Yksi simppeli syy miksi Stockmannilla menee huonosti on tässä
Kävin tänään Itiksen laajennusosan uudessa Stockan myymälässä. Menin sisään jostain takaovesta, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla yksi pääovista. Ovi oli piilotettu jonnekin lastauslaiturien ja harmaiden seinien sekaan. Tuntui kuin olisi joutunut menemään salaa tavarataloon, jossa ensivaikutelma oli ankeaa rappukäytävää. Olin äärimmäisen hämmästynyt. Loppuivatko rahat kesken, kun sisäänkäyntiin ei satsattu? Luulevatko he Stockalla, että kaikki kulkevat autolla? Kuitenkin kaikki näkemäni asiakkaat olivat perusmaahanmuuttajia, jotka varmaankin olivat kipaisseet paikalle jostain lähistöltä.
En ostanut mitään. Saa mennä minun puolestani koko pulju konkurssiin.
Kommentit (125)
Saisivat parantaa nettikauppaansa, lisätä sinne valikoimaa ja katsoa paremmin perään koska sieltä on usein koot loppu mutta tavarataloissa löytyy 10-20 kpl jokaista kokoa. Eli päivitetäänkö sitä vain kerran kuussa tai jotain??? Lisäksi sen nettikaupan hakufiltteri on jotenkin kömpelö ja sanahaulla ei saa osumia. Siinä ajassa kun sen kanssa yrittää säätää, niin ehtii jo käydä 10 km päässä liikkeessä, ja siellä turhautuu sitten taas kun ei meinaa löytää mitään mistään.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:55"]
Pakko mainita ohiksena... Kävin juuri ensin Itiksen Tarjoustalossa, jossa oli todella köyhän näköistä porukkaa, tähän kiinnitin huomiota. Stockalla kiinnitin huomiota, että väki oli tosi erinäköistä, maahanmuuttajatkin selvästi monet ihan hyvin toimeentulevan näköisiä. Normaalia tavallista porukkaa siellä eikä mitään ryysyläisiä.
Ja minä tykkään uudesta Stockasta siellä :)
[/quote]
Valitettavasti Itiksen uusi Stockmann on paljon entistä huonompi. Akateeminen on entistä pienempi ja levyosasto (CD, DVD ja BD) on lähes olematon. Leluosasto on pieni. Samaten kotitalouspuolen valikoima on huonontunut. En löytänyt enää kunnollisia tiiviöitä.
Tuntuu siltä, että valikoima on muuttunut yleisemminkin huonommaksi. Tarjolla on tarpeettomia koriste-esineitä, vääränlaisia vaatteita ja paljon muutakin sellaista, mikä ei kiinnosta. Suuri osa kiinnostavista tuotteista on poistunut. Pitäisi käydä keskustassa katsomassa, onko valikoima muuttunut samalla tavalla vai onko vain Itiksen Stockmann huonontunut.
Tässä olisi nyt ulkopaikkakuntalaisen kokemus teidän stadilaisten ylpeydenaiheesta, Stockasta. Olokeepa hyvä ja naattikee.
Kävin siis joulun alla Hesassa työn puolesta, ajattelin samalla käydä katsastamassa paljonpuhutun, "ylellisen" Stockan ensimmäistä kertaa elämässäni sillä kuuluuhan moinen jokaisen nuorehkon suomalaisen yleissivistykseen.
Löysin ko. paikan keskustasta melko vaivattomasti jonkun aboriginaalin ystävällisehköllä "murahtaa, osoittaa kädellä epämääräisesti suuntaa" opastuksella jonne kiitettyäni lähden taivaltamaan.
Vastaan valuu huomattavat määrät mustaa, nyrpeätä massaa joiden oletan olevan nyt niitä paljonpuhuttuja, sivistyneitä kansamme kruununjalokivia, helsinkiläisiä.
Kun viimein pääsen perille, hämmästyn kuinka pieni ja wanha putiikki fyysisesti tämä runsaudensarvi Stockman onkaan. Järkytyn ilmeisesti pääovista(?) joita on huikeat 2kpl kapeita vierekkäin ja ne pitää itse avata. Pidän ystävällisesti ovea hymyillen jollekin väsyneelle äidille joka yrittää tuuppia kaksostenrattaat ovesta kiroillen sisään.
Sisällä hämmennyn millaisille Haminan markkinoille olenkaan tullut. Jostakin syystä ensimmäisenä on ilmeisesti kosmetiikkaosasto? Olin ajatellut ensi tilassa etsiskellä yleissivistäviä opasteita jotka toisivat valoa sivistymättömän vaeltajan sydämeen mutta pökerryttävät kemikaalien tuoksahdukset, nämä ylelliset mirhamit pakottavat minut pakenemaan migreenikohtauksen uhalla sekä tuoksupilven että vyöryvän ihmismassan alta muistaakseni oikealle jossa ilokseni huomaan ihka oikeat eskalaattorit. Ajan ylös yhden kerrosvälin ja huomaan etten löydä opasteita. Huomaan kuitenkin että liukuportaita jatkuu ylöspäin joten päätän löytää seikkailullisen puolen itsestäni ja ajella päämäärättömästi ylöspäin kunnes pääsen haluamalleni osastolle, pakkohan sinne on ennemmin tai myöhemmin päätyä, eikös? Olen etukäteen herkutellut blogistien kuvilla Stockmannin jouluosastosta jonne olen päättänyt ensi tilassa hankkiutua ja keventää hyllyjä suorittamalla huomattavia määriä ostoja.
Ajeltuani n. 20 minuuttia edestakaisin liukuportaita, käyden omasta mielestäni jokaisen kerroksen läpi, etsiskellen epätoivoisesti opasteita armaalla äidinkielelläni, or maybe in english tai jopa på svenska huomaan missioni epäonnistuneen. Huomaan vatsani rukoilevan lounasta (eikö sitä saakaan Stockalta? Kahvio, kahvia, Edes suklaapatukoita automaatista, oikeasti?) joten väsähtäneenä päätän jättää tämän taistelun tuulimyllyjä vastaan itseäni valveutuneemmille ja täysivatsaisemmille henkilöille.
Koko aikana en nää yhtäkään myyjää enkä keksi mitään logiikkaa miksi esim. sisustustuotteita on useammissa kerroksissa eikä vain yhtä, niille selvästi tarkoitettua kerrosta ole. Kaikki on jotenkin ahdasta, tunkkaista, liikaa ihmisiä ja rompetta, epämääräistä. Ihmettelen mitä useammat portaat tekevät tavaratalossa, eikö tämä tee asiointia esim. pyörätuolin kanssa hiukan vaikeahkoksi?
Yhdessä kerroksessa huomaan todella sievät jouluvalot, tästä innostuneena kierrän koko kerroksen läpi vain huomatakseni ettei valoja myydä ko. kerroksessa, valoissa ei ole hintalappua jne. Myöhemmin löydän samat valot omasta armaasta, hiukan juntihkosta kotikaupungista ilman suurempaa vaivannäköä. Ostan siitä ilosta kahdet näitä tarpeettomia killuttimia.
Totean Stockmannin piekseneen tällaisen tavan tallaajan 6-0 joten lompakko pullistellen joululahjabudjetista poistun hämmentyneenä räntäiseen iltapäivään vain hetken ulospääsyä ensin etsien. Ilokseni löydän Mäkkärin tutun, loistavan vangitsevan logon vain jonkin matkan päästä joten piristyn huomattavasti heti. Ahmiessani majoneesia tursuavaa hampurilaistani päädyn ratkaisuun etten mene enää Stockmannille, ikinä.
Myöhemmin suoritan jouluostokseni kotikaupunkini Kuopion Matkuksessa, josta löydän kaiken tarvittavan parissa tunnissa sekä huomattavan määrän tarpeetonta automobiilini odottaessa n. 20 metrin päässä pääovesta, jossa muuten on pyörivät, tilavat lasiovet ja saan ajaa ostoskärryllä autolleni sekä mihin tahansa kauppaan jottei minun tarvitse kantaa itse muuta kuin ylväs runkoni ja painava lämiskäni. Joka puolella on mukavan avaraa, tilavaa, korkeaa, siistiä, puhdasta, hyvä raitis ilma sekä suorastaan seurastani kilvoittelevat viehättävät myyjättäret ja lupsakat iloiset savolaiset värikkäine lapsiparvineen.
Hehe vai oikein Kuopion Matkus. En ole tiennytkään, että Kuopiossa on muitakin kuin K-kauppoja. No siellä on varmaan Tokmanni, joka sopii paremmin kaikille savolaisille.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:46"]
Puutuin vain siihen yllättävään seikkaan, että valtaisan liikekeskuksen suureen tavarataloon pääsee ulkopäädystä vain pienoisesta ovesta, jota on vaikea löytää.
[/quote]
Se kauppakeskuksen itäpäädyn ovi (jota ilmeisesti tarkoitat) on aina ollut pelkkä kauppakeskuksen sivuovi. Ei siitä kovin kummoista saa millään ilman isoja rakenteellisia muutoksia. Sivuovea käyttävät lähinnä Kehä I:n toisella puolella lähellä asuvat sekä Prismaan menneet, jotka haluavat poiketa nopeasti Itiksessä. Itiksen suuret asiakasvirrat tulevat metrolla länsipäästä tai henkilöautolla pysäköintitiloista. Bussilla tulevista osa tulee pohjoispuolen ovista, mutta bussimatkustajistakin suurin osa taitaa tulla metroaseman bussiterminaalista.
Jospa joskus rakennettaisiin yhdyssilta Itiksestä Prismaan, mutta kumpikaan ei taida olla halukas maksamaan sitä, kun pelkää asiakkaiden valuvan väärään kauppaan.
Eikö ole ollut kautta aikojen niin, että Stockmannin tulos ennakoi Suomen talouden tilaa? Sitä on aina käytetty yhtenä osana arviointia ja ennusteita.
Toivottavasti Helsingin akateemista kirjakauppaa ei suljeta, paras kirjakauppa koko Suomessa ja paras kirjojen hipelöinti ja fiilistely mesta koko Suomessa! Lempipaikkani Helsingissä! Aina tarttuu jotain mukaan, vaikka osan tilaankin netistä. Muut kirjakaupat niin ankeita ja tylsiä, vaikka jokunen pieni kirjakauppa silti saanut sijaa sydämessäni jo. Jos tarvit kirjan heti tai asap, niin suuntaat yhä Akateemiseen. Muiden kauppiaiden valikoima ei välttämättä riitä.
Akateemiselle pisteet myös kauniista korteista, kaikki kun ei tykkää niistä ruusuisista onnittelukorteista ja paperipuolella muutenkin hyvä satsata siihen, mitä ei muilta löydy. Ostin niin ihanat kirjepaprut v. 2001 sieltä, etten ole yhä tähän päivään mennessä löytänyt yhtä kauniita mistään, vaikka kaikki Amazonia ja Ebaytä ym. myöten koluttu ja ulkomailtakin etsitty yhtä nättejä. Tälläisiä löytöjä lisää!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:45"]
Hehe vai oikein Kuopion Matkus. En ole tiennytkään, että Kuopiossa on muitakin kuin K-kauppoja. No siellä on varmaan Tokmanni, joka sopii paremmin kaikille savolaisille.
[/quote]
Voe tokkiinsa. Meillä pääsee mainosmiehet helpolla, kirjoittaa vaan "Tuoretta kalakukkova tuossa suunnassa, mänehän tärseemään rahas" niin se on siinä.
Stokkalla on ehdottomasti paras palvelu, siihen kannattaa satsata muillakin.
Ja vaikka oisin ollu verkkareissa ja kumppareissa, minua on aina palveltu hyvin.
Oon aika nirso asiakas muuten, mutta stokalla huokuu hyvät käytöstavat jonka ruotsinkieliset osaavat saatuaan kunnollisen kotikasvatuksen.
Stokasta meni maku, kun alkoivat nuoleskelemaan venäläisiä ostajia. Mutta olipa veli venäläinenkin rahaton, kun haastateltiin alemyynneistä, että ompa kallista - oisivat tarkistaneet netistä hinnat ennen kuin tulevat valittamaan.
Stokkan rakennus on semmonen maamerkki ydinkeskustassa, että tuskin sitä kukaan koskaan saa ostettua itselleen vaikka ois kuinka huonot ajat.
No on siellä niitä opasteita paljonkin ja kahvioitakin useampia.
Se on kyllä totta, että kodintuotteet voisivat olla loogisesti samassa kerroksessa. Ehkä ne ei sitten vaan mahdu.
Kyllä Stockmann on ryssinyt tämän ihan itse! Suomessa varakas ikääntynyt väestö sen kun kasvaa ja juuri he olisivat sitä Stoccan parasta ja potentiaalisinta asiakaskuntaa, jos...Stocca ei olisi jo aikaa sitten luopunut laadukkaan ja palvelevan kaupan maineestaan. Ongelmana ovat nuo nuoret johtajat, jotka muutaman vuoden pestinsä aikana imevät voitot laadun kustannuksella ja lähtevät sitten talosta. Laadun heikkeneminen ei vaikuta vielä ensimmäisenä vuotena asiakasmääriin, mutta pikku hiljaa asiakkaat oppivat että Stoccalta saa sitä samaa halpatuontipaskaa kuin Tarjoustalostakin. Tämä on korostunut erityisesti Hulluilla päivillä, jotka pilattiin jo vuosia sitten.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:08"]Kävin tänään Itiksen laajennusosan uudessa Stockan myymälässä. Menin sisään jostain takaovesta, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla yksi pääovista. Ovi oli piilotettu jonnekin lastauslaiturien ja harmaiden seinien sekaan. Tuntui kuin olisi joutunut menemään salaa tavarataloon, jossa ensivaikutelma oli ankeaa rappukäytävää. Olin äärimmäisen hämmästynyt. Loppuivatko rahat kesken, kun sisäänkäyntiin ei satsattu? Luulevatko he Stockalla, että kaikki kulkevat autolla? Kuitenkin kaikki näkemäni asiakkaat olivat perusmaahanmuuttajia, jotka varmaankin olivat kipaisseet paikalle jostain lähistöltä.
En ostanut mitään. Saa mennä minun puolestani koko pulju konkurssiin.
[/quote] Stocka on ratsastanut suomen ja ruotsinkielisen yläluokan rahoilla ylihinnoittelemalla kaikki. Nyt ihmiset eivät ole enää niin idiootteja kuin ennen että ostavat mihin hintaan tahansa. Nettikaupatkin keksitty.
Mun mielestä Stockalla ei ole enää mitään ostettavaa. Vaikkapa neuleita. En halua ostaa ihan halpisneuleita mutta niihin kalleimpiin minulla ei ole varaa. Ostaisin jotakin siltä väliltä mutta Stockalla ei semmosia ole myynnissä. Esim. Noom, Eny ja Global merkkisten neuleiden laatu ei ihan vastannut toiveitani, niitä olen viimeksi ostanut.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:55"]
Pakko mainita ohiksena... Kävin juuri ensin Itiksen Tarjoustalossa, jossa oli todella köyhän näköistä porukkaa, tähän kiinnitin huomiota. Stockalla kiinnitin huomiota, että väki oli tosi erinäköistä, maahanmuuttajatkin selvästi monet ihan hyvin toimeentulevan näköisiä. Normaalia tavallista porukkaa siellä eikä mitään ryysyläisiä.
Ja minä tykkään uudesta Stockasta siellä :)
[/quote]
Tunnen muutaman suomalaisittain rikkaan tyypin, jotka käy Tarjoustalossa. He ovat aina vähän epämääräisissä kamppeissa eikä muutenkaan näy päälle, että rahaa ja omaisuutta on.
[/quote]
Jpp, mutta kyllä siellä oikeasti on todella köyhiä ihmisiä, sen näkee.
[/quote]Todellisuudessa Tarjoustalon hinnat ei ole erityisen edullisia. Sloggit esim. maksavat siellä saman kuin Prismassa.
Säälikää pienipalkkaisia myyjiä. Ei kai niille hymyilemisestä makseta.
Joo, siis lyhyesti ja ytimekkäästi -Stockkan ostopäälliköt uusiksi!!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:44"]
Luuliko joku oikeasti, että valehtelin? Käykää itse katsomassa ja ihmettelemässä kyseistä suomalaisen arkkitehtuurin ja kauppiastaidon helmeä? Kaikin mokomin kantakaa sinne myös rahanne. Minua siellä ei houkuttanut mikään. Konservatiivisuudessa voidaan mennä anemian puolelle. Stockan on kiireesti hankittava joku konsultti uudistamaan koko konsepti tai sitten vain kuoltava pois nettikaupan jyrätessä sen alleen. ap.
[/quote]
Ei tulisi mieleenikään lähteä jonnekin Itäkeskukseen ostoksille, ei auttanut vaikka kauppakeskuksen nimikin vaihdettiin. "Itis" kuulostaa jo valmiiksi lähiöostarilta, ei lähiostarille kukaan Stockalle lähde, lähellä asuville varmaan ihan jees ja osaavat siellä liikkua vaikka sisäänkäynti olisi oikeasti lastauslaiturin kautta. Kallista roskaa myynnissä, samaa laatutasoa on Tarjoustalossa (en tiedä onko sitä enää Itiksessä, mutta kai se jostain lähistöltä ainakin löytyy).
Joo, siis nykyisin kesi-ikäiset ja vanhemmat varaakkaat ihmiset haluaisivat kyllä ostaa Stockkalta ja myös verkkokaupasta, mutta tää nuoriso joka ostaa kamaa sisään tavarataloon niin ostelevat kaikenlaista SLIM-MALLISTA nuorisomuotia joka on ihan samaa kuin Dressmannin vaatteet... Voi hyvää päivää! Hyvät Stockmannin ostopäälliköt, ostelkaa niitä vaatteita muillekin kuin kuntosalilla käyville kavereillenne, kiitos!
Voisko joku linkittää tän keskustelun jollekin Stockkan johtajalle?
Miksi Stockan kuukausikantis-lehdet toistavat koko ajan itseään? Jos ottaisi vaikka nyt kolmen vuoden takaisen huhtikuun lehden niin siellä on ne samat vaatteet ja merkit ja kosmetiikat kuin tänä päivänä! BORING!