Tammivauvat 2015 <3
Täällä olis plussattu tänään aamulla, la olis oviksen mukaan 2.1, kuukautiskierrosta ei paree mitään laskeskella kun on niin epäsäännöllinen kierto.
Toista odotellaan, esikoistyttö on 3v ja leikkikaveri on erittäin odotettu.
Yritän päivitellä ketjua ahkerasti eli laittakaahan selkeesti nimimerkki ja laskettu aika. Suljetun ryhmänkin voin perustaa jos tarvetta on, itseä se ainakin kovasti kiinnostaa. Siellä vois sitten tarkemmin kysellä sen fb-ryhmän perään jos sille kiinnostusta löytyy :)
Ihanaa, olo on onnellinen <3
anita, la 2.1
Ja arvatkaas vaan meinasko heti otsikkoon tulla kunnon typo kun hyvin vahvasti elän vielä vuotta 2014 :D
Kommentit (550)
On nyt pakko tulla avautumaan tästä painonnoususta. Mä en kestä!!! Kun lopetin pillerit viime syksynä mun paino nousi n. 2 kg normaalista. Aina menkkoja ennen oli se +2kg. Nyt tärppäämisen jälkeen on noussut jo toiset n 2 kg :( mulla on NIIN läski olo... mä liikun aika paljonkin, ihan urheilua mutta myös lisäksi raskasta arkitoimintaa on pari h/päivä (ulkohommia, remontointia jne). Mulla ei oo huono olo että mun ois pakko syödä hulluna. Mä en myöskään syö herkkuja paljoa, vähemmän kuin normaalisti. Oon joutunut lisäämään pari omenavälipalaa. Jos suositellaan n. 8kg painonnousua, mulla on sit 6kg jäljellä!! Eihän kukaan voi olla huomaamatta jos lihon tätä tahtia. Onko ennuste sitten +38 kg jos jatkuu tätä tahtia?? Pakko kai alottaa joku leipälakko eikä syödä muuta kuin porkkanaa. En haluaisi kun on mulla kuitenkin nälkä... tissit on kasvaneet varmaan yhden kuppikoon, mutta ei sekään kaikkea selitä..
Onko muilla paino-ongelmia?? Joka paikassa lukee ettei yhyäön painoa saa tulla ekalla kolmanneksella. Että mua risoo. En osannut yhtään arvata että tää ois mulle joku ongelma :( mä en muutenkaan oo mikään siro vaikka suht hoikka, mutta nyt oon kyllä paksu!
Mulla ei muuten enää ällötä eikä okseta juurikaan. Toivottavasti ei ois mikään huono merkki :/ just nythän sen pitäisi alkaa/olla pahimmillaan.
Havu 6 + 5
Havu: mulla nousi paino juurikin pari kiloa ihan alussa. olo oli lihava ja kaikki vaatteet kiristi ja tuntui pahalle. Rv:n edetessä kuitenkin turvotus on kadonnut ja painokin samalla tippunut. Eli ainakin omalla kohdallani oli kyse lähinnä alkupöhöstä :D Älä ainakaan syömisiäsi ala rajoittamaan ja radikaalisti muuttamaan, kyllä normaali ruokailu ja määrät pitämällä kohtuullisina se painokin pysyy kurissa. Herkut onkin sitten toinen juttu! Päivittäinen liikunta edistää aineenvaihduntaa ja pitää ne extrakilotkin kurissa et en usko et sulla on hätäpäivää :)
Mulla nyt ei oo vielä paino noussu, mutta just ennen kunnon raskautumisyrityksen alkua tuli herkuttelusta 3 kiloo, eikä ne oo viä mitkään lähteny. Siltikin normaalipainoinen, mutta ei oo kiva kun suurin osa housuista on pieniä. Tosin nehän tässä odotuksen aikana vielä pienenee pienenemistään :D
Varasin varhaisraskauden Ultran ens viikon keskiviikolle!! :) silloin olis kasassa 7+2. En nyt sit malttanukkaan olla menemättä varmistaan että siellä mahassa jotain tosiaan on. Ja mies onneks sai myös luvan tulla mukaan kattoon onko toukka kotona. Pomolta kuulin että neuvolaanmenokin kuuluu työaikaan :) kiva kun ei tarvi niiden tuntien korvaamista.
Varpunen+toukka rv 6+1
Mä en omista puntaria, joten tosi harvakseltaan mittaan painoni, mutta itekin oon hoikka enkä nyt huolestu, jos pari kiloa jo kertyisi - kyllä se painonnnousu saa muutenkin hoikilla olla enemmän kuin 8 kiloa, kun taas valmiiks lihavilla ei sais paino nousta paljon ollenkaan. Tosin voi olla, että jos nyt punnitsisin itteni ja vaaka näyttäis selvästi enemmän kun mitä oon sen tottunut näyttävän, voisin ite ärsyyntyä ihan samalla tavalla! :D Varmaan tosi outoa, kun paino nousee sitten raskauden myötä kokonaan uudelle kymmenelle.
Mäkin oon alkanut vähän miettiä sitä varhaisultraa, kun on todella epävarma olo, onko siellä oikeasti mitään elämää...Mutta ehkä tunnustelen oloa vielä hetken ja mietin sitä vaikka työmatkalta palattuani.
Linnee 5+5
Työreissussa ollaan, netti ei toimi hotellihuoneessa, joten kirjoittelen kerroksen hissiaulasta. Kohta taas lähtö illalliselle yhteistyökumppaneiden kanssa...
Olen siis elintarvikealan messuilla ja asiaan kuuluu erilaisten tuotteiden maistelu. Mieti siinä sitten, mitä mahtavat sisältää. Onneksi teemana on kaikinpuolin terveellinen ruokavalio, joten en ole hirveän huolissani.
Eilen tuli ravintolassa syötyä simpukoita. Mietin sitten jälkeenpäin, että varmaan parempi jatkossa ne jättää pois, sillä simpukkahan suodattaa merivettä lävitseen ja samalla siihen voi kertyä huomattaviakin määriä eri aineita. Mishu, sinuna en silti olisi huolissaan, jos juhlissa maistoit simpukkaa!
Hampaiden pesusta oli aiemmin puhetta. Asiaahan on tutkittu ja todettu, että suun terveydellä on yhteys jopa sydämen terveyteen! Tulehtuneista ikenistä (tulehtuneista juurista puhumattakaan) pöpöthän pääsevät suoraan verenkiertoon! Joten hyvä suuhygienia lienee ensiarvoisen tärkeää etenkin raskaana. Jos on suustaan pitänyt huolta jo aiemmin niin ei varmaankaan kannata huolestua jos joutuu pahanolon takia jättämään joskus hampaiden pesun väliin.
Mulla on ihan hirveää turvotusta! Ja sitä on etenkin lantion seudulla. Olen saattanut myös hieman lihoa oikeastikin kun on jatkuvasti nälkä, mutta toivottavasti tämä tästä asettuu. Rintoihin ei edes ole paljoa vielä tullut. Ihan normaalipainoinen olen ollut, mutta olen hieman perso herkuille, joten mulla on syytä kyllä tarkkailla syömistäni..
Mä en ole varhaisultraa vielä miettinyt. Katsotaan nyt ensin miltä tuntuu ensi viikon neuvolakäynnin jälkeen...
Ja tervetuloa uusille! :)
.
Niin, ja minuakaan ei hyväksytty fb-ryhmän jäseneksi!? Sain Manitalta kaveripyynnön, mutta se oli vedetty pois ennen kuin kerkesin siihen reagoida. Laitoin sitten perään sähköpostia ja fb-yksityisviestiä, mutta en saanut vastausta.
Havu, painonnoususta ei kyllä kannata alkaa murehtimaan ainakaan mikäli ei siihen neuvolantäti puutu rankalla kädellä :) alkio tarvitsee ravintoa ja tietysti mielellään hyvänlaatuista, mutta jos esim. on niin jäätävän huono olo ettei kykene syömään kuin pullaa niin parempi sekin lienee kuin olla syömättä mitään. Tämä siksi ajankohtaista, että oon tänään ollut aivan järkyttävän pahoinvoiva...jatkuvasti huimaa ja yököttää, mutta oksentanut en ole onneksi. Mitään ei jaksa tehdä. Onneksi oli pastasalaatti valmiina eikä muita pakollisia menoja kuin tytön hakeminen päiväkodista, vaikka sekin oli kyllä aikamoinen ponnistus. Huh. Hetkeksi aina on tullut parempi olo kun oon jotain laittanut suuhun, mutta aina vaan jatkuu tämä. Pitää varmaan kohta jo lähteä pahoinvoinninkin takia lääkäriin! Oliko niin, että jollekin oli jo määrättykin pahoinvointilääkettä aiemmin vai muistanko väärin? Painoa on täälläkin arviolta 1,5-2 kg tullut ja se sekä tuntuu että varsinkin näkyy turvotuksena. Pian mammahousujen ostoon..
Oon myös yrittänyt löytää yksityisiä klinikoita täältä Sevillasta, jos en sinne julkiselle puolelle pääse pian. Onko kellään tietoa mitä Suomessa varhaisultra maksaa? Ei se täällä ainakaan kalliimpi voi olla...
Heh, ihanaa että joku muu otti painoasian puheeksi! :D En jotenkin oon kehdannut enää siitä(kin) valittaa, kun koko ajan huolehdin kaikesta. Mutta siis Havu kyllä mäkin sanoisin, että älä turhaan huolehdi. Mulla kans nousi heti aluksi se pari kiloa ja ajattelin että apua, näinkö se sitten menee ja nousee vaan jatkuvasti. Vaikka söin vaan "nälän mukaan". No viime viikolla oli sitten ihan järkyttävä nälkä koko ajan ja söin aivan järkyttäviä määriä, mutta silti turvotus jotenkin lähti ja nyt on enää reilu kilo liikaa verrattuna lähtöpainoon. Ja niin, oon tosi paljon lukenu tosta raskausajan painonnoususta kaiken maailman palstoilta ja tosi tosi yksilöllistä se näyttäisi olevan. Joillakin nousee alkuraskaudessa "vaikkei pitäisi", mutta pysähtyy sitten, joillakin nousee myöhemmin ja toisilla ei ollenkaan. Niin mä ainakin nyt ajattelen, että syön nälän mukaan ja mahdollisimman terveellisesti, mutta satunnaiset herkutkin ok.:) Jos se paino sitten nousee, niin johtuu varmaan hormoneista ja lähtee sitten varmaan kans aikanaan. Toivottavasti.:)
No tällä hetkellä tosin en jaksa murehtia painoasioita ollenkaan koska paha olo löysi tiensä mun luo sunnuntaina ja voi yökötys sentään. :/ Niin etova olo ja heikotus ja äääh.. Sohvalla istuessa hengästyy jos puhuu liikaa!!?? Eilen oli aamulla ihan hirvee olo, sitten helpotti ja iltapäivästä iltaan uusiks. Tänään aamusta asti kamala olo, joka jatkui noin puoli seittemään illalla. Oksentanu en oo, vaikka välillä tuntu et nyt tulee. Vatsa kyllä sekasin.:( Ja sekä eilen että tänään työhaastattelussa, aikamoinen skarppi piti olla päällä! :D
Syöminen kyllä vähän auttaa, mut tuntuu et mahaan ei mahdu mitään, puolikas jugurtti kerrallaan tms. Luulen, että elimistö aavisti tän tulevaks ja siks vaati ruokaa viime viikolla niin tajuttomasti!:D Ja "menkkakivut" jatkuu edelleen, lisäksi esim. aivastaessa oikein repii alavatsaa.
Tosta varhaisultrasta ja tuulimunista ja muista, niin tietääkö joku että millä viikoilla tollanen tuulimuna yleensä "paljastuu", onko siinä jotain erityisiä oireita tai jotain? Mulla vissiin menee se eka ultra johonki heinäkuun loppuun, mutta varhaisultraan ei kyllä oikein olisi varaa.. No pitää miettiä.:)
Mishulle vielä, että onneksi meni häät suht hyvin ja pidän peukkuja, että kaikki järjestyy teiän kohdalla ja onneks jo kohta pääsetkin (ainakin sitten väliaikaisesti) Suomeen.:)
Uusille kovasti onnea ja tervetuloa!:)
Apila 6+6
Voi Mishu, sullakin paha olo! :( Toivottavasti menisi pian ohi. Ainiin, "kehuskelin" vähän liian aikasin sillä miten liikunta vielä sujuu.. Sunnuntain sali oli kamala kun oksetti vaan ja sen jälkeen oon ollu ihan löysä makarooni sohvalla.:( Niin toivon että heikotus ja paha olo helpottaa ja pääsisi taas lenkille ja jumppiin jne. Vasta kolme päivää tätä takana ja nyt jo ihan loppu!:D
Niin ja vielä sellanen juttu, että onko majoneesi kielletty ruoka?? Muistan joitakin odottajia jotka ei oo suostunut majoneesia syömään, mutta mä kyllä söin yks päivä ku se ei thl:n listalla musta ollut.
Ainiin ja se piti vielä sanoa tuosta painonnoususta, että mulla esikoisen kohdalla tuli about 7kg sinne viikolle 23 mennessä, että varmasti olis tullu reilusti enemmän jos olis jatkunut normaalisti :P olen aika lailla normaalipainoinen siis. Painonnousu lienee aika yksilöllistä ja riippuu tietysti ruokavaliosta ja kaikista mahdollisista vuodelevoista sun muista myös. Mutta se on kyllä oikeasti melkein viimeinen asia josta kannattaa olla huolissaan, koska sen kertyneen painon voi sitten myöhemmin kyllä tiputella pois rauhassa :)
Apila, majoneesi on lähinnä "vaarallinen" ulkomailla karvakäsikebabbiloissa jos on seissyt lämpimässä, eli ei ole kielletty!
Sainpas miehen soittamaan yhelle yksityiselle klinikalle äsken ja 70€ on hinta eli jos ei torstaina asiat etene niin sinne vaan jee :)
mishu 6+2
Painonnoususta on ollut täällä puhetta. Mulla vaaka ei näytä lisäkiloja, mutta maha on kyllä turvonnut. Mutta toisaalta multa löytyy kymmenisen kiloa ylipainoa jo ihan omasta takaa että ihan hirveesti ei tarvitsisi tulla - melkein viis kiloa on kyllä alkuvuodesta jo kiloja lähtenyt, niin tavallaan on myös luottoa siihen että pystyn pääseen myös niistä raskauskiloista eroon. Mutta koska esimerkiksi selän kanssa on ollut ongelmia, lisäpaino ja maha vähän jännittää.
Tänään sain käytyä kaverin kanssa reilun tunnin kävelylenkillä, jaksoin yllättävän hyvin. Eilen olin niin kuollut töiden jälkeen, että makasin vaan sohvalla koko illan.
Mies on ihanan innostunut. Odottaa malttamattomasti että mun maha kasvaa :)
Tänään kerroin yhdelle kaverille, jonka kanssa on viime kuukausina jaettu vähän kaikki (tai hänellä on ollut tosi vaikeaa niin hän on kertonut mulle ihan kaiken, ja tiedän että voisin hänelle uskoutua jos jotain menisi pieleenkin). Oli kyllä jotenkin kiva päästä kertomaan jollekin :)
Anna Mai 6+0
Hei kaikki, uskaltauduin nyt vasta mukaan. Meillä on laskettu aika 19.1.14. Alkuraskaus on ollut vähän vaikea, sillä minulla on ollut niukkaa vuotoa ja olin varma keskenmenosta. Eilen kävimme varhais-uä:ssä ja kaikki olikin hyvin <3 Pieni sydän sykki siellä on kokoa oli kokonaiset 8 mm :)
Balsamico 7+0
Ihanaa kun saa täältä tsemppiä :) kiitos! Niin, ei se varmaan olisikaan niin kauheaa jos olisi 2 kg tullut, mutta kun painan sen 4 kg enemmän kuin normaalisti niin tuntuu kurjalle... vaa'an lukema on aika hurja. Mulla on muutenkin ollut vaikea tulla toimeen oman painoni kanssa. mutta minkäs teet, pakko kai sitä on syödä jos on nälkä, millekään kituutuskuurille ei voi alkaa. Ehkä mulla on liian helppoa kun murehdin tuollaista.
Mishu ja apila: Itse tehty majoneesi on raa'asta kananmunasta tehty, en tiedä voiko sitä syödä? Mites kaikki valmiit cole slaw salaatit jne? Niissäkin lukee keltuainen, mutta oiskohan ne kuitenkin suht turvallisia ja kypsiä? Jossain oli että pitkän säilyvyysajan raakoja maitotuotteita kannattaisi välttää. Joo maalaisjärkeä saa käyttää, mutta mulle ois helpompi jos ois selvät säännöt.. mites kaupan tiskistä patongit...? Mulla se maalaisjärki toimii silleen että syön sit ihan mitä vaan huvittaa paitsi ehkä silmin nähtävästi homehtunutta ruokaa :D
Mä sanoin siitä hammashoidosta. Pointti taisi mennä vähän ohi siellä sanottiin että pitää harjata hampaita koska vauvan hampaiden aiheet kehittyy jo kohdussa :D eikö samalla lailla pitäisi käskeä leikkaamaan omia kynsiä ettei vauvalle kasva joskus pitkät kynnet...? Luulen että tossa oli ihan vaan ajatusvirhe kirjoittajalla.
Anna mai: varmasti ihanaa kertoa! Itsekin olen miettinyt että varmaan pakko kohta jollekin. Muuttuisiko todellisemmaksi jos ei olisi vain salaisuus minun ja miehen välillä...?
Mä taidan ottaa nyt positiivisuusvaihteen päälle. Teillä muilla on niin paljon hankalampaa, rankkoja kokemuksia, huonoa vointia jne. Mullahan menee nyt tosi hyvin, pitää yrittää nauttia :) silti mä peruspessimisti vaan nurisen :D
Havu 6+6
Itsetehtyä majoneesia kannattaa välttää ainakin ulkomailla, kun kanat lähes 100 varmasti kantavat salmonellaa. On myös helposti pilaantuvaa vaikka olisi kotimaistakin. Majoneesi voidaan toki myös valmistaa kuumentamalla hieman alle hyytymislämpötilan, mikä tappaa salmonellan ja ulkomailla saa monesti myös säteilytettyjä munia, jolloin pöpöt munan pinnasta kyllä kuolevat. Mutta sitähän ei voi monesti tietää miten on tehty.
Havu. Tuo oli kyllä hauskempi ajatus hampaista, kuin mitä mulle tuli mieleen pöpöineen ;)
Majoneeseista kannattaa katsoa onko keltuainen pastöroitu, silloin on ainakin turvallista syödä. Mut oon mä kyllä ite syönyt majoneesia ravintolassa, enkä ole kysellyt pastöroinnista. Kuitenkin suomessa on niin pieni riski saada salmonellaa, eriasia sitten on kebbabbilat joista voi saada ruokamyrkytyksen jos majoneesi on säilytetty väärin, niinkuin joku täällä jo sanoikin :)
Syke <3<3<3
Balsamico: Tervetuloa mukaan ja onnea ultranäkymistä. Nuo vuodot r e s s a a!
Olette puhuneet painonnoususta. Mun kokemuksen mukaan jokainen raskaus on hyvin erilainen eikä niistä kiloista kannata ressata. Alussahan se on aina turvotusta, joka vähenee ajan myötä. Mulla tuli ekassa raskaudessa 18kg mutta toisessa vain 7kg. Kolmannessa tuli noin 10kg. Kaikissa ollut ihan ok olo, samat ruokatottumukset ja elämäntyyli.
(.) Minä en ole halunnut kirjoitella, enkä muutenkaan käydä täällä, sillä olen ollut tosi ahdistunut näistä vuodoista. Kipujakin on ollut niin, että panadolia olen joutunut syömään välillä. Viikonloppuna asioin synnytysvastaanotonkin kanssa kun tarvitsin apua päivystysaikaan.
Nyt on kaikki verenkuvat ja tulehduskokeet katsottu eikä mikään ole hätänä. HCG mitattiin ja se on reilut 42.000 eli loistava. Juuri kävimme myös klinikan aikaistamassa alkuraskauden ultrassa, jossa näkyi syke! Kohdunsuu oli kiinni eikä ultrassa näkynyt mitään ylimääräistä, ei hematoomaa tai muuta, joka selittäisi vuotoja. Kokoa murulla on 7,4mm ja vastaa tasan viikkoja.
Klinikan kokenein lääkäri antoi ohjeeksi aloittaa myös lugesteronit uudelleen, koska se voi auttaa vuotoihin eikä siitä ainakaan haittaa ole. Ensi torstaina menemme kontrolliultraan ja tarkastamaan vuodon tilanteen. Nyt olen huojentunut. Nyt annan itseni nauttia ja koetan olla välittämättä vuodoista... ainakin tänään =). Ja olen iloinen näistä ällötyksistä ja hengästymisistä =D!
Tsemppiä ja vointeja kaikille.
LMC ja Muru-veijari rv6+5
Onkos teillä muilla seitsemännellä viikolla ollut jo paljon pahoinvointia? Mulla ei ole ollut juuri mitään, mikä huolestuttaa aika paljon, vaikka olen tietoinen siitä, että oireettomiakin on ja jokainen raskaus on yksilöllinen. Kaveri vaan oksentaa jo kolmatta viikkoa ja on suunnilleen samassa vaiheessa kuin minä. Pömppömaha, väsy ja rintojen kipuilu vaan jatkuu, pelottaa, eteneekö tämä ollenkaan.
Huomenna eka ultra, pelottaa... :-S
Itsellä oli 5+5 hCG-arvo 28 800. Ilmeisesti oli hyvä, kun sairaanhoitajakin niin puhelimessa sanoi, mutta en tiedä kertooko se mistään oikeasti. Ei se varmaan sulje kohdunulkoista tai tuulimunaa pois, vaikka olisikin korkea.
Balsamico onnea hyvistä uutisista ja tervetuloa! :)
Helmi80 tsemppiä ultraan! Toivottavasti on oikeassa paikassa ja syke saadaan näkyviin :) on han se kuitenkin todennäköisempää että normaaliraskaus kyseessä.
Meidän pitää odottaa vielä viikko ekaan ultrakurkistukseen. Valaisin eilen miestä kertomalla kuinka varhaisultra suoritetaan näin etukäteen ettei sitten tule hämmentyneeks kun lääkäri pyytää ottaan pöksyt pois :D oli se vähän ihmeissään vaikka aika perusgynekäynnin olonenhan se haarat auki-proseduuri naiselle on. Mies vaan luuli että nyt jo katottais mahan päältä, mutta eihän siitä vielä mitään näkis kun on niin pikkanen.
Tänään on ollu aamulla ja iltapäivällä hieman etova olo, mutta varsin siedettävä. Paitsi aamulla meinasin yökkiä raskaustabletin ulos, kun oli tosi inhottavaa yrittää se niellä veden kera. Yleensä saan ihan hyvin isojakin tabuja alas, mutta nyt tökki ja pahasti.
Varpunen ja toukka 6+2
Hei vaan täältäkin! Tänään sain varmistuksen siitä, että raskaana ollaan ja tukevasti. Vauhdikas tyyppi heilui ja nyrkkeili ultran näytöllä ja kokokin vastasi täysin rv10+0. Takana tammikuinen keskenmeno, josta jäi niin huonot kokemukset etten meinannut millään uskoa että tämä pääsisi näinkin pitkälle. Laskettuaika olisi 1.1.2015, ja toivon että pysyykin yksiössään sinne saakka eikä tupsahtaisi vuoden viimeisenä :)
Raskauteni on ollut käytännössä oireeton, väsymystä lukuunottamatta. Ja on siis ensimmäinen bebe kyseessä. Mukavaa päästä vihdoin joukkoonne, olen teitä jo vakoillutkin!