Tammivauvat 2015 <3
Täällä olis plussattu tänään aamulla, la olis oviksen mukaan 2.1, kuukautiskierrosta ei paree mitään laskeskella kun on niin epäsäännöllinen kierto.
Toista odotellaan, esikoistyttö on 3v ja leikkikaveri on erittäin odotettu.
Yritän päivitellä ketjua ahkerasti eli laittakaahan selkeesti nimimerkki ja laskettu aika. Suljetun ryhmänkin voin perustaa jos tarvetta on, itseä se ainakin kovasti kiinnostaa. Siellä vois sitten tarkemmin kysellä sen fb-ryhmän perään jos sille kiinnostusta löytyy :)
Ihanaa, olo on onnellinen <3
anita, la 2.1
Ja arvatkaas vaan meinasko heti otsikkoon tulla kunnon typo kun hyvin vahvasti elän vielä vuotta 2014 :D
Kommentit (550)
Relight: Kaameaa oloa sinulla.. Toivottavasti töiden tekeminen ja ajatteleminen veisivät edes vähän pois pahaa oloa. Useinhan tulee vain vielä pahempi olo kun ajattelee että on huono olo. Mutta sinun tapauksessasi tuo on jo niin rajua että katso nyt pystytkö töissä ollenkaan olemaan.
LMC: Vuotelu on aina pelottavaa, varsinkin jos sinulla paljon tulee. Torstaikin tuntuu varmasti aika kaukaiselta kun huolettaa. Mutta aina on toivoa että voi olla normaaliakin vuotoa. Peukkuja pidän että ultrasta saat hyviä uutisia!
Mulla on aamuisin nyt pientä etovaa oloo, mutta ei onneksi vielä haittaa elämää. Viikonloppuna mökillä en kyennyt syömään yhtään makkaraa tai grillilihaa vaan jo niiden hajukin ällötti. Söin sitten maissia ja muita kasviksia. Töissäkin olen lounasravintolassa syönyt puolet vähemmän lämmintä ruokaa kuin yleensä. Olen joutunut heittämään ruuan lautaselta hukkaan, kun alunperin on kaamea nälkä ja olen lapannut linjastolta lautasen täyteen, mutta sitten olen pystynytkin syömään pelkästään salaatin ja vähän lämmintä ruokaa.. Eikä nälkäkään tunnu niin usein. Tätä menoa jos jatkuu niin paino laskee nousun sijasta.
Hii! Keskiviikkona varhaisultra!
varpunen rv 7+0
Heippa kaikille :) kiva kun tulee uusia!
LMC : voi kurjuus ton vuodon kanssa :( etkö sä sanonut että oot vuotanut edellisissäkin raskauksissa? Ja lisäksi oli se hyvä ultraus, siis kaikki mahkut on että kaikki ois pienellä hyvin!! Koita pärjätä! Onneksi sulla on taas ultra. Jos kaikki on diellä niinkuin pitää niin sitten sun ei auta kuin USKOA että kaikki on normaalia! Voikohan se istukan paikka jo aiheuttaa vuotoa? Tiedätkö miksi sulla on aiemmin vuotanut?
Relight: voi että mikä tuuri sulle kävi :( voi parkaa. Tsemppiä sinnekin. Mä en kyllä tiedä mikä auttaisi.. Toivottavasti työteko auttaisi eikä pahentaisi. Jos tulee ihan karsee olo niin käyt reippaasti hakemassa sairaalasta suoraan suoneen lisänesteytystä! Se kuulemma oikeasti auttaa kun on kaikista kauheinta.
(.) Oon ihan törkeän paksu, mua ällöttää kaikki mutta mulla on kauhea nälkä ja syön liikaa ruokaa. Muuten musta ei tunnu yhtään raskaalta. Kukaan ei tiedä, kukaan ei huomioi mitenkään. Nostelen 30 kg juttuja kuin ennen, liikun suunnilleen kuin ennen, mies ei anna mitään ekstrahuomiota ja joudun hoitamaan kaiken niinkuin normaalisti. Nytkin oon raskaalla työreissulla. Ok, pystyn suunnilleen kaikkeen, mutta ajattelin että ois jotenkin spesiaalia olla raskaana. Ehkä sitten kun maha näkyy? Eniten mua harmittaa mies kun kaikkien muiden ukot on muuttuneet kauheen ymmärtäviksi ja hoivaaviksi. Ehkei mua tarviikaan hoivata kuin korkeintaan henkisesti. Se ois kyllä ihanaa... mutta joo, välillä sattuu edelleen aika kovasti mahaan ja tissit on kipeet. Joskus on tosi huono olokin. Nää näköjään vaihtelee hurjasti. Henkisesti kyllä aikamoista... Välillä mä kyllä mietin että sitten kun toikin kuulee että oon raskaana niin kyllä sitä harmittaa miten se on komennellu mua tekemään henkisesti ja fyysisesti raskaita juttuja :D höntti minä. Tietenkin sanoisin jos en johonkin pystyisi.. kauheeta marttyyrin elkeitä mulla. Tahon vaan huomiota ja hoivaa vaikka voin ihan ok :D Kyllähän mä ihan nautin että voin hyvin (ja voin viilata kaikkia linssiin). En mä kyllä ymmärrä miten kukaan ei oo huomannut mitään kun oon näin paksu (ostin 2 kokoa isommat rintsikat), en juo alkoholia, en tupakoi, syön isoja annoksis ja normaalisti pari tyyppiä kyselee ihan koko ajan. Häh? Ootteko nyt sokeita :o
Havu 7+4
Havu, mua niin huvittaa tuo sinun kirjoittamasi teksti! :D Oon ihan samanlainen vaatiessani extrahoivaa ja harmittaa kun ukko on aika välinpitämätön asian suhteen. Johtuu ehkä viimesestä keskenmenosta (ei uskalla iloita, ennenkuin ollaan selvillä vesillä). Mulla on raskas fyysinen työ ja yritän sitten ukolle selittää, että hei mua väsyttäå töiden jälkeen 3x enemmän jostain KUMMAN syystä ja olisi jalkahieronta vaikka paikallaan. Niin ei. :D Ehkä se sieltä raskaus (toivottavasti) sille miehellekin ajan kanssa konkretisoituu. :)
Ensimmäinen neuvola vasta kuun vaihteessa. Onneksi sain vinguttua vielä kunnalliselta alkuraskauden ultran ennen neuvolaa. Silti pari viikkoa on liiiiian pitkä aika tarkistamaan, onko siellä edes ketään ja kasvaako hän normaalisti.
Eilen herätessäni en pystynyt nousemaan suoraksi sängyltä? Navasta alaspäin koko alavatsa kramppasi(?) ja oli pakko käpertyä. Aina yrittäessä suoristaa ruhoani kauhea repäisevä kipu iski. Ihan korvissa piippasi... Mitähän lie..
Alima 7+4
Tiistaita
Havu: kiitos kysymästä. Kyllä mulla on ollut vuotoa edellisissäkin raskauksissa, mutta ei näin paljon =(. On alkanut myöhemmin, joskus rv10-12 ja kestänyt vaihtelevasti muutaman päivän-viikon... Myös pienemmillä viikoilla on tullut vuotoa, mutta satunnaisesti pyyhkäistessä, ei näin. Mulla on ollut kaksi etistä istukkaa, eivätkä nekään vuotaneet näin paljoa. Kahdessa raskaudessa kohdussa on nähty hematooma, joka on selittänyt vuotoa osaltaan. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon ja siinä vuosin just näin ja näillä viikoilla. Siksi ahdistaa. Myös siinä raskaudessa ehdittiin nähdä syke ja alkio oikeassa paikassa ja tyyppi oli delannut kolme päivää myöhemmin. Eli p e r s e e s t ä tämä epätietoisuus.
(.) Eilen tuli kolme(!!) siteellistä vuotoa, joten onhan tää nyt ihan helvettiä. Lugesteronit eivät ole auttaneet vuotoon yhtään, joten tuntuu niitä aika turhalta syödä.
Ei tässä auta muu kuin kärvistellä. Torstain ultra ei ole kyllä yhtään liian aikaisin... Kiitos vaan kaikille tsempeistä, ne tulevat tarpeeseen ja ovat erittäin arvokkaita!
LMC ja Muru-Veijari rv7+4
LMC, varmasti todella hirveää tuon vuodon kanssa kärvistellä :( onneksi enää pari päivää ja pääset tarkistamaan tilanteen. Ja juuri tuo fakta, että vaikka kuinka nähtäisiin syke ja kaikki olisi normaalisti ei se automaattisesti tarkoita että kaikki menisi normaalisti...toivotaan kuitenkin parasta tällä kertaa. Voimahalit <3
Minä kävin tänään yksityisellä klinikalla varhaisultrassa ja kyllä siellä näkyi täydellisesti viikkoja vastaava (tai ehkä jopa päivän enemmän) alkio, jonka sydän sykki hurjasti! Voi että olen huojentunut ja onnellinen! Myös lääkäri oli aivan ihana, puhui englantiakin ja neuvoi kaikessa. Hänen mukaansa kuuluisin ehdottomasti riskiseurantaa heti alusta, en matronalle (paikallinen melkein neuvolantäti muttei kuitenkaan). Ilmeisesti tuo matrona ja aiempi tk-lääkäri eivät myöskään ihan ymmärtäneet minkälainen operaatio mulle on tehty. Molemmat puhuivat konisaatiosta, joka toki myös on tehty aikoinaan ennen leikkausta, mutta minun leikkaukseni on myös espanjaksi lähes samanniminen, radikaali trakelektomia. Nyt tämä klinikan lääkäri kehotti ottamaan uudestaan yhteyttä matronaan ja vaatimaan riskiseurantaan pääsyä kun palaan Suomesta.
Kyllä aika varma silti olen, että en palaa, jotenkin vain tuntuu niin paljon turvallisemmalta, että lääkärit voivat lukea potilaskertomuksen ja konsultoida toisiaan...ja puhuvat samaa kieltä. Ihan kauhulla olen kuvitellut, jos kävisi kuten esikoisen kanssa, minkälaista olisi maata espanjalaisessa sairaalassa viikkokausia yksin...huh. Jotenkin nyt olisi kova tarve päästä puhumaan ystävien ja perheen kanssa ja tuntea olonsa turvalliseksi. Tuleva isä vain ei sitä tunnu ymmärtävän ollenkaan :( kuten ei myöskään sitä faktaa, että Suomessa on asumisperusteinen sosiaaliturva, äitiysrahat ja lapsilisät ja täällä ei. Sitä vain haluaa lapsilleen parasta mitä voi tarjota...
Ihana lääkäri antoi mulle myös raskausvitamiineja, niistäkin kun on ollut epävarmuutta, monivitamiinit ja foolihapot päällekäin..mutta nyt on kaikki samassa. Mulla on myös anemiataipumusta ja se matronahan ei hemoglobiinia mitannut, mutta alhainen arvo kyllä selittäisi tätä jatkuvaa huimausta. Vaikka toki olo on muutenkin ihanan äklö, että mene ja tiedä, mutta onpa nyt ainakin rautalisä myös tuossa vitamiinissa.
Jos hetken nyt saisi nauttia tästä onnen tunteesta ja purkaa positiivisen energian vaikka tavaroiden pakkaamiseen :)
mishu 7+1 (vaiko 2)
Voimia LMC! Toivottavasti torstaina saisit iloisia uutisia ja kaikki olisi hyvin <3
Mulla kävi onneksi tuon odottamisen kanssa hyvä tuuri. Juuri äskettäin neukkaritäti soitti, että aikaistetaampas sitä ultraa maanantaille! "...Ei tarvitse juhannusta kärvistellä epätietoisena.." Halleluuja! Muutoin olisin joutunut odottamaan ekaa ultraa kuunvaihteesen: (jonka senkin sain vinkumalla, em km:n vuoksi). Neukkarilla tosin on huonommat vehkeet. Kuunvaihteen kontrolliultra-aika säilyy, ellei maanantaina ole sitten huonoja uutisia nähtävillä. :(
Sitä vaan yrittää olla hehkuttamatta ja riemuitsematta, ettei vaan putoa yhtä korkealta kuin viimeksi. Koko ajan takaraivossa hakkaa joku hirviö, joka sanoo mun tai miehen olevan jotenkin viallisia.
Alima 7+4
Alima: onneksi mä en oo ainoa :D jos ei muuta niin joku voisi ainakin kehua miten hyvin jaksan, mutta eihän ne tiedä! Mä voin kehua sua: hienosti teet fyysistä työtä vaikka varmasti ottaa voimille. Vaikka on iloinen että pystyy, saa siitä silti väsyä! mulla on kanssa välillä noita repäiseviä kipuja, jos niitä tarkoitit. Useimmiten pieniä mutta välillä tuntuu kuin vatsalihakset tai kohtu tai joku kudos ihan tosissaan repeäisi aina kun se kohta sattuu suoraksi.
LMC : pöh, kuulostaa ihan superahteristaolevalta. Ei auta kuin toivoa parasta <3
Mishu: hienoa että pääsit hyvälle lääkärille:) sulla on kyllä hieman erilainen meininki siellä..
Mulla on eka neuvola vasta 8+6 tai niiden mukaan 9+0. Musta ihan tosi myöhään! Eikä siellä varmaan saa edes vielä mitään konkreettista todistetta loiseliön olemassa olosta :/ pahimmillaan joutuu vielä 6 vk odottamaan ekaan ultraan tästä hetkestä laskettuna... kääh!! Tänään kantelin taas reippaana plikkana hankalia tavaroita: kipeyty selkä! Ei oo ennen. Voiko jotenkin oudosti vatsalihakset heiketä jo?? Ne tuntuu treenatun kipeiltä vaikkei mitään olisi tehnyt. Jos tekee vatsoja, puolet entisestä riittää että alkaa polttamaan. Esim maastavedosa ei pidä keskituki yhtään niin hyvin vaan pötsi pompsahtaa esiin. Onpa outoa! Nyt pitkän päivän jälkeen, ravintolassa syöneenä monta päivää olo on mitä turvonnein, väsynein ja jomottavin. Taidan lähteä kävelylle ennen nukkumaan menoa. Muuten saatan tikahtua öllötykseeni. Kävelessä muuten aina alkaa kutittamaan kurkkua ja syntyy joku yskän ja oksennuksen väliltä oleva reaktio :D oksennusrefleksi sekoittuu yskimiseen ilman lopputulosta..
Havu ja pikku-loinen 7+5 (tai +6)
Havu: ihaillen lueskelen että jaksat vielä tehdä maastavetojakin, itse en ole salille päässyt kuukauteen. Etova kuvotus on muuttunut ympärivuorokautiseksi laattaamiseksi. Kotona ja töissä. Mies raukka on ihan kusi sukassa kun ei tiedä miten päin olisi että saisi mun oloa helpotettua :D :/ työmatkaa on tunti/suunta, työmatkatkin pysähdyn välillä oksentamassa. Ärsyttää kun kauan odotettu raskautta ja nyt sitä vain valittaa koko ajan. Työnantajalle oli pakko kertoa tänään ja hän oli iloinen puolestani. Enää pari viikkoa kesäloman alkuun joten josbsinne asti jaksaisi tän laatotuksen kanssa. Lähellä on kyllä aamuisim että lähteäkö vai ei mutta ylpeys ei ole vielä kestänyt saikulle jäämistä :D Hain tänäänapteekista pahoinvointiin tarkoitettua b-vitskua, katotaan auttaako.
Ainiin ja varhaisultra yksityiselle varattu ensi viikoksi. Vatsakivut (kovat sellaiset) mietityttävät ja ppäätimme mennä katsomaan onko kaikki hyvin/kukaan edes kotona... onko muilla vatsakramppeja?
Ainiin, mitä teillä muiden paikkakunnilla kustantaa varhaisultrat?
Meidännyytti 7+2
Meidännyytti: mulla iltaisin kipuilee kohtu. Tai sitten jos alan muuten kesken päivän lepuuttamaan. Mäkin oon ollut siitä vähän huolissani, mutta joka paikassa sanotaan että normaalia. En mä maastavetoa pysty tekee kun pienillä painoilla. Menee vähän idea jos vatsalihakset ei pysy mukana.
(.) Sen tulin teille ilmoittamaan että minulle tuli varmaan ekat raskausarvet ennen 8 viikon täyttymistä pelkästä turvotuksesta. Voi kettu!!! Ajattelin eka että kaksi naarmua jenkkiksessä, mutta ei oo kolmessa päivässä haalistuneet yhtään. Oon vielä rasvannut paljon kun teininä niitä tuli kiitettäväksi. Sellainen olo että tissitkin repeää minä hetkenä hyvänsä. Ihan ohut ja kuumottava iho. Voi PIIP!! Musta ei tainnut tulla somaa pallomahaodottajaa vaan jäätävä sotanorsu :'( tuleekohan kolmoset kun leviän tätä tahtia...
Havu 7+6
Heipähei,
täälläkin palattu matkoilta. Alkoholia sai joka käänteessä vältellä, mutten usko kenekään epäilleen mitään(?).
Ja Petsu: Kukaan ei siis ainakaan ole sanonut epäilevänsä mitään. Viikkoja mulla tosin vasta niin vähän, että ainoita epäilyjä tulee ylipäänsä "muuten vaan" sellaisilta henkilöiltä, jotka tietää vauvakuumeesta, joka mulla on tässä ollut.
LMC: Tsemppiä sinne, kohta ainakin selviää, mikä tilanne!
Havu: Mulla on eka neuvola vielä myöhempään, vasta viikoilla 9+4! Ja ultrasta ei tietoakaan. Tosin sitä varhaisultraa yksityisellä oon nyt vähän miettinyt...
Mulla päinvastoin aika erilaiset tuntemukset kuin monilla: ei edelleenkään juuri mitään oireita, jos niitä pieniäkään. Sen takia vähän huolestuttaa, onko siellä mitään/mikään elossa.:/ Huomenna alkaa viikko 7. Tsemppiä kuitenkin kaikille pahan olon kanssa kamppaileville!
Mulla myös Linnee aika lievät oireet, pääasiassa väsymystä ja hiemankohdun kasvukipuja ja nälän aiheuttamaa heikotusta. Mutta toisilla oireet on lievemmät. Kävin varhaisultrassa, ja helsinkiläisenä joudun käymään yksityisellä omakustanteisesti. Eka kunnallinen neuvola joskus viikolla 10 ja ultra voi olla jopa 13+6. Varhaisultrassa sain varmistuksen, siellä on "joku tulossa", niinkuin lääkäri sanoi. Kaikki hyvin ja tasan kuukautisten mukaan laskettua päiviä vastaava alkio.
Nyt on hieman huojentuneempi olo ja jaksan nyt odottaa mitä tuleman pitää. Minä en ole enää urheillut rankasti, koska on niin väsynyt olo. Olen ajatellut, että tämä on niin lyhyt vaihe, että saan kyllä kuntoni takaisin myöhemmin. Yritän kuunnella kehoani muutenkin, ja syödä mikä maistuu ja levätä aina kun väsyttää. Ensimmäinen trimesterihän on kuulemma vaikeampi kuin toinen, joten jos silloin palaisi liikuntaharrastuksen pariin. Nyt tuntuu vain työtkin ylivoimaisilta; teen raskasta työtä ja välillä päivystän kellon ympäri. En vain ole kertonut kuin muutamalle kollegalle tästä, ja sehän tarkoittaa, että en saa paljon anteeksi ylimääräisiä lepotaukoja tms. :) Jos voisin vielä huonommin, niin minun olisi pakko jäädä sairauslomalle. Toivottavasti teillä pahoinvoivilla alkaisi myös pian olo helpottamaan.
Poppis 8+5
Tervehdys taas täältäkin!
Ensinnäkin uusille kovasti onnea ja tervetuloa! :) Ja kiitos kaikille, jotka on jaksanu kuulumisiaan kertoilla. Joka päivä oon viestit lukenut, vaikken ole itse jaksanut mitään päivitellä. Mutta muiden kuulumisia on ollut tosi mukava lukea.:)
Mulla meni viime viikko aika lailla sumussa pahoinvoinnin takia. Edellisten kuulumisteni jälkeen jäinkin sohvan pohjalle ja taisi kolme kokonaista vuorokautta mennä niin, että oikeasti vaan makasin sohvalla ja huojuin välillä vessaan. Olo oli aivan kaamea, en oo ikinä ollut noin kipeä ja epätoivoinen. Matka makuuhuoneeseen oli siis liian pitkä koska heikotti, pyörrytti ja oksetti ja sen takia meni monta yötä ja päivää vaan sohvalla. Onneksi oli aivan tajuton väsymys niin sai nukkuessa vähän taukoa kuvotukselta. Sitten yksi aamuyö heräsin siihen, ettei yhtäkkiä oksettanutkaan. Parin tunnin päästä heräsin uudestaan ja kun vieläkään ei oksettanut, oli ensimmäinen ajatus että nyt suihkuun niin kauan kun pystyy! :D Aamuviideltä siis.:) Se päivä menikin sitten vaan ihan hienoisen pahan olon kanssa, voi että olin onnellinen! Sen jälkeen on ollut tasasen paha olo, aika lailla koko päivän ja yöllä myös, mutta oon pystynyt poistumaan kotoa ja käydä kaupassakin, mikä ei siis olisi viime viikolla tullut kuuloonkaan. Oksentanut en oo kuin joitakin kertoja, mutta oksentaminen ei pahimmasta päästä olekaan. Itse asiassa tänään ja eilen aamulla samaan aikaan tuli oksennus vaikkei olo ollut lähelläkään yhtä paha kuin viime viikolla. Mä niin toivon, että viime viikon kaltasta oloa ei enää tulis ja toisaalta että tää lievempikin pahoinvointi menis pikkuhiljaa ohi. Mähän oon siitä onnellisessa asemassa (tavallaan), että oon työtön. Musta ei tosiaan olisi töihin menemään vieläkään. Relightille paljon sympatiaa täältä! Jos mitenkään voit niin ota sitä saikkua ja lepää, ehkä se jopa nopeuttaisi pahoinvoinnin ohi menemistä?
No se pahoinvoinnista. Tänään oli eka neuvola, ihan kiva käynti oli, vaikka tosi pitkä ja alkoi haukotuttaa loppua kohden aika tavalla.:D Oho, pitääkin lopettaa tältä erää, mutta jatkan varmaan neuvolatarinaa myöhemmin!
Apila 8+0
Poppypeonita: Joo, täytyy vaan toivoa, että kuuluu niihin onnellisiin oireettomiin.=) Missä kävit varhaisultrassa ja paljon makso? Itekin kun asun Helsingissä ja oon sitä miettiny.
Apila: Kuulostaapa kauheelta, mutta hyvä, että pahin on nyt helpottanut!
Noniin.. Eipä se neuvolatarina kovin jännittävä oo, mutta jotain siitä kuitenkin.:D
Tosiaan on edelleen tuo laskettu aika vähän auki. Silloin puhelimessa terkkari epäili, että raskaus saattaisi olla jopa kuukauden pidemmällä kuin ajattelin (kun pillerien takia ei välttämättä voi kuukautisista laskea), mutta nyt kun koitteli alavatsaa niin sanoi, että korkeintaan tuo 8+0, mutta saattaa olla vähemmänkin. "Kovin pieni se (vatsa) on, ei ainakaan pidemmällä voi olla!" oli tarkat sanat.:D varmaan eka kerta ku mun vatsaa sanottu pieneks, mut ei ihmekään tuon pahoinvoinnin takia! (siinä muuten hävis kätevästi alun turvotuksen ja muun tuomat lisäkilot). Mut juu, sitten yritti neuvolantäti kuunnella sydänääniä, mutta ei vielä mitään kuulunut. Harmi kyllä, olis ollu niin kiva tietää et kaveri olis siellä ja etten ainakaan minkään tuulimunan takia kärsi pahaa oloa! Mistä tulikin mieleen, että en käsitä miten ihmiset ei katkeroidu ihan kuoliaaks siitä kun ensin kestävät pahat olot ja muut ja sitten menee kesken.:( Ehkä mulla on vähän lapsellinen suhtautuminen asiaan... No neuvolasta ei ehkä muuta, mies oli mukana ja kiltisti siinä istui ja kuunteli ja tuntuu että nyt vähän paremmin tajusi, että mun pitää saada levätä ja ottaa rauhallisesti niin kauan ku tätä oloa kestää.
Mäkään en siis oo hirveesti mitään erityiskohtelua saanut vaikka mielestäni olisin niin ansainnut! Pyydettäessä on kaupassa käyty ja vesilasia täytetty, mut vastapainoks vähän nuristu siitä kun loma menee hukkaan ku mä vaan lojun sohvalla ja voin pahoin! sanoin kyllä, että tässä vaiheessa multa ei riitä myötätuntoa kelleen muulle kun olo on niin kamala. Tuo siis viime viikolla. Nyt tuntuu että mies vähän paremmin tajuaa. Vaikka vieläkin haluu tulla halimaan ja "päälle makaamaan" vaikka oon sanonu et se on kamalaa ku oksettaa koko ajan ja tuntuu et ilma ei riitä vaikka ikkunat ja ovet auki ja lisäks maha ihan kipee koko ajan. Siis sekä alavatsa että muutenkin, kun ei moneen päivään oo syöny mitään oikeeta ja ihan liian vähän ylipäätään.
Vielä yksi valitusvirsi kun alkuun pääsin! Miten teillä muilla hajut? Mä oon normaalistikin aika herkkä pahoille hajuille, mut nyt yllättäen mitkään sellaset perus pahat hajut ei oo niitä pahimpia vaan ihan kaikkein pahin on miehen suihkusaippua! Ja ennen rakastin sitä tuoksua! Nyt se tekee niin pahaa enkä kestä yhtään ku mies änkee suihkunpuhtaana ihan viereen.:( Toinen kammotus on sellaset xylitol-pastillit, joita mies syö. Millonkohan toi hajuherkkyys menee ohi...?
Vielä vastaan siihen kysymykseen, että mulla ei oo kukaan epäilly mitään kun en oo voinu ihmisiä oikeen nähdä. Äitille kerroin kun olin käymässä ja paha olo ja hengenahdistus ihmetytti sitä niin piti kertoa. Itse asiassa olin varma että kaikki muutkin sais tietää samaan syssyyn, mut äiti onkin onnistunut säilyttämään salaisuuden.:)
Havulle vielä, että älä sitä painoa ihan tosissaan sure! Se turvotus aivan varmasti laskee siitä, eikä kerro mitään siitä miten paino kehittyy loppuraskauden aikana. Ja olkaa onnellisia kaikki, jotka vielä pystytte liikkumaan! Mä en oo voinu tehdä puoleentoista viikkoon yhtään mitään. (Mun "kärsimys" on varsin lyhytkestoista vielä, tiedän, oon vaan tosi huono olee kipee tai puolikuntonen. Heti musta tulee valittaja.:D) Tässä mun tarinaa varmasti kerrakseen taas, valittakaahan taas muutkin tai kertokaa positiivisia kuulumisia!:)
Apila 8+0 (varmistuu vasta sitten np-ultrassa kun en varmaan raaski satsata siihen varhaisultraan..)
Voi apila kun jouduit sinäkin rankan pahoinvoinnin kouriin.. Enkä tiennytkään että neuvolassa jo ekalla kerralla yritetään kuunnella sydänääniä. Vaikka voihan se olla paikasta riippuen.
Tänään oli varhaisultra yksityisellä! Siellä oli pieni suttu näytöllä jonka pikkanen sydän sykki <3 Viikot onkin nyt tarkemmin mitattuna 7+0, eli siis kuitenkin ihan täysin laskettuja vastaavat ja pikkunen oli oikeessa paikassakin :) miehellekin tää nyt enemmän konkretisoitu että siellä oikeesti asustaa joku :)
Ultrasta löyty myös munasarjan vierestä iso kysta (6x7cm) :o Sehän on siis ihan hyvänlaatuinen nestekertymä, jollanen on lähes jokaisella naisella elämänsä aikana. Nyt kuiteskin meen ultraseurantaan kunnalliselle puolelle, jotta voidaan tarkkailla kystan kasvua/pienenemistä. Lääkäri ihmetteli kun mulla ei oo ollu kipuja kun on noin iso kysta kasvanu, pohti että se on kasvanu hitaasti, eikä sen takia olis oireita. Luultavimmin se kysta häviää itekseen, mutta pahimmassa tapauksessa se puhkee ja aiheuttaa kovat kivut (muttei kuitenkaan pitäis vaikuttaa raskauteen) tai sit se kasvamisensa takia joudutaan leikkaamaan tähystyksellä (mikä taas ei oo suotavaa raskaana ollessa..)
Tämmösii.. No hyvä puoli täs on että saa seurata myös sikiön kasvua useammin :)
Apila mä tunnen tuskasi! Heräsin aamulla miehen lähtiessä töihin hänen partavetensä tuoksuun, jota hän oli suihkauttanut alakerrassa ihan toisella puolen taloa! :D
Sateinen torstai...
Ekana on pakko pistää omaa napaa kun en kykene liikutukseltani muuhunkaan. Ultrassa oli kaikki hyvin :´)! Muru oli 14mm pituinen ja vastasi päivälleen oikeaa kokoa. Syke on hyvin vahva, ruskuaispussi näkyi ja kaikki on mallillaan.
Vuodon syytä ei vaan löydy mutta lääkäri epäilee vahvasti etistä istukkaa. Että istukan reunasta siellä vuotelisi. Muuta selitystä ei oikein ole nähtävissä. Sinänsä kurjaa, jos kyseessä on etinen, koska mulla on niitä kaksi jo takana ja molemmista ennenaikaiset vauvat. Eli siinä tapauksessa hyvä jos päästään ensi vuoden puolelle tämän pienen kanssa...
Tulehdusriski on kohonnut ja uimista sekä yhdyntöjä pitää nyt välttää toistaiseksi. Sain reseptillä kovaan vuotoon tarkoitettua veren hyytymistä lisäävää lääkettä, jota alan syödä jos vuoto yhtään kovenee.
Lääkäri ja hoitaja olivat kumpikin jälleen niin empaattisia, että aloin itkeä. Saimme neuvolakortin, ultrakuvan sekä kontrolliultran juhannuksen jälkeen 23.6. Tuntuu nyt hetken siltä, että tämä saattaa kuin saattaakin onnistua!
Ultrassa käyneille onnea ultranäkymistä! On se ihanaa nähdä se möykky siinä ruudulla ja syke <3!
Puhuitte huomiosta ja sen tarpeesta. Minä en vielä ole varsinaisesti erityishuomion tarpeessa, mutta tiedän, että kun vatsa alkaa olla tiellä ja liitoskivut saa silmät mustenemaan niin sitten olen =). Mies tosin nyt jo passaa mua pilalle enkä mä kyllä yhtään vastaan laita!
Joku kyseli ultrahintoja (anteeksi kun en muista nikkejä enkä jaksa selata =)). Hinnastojen mukaan täällä Pirkanmaalla ne huitelee 90-140e välissä, mutta kokemusta ei ole koska julkisella kun ollaan seurannassa ja pari yksityistä ultraa olen aikanaan käynyt työterveyden kautta.
Nyt pitäs sitten soitella neuvolaan. Lapsille on päätetty kertoa juhannuksen jälkeen jos siinä seuraavassakin kontrollissa on kaikki hyvin. Sen jälkeen kerromme myös muille läheisille.
Nyt pitää keskittyä töihin taas. Lounas painaa mahassa ja saa silmät lupsahtelemaan. Voi kun vois mennä päiväunille...
LMC ja Muru-Veijari rv7+6
Onko teistä outoa, että mulla on vasta 2 viikon päästän eka neuvola? Silloin rv 10+2. Ekasta ultrasta ei tietoakaan, mutta luulisi, että pian neuvolan jälkeen?! Vähän outoa, välillä tuntuu olenko keksinyt koko raskauden kun ei ole mitään "varmaa" todistetta :D Ainoastaan omat oireet ja positiiviset testit. Odottavan aika on pitkä, mutten silti tuhlaisi rahojani yksityiseen ultraan, kun asioihin en voi vaikuttaa :)
T. Minttu 8+3
Se piti vielä sanoa, että kans pelottaa, miten tälläinen negatiivinen ja masentunut mieli vaikuttaa raskauteen. Ei vaan pysty olla kovin hyvillä mielen halailemassa posliinijumalaa...