Yksi simppeli syy miksi Stockmannilla menee huonosti on tässä
Kävin tänään Itiksen laajennusosan uudessa Stockan myymälässä. Menin sisään jostain takaovesta, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla yksi pääovista. Ovi oli piilotettu jonnekin lastauslaiturien ja harmaiden seinien sekaan. Tuntui kuin olisi joutunut menemään salaa tavarataloon, jossa ensivaikutelma oli ankeaa rappukäytävää. Olin äärimmäisen hämmästynyt. Loppuivatko rahat kesken, kun sisäänkäyntiin ei satsattu? Luulevatko he Stockalla, että kaikki kulkevat autolla? Kuitenkin kaikki näkemäni asiakkaat olivat perusmaahanmuuttajia, jotka varmaankin olivat kipaisseet paikalle jostain lähistöltä.
En ostanut mitään. Saa mennä minun puolestani koko pulju konkurssiin.
Kommentit (125)
Jos joku Stockmannin pomo lukee tätä, niin tiedoksi: laittakaa niihin teidän mainoskirjoihinne enemmän tietoja siitä millainen tuote on kyseessä. Katsokaas kun nettikaupassa saa katsella tuotteita ja niissä lukee esim. mitä materiaalia jokin vaate on ja joskus jopa pesumerkinnät. Jos teidän mainoslehtisessä on vain kuva jostain kivannäköisestä mekosta, niin en minä sen kuvan perusteella jaksa vaivautua sinne myymälään asti. Tulee vain hirveä pettymys kun selviääkin, että mekko on villaa (joka kutittaa) tai polyesteriä (joka on ällöttävää). Se mielikuvamainonta ei toimi. Ainakaan minun kohdallani.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:51"]
Tampereen Stockalla oli kyllä taas Hulluilla päivillä niin järjetöntä palvelua, että... Viime vuonna jouduin laittamaan erikseen palautetta kun jonkun kummityttö tai mikälie sukulaislikka ei osannut hommaansa ollenkaan. Tänäkin vuonna jouduin jonottamaan monta kertaa kun lapset ei tienneet miten kassaa käyttää ja mitä edes olivat myymässä. Huoh. Kai sitä lama-aikana saisi muitakin palkattua? Ja onhan tämä opiskelijakaupunki, luulisi heille sesonkihomman kelpaavan?
[/quote]
Minulla täysin päinvastainen kokemus näistä Tampereen Hullujen päivien nuorista. Olivat erittäin ystävällisiä ja avuliaita minunkaltaisellelleni tavallisesta poikkeavalle asiakkaalle jolle monet keski-ikäiset naiset ovat tylyjä ja/tai nauravat päin näköä asiakaspalvelutilanteissa, hyvänä esimerkkinä viime viikolta Finnair.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:14"]
Stockmannille kävi Nokiat, jäätiin makaamaan liian pitkäksi aikaa hyvänolontunteeseen kun oli hyvät ajat ja rahaa tulvi sisään ovista ja ikkunoista. Pitäisi osata kilpailla verkkokauppojen kanssa tuomalla maailmalta ne uudet ja halutut jutut Suomeen nopeasti, sehän on se Stockmannin valttikortti: Niiltä saa tavaraa jota ei muualla myydä, luksusta. Se luksus vaan ei ole enää sama mitä auvoisina 90-luvun vuosina, koska nykyään, kiitos netin, eivät saa sitä automaattista vaikean saatavuuden tuomaa etua.
Esim. Korsin lompakoita (maailmalla peruskauraa, ei "merkki") ei pääse näkemään Turussa Stokmannilla, olisin ostanut jos olisin nähnyt, mutta netissä vaan.
Stockmann yrittää kilpailla kiihtyvässä nettikauppakisassa sillä että "onhan meilläkin nettikauppa", mutta ei se riitä että sellainen on, siellä pitää olla se valikoima mitä halutaan ostaa.
[/quote]
Tässä on yksi monista kommenteista, joihin voin yhtyä tässä ketjussa. Stockmann on ollut kuin Hesari eli käsite ja kaiken yläpuolella. Jotenkin oudosti he nukkuivat ne vuodet, kun maailma muuttui. Kohderyhmä ja asiakaskunta katosi eivätkä he vaivautuneet menemään perässä. Kuinkahan paljon molemmat lienevätkään saaneet palautetta vuosien mittaan ja kaikille hyville ilmaisille neuvoille on vain tuhahdeltu, koska he muka ovat oman alansa huippuja. Parinkymmenen vuoden kuluttua kukaan ei enää muistakaan Stokkaa ja Hesaria. Kun kummallekaan ei ole jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin supistaa, keventää ja leikata, niin lopulta edessä on vain THE END. Sanomahan jo möikin lasikuutionsa pois ja kohta seuraa Stokka perässä ja jää ehkä siihen korkeintaan vuokralle...
Hyvä esimerkki kyseisen liikkeen kankeudesta on vuodenvaihteesta. Mies osti meille erään kodinkoneen, joka sitten oli väärän värinen.
Hän vei sen liikkeeseen ja kysyi toista väriä. Ei kuulu valikoimaan. Mies kysyi, voidaanko tilata. Jaa, ei tiedä, täytyy selvittää.
Mies tuli kotiin. Löysi saman tuotteen toivotun värisenä saksalaisesta nettikaupasta 50 euroa Stockaa halvemmalla. Tilasi sen. Tuote oli meillä alle viikko ostopäivästä, kotiin kannettuna.
Kahden kuukauden päästä soitetaan Stockalta. Joo, voidaan me toimittaa se tuote haluamassanne värissä. Koska tulisitte hakemaan?
Ja sitten ihmetellään, miksi nettikauppa on nykyisin niin suosittua. (Ja me ei yleensä ostella mitään netistä, yleensä suositaan oikeita kauppoja.)
Pakko mainita ohiksena... Kävin juuri ensin Itiksen Tarjoustalossa, jossa oli todella köyhän näköistä porukkaa, tähän kiinnitin huomiota. Stockalla kiinnitin huomiota, että väki oli tosi erinäköistä, maahanmuuttajatkin selvästi monet ihan hyvin toimeentulevan näköisiä. Normaalia tavallista porukkaa siellä eikä mitään ryysyläisiä.
Ja minä tykkään uudesta Stockasta siellä :)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:55"]
Pakko mainita ohiksena... Kävin juuri ensin Itiksen Tarjoustalossa, jossa oli todella köyhän näköistä porukkaa, tähän kiinnitin huomiota. Stockalla kiinnitin huomiota, että väki oli tosi erinäköistä, maahanmuuttajatkin selvästi monet ihan hyvin toimeentulevan näköisiä. Normaalia tavallista porukkaa siellä eikä mitään ryysyläisiä.
[/quote]
Tunnen muutaman suomalaisittain rikkaan tyypin, jotka käy Tarjoustalossa. He ovat aina vähän epämääräisissä kamppeissa eikä muutenkaan näy päälle, että rahaa ja omaisuutta on.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:02"]
[/quote]
Tunnen muutaman suomalaisittain rikkaan tyypin, jotka käy Tarjoustalossa. He ovat aina vähän epämääräisissä kamppeissa eikä muutenkaan näy päälle, että rahaa ja omaisuutta on.
[/quote]
Silleenhän sitä rikastutaan että neuvotellaan aina halvin hinta eikä makseta sitä mitä ensin pyydetään. Jos on täsmälleen sama tuote samassa itäkeskuksessa kahdessa eri myymälässä mutta eri hintaan, niin miksi pitäisi maksaa ylimääräistä siitä ilosta että ostaa sen Stokmannilta.
Vai alkaa Itis olla "sijaintinsa takia" kuolemanvaarassa? Haluaisitko hieman perustella tätä hommaperspieruasi. Jokin kyseiseltä foorumilta opittu "Itä-Helsinki sitä ja tätä" -mutuoletushan siinä on takana? Tai no, selvisihän se jo tuosta aloitusviestiin suoltamastasi ulkomaalaissoopasta.
Itse olen aika lailla eri mieltä tästä. Sijainti on keskuksella liikenteellisesti erinomainen, ja ostovoiman puute ei nyt ensimmäisenä koskettane useimpia alueita, joiden lähin ostaria isompi ostospaikka Itis on - ainakin jos virallisia tulovertailutilastoja on uskominen, sanoi Homma-propaganda mitä tahansa...
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:08"]
Heheh... av-mammalle tyypillinen aloitus tämä.
Kun HÄN on mennyt yhteen myymälään väärää reittiä, koko ison kauppakonsernin talousongelmat johtuvat - öö, niin mistä? Huonosta liiketilojen suunnittelusta?
C'moon.
Kyse on kaikkea tavaratalotoimintaa koskevasta rakennemuutoksesta. Samasta kärsii hintahaitarin toisessa päässä Anttila.
Nyt on lama.
Ihmiset siirtävät ostoksiaan nettiin.
Kilpailu on varsinkin vaatekaupassa kovaa, halpaketjut syövät asiakkaita ns. laatukaupoilta.
Kolme simppeliä syytä. Hullujen päivien tarjouksille nyrpistelijät ja hurrivihaiset haistakoot huilun - olette typeriä tampioita.
[/quote]
Ehkä olen typerä tampio, mutta USA:ssa itse asiassa yritykset kutsuvat kaltaisiani idiootteja antamaan palautetta. Johtoryhmien kokouksessa voi istua joku tavis, joka tuo maalais-/kaupunkilaisjärkeä päätöksentekoon. Voi olla pieniä oivalluksia tai isoja linjauksia, joita tällaisista aivoriihistä lähtee.
AP otti esiin yhden esimerkin elikkä yhden osatekijän siinä, miten ei-asiakaslähtöisesti saatetaan ajatella. Kaikki ei selity jollain taloustieteellisellä teorialla, vaan kauppa on aina monen osatekijän summaa.
Kilpailun kaupassa taas ei todellakaan pitäisi olla yllätys kellekään. Kaikkein vähiten Stockmannille. Siellä voitaisiin nyt lukea just näitä tällaisia keskusteluketjuja avoimin mielin. Täällä me ihmiset haaveillaan ihanista kevätvaatteista ja kukkaistutuksista. Miten Stockmann vastaa??
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:12"]
[/quote]
[/quote]
Silleenhän sitä rikastutaan että neuvotellaan aina halvin hinta eikä makseta sitä mitä ensin pyydetään. Jos on täsmälleen sama tuote samassa itäkeskuksessa kahdessa eri myymälässä mutta eri hintaan, niin miksi pitäisi maksaa ylimääräistä siitä ilosta että ostaa sen Stokmannilta.
[/quote]Aika monta tamponipakettia saat ostaa, ennen kuin sillä säästetyllä erotuksella olet rikastunut.
Käyn Stockmannilla juuri myyjien vuoksi. Ei ehkä Helsingissä ole sitä samaa palvelua, mutta Turussa ( siinä kans kaupunki, joka kuuluisa töykeydestään) vain Stockalla saa palvelua verrattuna moniin muihin kauppoihin. Aloin ostamaan kaikki perheen käyttöön tulevat lihat Stockan tiskiltä juuri sen sympaattisen miesmyyjän vuoksi. Sellainen vanhempi herrasmies, pieni silmävaurio tms. ja mukava ja todellinen asiantuntija. Stockalle tiedoksi, että jos tämä teiltä pois potkitaan sieltä Turun lihatiskiltä, lähden minäkin sitten kauppahallin suuntaan!
Laskin juuri, että meillä menee eniten rahaa Stockalle ja sitten Lidl:iin, mutta muutama vuosi sitten sama raha meni cittariin. Nyt vain syömme huomattavasti paremmin.
Stocka oli ennen kauppa, josta sai kaikkea mitä ihminen tarvitsi. Nykyään, viimeiset 10v ja huonontuen koko ajan, keksin mä mitä tahansa ilmastointiteipistä lamppuun tai vaikka tuoreisiin muikkuihin, juuri sitä mitä haluat ei Stockalla ole. On poistunut valikoimasta....ennen asioin viikottain, nykyään kerran vuodessa, ja senkin Akateemisessa. Kun mitään ei enää myydä siellä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:13"]
Vai alkaa Itis olla "sijaintinsa takia" kuolemanvaarassa? Haluaisitko hieman perustella tätä hommaperspieruasi. Jokin kyseiseltä foorumilta opittu "Itä-Helsinki sitä ja tätä" -mutuoletushan siinä on takana? Tai no, selvisihän se jo tuosta aloitusviestiin suoltamastasi ulkomaalaissoopasta.
Itse olen aika lailla eri mieltä tästä. Sijainti on keskuksella liikenteellisesti erinomainen, ja ostovoiman puute ei nyt ensimmäisenä koskettane useimpia alueita, joiden lähin ostaria isompi ostospaikka Itis on - ainakin jos virallisia tulovertailutilastoja on uskominen, sanoi Homma-propaganda mitä tahansa...
[/quote]Lisään vielä, että käyttämäsi sanamuodon perusteella oletan, että et viittaa siihen että kauppakeskuksien kesken ylipäätään on pudotuspeli käynnissä ja lisänä vielä kilpailu nettikauppojen kanssa, kaupungin suunnittelema ja osin jo harjoittama autoilun hankaloittaminen ym. vaan nimenomaan Itiksen sijainti on mielestäsi se ongelma.
[/quote]
Taisit lukea avaukseeni jotain, mitä siinä ei ollut. Joka tapauksessa olen juurta jaksain yrittänyt selittää, että tavaratalon pitäisi olla houkutteleva kuluttajille, mukaan lukien kaltaiseni valittelevaiset ja parhaat päivänsä nähneet suomalaistädit. Siinä Itiksen päädyssä, jossa ei ole kunnollista sisäänkäyntiä, kulkee valtava liikennevirta. Pelkästään sen takia, että ihmiset istuvat liikennevaloissa autoissaan kannattaisi näyttää kivalta ja kutsuvalta. Toisekseen siinä on myös jalankulkijoita. Sosio-ekonomiseen asemaan katsomatta heiltä kannattaisi yrittää ottaa irtoeurot pois, koska kaikki ostavat (lähes) päivittäin jotain, mitä kyseisellä tavaratalolla on valikoimassaan.
Mutta katsotaan, miten Stockmannin ja Itäkeskuksen käy. Ehkä ne säilyvät tämän laman yli, ehkä eivät. Henkilökohtaisesti pidän enemmän katutasoshoppailusta kuin kauppakeskuksista. Silmämääräisesti vaikutti siltä, että Itiksessä maahanmuuttajien suhteellinen osuus oli paljon korkeampi kuin missään Helsingin keskustassa. Ehkä juuri he pitävät kauppakeskuksen pystyssä, kun suomalaiset säästävät. Olisi silti olettanut, että Stockmannin tavaratalossa sijainnista riippumatta olisi ollut muitakin kuin maahanmuuttaja-asiakkaita. Kysehän on sentään vanhasta perinteikkäästä tavaratalosta, jossa kaikki maalaisetkin ennen halusivat käydä vieraillessaan pääkaupungissa.
Ja edelleenkään en toki vastusta sitä että itähelsinkiläiset koko monikulttuurisessa kirjossaan näyttävät ostovoimansa. Myyntiluvuthan sen lopulta ratkaisevat, kuinka Stockalle, Itikselle ja Suomelle taloudellisessa mielessä käy. ap.
[/quote]
[/quote]
Jpp, mutta kyllä siellä oikeasti on todella köyhiä ihmisiä, sen näkee.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:32"]
[/quote]
Taisit lukea avaukseeni jotain, mitä siinä ei ollut. Joka tapauksessa olen juurta jaksain yrittänyt selittää, että tavaratalon pitäisi olla houkutteleva kuluttajille, mukaan lukien kaltaiseni valittelevaiset ja parhaat päivänsä nähneet suomalaistädit. Siinä Itiksen päädyssä, jossa ei ole kunnollista sisäänkäyntiä, kulkee valtava liikennevirta. Pelkästään sen takia, että ihmiset istuvat liikennevaloissa autoissaan kannattaisi näyttää kivalta ja kutsuvalta. Toisekseen siinä on myös jalankulkijoita. Sosio-ekonomiseen asemaan katsomatta heiltä kannattaisi yrittää ottaa irtoeurot pois, koska kaikki ostavat (lähes) päivittäin jotain, mitä kyseisellä tavaratalolla on valikoimassaan.
Mutta katsotaan, miten Stockmannin ja Itäkeskuksen käy. Ehkä ne säilyvät tämän laman yli, ehkä eivät. Henkilökohtaisesti pidän enemmän katutasoshoppailusta kuin kauppakeskuksista. Silmämääräisesti vaikutti siltä, että Itiksessä maahanmuuttajien suhteellinen osuus oli paljon korkeampi kuin missään Helsingin keskustassa. Ehkä juuri he pitävät kauppakeskuksen pystyssä, kun suomalaiset säästävät. Olisi silti olettanut, että Stockmannin tavaratalossa sijainnista riippumatta olisi ollut muitakin kuin maahanmuuttaja-asiakkaita. Kysehän on sentään vanhasta perinteikkäästä tavaratalosta, jossa kaikki maalaisetkin ennen halusivat käydä vieraillessaan pääkaupungissa.
Ja edelleenkään en toki vastusta sitä että itähelsinkiläiset koko monikulttuurisessa kirjossaan näyttävät ostovoimansa. Myyntiluvuthan sen lopulta ratkaisevat, kuinka Stockalle, Itikselle ja Suomelle taloudellisessa mielessä käy. ap.
[/quote]Luehan uudestaan kirjoittamasi viesti nro 17, josta väite oli sanatarkka lainaus, ja vastaa sen jälkeen kysymykseeni Itiksen sijainnin aiheuttamista haasteista sen tulevalle elinkelpoisuudelle äläkä venkoile asian vierestä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:26"]
[/quote]Lisään vielä, että käyttämäsi sanamuodon perusteella oletan, että et viittaa siihen että kauppakeskuksien kesken ylipäätään on pudotuspeli käynnissä ja lisänä vielä kilpailu nettikauppojen kanssa, kaupungin suunnittelema ja osin jo harjoittama autoilun hankaloittaminen ym. vaan nimenomaan Itiksen sijainti on mielestäsi se ongelma.
[/quote]
Tämä on niin laaja aihe, että en tietenkään ala puimaan kaikkia näkökulmia. Muut kirjoittajat ovat ottaneet esille joitakin kokemuksiaan, jotka varmasti heijastelevat monen muunkin asiakkaan ajatuksia. Mutta sijainti ylipäätään ei todellakaan ole Itiksen ongelma, jos taas kerran ajattelen kaltaisiani joukkoliikenteen suosijoita. Metro kulkee jatkuvasti suoraan kauppakeskukseen. Voisin yhtä hyvin valita Itiksen kuin Helsingin keskustan sijainnin kannalta. Puutuin vain siihen yllättävään seikkaan, että valtaisan liikekeskuksen suureen tavarataloon pääsee ulkopäädystä vain pienoisesta ovesta, jota on vaikea löytää.
Kauppakeskusten välistä pudotuspeliä en ole edes seurannut. Käyn yleensä vain Kampissa ja sielläkin useimmiten ainoastaan hyvin varustellussa ruokakaupassa. Espoo on jo aivan liian kaukana kuvioistani. Ehkä joku kertoo, mitkä kauppakeskukset ovat kaatumassa ensimmäiseksi. Ylipäätään kyllä tuntuu, että jotain on ennemminkin liikaa kuin liian vähän. Esimerkiksi Itiksessä kaikki vaatekaupat näyttivät toistensa kopioilta. Varmaan tuotteetkin tulevat samoista tehtaista Bangladeshista. Ollaan varovaisia, vaikka juuri nyt voisi kannattaa kokeilla erottua massasta yksilöllisellä konseptilla - mitä se sitten olisikaan. ap.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:32"]
[/quote]
[/quote]Luehan uudestaan kirjoittamasi viesti nro 17, josta väite oli sanatarkka lainaus, ja vastaa sen jälkeen kysymykseeni Itiksen sijainnin aiheuttamista haasteista sen tulevalle elinkelpoisuudelle äläkä venkoile asian vierestä.
[/quote]
Yritin tuossa edellä vastata enkä venkoilla. :D Itis vastatkoon asiakaskuntansa tarpeisiin ja tyhjentäkööt sen taskut parhaansa mukaan, kuten markkinataloudessa kuuluu toimia. Emme ole missään suunnitelmataloudessa, jossa jokaisen kauppakeskuksen pitää olla täsmälleen samanlainen. Sellainen toivomus minulla nyt vain oli, että sisään pääsisi suht helposti, mutta tietysti jossain keskusjohdossa nämä asiat nähdään laajemmin kuin tällaisesta vinoutuneesta lastauslaiturinäkökulmasta. Voihan olla, että ihan oikeasti Stockmann haluaakin toimia lähinnä Venäjän markkinoilla. Suomessa laitetaan portsari tavaratalon ovelle vahtimaan, että asiakkaat varmasti kuuluvat kohderyhmään ja vääränlaiset tyypit ohjataan Anttilaan (joka tosin sekin horjuu jo kuolemanvaarassa) ja nettiin. ap.
Ihmettelen, miksi liike lähettelee postitse kalliita ja kiiltäviä taraluetteloitaan. Tulee vain sellainen olo, että tuotteiden hintoihin nuo painotuotteidenkin kustannukset pitää laittaa. Tapiolan Stockalla huono palvelu ainakin urheilujalkineiden kanssa. En mene sinne enää koskaan.
- mies -
Heheh... av-mammalle tyypillinen aloitus tämä.
Kun HÄN on mennyt yhteen myymälään väärää reittiä, koko ison kauppakonsernin talousongelmat johtuvat - öö, niin mistä? Huonosta liiketilojen suunnittelusta?
C'moon.
Kyse on kaikkea tavaratalotoimintaa koskevasta rakennemuutoksesta. Samasta kärsii hintahaitarin toisessa päässä Anttila.
Nyt on lama.
Ihmiset siirtävät ostoksiaan nettiin.
Kilpailu on varsinkin vaatekaupassa kovaa, halpaketjut syövät asiakkaita ns. laatukaupoilta.
Kolme simppeliä syytä. Hullujen päivien tarjouksille nyrpistelijät ja hurrivihaiset haistakoot huilun - olette typeriä tampioita.