Tammivauvat 2015 <3
Täällä olis plussattu tänään aamulla, la olis oviksen mukaan 2.1, kuukautiskierrosta ei paree mitään laskeskella kun on niin epäsäännöllinen kierto.
Toista odotellaan, esikoistyttö on 3v ja leikkikaveri on erittäin odotettu.
Yritän päivitellä ketjua ahkerasti eli laittakaahan selkeesti nimimerkki ja laskettu aika. Suljetun ryhmänkin voin perustaa jos tarvetta on, itseä se ainakin kovasti kiinnostaa. Siellä vois sitten tarkemmin kysellä sen fb-ryhmän perään jos sille kiinnostusta löytyy :)
Ihanaa, olo on onnellinen <3
anita, la 2.1
Ja arvatkaas vaan meinasko heti otsikkoon tulla kunnon typo kun hyvin vahvasti elän vielä vuotta 2014 :D
Kommentit (550)
Helmi80 oo tyytyväinen ettei kuvotusta ole, itellä alko nimittäin nyt seitsemännellä viikolla ja tää on niin järkyttävää ettei meinaa pystyy töissä käymään :( oikeesti tätä ei toivo pahimmalle vihamiehellekään. Mikään oksennustauti tai krapula ei oo vetäny vertoja tälle! :D
Pikainen päivitys. Sanoisin kans, että olkaa onnellisia kenellä ei pahoinvointia oo... Itte oon oksentanu toista viikkoa eikä ruokahalua ole. Meillä peruuntui ulkomaanmatkakin, kun ei ole mitään järkeä lähteä sinne oksentelemaan. Sai nyt edes rahat takaisin. Pahoinvointilääkettä mulla on, mutta eipä siitäkään oo pahemmin apua ollut... Relight rv 7+2
Mahtava uutinen LMC :) ja onnea muru-veijarille :) tuohan on paras ultratulos mitä vaan voi olla ja todennäköisyys onnistumiseen suurin mahdollinen!
Relight, meidännyytti ja muut pahoinvoivat: kovasti jaksamista ja tsemppiä!! On varmasti raskasta! Mua kyllä vähän ihmetyttää kun mun alun etomisetkin on loppuneet :/ tissitkään ei oo niin järkyttävän kipeät ja vatsaankin sattuu harvemmin ja vähemmän. On ne rinnat vielä ihan pinkeät mutta silti, miksi kaikki alkamaisillaan olleet oireet laantuivat? No en mahda asialle mitään mutta on välillä käynyt mielessä että mahtaakohan kaveri olla enää hengissä ollenkaan...? Onko kellään muulla oireet vähentyneet?? Toisaalta jos kaikki on ok, mutta oireet puuttuu niin tämähän olisi ihanaa :D on sitä ihminen hölmö!! Pitäisiköhän sittenkin käydä siellä ultrassa jo..??
Havu 7+o
Helmi80: enpä huomannut että olet samoilla oireilla kuin minä! Varmaan vähän helpottaa tuo ultra! Mitä siellä näkyi? Toivottavasti kaikki on kunnossa:) joo pitäisi olla tytyväinen kun kaikki mitä todennäköisimmin on hyvin. Koitamme vain olla ajattelematta kurjia juttuja ja elää iloisesti. Murehtia ehtii sitten jos siihen joskus on syytä!
Mulle tulee vaan enemmän himo ja nälkä kiellettyjä ruokia kohtaan, kun niistä lukee! :/
Onnea Lovemychildren!
Helmi80: Mulla alkoi nyt viikko 6, eikä vielä juuri mitään oireita.
Ja Havu: Mulla on esim. tissikipu tullut ja mennyt ja tullut taas, eli vissiin ihan normaalia se vaihtelu.
Huhhuh, käytiin aamulla siellä "neuvolantädillä" sitten. Tai kaksi niitä oli paikalla. Punnittiin (ei mitattu), verenpaineen ne otti ja kysyi onko lääkeaineallergioita ja onko mun vanhemmilla ollut jotain sairauksia. Ei mitään miehen vanhemmista tai meistä itsestämme, aika outoa. Mielipide varhaisultran tarpeellisuudesta oli odotettu (ja pelätty), "eipä sieltä oikein mitään näy tai voi tehdä ennen viikkoa 10", jolloin olis verikokeet ja np-ultra kuten Suomessakin rv 12+. Juupa juu eli yksityiselle sitten vaan aikaa ja viikolla 10 ja 12 olenkin onneksi kotimaan kamaralla :) Aika järkyttynyt olin kyllä sen käynnin jälkeen vaikka toki osasin odottaakin ettei ole ihan Suomen tasolla...kyllähän meikäläiset neuvolantädit kartoittaa tulevan isän tupakoinnit ja masennuslääkkeet ja kaikki mahdolliset sairaudet lähisuvusta. Lisäksi hyvin erikoista oli, ettei virtsanäytettä tarvinnut antaa, ainakin 2011 joka neuvolakäynnillä syynättiin ettei ole proteiinia.
Tietenkin sitten hormoonit vielä lisänä vähän itkeskelin miehelle, että onpa turvaton olo ja onneksi pääsen Suomeen. Toki häntäkin tämä asia pelottaa, mutta eri syistä ja taas mulle sanoi että hän ei Suomeen halua tulla. Eli varmaankin voin sitten henkisesti valmistautua siihen, että tulen olemaan yksin :/ vaan parempi niin että ollaan parhaassa mahdollisessa seurannassa kuin täällä yksinään epävarmana!
Pahoinvointi on mulla jatkunut tasaisen kamalana sieltä rv 4+ saakka, tuntuu että aiemmin ja voimaakkaampana kuin ensimmäisessä raskaudessa. Tosin nukun huonosti myös, voinee vaikuttaa asiaan...? Täällä kun seinät on paperia ja tuossa on useampi korttelibaari illalla yli puolenyön auki niin ei huonounisen lepoa paljoa edesauta. Oikeastaan koko ajan oksettaa, ehkä hetkeksi helpottaa kun syö jotain, mutta kohta taas. Toinen rasittava vaiva on huimaus ja sitten tietty toi kaikkien rakastama turvotus. Jos nyt pääsen sinne yksityiselle ultraamaan ja kaikki ok niin varmaan mammahousuostoksille sitten jo, kun kaikki kiristää..
Tämmöstä tänään..
mishu 6+3
Jee, alkio oli oikeassa paikassa, oikean kokoinen ja syke hyvä. Tosin tälläkin kertaa, kuten aina kun käyn polilla, on aina MUTTA... Limakalvolla näkyi epämääräinen "sykerö", jossa siinäkin näkyi sykettä. Se voi olla pieni kaksonen tai verisuonisykermä tai jotain muuta. Jouduin tiheämpään seurantakontrolliin, kun kyttäävät sitä sykeröä. Olin tosi pois tolaltani, mutta jälkisoitto sairaanhoitajalle rauhoitti vähäsen. Toivottavasti se ei aiheuta häiriötä isommalle kaverille.
Uskalsin sairaanhoitajan kehoituksesta varata ensimmäisen neuvola-ajankin. Hyvä niin, kun on näin pienessä kunnassa äitiysneuvolan ajat kortilla! Piti säätää puhelimessa tosi kauan.
Tarkoituksenani ei ollut loukata niitä, jotka pahoinvoinnista kärsivät, pahoitteluni! Sitä tässä vaan hermoilee oireista ja oireettomuudesta, kun tätä on odotettu jo aika kauan. Tämä on hyvää vertaistukea kaikille jännäämisillle, kiitos kaikille siitä. :-)
Helmi80 ja Havu: Täälläkin hermoillaan, kun oireet vähenivät yhtäkkiä. Vielä 6+ viikolla oli jatkuvaa nälkää ja väsymystä ja nyt 7+ viikolla ei kovin paljon muuta kuin hengästymistä ja vatsan turvotusta. Olen nyt päättänyt mennä varhaisultraan, koska itse pääsen ekaan ultraan aikaisintaan juhannuksen jälkeen ja viimeistään heinäkuun puolen välin jälkeen. En jaksa odottaa jopa kuutta viikkoa varmistusta, että siellä on joku. Oireettomuus pelottaa, kun tähän asti mulla on ollut sellainen hyvä aavistus, että kaikki on kunnossa. Onneksi kaverit lohduttelivat, ettei heilläkään ole ollut juuri mitään oireita koko raskausaikana ja terveitä lapsia on syntynyt..
Heipähei, en ole kirjoitellut vähään aikaan kun olen ollut viimeaikoina "kiireinen", ja jo alkua paljon seesteisemmällä mielellä sen suhteen, onko kaikki masussa hyvin. Kaipa siellä on jotain kehittymässä:) Olen myös herkistellyt viime päivinä sitä hirvittävää uutista niistä kuolleista sikiöistä/vauvoista:(
Oireet on muullakin vähentyneet, tosin tulee päiviä jolloin ne on taas voimakkaammat. Välillä hengästyn pelkästä istumisesta ja usein haukottelen pitkin päivää. Jo ihan alussa huomasin, että kahvi teki mulle tosi etovan ja heikon olon, joten vaihdoin sen teehen. Luin nusta raskausajan vitamiineista, ja jotkut sanoo, että heille tulee niistä (ainakin foolihappolisästä) pahaa oloa. Että jos jollain on ne päivittäisessä käytössä ja pahoinvointi on kovaa niin voihan niitä varmaan olla yhden päivän kokeeksi käyttämättä.
Onnesta sekaisin ja kultakimpale 7+4
Tovi tässä tullut "taustailtua", kun ei vielä oikein uskalla olla riemuissaan omasta odotuksesta. Ylläripylläri raskautuminen pillereiden syömisestä huolimatta ja viikkoja nyt 6+2, viime syksynä km vkolla 4/5 (tarkkaa ei arviota ei saatu).
Alkushokista toipuneena, alkaa pikkuhiljaa olemaan iloinen tästä pienestä, vaikka koko ajan pelottaakin että jotain menee vikaan.. Oireet on kuitenkin olleet yllättävän selkeitä (tissit kipeet, alavatsaa nippuroi, kuvotusta, huimausta, hengästymistä pienestäkin, väsymys!) ja HCG arvokin oli huomattavasti korkeampi kuin viimeksi samaan aikaan (syksyllä oli rimppa 300, nyt noin samoihin aikoihin 4000). Jopa neuvolan uskalsin varata, kaksi viikkoa vielä olisi odoteltavana että tuleva isäkin ehtii kotiutua matkoilta mukaan :) Ehkä sitä sitten neuvolan jälkeen uskaltaa jo huokaista?
Moi! Vielä yksi tammivauvan odottaja ilmoittautuu :-) Raskauslaskurin mukaan laskettu aika pitäis olla 31.1. Lieviä oireita on, jonkun verran etoo ja huimaa varsinkin iltaisin, tissit tosi arat, ja maha turvonnut. Vähän ilkeitä menkkamaisia kipuja edelleen silloin tällöin. Varhaisultra juhannusviikolla, silloin pitäis olla kai rv 8. Esikoinen kyseessä, oon samalla tosi onnellinen ja peloissani! Kiva lukea muidenkin samassa jamassa olevien tuntemuksista.
Moikka! Onko kenenkään tutut vielä epäilleet mitään? Itse olen nyt viikoilla 9+4 ja eilen yksi ystäväni kysyi suoraan olenko raskaana, näytän kuulema niin onnelliselta. Hah, kielsin kuitenkin vielä raskauteni ja auto oli hyvä tekosyy alkoholittomuudelle :P Emme ole tosiaan vielä kenellekään kertoneet, ensimmäiseen ultraan on vielä 2,5 viikkoa, joten sitä odotellaan.. Jospa tätä asiaa saisi vielä sen aikaa piiloteltua..
Täälläkin yksi odottaja ilmoittautuisi joukkoon?
Toinen "raskaus" kyseessä. Alkukeväästä todettiin tuulimuna, odotettiin yhdet oikeat kuukautiset ja heti ekasta tärppäsi. Ahdistus edellisestä "odottamisesta" piinaa mieltä.
Neuvola-aika vasta loppukuusta.. Onneksi sain tuon edellisen tapauksen siivittämänä tk:sta vinguttua vielä alkuraskauden ultra-ajan! Pääsee tästä jännityksestä.
La ois näillä näkymin 23.1, viikkoja 7+2
Hei ihanat Tammivauvat 2015!
Suunnittelemme Vauva-lehden toimituksessa uutta raskaana oleville äideille ja vauvaperheille tarkoitettua VauvaPlus-palvelua. Jotta VauvaPlus-palvelusta tulisi todella hyvä, haluaisimme kehittää sitä yhteistyössä todellisten asiantuntijoiden eli raskaana olevien naisten ja äitien kanssa.
Teidän ryhmänne olisi tähän tarkoitukseen aivan loistava! Kiinnostaisiko teitä siis lähteä mukaan palvelun kehittämiseen yhdessä toimituksemme kanssa? Lisätietoa VauvaPlussasta saatte alla olevasta linkistä. Vastaamme myös mielellämme kysymyksiinne palveluun liittyen täällä keskustelussa.
Toivottavasti innostutte tästä yhtä paljon kuin mekin : )
http://poll.sanomamagazines.fi/poll/participate/pollID/3064
Terveisin Tytti Kontula, Vauva-lehden päätoimittaja
Tervetuloa uusille!
Pitkästä aikaa pääsin kirjoittelemaan. Nyt on selvitty työreissusta ja bileistä. Reissujen saldo: yksi suora oletko raskaana -tiedustelu, yksi melko suora vihjailu että syön niin paljon että voisin olla raskaana ja varmasti ainakin kourallinen spekuloijia/arvanneita, jotka eivät sanoneet mitään.
Mullakin on ollut samantyyppistä oireettomuutta kuin muutamilla. Ainoastaan rinnat on olleet koko ajan arat. Turvotuksesta en tiedä onko palautunut lähemmäs normaalia vai olenko vain alkanut tottua siihen... Jaksamista niille, jotka joutuvat pahoinvoinnista kärsimään! Tuli kyllä yhtenä päivänä hieman pidempi väli syömättä, minkä takia olikin sitten pakko lähteä hakemaan istumapaikkaa ettei pyörry...
Ylihuomenna neuvolaan, ultraa voi joutua vielä kuukauden odottelemaan jos ei kärsimättömyys vie varhaisultraan... Kiva kuulla hyviä uutisia teidän muiden ultrakäynneistä :).
Pikku Muuu rv 7+5
Hei, mitäs tänne kuuluu kaikille? Onko millaisia oireita? Ekoja ultria?
Mulla on torstaina eka neuvola ja siellä sitten myös ultrataan. Jännittää vähän. Vaikka oikeastaan mun ajatukset täyttää tällä hetkellä tämä järkyttävä PAHOINVOINTI! Oksennan useasti päivässä, en tahdo saada mitään syötyä ja jos vahongossakin menee jotain mausteista niin alkaa aivan käsittämätön polte ruokatorvessa ja kurkussa. Sen seurauksena oksennan sitten niin kauan, kun maha on ihan tyhjä. Sain vielä virtsatietulehdukseen antibiootit, mikä nyt ei ainakaan yhtään ole auttanut ällötysoloa. Väsymys on kanssa jotain uskomatonta. Johtuu varmaan osittain siitäkin, kun maha on kokoajan lähes tyhjä. Ja palelen kokoajan.
Oon nyt viikon verran oikeastaan maannut vain sohvalla, sängyllä tai kylpyhuoneen lattialla. Rasittaa sekin, ettei saa mitään aikaiseksi. Olen aina laittanut ruokaa, mutta nyt en pysty siihenkään. Syön lähinnä kaurapuuroa, näkkäriä, banaania, jäätelöä jne. Ei mitään kunnon ateriaa koko päivänä.
Loma loppuu ja huomenna pitäisi mennä töihin. En käsitä, miten siihen pystyn. Tälle päivää en ole vielä saanut edes hampaita pestyä. Järjetön väsy vaan painaa päälle, vaikka en mitään oo edes tehny.
Että tämmönen valitusvirsi... Kamala jotenkin valittaa, kun tietää kuinka moni haluaisi raskaaksi hinnalla millä hyvänsä. Oon vaan niin väsynyt tähän tilanteeseen.
Relight rv 7+6
Voi Relight... Kylläpä sulla on kaamea olo siellä :/. Mitä jos hakisit sairaslomaa ihan sen varjolla, että mikään ei pysy sisällä...? Miten ihmeessä jaksat työtä tehdä jos olet noin heikossa hapessa? Tsemppiä kovasti!
(.) Minua vaan pelottaa. Vuoto jatkuu edelleen, se on jokapäiväistä ja runsasta. Ihan helvettiä on tämäkin. Ressi on tosi kova, eikä tee tietenkään hyvää millekään. Koetan jaksaa ajatella positiivisesti, mitäänhän en tälle voi. Onneksi välillä on etova olo ja väsyttää ja olen tosi turvoksissa niin voi ainakin välillä uskoa siihenkin, että kaikki ehkä kuitenkin voi olla hyvin...
Onneksi ultra on torstaina. Onneksi.
Voimia kaikille eri olotiloissa ja fiiliksissä.
LMC ja Muru-Veijari rv7+3
LMC, näin yksityisyrittäjänä se saikku on viimeinen vaihtoehto, mutta ehkä siihen joutuu vielä mennä... Kyllä mä nyt ainakin yritän mennä huomenna töihin :) Ompa kamala tilanne sullakin siellä... :/ Sulla oli kuitenkin yks ultra jo ollut ja siinä oli kaikki hyvin? Toivon todella, että raskautesi päättyisi onnellisesti!
Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka murehtivat oireettomuutta. Varmasti niin tekisin itsekkin.
Melkoinen "tauti" tämä raskaus... Oli niin tai näin niin aina joku huolettaa.
Mulla on kyllä niin ihana mies, joka hoitaa, huolehtii ja kestää mun tiuskimiset hyvin ymmärtäväisesti :)
Relight rv 7+6
Niin ja mahtavaa että löytyi syke ja on kehittynyt normaalisti LMC!!! :) Toivottavasti vuotoilu on ihan normaalia ja miksei olisi kun ei kohdustakaan mitään hälyttävää löytynyt. Tarrasukkia täältä vielä heittelen! Ja kaikille muillekkin! Niitä ei oo ikinä liikaa :D