yli 3€. Sama hintaero on monissa muissakin tuotteissa. Säästän muissakin perusostoksissa aika paljon, kun en osta niitä Stockalta.
Stockalla on hyvä se ruokaosasto.
Muuta en tarvii.
Tuo jo mainittu ongelma, että vaatteet ovat nipuissa merkeittäin, eikä asiakas jaksa haahuilla etsiessään esim. mustaa puolihametta, on mielestäni hankala juttu nimenomaan vanhempien asiakkaiden suhteen. Mua (22v) ei harmita kierrellä läpi koko kerrosta, mutta esimerkiksi mummoni (70v) on moneen otteeseen todennut turhaantuvansa moiseen. Onneksi Stockalla on vielä ulkotakit kuitenkin eri osastossa.
Toinen ongelma on just toi myyjien vähentäminen. Kausimyyjiä on entistä enemmän ja asiantuntemus on heikompaa. Syy myyjän huonossa tuotetiedossa ei minusta yleensä ole myyjässä vaan järjestelyssä. Harva haluaa olla huono asiakaspalvelija, varsinkaan, jos on hakenut Stockmannille.
Ja samat merkit saa mistä vain halvemmalla. Otetaan esimerkiksi vaikka kahvinkeitin — tarttisin uuden, mutta aionko edes käydä Stockalla? En, koska saan ihan samoja huippulaitteita melkein mistä tahansa muualta edullisemmin. Sit puolestaan ne tuotteet, joita saa vaan Stockalta (esimerkiksi tietyt oman merkin lakanat, sellaiset ihanan tuntuiset) ovat asioita, joita sieltä ostan ja mielelläni.
Mä väitän että huono palvelu on osasyynä siihen että Stockalla menee huonosti. Itse en viitsi asioida kaupassa jossa suomenruotsalaiset mummot saavat vapaasti kiilata esim. vuoronumerosysteemin ohi. Ihmiset vähentävät käyntiä eikä Suomessa oikeasti ole niin paljon suomenruotsalaisia että he pystyisivät takaamaan yritykselle suuren liikevoiton.
Syy: HUONO ja TYLSÄ, yksipuolinen VALIKOIMA, joka palvelee ehkä lähinnä heitä mainostavia "sopuli"bloggaajia muttei meitä jotka seuraamme ulkomaan trendejä ja päädymme ostamaan tuotteet ulkomailta ennenkuin ne tulevat tänne juurikin siksi ettei suomalaiset ostajat vaikuta olevan ihan ajan hengessä mukana vaan ottavat sisään sellaista joiden trendin aallonharja mennyt ohi muualla Euroopassa ja muotilehtien lukijat ovat ne ajat sitten jo bonganneet. Siksi kaipaisin tänne Suomeen Harrodsia, Harvey Nicholsia, Galeries Lafayettea tai NK:ta koska niissä on ajan tasalla olevaa valikoimaa ja vaihtuu usein eikä vanhoja tuotteita yritetä vielä myydä täyteen hintaan yli puolta vuotta.
Myös kosmetiikka on jäljessä muuta Eurooppaa, ja Aasiaa sekä Jenkkejä. Stockalla ei ole mitään eksklusiivisempia tuoksuja joten väki hakee Tallinnasta tai Tukholmasta. Lisäksi tänne tulee jotain Bobbi Brown-kosmetiikkamerkkejä uutuutena, eli sellaista jotka oli tosi in muualla maailmassa joskus 2005. Missä edelleen esimerkiksi Nars, Stila. Too Faced, BeneFit ja muut suositut sarjat joilla upeita kulttituotteita jo vuosien takaa?
Stockan palvelu muuttunut virolaiseksi eli tylyksi. Siksi en jaksa mennä.
Stockan herkku ja Akateeminen kirjakauppa ovat mielestäni sellaisia "eikoisliikkeitä", joissa kannattaa vierailla, mutta tosiaan se tavaratalo ei enää ero ihan kamalasti perus marketeista. Esim. herkusta saa paljon eksottiisempia ruokatarvikkeita kuin meidän lähicittarista ja kun tietää tarvitsevansa jotain spesiaalia, on kivampi mennä herkkuun tekemään kaikki ostokset kerralla sen sijaan että kävisi jossain pienessä etnisessä kaupassa. Ja lihatiksi on hyvä! Ja akateemisesta joku sanoikin, valikoima laaja.
Minä ole Stockan asiakas jo vuosien takaa, ihan jo siksikin, että asun melkein Tapiolan Stockan vieressä. Kaupan suurin 'mutta' on mielestäni jo aiemmin täällä mainittu vaatevalikoima ja sen sisäänostajat. Olen itse normaalipainon ylärajalla, hyvin rinnakas ja persevä, ja tästä huolimatta hyvässä asemassa työskentelevä akateeminen nainen. Tarvitsen töihin edustavan vaatevalikoiman ja olisin siitä valmis maksamaankin.
Mutta ei, Stockan rekeiltä ei mene päälle halpa eikä kallis rytky. Ja jos menee, on se malliltaam muodoton laatikkomainen teltta, joka on suunniteltu lihavalle kuusikymppiselle. Olen jo vuosia ostanut paremmat vaatteeni Tallinnasta, lähinnä Kaubamajasta, jossa on kauniimmat, monipuolisemmat, laadukkaammat ja mitoituksltaan laaja-alaiset valikoimat sekä kansainvälisiä että virolaisia designer-merkkejä. Ne eivät ole halpoja sielläkään, mutta kuitenkin alle puolet tai vähintään -30% Suomen hinnoista.
Mistö päättelit et stockkalla menee huonosti
Meidän lähi-K-Supermarketissa täällä Mankkaalla Espoossa paljon parempi valikoima kaikkea erikoista ruokatavaraa ihan kuin Tapiolan, Vantaan Jumbon tai Hgin keskustan Stockalla.
73 korjaa tekstiä hieman =
ruokatavaraa kuin Tapiolan, Vantaan Jumbon tai Hgin keskustan Stockalla.
Mua huvitti kun Hulluilla Päivillä Redkenin All Soft shampoo+hoitoaine-paketti maksoi 42 euroa ja Brittinettikaupasta saman setin saa 22.70 eurolla (rahtivapaasti).
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:58"]Mua huvitti kun Hulluilla Päivillä Redkenin All Soft shampoo+hoitoaine-paketti maksoi 42 euroa ja Brittinettikaupasta saman setin saa 22.70 eurolla (rahtivapaasti).
[/quote]
Huvittavaa
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:48"]
Mistö päättelit et stockkalla menee huonosti
[/quote]Lue v. 2013 tilinpäätös, viimeaikaiset pörssitiedotteet ja mieti sitä.
Stockmannille kävi Nokiat, jäätiin makaamaan liian pitkäksi aikaa hyvänolontunteeseen kun oli hyvät ajat ja rahaa tulvi sisään ovista ja ikkunoista. Pitäisi osata kilpailla verkkokauppojen kanssa tuomalla maailmalta ne uudet ja halutut jutut Suomeen nopeasti, sehän on se Stockmannin valttikortti: Niiltä saa tavaraa jota ei muualla myydä, luksusta. Se luksus vaan ei ole enää sama mitä auvoisina 90-luvun vuosina, koska nykyään, kiitos netin, eivät saa sitä automaattista vaikean saatavuuden tuomaa etua.
Esim. Korsin lompakoita (maailmalla peruskauraa, ei "merkki") ei pääse näkemään Turussa Stokmannilla, olisin ostanut jos olisin nähnyt, mutta netissä vaan.
Stockmann yrittää kilpailla kiihtyvässä nettikauppakisassa sillä että "onhan meilläkin nettikauppa", mutta ei se riitä että sellainen on, siellä pitää olla se valikoima mitä halutaan ostaa.
Ainakin se päädirika on henkisesti vanha, kun kitisee nettikaupasta. Mikä estää Stokkaa myymästä netissä vaikka koko Eurooppaan tavaraa - ja Venäjälle lisäksi? Minäkin olen ostanut brittitavaratalojen nettikaupoista kaikenlaista. Tuskin he ovat siitä mieltään pahoittaneet.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 09:02"]Kyllä Stockmann on ryssinyt tämän ihan itse! Suomessa varakas ikääntynyt väestö sen kun kasvaa ja juuri he olisivat sitä Stoccan parasta ja potentiaalisinta asiakaskuntaa, jos...Stocca ei olisi jo aikaa sitten luopunut laadukkaan ja palvelevan kaupan maineestaan. Ongelmana ovat nuo nuoret johtajat, jotka muutaman vuoden pestinsä aikana imevät voitot laadun kustannuksella ja lähtevät sitten talosta. Laadun heikkeneminen ei vaikuta vielä ensimmäisenä vuotena asiakasmääriin, mutta pikku hiljaa asiakkaat oppivat että Stoccalta saa sitä samaa halpatuontipaskaa kuin Tarjoustalostakin. Tämä on korostunut erityisesti Hulluilla päivillä, jotka pilattiin jo vuosia sitten.
[/quote]
Mitkä nuoret johtajat? Mun nähdäkseni kovin ihmeellistä uusiutumista ei ole aikoihin nähty.