Oleskelulupapäätös tehty
Hei vaan pitkästä aikaa! Viimeks olin kommentoimassa täällä aika ärtyneillä mielin noihin kulttuurien epäkohtiin, mutta tilanne on siitä tasaantunut. Kai sitä pelkääkin, jos jotain menee vikaan kun mies on kurdi eikä heidän kulttuurissa kaikki ole niinkuin meillä. Järkytti myös nuo kunniamurhajutut. Kumminkin tässä nyt on vaihteeks positiivisemmilla mielin liikkeellä :)
Niin on äkkiä tää puoli vuotta vierähtänyt tätä odotellessa ja vielä muutama päivä pitää odottaa sitä tietoa, tuliko oleskelulupaa vai ei. Saanko sen rakkaan mieheni kohta kotiin vai en?
Tässä meni nyt niin, että kuulustelu oli 11.4 ja päätös tehtiin 27.4 mikä tuntuu musta poikkeuksellisen nopealta käsittelyltä ja ratkaisulta. Viimeksi kun olin käsittelijän kanssa puheissa aikoja sitten, hän sanoi ettei näissä ole mitään epäselvää papereissa, että tarvitsi lähettää lisää liitteitä mm. kuvia tms. Mä jäin hölmönä odottamaan ja kyselin siitä himputin palvelunumerosta et onks tullut kuulustelusta tietoa, eihän ne siel mitään tiiä. Tekeepi mieli soittaa sinne et ootte ihan turha porukka...käsittelijäänhän mun ois pitänyt olla yhteydessä viimeaikoina, mut en jotenkin vain saanut kiinni ja ei töissä ehdi soittelemaan mitään. Heittäydyin jotenkin liikaa sen varaan, et tää vielä kestää monta kuukautta. Mutta ilmeisesti meidän tapaus oli selvä, miltähän kantilta katsoen vaan heidän mielestään?
Se selviää ensi viikolla. Tässä oon soimannut itseäni etten ollut viimeaikoina tarpeeks aktiivinen et oisin ollut yhteydessä käsittelijään...
luulin et se tiedon kulku taas kestäisi ties miten pitkään. Mut eihän niistä käsittelijöistä yhtään aavista, mitä ne ajaa takaa.
Nyt vain jännitetään sitten kauhulla...apuva!
Kommentit (39)
LUPA TULI NIIN ETTÄ MÄ MEINASIN IHAN PYÖRTYÄ ONNESTA!!! =) =) =) =) =) =) (puklasin kyllä ja maha sekaisin koko päivän)
Pitkä kärsimys ja odotus on nyt takana ja viimein oikeus omaan, normaaliin elämään alkaa.
Lämpimät onnittelut!
Omalla miehellä takana 3 valitusta oleskelulupapäätökseen...
Turkissa nimittäin 1.5. ei ole juhlapyhä.
Jobozin mies on tod.näk. saanut tiedon Suomen lähetystöstä. Niin meillekin kävi mieheni kanssa ennen joulua. Minulle kerrottiin täällä päässä puhelimessa ainoastaan, että päätös on tehty, mutta ei päätöksen laatua. Kerrottiin vain, että tulossa on. Mutta lähetystöstäpä soitettiin miehelleni seuraavana aamuna heti kun olivat saaneet tiedon Suomesta, että tulehan nyt tänne sen passisi kanssa, että saadaan laitettua siihen lupasi. Posti toi sitten minulle tuon tiedon joulun jälkeisellä viikolla. Eli ilman lähetystöä olisimme odottaneet yli joulun pyhien. Kiitos Suomen lähetystön, joulun ajastamme tuli kuitenkin oikea juhlan aika :)
prosessistaan useaan otteeseen. Samaa ei voi sanoa kahdesta häntä epäilevästä nimimerkistä. Uppooutoja minulle ainakin...
Onko 1.5 muka maailmanlaajuinen pyhäpäivä? Sellainen, ettei MISSÄÄN maailmassa posti esim. kulje? Suomen suurlähetystöt kyllä varmasti ovat olleet eilen kiinni.
Todella upeaa, että miehesi sai oleskeluluvan !!! t. emmi
Joo, vähän ihmeellistä munkin mielestä oli, mutta kyllä ne soitti 1.5 suurlähetystöstä että lupasi on valmis, tulehan hakemaan.
Meillähän kaikki on kiinni jokaikinen pyhä, mutta ei näy pätevän kaikkialla. Periaatteessahan Suomen suurlähetystö olisi ollut kiinni maanantaina, mutta näköjään ainakin asiakkailta.
Käsittääkseni toukokuun ensimmäinen ei taida olla juhlapyhä siellä kuten meillä, vaikka sitä vietetäänkin maailmanlaajuisesti.
Itse en ole vielä saanut päätöksestä kopiota postitse, mutta ei epäilystäkään ole enää mikä oli päätös.
Sekin tuli tässä todistettua, ettei päätökseen pysty juuri paljon vaikuttamaan yhteydenotoilla, se vaan on odotettava tappiin asti.
Meille päätös tuli kuin varkain, sain tiedon seuraavana päivänä vasta kysyessäni sähköpostilla siitä. En kuulustelun jälkeen jutellut vissiin kertaakaan käsittelijän kaa koska se ei ollut tavoitettavissa koskaan ku soitin ja jos olis ollut, mä en päässyt soittamaan.
Kyllä tää tuntuu niin uskomattomalta, mä haluan vaan seuraavaks nähdä ukkoni kentällä :)
Se muuten on joidenkin maahanmuuttajien yleinen virhe, että tulee tänne odottamaan jos ei ole asunut kahta vuotta hakijan maassa yhdessä. Silloin tulee helpommin kielteinen. Onneksi me jaksettiin tuo vaikea aika odottaa eri maissa. Ei enää piinaa eikä tuskaa tämän suhteen, tuntuu taivaallisen autuaalta. :)
Joboz:
Se muuten on joidenkin maahanmuuttajien yleinen virhe, että tulee tänne odottamaan jos ei ole asunut kahta vuotta hakijan maassa yhdessä. Silloin tulee helpommin kielteinen. Onneksi me jaksettiin tuo vaikea aika odottaa eri maissa. Ei enää piinaa eikä tuskaa tämän suhteen, tuntuu taivaallisen autuaalta. :)
Minun ukkoni tuli tänne turistiviisumilla odottamaan (uuden ulkomaalaislain aikana), ja sai luvankin sitten nopEasti, ilman turhia odotuksia.
Niin ja ONNEKSI OLKOON JOBOZ, VIELÄ TÄÄLLÄKIN PALSTALLA :)!!!
Joo niin sun miehes tuli silleen...no mä luin ton UVI:n sivuilta, et pitäis olla asunut yhdessä hakijan kotimaassa, mutta en sit tiedä, asuithan sä siel jonkin aikaa ja menitte siellä naimisiin. :)
Siellä se mieheni äskettäin sai sen oleskelulupaleiman passiinsa ja on parasta aikaa syömässä erään häävieraamme kanssa joka hänkin oli hakemassa samaan aikaan oleskelulupaa. Mukava sattuma!
Hän lähtee varmaan kotikaupunkiin päin sitten, ellei lähde tapaamaan Eskisehirin kavereita vielä. Se selviää myöhemmin...
Mutta, ollaan tässä halkeamaisillamme kohta onnesta, tuskin maltan odottaa kun saamme aloittaa todellisen " hanimuunin" ! :) :) :)
Kiitoksia onnitteluista vielä kaikille! :)
Joboz:
Tuo ei todellakaan ole mikään maahanmuuttajien virhe! Laki on kaikille sama olit sitten Kiinassa tai Turkissa tai Suomessa. Laissa sanotaan, että puolisolla on oikeus tulla Suomeen odottamaan päätöstä. Joten sen EI PITÄISI vaikuttaa päätökseen millään tavalla missä maassa ihminen on. Lähinnä viranomaiset vain ahtovat rankaista Suomessa jo jollain muulla statuksella (tai ilman) olevia ulkomaalaisia oleskeluluvan hakijoita. (Tälläkin palstalla on muuten useita ihmisiä, joiden puolisot ovat saaneet luvan, vaikka ovat tulleet Suomeen turistiviisumilla lupaa odottamaan).
Tuollaiset kommentit ärsyttää tosi paljon. Kenenkään suomalaisen (etenkään näistä asioista mitään tietävän) ei tarvitsisi alkaa viljelemään moista p*skaa, kun sitä kuulee jo ihan tarpeeksi viranomaistahoilta..
Ei yhdessä asuminen vaikuta millääntavalla päätökseen.
Emme menkää mieheni kanssa oleet asuneet päivääkään yhdessä vaikka olimme olleet aviossa jo puoli vuotta, ennenkuin hän tuli sitten tänne Suomeen kun oli saanut asiansa hoidettua siellä, ja siitä alkoi meidän yhteiselämä ja luvat tuli ilman senkummempia ongelmia tai ylipitkiä odotteluja.
Kyllä siihen vaikuttaa muut syyt.
Mutta ainahan näitä arveluja saa kuulla, että millon mikäkin syy ois muka vaikuttanut mutta totuuden tietää ainoastaan nämä virkailijat.
Tuo teksti tuli kyllä sillä tyylillä kuin oisin joku bitch joka haluaa tahallaan loukata jotain ihmisiä.
Olisit voinut asian toisinkin ilmaista. Ikävää tulla lukemaan tuon sävyisiä tekstejä omaan aiheeseeni.
Kyllä voin myöntää olevani väärässä helpommallakin. En halua mitään riitaa moisesta aiheesta kehittää.
Tiedän vain erään pariskunnan, josta toinen puoliso (mies) tuli tänne ja avioitui täällä, mutta oleskelulupaa ei myönnetty. Kyllä siinä jokin " taika" on.
Mullekin sanottiin poliisilaitoksella, että parempi miehen odottaa Turkista käsin kuin tulla tänne odottamaan, muuten tulee helpommin kielteinen. Älkää nyt mulle tuosta suuttuko sentään. Aina täällä riittää sitä että hyökätään kimppuun jos joku ei tarpeeks selvästi kerro, miksi niin sanoi. Se ottaa aivoon. Miksei voi ystävällisemmin jutella?
" Mullekin sanottiin poliisilaitoksella, että parempi miehen odottaa Turkista käsin kuin tulla tänne odottamaan, muuten tulee helpommin kielteinen."
Tutoa kommentoin että poliisit sanoo sen sillä että tottakai heille on helpomaa kun kieteisen päätöksen saanut henkilö ei ole Suomessa!
Häntä ei tartte sitten etsinäkuuluuttaa, ottaa säilöön, karkottaa maasta ym. koska hän ei ole täällä ja yhteiskunta säästää muutenkin siinä ison tukun rahaa.
Luulen että jos poliisilta asiaa kysyy, vastaus on aina sama.
Eikä sillä missä on vihitty ole merkitystä, miksi ois? Mikä taika siihen sisältys? Mutta se että joku tulee tänne laittomasti ja sitten avioituu täällä, vaikuttaa varmasti kielteisesti asiaan.
Kyllä Suomi on oikeusvaltio ja he toimivat lakien ja säädösten mukaan, tekevät virheitäkin joskus koska tällasten asoiden kyseessä olleessa he eivät voi tietää asian kaikkia puoli, ja vääriä päätöksiä voi tulla.
Onnea sinulle kuitenkin!
Varmastikaan Joboz ei sitä tarkoittanut pahalla, mutta saman minäkin olen kuullut, uuden lain voimassa ollessa, joka suunnasta(poliisi, suurlähetystöt ja uvi) sanoivat että parempi on miehesi odottaa kotimaassaan lupaa, ja lupa tulikin, tosin aikaahan se vei. Mutta enää ei sitä tartte murehtia.
Mutta voi näistä ihan asiallisestikin keskustella...
Laki voi olla kaikessa sitä ja tätä, mutta eri asia on mitkä virastot sitä noudattaa, joten tavallaan eletään virastojen omien lakien mukaan jotta asiat sujuuvat toivotulla tavalla...
pistä mailia meltem1203@hotmail.com munkin mies Turkista ja tieädn mitä on odottaminen;)mut yleisesti en täällä muuten kommentoi :)jos haluat mailikamua ja muuteskin ystävän;)
Niin... mutta sanoivatko ne siellä miksi on parempi odottaa omassa maassa? Minä ainakin oisin sitä perusteelliisena ihmisenä kysynyt, ois se niin kummalliselta kuulostanut...
Monta kertaa on silmäni pyörinyt päässä, kun olen lukenut tekstejä täällä. Jos esim. sanot, että naapurissasi asuva venäläisperhe metelöi.... Olet rasisti, muukalaisvihaaja ja paskapää, kun kerroit perheen olevan vähemmistöä ja/tai maahanmuuttajia. " Miten naapurisi kansalaisuus/syntymämaa vaikuttaa siihen, että he metelöivät??? Suomalaiset ne vasta metelöivätkin, hakkaavat vaimojaan ja dokaavat, v.i.t.u.n. suomihoro" . :)
Minä ainakin olen sydämmestäni todella iloinen, että Jobozin mies sai oleskeluluvan! :)
On todella ikävä huomata, että eräiden kannanotot ovat aina yhtä negatiivissävytteisiä .. Noh sama tyyppi mekastaa asiasta kuin asiasta, jopa toisen onni on sinulta pois. Nimiä mainitsematta !
Joboz surullisena luin moista ryöpytystä, mutta älä sinä välitä vaan onnellisena odota miehesi Suomeen tuloa, ja sitten todellakin on aika viettää sitä honimuunia :-D Vielä kerran ' onnea' t. emmi
Niin minä olen myös huomannut mitä täällä olen lukenut että jos uskallat kysyä jotain ja epäillä jotain niin heti alkaa haukkuminen. Ihan kuin ei sais epäillä kun joku kertoo palturia taikka jotain muuta kummallista. Ihmiset ovat eri mieltä asioista, se on normaalia, ei siitä pidä suuttu tolleen.
Ei minulle kyllä kukaan sanonut että miehen kannatta odottaa siellä omassa maassaan. Minä oisin suuttunut jos ois sellasta sanottu, kun hänellä oli oikeus tulla tänne viisumilla. Kyllä te olette sitten tosi kilttejä!
Eiköhän se lupa sieltä irtoa, toivotaan. Uskon että sulla on jännät paikat. Onko miehesi täällä Suomessa vai kotimaassaan?
Kertoile sitten saiko miehesi luvan, ensi viikolla varmasti tulee postia.