Tammivauvat 2015 <3
Täällä olis plussattu tänään aamulla, la olis oviksen mukaan 2.1, kuukautiskierrosta ei paree mitään laskeskella kun on niin epäsäännöllinen kierto.
Toista odotellaan, esikoistyttö on 3v ja leikkikaveri on erittäin odotettu.
Yritän päivitellä ketjua ahkerasti eli laittakaahan selkeesti nimimerkki ja laskettu aika. Suljetun ryhmänkin voin perustaa jos tarvetta on, itseä se ainakin kovasti kiinnostaa. Siellä vois sitten tarkemmin kysellä sen fb-ryhmän perään jos sille kiinnostusta löytyy :)
Ihanaa, olo on onnellinen <3
anita, la 2.1
Ja arvatkaas vaan meinasko heti otsikkoon tulla kunnon typo kun hyvin vahvasti elän vielä vuotta 2014 :D
Kommentit (550)
Hei! Uskaltauduin minäkin kirjoittelemaan tänne, vaikka pelko onnistumisesta on kova. Pelkoa turhista toiveista lisäävät koettu laparoskopia, lapsettomuushoidot (inseminaatiot) ja yksi keskeytynyt keskenmeno. Joten nyt olen kauhusta kankeana, että miten tämän kerran käy. Surullista, miten ei uskalla oikein edes iloita, vaikka raskaus on niin odotettu ja toivottu! Ensi viikolla se selviää, onko mahassa edes ketään ja onko oikeassa paikassa. 6+6 mennään.
Oireita ovat väsymys, kivut rinnoissa, suu on kuin Saharan autiomaa ja melkoinen pallomahaturvotus etenkin iltaisin. Ehkä ällöttävä olo välillä, tai sitten se on vain korvien välissä, kun se "kuuluisi asiaan". Oireettomuus ja oireilu huolestuttaa kumminkin molemmat, ne äitiyden huolet näköjään alkaa jo näin varhaisessa vaiheessa...
Kävin alkuviikosta apteekissa ostamassa raskaus & imetysajan vitamiinit. No okei oli pakko ostaa vielä yksi raskaustesti, sillä en vain vieläkään voi uskoa tätä todeksi. ;D Viimeksi testit olivat vielä niin haaleita, että halusin itselleni varmituksen, ja nyt kun testasin niin enää vahvempaa plussaa ei kyllä olisi voinut tulla.
Pelko siitä, ettemme koskaan saa lasta oli niin suuri, että nyt plussattuani en oikein enää jaksa/osaa pelätä sitä keskenmenoa, vaikka normaalisti stressaan ja pelkään ihan kaikkea. Yritän ajatella asian niin, että otan sen mitä annetaan, jos km tulee niin tulee, ei se ainakaan stressaamisella parane.
Alkuviikosta tuli myös neuvolasta esitietolomake täytettäväksi. Eka neuvola siis ensi tiistaina ja mies on täydellä kympillä mukana :)
Vanhemmille ja veljillemme olemme asiasta kertoneet + yhdelle ystävälleni, kaikki he ovat olleet yrityksestä tietoisia ja meidän tukenamme. Lisäksi perheessämme on ollut poisnukkumisia yms. murheita viime aikoina, joten oli ihanaa piristää heitä hieman tällä uutisella. Jos suru koittaa, ovat he tietenkin valtavan suuri tuki <3
Paljon tsemppiä muilla tammiäityleille!
Meidännyytti 5+5
Perjantaiyötä!
Kiva kun on paljon juttuja tullut tänne joita lukea :) Tulee itsellekin paljon varmempi ja rauhallisempi olo kun huomaa, että muilla on samoja pelkoja, oireita ja ajatuksia. On raskausajoista ennenkin monet selvinneet ja jälkeenpäin sitä varmasti kaiholla muistelee, niin parempi olla nyt vain siinä onnellisuuskuplassa :) Yhtä pahalta se keskeytyminen tuntuu, oli sitä pelännyt tai ei.
Vielä kuitenkin vähän pohdin sitä varhaisultraa.. Varsinkin kun meillä eka ultra olis vasta viikolla 13! Eniten sitä pohdin siltä kantilta, että haluaisin tietää onko kyseessä mahdollisesti tuulimuna tai kohdun ulkoinen. Kun sitten viikolla 10 kerron lopuillekin läheisille raskaudesta kihlajaisissa, niin jotenkin se tuntuisi niin "huijaukselta" jos se sitten kolmen viikon päästä pitäisikin päivittää kaikille ettei siä alunperinkään ollut mitään mahdollisuutta vauvaan. Se taas ei niin vaivaisi (ainakin vielä tässä vaiheessa ajateltuna) jos joutuisi keskenmenosurusta ilmoittamaan, jos tietäisi että siellä kuitenkin ainakin hetken on ollut oikeasti elämää. Tämä on kyllä vielä mietinnässä.. Sekin auttaisi jos menisi vaikka viikolla 8 varhaisultraan, sillä silloinhan nyt ainakin pitäisi sydän jo sykkiä jos on sykkiäkseen.
Pikku hiljaa tämä raskaus konkretisoituu.. Mitä useammalle kerron, sitä todellisemmalta tämä tuntuu. Tänään meinaan kerroin toiselle hyvälle kaverilleni. Ja tänään tuli lisäksi myös neuvolan esitietolomakkeet ja sikiöseulontatietovihkonen postista :) Oudolta tosin näytti kun kaikissa lomakkeissa luki "äidin nimi" ja "isän nimi". Eihän tässä nyt vielä äitejä olla! :o Tai no periaatteessa joo, mutta en osaa yhdistää itseeni tuota sanaa :D
varpunen rv 5+4
Pitäis varmaan mennä jo nukkuun mutta kun kaikki ajatukset pyörii päässä :D
Otin vähän netistä selvää missä on minkäkin hintasta varhaisultraa ja vastaan tuli et Fertinova olis suht edullinen (vähän alle satasen). Paikka jossa oon kaks kertaa luovuttanut munasoluja! Saiskohan sieltä alee kun ovat saaneet multa soluja :D:D no ei vais. Mutta ainakin olis tuttu paikka ja tuttu lääkäri :) Pohdinta tihenee. Täydellistä olis jos sais ajan työpäivän jälkeen, mutta tuollakin on muistaakseni vaan aikoja 8-16.
Semmosta vaan halusin vielä jakaa
Ihan aluksi, kaikille uusille tervetuloa mukaan, ja onnittelut plussaamisesta. :)
LMC: Meillä on sen tyyppinen ongelma, että vain ICSI tuli kyseeseen. Siitä on vuosi, kun hakeuduimme hoitoon, mutta vastassa on ollut erinäisiä ongelmia, eikä lääkärikään antanut meille paljon toivoa. Kun sitten plussasemme, piti lääkärikin asiaa lähes ihmeenä. Tästä kaikesta johtuen nuo vuodot saavat minut todella huolestuneeksi. Onneksi ne ovat kuitenkin olleet vähäisiä. Sen olen huomannut, että omalla kohdalla on toiminut kun olen kertonut tilanteestani ja huolistani läheisille. Monet ovat kertoneet jostain kaveristaan tms, jolla oli myös ollut vuotoja, ja kaikki oli silti mennyt hyvin. Noista tarinoista olen saanut paljon voimaa.
Havu: Tuo tilasto on tosiaan aika pelottava, tntuisikohan se vähemmän pelottavalta jos kääntäisi asian niin päin, että 85-90 % raskauksista etenee normaalisti...? Jaan muuten ajatuksesi varhaisultrassa käynnistä ihan täysin. Itse olen sitä mieltä, että keskenmeno on rankka juttu, oli sitten kyseessä tuulimuna tai vaikka syke olisi ehditty havaita. Kummassakin tapauksessa sitä ehtii elää kuitenkin sitä raskautta, joten surua tulee joka tapauksessa.
Useampikin täällä (itseni mukaan lukien) miettii, mitäs kun tuli syötyä jotain kellettyä vaikka oli jo raskaana. Varmasti melkein jokainen syö vahingossa jotain "kiellettyä" jossain vaiheessa raskautta. Useimmiten silti asiat menevät kuitenkin ihan hyvin. Nuo ovat kuitenkin vain "ruokasuosituksia". Tässä pätee kyllä se, että tieto lisää tuskaa. Hyvähän se on, että yrittää parhaansa mukaan noudattaa suosituksia. Itsekin söin alkuraskaudessa vahingossa haukea, kun en muistanut sen olevan kiellettyä. Aina voi soittaa myös neuvolaan ja kysyä, jos jokin asia painaa mieltä. Se henkilökunta on siellä sitä varten, että heiltä voi kysyä. :)
Mishu: Varmasti haastavaa oleilla ulkomailla tässä tilanteessa. Voisitko ottaa juhliin mukaan jotain omaa naposteltavaa, tai kysyä vaivihkaa kokilta ruokien sisällöstä?
Helmi80: Ymmärrän huolesi. Koska meillä ei ole tosiaan raskautuminen olut helppoa, meinaa omakin ajatus kääntyä huoleen ihan koko ajan. Sitten yritän muistuttaa itselleni, että tämä on todella ainutlaatuista aikaa, ja pitäisi koittaa nauttia. jatkuva murehtiminen ei ole hyväksi. :)
Ai niin, ja käytiin tosiaan eilen ultrassa. Kiitos tsempeistä! :) Löytyi alkio oikeasta paikasta ja sykekin löytyi. Tosin löytyi myös hyytymä, jonka johdosta lääkäri näytti hieman huolestuneelta, ja jouduin rasituskieltoon. Ei siis mitään fyysistä ponnistelua. Ensi viikolla tarkistetaan tilanne. Ei auta muu kuin toivoa parasta.
Anlina
(Joka luuli viikkojen olevan 7+2, mutta alkion koon perusteella viikot saattavat ollakin 6+4)
Helmut: Tervetuloa! =)
Apila: Hyvä, että selvisi ja turhat huolet helpotti!:) Voivoi, mitähän sitä tekisi sitten oman kalaöljyn syömisen kanssa, kuitenkin kun samalla puhutaan, että siinä olisi niin tärkeitä aineita myös pikkuisen hermoston kehitykselle tms.
Mulle osu nyt paritkin juhlat tälle viikonlopulle, mutta ainakin ensimmäisistä selvisin ihan kunnialla. Tämäniltaiset jo vähän jännittää...
Mishu mainitsi pastöroimattomuuden, ja itsekin tuli kylässä käydessä vilkaistua saksalaisen juuston selosteeseen, jossa ei mainittu mitään pastöroinnista. Söin sitä kuitenkin. Lisäksi on tehnyt jo pariinkiin otteeseen mieli esim. sushia, jota en sitten kuitenkaan ole syönyt, koska ei taida raakana kuulua "turvallisiin kaloihin"?
Anlina: Ihanaa, että sait kuulla alkiosta!
Suurin osa tuntuu pääsevän paljon aiemmin neuvolaan ja ultraan - itse joudun odottamaan pelkkää neuvolaa kymmenennelle viikolle, ultrasta nyt ei ole tietoakaan!
Linnee 5+2
Linnee: Kyllähän se hieno uutinen oli. :)
Me käytiin yksityisellä tuossa varhaisultrassa, ei siis olisi päästy kunnallisella puolella vielä. Mut hyvä että käytiin, koska muuten en olisi tiennyt, että mun pitää varoa fyysisiä ponnistuksia...
Hepsan Tammikuista vauksua ootetaan tääläkin omien laskujen mukaan la 17.1 Mutta neuvolassa vissiin tarkentuu:) Mulle tää on jo neljäs mutta joka kerta yhtä jännää
Tervetuloa Kam mukaan ja onnea!
Kiva, kun osa on jo päässyt neuvolaan tai ultraan aikaisessa vaiheesa. Aika karua, jos selviäis ekassa ultrassa, että on kolme kuukautta kantanut vain tuulimunaa tai sydän olisi pysähtynyt tms.
Kuinka haitallista tuo passiivinen tupakointi on tässä tilassa? Ikävää kun lähipiirissä on joitain tupakoivia, eikä tässä vaiheessa olla vielä haluttu kertoa kaikille, niin on vaikea kun ei tiedä miten sen perustelis että lähtee kauemmaksi, jos joku alkaa vieressä polttamaan.
Olen myös miettinyt liikuntaa. Siitä olikin puhetta jonkun verran täällä, mutta onko juokseminen vielä tässä vaiheessa, tai ylipäänsä raskausaikana ihan ok? Kun sanotaan, että kovin pomppivaa jumppaa ei suositella, mutta tuleeko hölkkäämisessä kuitenkaan niin kovasti sitä ylös-alas liikettä, että olis haitallista?
Anlina: hienoa että oli pesinyt oikeaan paikkaan:)
Onnea ja tervetuloa uusille :)
Linnee: kai periaatteessa raakaa kalaa voisi syödä jos saisi ihan tuoretta. Jostain hyvästä ravintolasta voisi saada (kysyä) tai jos asuu rannikolla ostaa ja tekee itse? Pakattua tai vanhaa raakaa kalaa en söisi. Merilevääkään ei sitten saisi syödä.en tiedä onko muutamasta grammasta haittaa.. Mutta jos ääretön sushin himo tulee niin nämä on mun varasuunnitelmat :D tuskin tulee, oksettaa ajatuskin kalasta.
Onnesta sekaisin: mun pari kaveria on juosseet vielä isonkin mahan kanssa, ollut joku tukiliivi. Hyväksihän se vain on jos on normaali raskaus eikä siitä seuraa kipuja tai vuotoa! Mulla tulee kaamea hengästys nyt niin en oo oikein pystynyt hölköttelemään.
Söin tuorejuustoa ja light limua ja jotain huonosti pestyä ulkomaista rucolaa.. tuli sellainen olo että taidan alkaa ottaa varmanpäälle. Jossain se raja pitää olla niin varmaan kaikki jotka voi kerrasta aiheuttaa jotain jätän sit kokonaan. Ja muitakin välttelen. Just nythän ne elimet, hermostot ja aivot kehittyy. Kai mä pystyn olemaan syömättäkin paria ruoka-ainetta pienen vuoksi. Jos vaikka asparaami-adhd spekulaatiot osoitettaisiinkin oikeiksi... kysyin myös miehen mielipidettä tähän, senhän lapsen alku se myös on. Tänään oli taas aika kipeätäkin raapinaa kohdussa. Tuntuu kuin joku kaivertaisi kohtua. Tarviiko sitä niin syvälle tunkeutua?? Mun käsityksen mukaan kohtu on suht tunnoton elin, ettei muuta kuin kasvukipuja pitäisi tuntea.. aina jos jotain on puuhaillut ja menee sohvalle makoilee niin alkaa myllertää silleen että välillä joutuu puhisemaan. aamuisin sattuu erilailla kun on pidätellyt yön. Ihan silleen arat alavatsan lihakset ettei pysty jännittämään. Yökkäsin pari pv sitten, ei mitään kaameeta oksetusta ole, mutta aika usein pystyisin oksentamaan jos antaisin tulla. Mihinhän nää kaikki oireet vielä johtaa :D ei kai vielä pitäisi olla kaikkea. Yksi takkikaan ei mahtunut tissien kohdalta kiinni eikä tiukat urheilurintsikat mahtuneet päälle. Tissit on ihan kuumat ja raskaat. Lihonutkin taidan olla. Eikö vk 12 vasta pitäisi alkaa kaikki? Voi voi...
Havu 6 + 3
Tammikuun lasketut ajat:
1.1
safia
Sladyx
mammaksi
nooramaria
lionmama88
onnenpotku
2.1
anita
3.1
emmik1
nipander
juku78
hellmi
5.1
Sanna Huttunen
mammanen
6.1
tpauliina
7.1
janna
petsu
8.1
Molly
Niitu83
Mary Elisabeth
iltsi87
9.1
fisuli
eeyore
llara a
10.1
Nooratuuli
11.1
SariMaarit
12.1
ÄitiHenna
13.1
babydreamer
15.1
Anlina
16.1
Poppypeonita
17.1
Kam
18.1
annikain
katjuliina
tiitii
19.1
MinttuW
onnesta sekaisin
20.1
relight
melinda90
sonkku
21.1
eveny mama
heavymetalmom77
Pikku Muuuu
22.1
Havu
23.1
Millamm
LMC
Apila
24.1
honey soul
janku
25.1
26.1
varpunen89
Mishu
27.1
Anna Mai
28.1
Meidännyytti
Linnee
30.1
parsakaali86
Helmut???
Helmi80???
Facebook-ryhmään haluavat laittaakaa sähköpostia osoitteeseen tammikuiset@gmail.com
Heips kaikille!
Siirryn nyt kokonaisvaltaisesti tuonne fb:n puolelle eli tän listan päivitys nyt jää mun osalta... mutta tuosta on jonkun helppo jatkaa :) Meillä on niin mukava ryhmä siellä ja sinne on paljon helpompi mennä kuin tänne kun vaatii erikseen kirjatumiset ja sivujen selailut... :) Onnellista odotusta teille kaikille jotka ette fb-ryhmään kuulu, te muut tapaan sitten fbssä :)
Toivoa Täynnä: Osanottoni sinulle. Minulla edellinen raskaus päättyi myös :( Nyt tämän uuden raskauden kanssa on sekavat olot, kun tietenkin pelottaa, että onko masussa edes mitä odottaa. Voimia sinulle, ja muista pyytää ajoissa apua, jos tuntuu liian pahalta olla. Itelläni lievä masennus koitui keskenmenosta, ja vasta töissä työkaverit sai lääkäriin, ku yritin poistaa työllä oman pahan oloni.
Itselläni oli 30.5 eka neuvola, mutta eihän siellä muuta kun noita lappusia täytelty, ja verenpainetta, hemoglobiinei tutkittiin. Olisin halunnu edes yrittää kuunnella sydänääniä, oman epävarmuuteni takia, mutta koska oli viikkoja tuolloin vasta 9+1, nii ei kuunneltu. :( Nyt pitää vain jaksaa odottaa ekaan ultraan, joka 16.6. Sitten ei loppuu epävarmuus, ja toivottavasti tällä kertaa sieltä löytyy pieni ihmisen alku, jota odottaa.
Tähän astisia oireita ollut:
-3h välein pakko syödä, tai tulee tosi etova olo.
-vessassa ramppailu, niin pissaamisen takia, kuin joskus pahan olon takia.
-rintojen kosketus arkuus, ja suurentuminen ( ihanaa tissit kuin nuorempana, kiinteämmät! =D )
-väsymyksen lisääntyminen
-hengästyminen helposti
-pallo maha
-joskus vihlaisut noustessa esim. sängystä alavatsan seudulla.
Toivon kaikille tarrasukkia matkaan, ja onnelista odotusta. =)
Sladyx&Papu 9+3
Anlina: Kiitos tsempeistä. :-) Niinhän se on, että pitäisi nyt nauttia, mutta kun on ehkä vähän tällaista murehtija-tyyppiä, niin sitä sitten pelkää sitä pahinta. Etenkin kun se keskenmeno on kerran jo tapahtunut. Täytyisi keskittyä niihin positiivisiin asioihin. Syvimmät osanottoni niille, joita se tragedia on kohdannut. Sitä ei soisi kellekään! :´-(
Itse pääsen TYKSiin varhaisultraan jo ensi viikolla sen laparoskopian ja lapsettomuushoitojen takia. Ihan kiva, että pääsee ajoissa tarkistamaan tilanteen, mutta syyt ovat olleet hermoja raastavia. Tällä kertaa saan onneksi mieheni henkiseksi tueksi reissulle mukaan.
Yksi hämmentävä oire on ilmennyt myös, mitä en itse ehkä osannut odottaa: karkkihammasta ei pahemmin enää kolota. Kaikki sokerimakea maistuu TOSI makealta. Tykkään Dumleista tosi paljon, mutta yksi riitti eilen. Blääh, mikä imellys!
Laskettu aika olisi 17.1.2015.
Olisin tonne fb ryhmään halunnut mut jostain syystä ei kursua oo 2viikkoon tullu vaikka 3sähköpostia olen laittanut. Osaisko joku neuvoo miten pääsisi?
Onnesta sekaisin: Kyllä juoksu musta kuuluu ihan sallittuihin liikuntamuotoihin, kun vaan menee oman kunnon mukaan.
Havu: Niin joo, levääkään ei sais syödä, eli se niitä susheista! ;)
Helmi80: Täällä kyllä karkkihammasta kolottaa ihan normaaliin tahtiin!:D Olin vielä tyhmyyksissäni ostanut pussin, josta suurin osa on lakuja, kunnes tajusin, etten saa syödä niitä! Miehelle siis meni sekin ilo.
Mäkin mietin, pääseeköhän sinne FB-ryhmään sitten vielä myöhemmin, kun ihan näin pienillä viikoilla en uskalla vielä liittyä...
Täällä oireina edelleen lähinnä armoton väsymys. Saa nähdä, miten alkaa taas uusi työviikko, kun nyt viikonloppuna tuli nukuttua enemmän kuin laki sallii.
Linnee 5+3
Muakin houkuttelis toi fb-ryhmä, mut onks varmaa kanssa ettei sit jäsenyys näy muille? Nimittäin mun kaverin alkuraskaus paljastui mulle ja muille kavereille just kun sivupalkissa näky et hän kuuluu ryhmään :D mitään ilmotusta ei siis tullut vaan siellä oik. Sivussa missä ehdotellaan ryhmiä niin siellä näkyi :D
Heippa ja ihanaa uutta viikkoa!
Selvisin häistä lähes kunnialla, henkilökunnalle sanottiin että ei jamonia kiitos ja sain sitten pelkkää (oletettavasti pastöroidusta maidosta tehtyä) juustoa alkupalaksi...sen vielä pysty selittään että vatsa nyt ei kestä muka kinkkua, mutta yksi tarjoilija kyllä onnistui kysymään pöytäseurueeseen kuuluneelta mieheltä että kukas se olikaan raskaana :P onneksi ei ollut ihan lähintä perhettä, vaan morsiamen siskon mies (kyseessä oli siis mieheni veljen häät), ja ilmeisesti asia jäi vain hänen tietoonsa. Siinä olisikin ollut ilmoitus toisten hääpäivänä...ja muutenkin. Muut ruoat oli kohtuu ok, ravutkin lienee keitettynä ihan jees myös raskaana...? Viinejä maistelin minimaalisesti kielen kärjellä ja puolikkaan alkoholittoman oluen join myös (1%) niin ja ihan liikaa limsaa, yöks. Ite kyllä pystyn syömään kilokaupalla jäätelöä ja karkkia, mutta makeat juomat ja pullat ei mee juurikaan.
On kyllä ihan hirvee tilanne siinä mielessä ja olen jo ajat sitten päättänyt jäädä Suomeen mikäli raskaus on todellinen ja jatkuu normaalisti siis. Toivottavasti pääsisin ens viikolla viimestään ultraan...Suomessa varmasti olisin historiani takia siellä ollut jo viime viikolla, se tässä ottaakin niin päähän. Mies puolestaan viimeksi eilen ilmoitti että hän ei halua Suomeen asumaan edes väliaikaisesti. Toki ymmärrän, että pelkää työn ja talouden puolesta, mutta tällaisen asian luulis menevän kaiken edelle...kaikesta huolimatta yritän nyt vain olla murehtimatta tuotakaan ja ottaa asian uudelleen esille sitten myöhemmin jos/kun on ajankohtaista.
Minä en oikeastaan haluaisi kertoa kenellekään ainakaan ennen viikkoa 12. Tai kaksi ihmistä jo tietää (ja se melkein sukulaismies sieltä häistä), mutta nämä ystävät ovat kokeneet samanlaisen matkan esikoisen kanssa kuin minä eli ovat sairaala-ajan kohtalotovereita ja kaikkein tärkein tukipilari. Vanhemmilleni joudun kyllä kertomaan juhannuksena kun ollaan menossa heidän kanssaan mökille. Jos en siellä viiniä ja saunaolutta juo niin se vasta hämmentävää on :D muutama hyvä ystävä Suomessa varmasti kanssa listalla, mikäli siis varhaisultrassa näkyy elämää.
Ainiin, miehen perhe pakotti mut maistamaan perjantaina illallisella myös paikalliseen tyyliin valmistetuja (eli mausteliemessä keitettyjä) etanoita, caracoles. Yäks...ja simpukoita liemessä myös söin. Tietääkö/muistaako kukaan miten äyriäiset ja nilviäiset sopii...? Niistä ei ainakaan tuolla thl:n sivuilla ollut mitään mainintaa.
mishu 6+0
Mishu: Onpas teillä hankala tilanne, vaikea oikeastaan edes kuvitella tuollaista.:/ Toivottavasti kaikki menee kuitenkin loppujen lopuksi parhain päin.
En muista nähneeni mitään varoituksia äyriäisistä.
Itse olen pian lähdössä työmatkalle ulkomaille, ja osa ruuista pitää valita jo etukäteen. Lihaa kun en ollenkaan syö, pitää sitten pohtia, onko pienempi riski ottaa ruokia, joissa maitotuotteita/juustoja (pastöroimisesta ei hajuakaan), salaattia (kuulin juuri, ettei esim. rucolaakaan pitäisi hirveästi syödä) vai kalaa viinikastikkeessa. Aika pieniä riskejä varmasti kaikki, mutta kyllä niitä listoja "sillä silmällä" jo katseli. Arvelen myös jo etukäteen, että alkoholittomuuteni tuolla reissulla varmaan paljastaa kollegoille asian laidan. Noh, siinähän sitten miettivät asiaa itsekseen, itse en kuitenkaan aio vielä mitään sanoa.
Linnee 5+4
Olen aivan samaa mieltä kuin Mishu, että huoli pois ja yritetään keskittyä odotuksen onneen! Itsekin join alkuvaiheessa yhden kerran aika reippaasti ja tuosta a-vitamiinista jo kerroinkin. Mutta panikointi ei auta mitään, raskaus menee miten menee, ja uskoisin sen olevan paremmaksi sekä äidille että lapsen alulle, jos voi olla liikaa huolehtimatta. Vähemmän stressihormonia elimistössä :)
Raha-asioista ja elämäntilanteesta täällä on myös huolehdittu. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että aina kuitenkin rahaa tärkeämpää on keskittyä siihen millainen on vanhempana. Täällä kirjoittelijoiden osalta välittämisen ja rakastamisen puutetta ei ainakaan vaikuta olevan, joten huoli pois siltäkin osin:)
Onnellista viikonloppua kaikille!