Onko huumeiden lääke- ja viihdekäyttöannoksissa merkitävää eroa?
Onko huumeiden lääke- ja viihdekäyttöannoksissa merkitävää eroa? Narratiivin mukaan lääkekäytössä annokset ovat niin pieniä että niitä ei voi verrata viihdekäyttöön. Todellisuudessa eroa ei välttämättä ole ollenkaan.
Kommentit (12)
Onhan toki eroa. Joskus toki viihdekäytössä jonkun yksittäisen aineen määrä voi olla pieni, jos kyse on sekakäytöstä, ja vaikuttava on aineiden cocktail. Mutta yleensä lääkekäytössä pyritään mahdollisimman vähän toimintakykyä haittaavaan annokseen joka kuitenkin hoidollisesti toimii, kun taas päihdekäytössä halutaan nimenomaan sitä päihtymystä ja tajunnantilan muutosta.
Mulla oli itselläni yhdessä vaiheessa miesystävä, joka sekakäytti. Oli se hurjaa nähtävää kunnon toleranssit kasvattaneen tyypin käyttö. Esim. rauhoittavia meni hurjia määriä, pullo Tequilaa päälle, vähän polteltiin jotain vielä, ja silti tyyppi oli lähinnä vähän "stoned", rauhallinen ja hidastunut mutta ihan tajuissaan ja keskusteli järkevästi. Itse olin aluksi ihan kauhuissani, kun olin lukenut että rauhoittavat ja viina on vaarallista, ja kun hän otti molempia vielä niin paljon. Mutta joo, oli tehnyt sitä jo vuosikaudet ja toleranssit kasvaneet.
Lääkekäytössä käytetään jatkuvasti ja viihdekäytössä satunnaisesti. Ongelmakäyttö on lähempänä lääkekäyttöä kun molemmissa käytetään koko ajan.
lääkekäytössä, oli se lääke mikä tahansa, on sen verran pienet annokset että ei mee pää sekasin yhtään.
Sekakäyttäjät yms, vetäsee helposti yli 10x annoksia, ja muita aineita siihen päälle.
Ero on siinä, onko reseptiä vai ei.
Oi tätä kaksinaismoralismia...
Moni saattohoidossa ylittää viihdekäytön määrät moninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä, onko reseptiä vai ei.
Oi tätä kaksinaismoralismia...
Lääkärin määräyksestä, kyseiselle henkilölle.
Minulle pääasia on, että kusipäiset ihmiset käyttää kaikkia mahdollisia päihteitä ja ihan sama, millä termillä he harrastustaan nimittävät. Suon mulkuille kaikki päihteet, kun vaan valtio ei maksa sitä heidän harrastustaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, saattohoito varmasti onkin ainoa tilanne missä näin on. Ja siinä vaiheessa sillä ei ole enää mitään merkitystä. Itsekin haluaisin siinä tilanteessa vaan kuolla niin kivutta kuin mahdollista, ihan sama onko pää vähän sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
lääkekäytössä, oli se lääke mikä tahansa, on sen verran pienet annokset että ei mee pää sekasin yhtään.
Sekakäyttäjät yms, vetäsee helposti yli 10x annoksia, ja muita aineita siihen päälle.
Kannabista käytetään lääkekäytössä merkittävästi enemmän kuin viihdekäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni viihdekäyttäjä päätyy hoitamaan itselleen itsemurhan ja saattohoidon tai siis saattohoidon, joka päättyy itsemurhaan. Tämä on myös oikeudenmukaista, jos tuo viihdekäyttäjä, jolle myrkyttäminen on tärkeä asia, on äärimmäisen mulkku ihminen. Kyllä minun kiusaaja saa tappaa itsensä ja on tappanut itseään päihteillä jo noin 20 vuotta. Voi miten oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabista käytetään lääkekäytössä merkittävästi enemmän kuin viihdekäytössä.
Lääkekäytössä käytetään paljon joka päivä. Sama käyttö ilman reseptiä on ongelmakäyttöä eikä reseptejä oikeasti saa. Jopa ms potilailta on otettu pois lääkekannabisreseptejä.
Harvoin lääkekäyttäjät kulkee kaduilla psykoosissa ja kääntää mummoja.