Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nolointa mitä olet "alentunut" tekemään köyhyyden vuoksi?

Vierailija
09.04.2014 |

Mikä on ollut häpeällisin teko, varastaminen tms.

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:04"]

Opintoraha riittää kyllä hyvään ruokaan ihan hyvin, kun on sinkku.  --- kyllä välillä voi leffaan mennä tai pitää pienen herkkupäivän.

[/quote]

:::::::::::::::::DDDDDDDDDDDDDD:D.d.:D:Ddd-d-d-d:D::DD:D:D:D:DDDDdddd

t. Ilman opintolainaa tilini menisi miinukselle vuokran maksun jälkeen.

[/quote]

Oma valinta asua kalliisti. Itse olen Helsingissä asunut ensin 400 euron yksiössä, jolloin tein opintotuen lisäksi töitä. Kun lopetin työt, muutin 198 euron opiskelijasoluun.

[/quote]

Ihmisille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa käsittää, että se omalla kohdalla hyväksi todettu toimintatapa ei todellakaan sovi kaikille. Osalle se tapa on jopa täysi mahdottomuus. Luulisi kaikille jo olevan itsestäänselvyys, että ihmiset ja ihmisten elämät/senhetkiset tilanteet ovat erilaisia. Mutta ei.

[/quote]

Niin tosiaan. Mutta jos miettii rajaa nälkäkuoleman ja perseen myymisen välillä, niin ehkä se halvempi soluasunto vähän kauempana keskustasta kuitenkin houkuttelee. Ei kaikkien tarvitse jossain Helsingissä opiskella. Lähes kaikkea voi opiskella muuallakin kuin siellä. Minä opiskelin Tampereella ja asuin solussa. Opintoraha ja asumislisä riittivät, en tarvinnut lainaa.

[/quote]

Nykyään ei saa yksiötä mistään pk-seudulla 400 eurolla ja soluhuoneetkin ovat yleensä vähintään 250€, yleensä enemmän sillä omani oli aikoinaan todella pieni, 10 neliötä, ja hintaa oli silläkin yli 200€ ja kaiken kukkuraksi se oli oikeasti ihan perämetikössä Vantaalla, paikassa josta oli surkeat kulkuyhteydet. Ja opintoraha ei ole noussut suhteessa asumiskuluihin. Sen lisäksi muuttoliike pk-seudulle sekä asuntopula on kasvanut aivan tolkuttomasti vuodesta toiseen ja tilanne vaan pahenee, eli tilanne ei ole sama kuin teillä "KYLLÄ SILLOIN KUN MINÄÄÄ OLIIIN NUOOOOORI" -mammoilla.

Itse en ole varsinaisesti mitään noloa rahan eteen tehnyt, mutta välillä olen kyllä joutunut vanhemmille itkemään kun raha ei riitä ruokaan ja vuosia niska limassa säästetyt säästöroposet ovat huvenneet makaroneihin ja tarjousjauhelihoihin. En kuitenkaan tahdo vanhempiani rasittaa, sillä eivät ole mitään yltiövarakkaita hekään. Kyllä sitä on loppuunpalamisen partaalla väännetty koulukursseja, kotitehtäviä ja huonopalkkaisia, vaativia vuorotöitä että rahat riittäisivät normaaliin elämiseen. Eikä siltikään käteen jää välttämättä kolminumeroista summaa enempää rahaa kuukaudessa, ja siitä pitäisi maksaa pk-seututasoinen vuokra ja tietenkin kaikki muut pakolliset kulut. Ilman niitä niska limassa kerättyjä säästöjäni olisin nyt korviani myöten velassa, mutta ei tätä opiskelijan elämää turhan helpoksi tehdä.

Vierailija
2/130 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 02:06"]Juonu bileissä/baarissa kavereiden ja tuttujen, joskus myös uusien tuttavuuksien juomia. Joskus tekosyyllä: hei mikäs drinkki sul on? Saako maistaa? Ja joskus muka erehdyksissä ja joskus muute vaan.  suomalaiset on usein nii kännissä jo klo 00 että ei tuota juurikaan ongelmia maistella luvatta ja huomaamatta toisten ostamia juomia.

[/quote]

Mulla on yksi tuttava, joka hyvin usein tulee juttelemaan niitä näitä, ja sitten kysyy juomasta "saako maistaa". Todella ärsyttävää, mutta en ole ikinä tullut ajatelleeksi, että ehkä hänellä onkin rahapula.

Taidankin ensi kerralla tarjota hänelle:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanon kuin ensimmäinenkin vastaaja, eli:

Rahan vuoksi teen töitä muille kuin itselleni, vieläpä sellaisia töitä mistä en edes tykkää. Se jos mikä on typerää ja noloa.

Olen myös dyykannut ja esim. kerjännyt, mutta ei ne ole mielestäni mitenkään noloja juttuja.

Vierailija
4/130 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:54"]

Samaa sanon kuin ensimmäinenkin vastaaja, eli:

Rahan vuoksi teen töitä muille kuin itselleni, vieläpä sellaisia töitä mistä en edes tykkää. Se jos mikä on typerää ja noloa.

Olen myös dyykannut ja esim. kerjännyt, mutta ei ne ole mielestäni mitenkään noloja juttuja.

[/quote]

Aijoo, lisään vielä: Noloa on myös se, että olen joutunut käyttämään luottokorttia ja elämään muutenkin velaksi.

Vierailija
5/130 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:33"]

Työskentelin puhelinmyyjänä viime vuonna. Se oli aivan kamalaa, kestin kuukauden mutta sitten lopetin. Sain kuulla niin paljon huutoa, uhkailuja yms. "asiakkailta" että jokaisen työvuoron jälkeen menin kotiin itku kurkussa. Samalla vuoropäälliköt kehottivat koko ajan olemaan entistä reippaampia ja pirteimpiä, eli käytännössä päällekäyviä. Onneksi sain rahallisen tilanteeni korjattua.

Helsingissä opiskelen, ja vaikka ala on ns. hyvä (oikeustiede) niin ei se kyllä ole auttanut minua saamaan töitä kun ei minulla ole vielä kandiakaan.

[/quote]

Sulla kun on kokemusta puh.myynnistä, niin kokeilepa saada iltatyötä pankin/vakuutusyhtiön tapaamissoittajana? Fiksumpia asiakkaita ja palkkaakin saat.

Vierailija
6/130 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imenyt munaa -ja paljon!

Vierailija
7/130 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin laskujen mennä ulosottoon.

Vierailija
8/130 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakenut toimeentulotukea.

Vierailija
9/130 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:31"]

En tiedä, mitä sukupuolta kirjoittajat ovat, mutta tuli mieleen mm., että joutuvatko miespuoliset köyhät myymään itseään?  Nimittäin tässä taitaa vähän näkyä miten paska kasautuu naisten harteille. 

[/quote]

OT mutta miespuolisten köyhien on varmaan vähän hankala myydä itseään,kun ei ole markkinoita. Siis kyse ei ole siitä että paska kasautuu naisten hartioille,vaan siitä että jos vain pystyy myymään itseään,naisille riittää ostajia.Miehen on turha yrittää myydä itseään heteronaisille,jotka saavat munaa muutenkin,ja homoja taas on aika paljon vähemmän kuin heteroja.

[/quote]

No mä olen yh, keskituloinen ja myönnän: Olen yhdessä faceryhmässäkin kysellyt, oisko ketään köyhää opiskelijapoikaa, komeaa ja urheilullista, joka myisi mulle seksiä. Kukaan ei vastannut :-(

Vierailija
10/130 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 07:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 18:42"]Teininä kun opiskelin (hävettää kyllä mutta pakkohan se on hengissä pysyä):

- kaikki vaatteet dyykattuja, hyväntekeväisyyskirppareilta ja äitin vanhoja. Siihen aikaan ei kirppiksiltä saanut mitään kaunista toisin kuin nykyään.

- baariin saatoin mennä pari euroa (silloin markkoja) taskussa, miehet tarjosi koko illan juomat ja tupakit, joskus jos kävi tuuri jopa ruokaa tai taksikyydin.

- kaverin kanssa varastettiin meikkejä, tupakkaa, koruja, suklaata, hiusvärejä yms. Olen tästä tosi häpeissäni ja pahoillani nyt :( Anteeksi!

- koulussa söin kuin hevonen, se oli päivän ainoa ateria jotakin näkkileipää iltapalaksi lukuunottamatta. Ostin aina kahvia ja join sitä + polttelin tupakkia, näillä pysyi nälkä poissa.

- pari kertaa myin itseäni. pitkään olin tuloton ja asunnoton, kiersin päivät kaupunkia esim. kirjastossa hengasin. Yöksi pyysin pääsin kaverin luo tai yhden vanhan sukulaistädin. 

- lopulta iskin jonkun random ruman ja tyhmän luuserin perusteena se että hällä oli oma kämppä, loisin sitten siellä pari vuotta tulottomana. Sorry.

Nyt aikuisena (köyhyyskierre jatkuu, jee):

- olen joutunut hakemaan sossusta rahaa :(

- joskus jos ruoka ja rahat on olleet ihan loppu, olen vienyt meidät lasten kanssa mun vanhemmille päiväksi syömään heidän ruokia, anteeksi tästäkin.

- kaikki meillä on kirppikseltä. Dyykkasin viimeksi eilen.

- jos lapset sairastuu, pyydän exää viemään heidät lääkäriin, mulla ei ole varaa lääkkeisiin yms. Ja niin edelleen.

[/quote]Sinä kuulostat tyhmältä. Siksi ehkä et ole osannut hoitaa raha-asioitakaan. Jos valitset tupakoinnin, jottei olisi niin nälkä niin huhhuh! Se kuitenkin on aika kallista ja saisit siihen hintaan ihan terveellistä ruokaa. Alussa puolustit tyhmiä tekoja, että on pysyttävä hengissä. Miten kaupasta hiusvärien ja meikkien ym.varastaminen hengissä pysymiseen auttoi? Etkä kuulosta saaneen vieläkään järkeä päähän, vaikka sinulla on jo lapsia. Surullista. Itsestä voin kertoa sen verran, että olen minäkin köyhä opiskelija, mutta onneksi en sentään ole idiootti, joka sössii itse elämänsä pahempaan suuntaan.

[/quote]

Niin kuten kerroin toisessa vastauksessani, en polta enää, lopetin 19-vuotiaana. Lisäksi poltin vain 2 askia/viikko.

Minä osaan hoitaa raha-asioita, niitä vähiä mitä elämän varrella on ollut. Teini-ikäisenä olin siis täysin 0-tuloinen, en ollut oikeutettu opintotukeen. Tästä johtui asunnottomuus, ei siitä että olisin tuhlaillut.

Meikit ja hiusvärit tietysti myytiin jotta sai ruokarahaa, halooo!!!!? Kokeiles itse olla pari kk syömättä muuta kuin koulun lämmin lounas, kyllä tuntui viikonloppu tosi pitkälle!

Jossakin vaiheessa keksin et ruokala on auki 10-13, eka kävin syömässä klo 10 ja sit vielä minuuttia vaille 13 :D

Nykyään elämä on kyllä ihan luksusta noihin päiviin verrattuna vaikka köyhä olen yhä (Mikä johtuu siitä ettei ammattia ole, en saanut koulua läpi ilman kirjoja).

[/quote]

Pienituloinen työtön olen minäkin, ja tämän luettuani olen todella iloinen siitä että edessäni on tälläkin hetkellä kulhollinen oikeaan maitoon tehtyä kaurapuuroa ja kahvikuppi.

Ja toi välissä oleva kommentoija kuulostaa just semmoiselta ikävältä ihmiseltä joka potkii maassa makaavaa ja vielä sylkee päälle lähtiessään.

Nostan sulle hattua, ap.

Vierailija
11/130 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta miten ihmiset täällä kertoo, että "olen ollut niin köyhä, että on pitänyt pummata viinaa." Voi jumalauta.

Ja sitten nää opintolainan häpeilijät. A) Omaa alaani EI voi opiskella missään muualla kuin Helsingissä. B) Edullisempaa asuntoa en ole saanut vaikka vuosikausia jonoissa kaupungille ja HOASille, eli 600€/kk yksityinen. C) Tyhmäkin osaa laskea paljonko tekee opintotuki+asumistuki 469€. Riittääkö se edes vuokraan? No laina 300€/kk tekeekin jo 769€, jolloin vuokran jälkeen jää 169€. Opiskelija on myös oikeutettu toimeentulotukeen, jolloin vuokranjälkeisen erotuksen jälkeen henkilöllä tulisi olla n.477(en muista tarkkaa summaa) käytössään. 

Eli minun tapauksessani melkein 500 euroa. Kyllä sillä elää. Ja leveästi elänkin tukiverkostojen lisäksi. Kyllä hävettää ne luuserivanhemmat, jotka eivät auta aikuistuvia lapsiaan opintojen aikana. Hävettää myös ne luuserilapset, jotka kovanaamaisuuttaan eivät mitään edes ottaisi vastaan. Niin tämä maailma toimii, vastavuoroisesti autetaan.

D) Mitä työntekoon tulee, oma alani on niin epäsäännöllinen eikä todellakaan 8-16 opiskelua vaan jatkuvasti iltoja ja usein viikonloppujakin vaativaa lähiopetusta (kyllä, yliopisto), joten työnteon kannattavuus opiskelujen ohella on täysi nolla. Varsinkin kun sen ylimääräisen summan saa tuettuna jos vain älyää hakea eikä kuluttaa itseään puhki ainoana esimerkiksi vapaayönä viikossa. Ja kuka edes palkkaa opiskelijaa töihin, joka EHKÄ pääsee joskus kerran viikossa töihin. Verojen jälkeen senkin palkan saa vaikka kirppismyynneillä.

E) Ääliöitä ovat myös nämä, jotka koko opintolainan nostavat kerralla. Sitä on jaettu 300€ eriksi per kuukausi. 

F) Jos kesätöitä ei löydy opiskeluaikoina niin on sossu velvollinen maksamaan saman summan. Joka tarkoittaa esim omassa tilanteessani 1000 € verran kuukaudessa. 

Joo, ei ole mulla ollut pulaa rahasta, matkustellut olen, auto on, rotukoirat on, luottokorttia joskus käytän järkevästi, eli sen verran mitä tiedän pystyväni heti lyhentämään, laadukkaasti kykenen pukeutumaan mm. kierrättämällä, alennusmyynneistä ja kirppareilta jne. EN KÄYTÄ ALKOA ENKÄ TUPAKOI, aika iso säästönakki, mutta ne ovat valintoja. Kyllä sitä vaan kuulee opiskelukavereilta miten meni taas satanen baariin, niin, itse joko käytän sen bensoihin tai sadalla eurolla saa jo lentoliput hyvänä aikana johonkin kivaan euroopan maahan, harrastan aktiivisesti urheilua enkä todellakaan syö nuudeleita jokatoinen päivä ainoaksi ravinnokseni vaan aina terveellistä ruokaa. 

Joskus on joutunut penniä venyttämään, mutta on se kyllä mielen heikkoutta, että jengi täällä huoraa ja kerjää kaduilla, sori vaan, mutta sallikaa mun nauraa.

Ja vielä viimeinen! Olen varastanut vessapaperia, dyykannut ihan mahtavia huonekaluja... Mitähän muita noloja tässä oli? Pullot pyydän aina kavereilta, jotka heittäisivät roskiin ja kuittaan ne ekotekona. 

Tässä maassa ei kukaan kuole nälkään eikä ole niin köyhä, etteikö pysty persettään pyyhkimään. Hävetkää.

Vierailija
12/130 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 13:30"]

Aivan sairasta miten ihmiset täällä kertoo, että "olen ollut niin köyhä, että on pitänyt pummata viinaa." Voi jumalauta.

Ja sitten nää opintolainan häpeilijät. A) Omaa alaani EI voi opiskella missään muualla kuin Helsingissä. B) Edullisempaa asuntoa en ole saanut vaikka vuosikausia jonoissa kaupungille ja HOASille, eli 600€/kk yksityinen. C) Tyhmäkin osaa laskea paljonko tekee opintotuki+asumistuki 469€. Riittääkö se edes vuokraan? No laina 300€/kk tekeekin jo 769€, jolloin vuokran jälkeen jää 169€. Opiskelija on myös oikeutettu toimeentulotukeen, jolloin vuokranjälkeisen erotuksen jälkeen henkilöllä tulisi olla n.477(en muista tarkkaa summaa) käytössään. 

Eli minun tapauksessani melkein 500 euroa. Kyllä sillä elää. Ja leveästi elänkin tukiverkostojen lisäksi. Kyllä hävettää ne luuserivanhemmat, jotka eivät auta aikuistuvia lapsiaan opintojen aikana. Hävettää myös ne luuserilapset, jotka kovanaamaisuuttaan eivät mitään edes ottaisi vastaan. Niin tämä maailma toimii, vastavuoroisesti autetaan.

D) Mitä työntekoon tulee, oma alani on niin epäsäännöllinen eikä todellakaan 8-16 opiskelua vaan jatkuvasti iltoja ja usein viikonloppujakin vaativaa lähiopetusta (kyllä, yliopisto), joten työnteon kannattavuus opiskelujen ohella on täysi nolla. Varsinkin kun sen ylimääräisen summan saa tuettuna jos vain älyää hakea eikä kuluttaa itseään puhki ainoana esimerkiksi vapaayönä viikossa. Ja kuka edes palkkaa opiskelijaa töihin, joka EHKÄ pääsee joskus kerran viikossa töihin. Verojen jälkeen senkin palkan saa vaikka kirppismyynneillä.

E) Ääliöitä ovat myös nämä, jotka koko opintolainan nostavat kerralla. Sitä on jaettu 300€ eriksi per kuukausi. 

F) Jos kesätöitä ei löydy opiskeluaikoina niin on sossu velvollinen maksamaan saman summan. Joka tarkoittaa esim omassa tilanteessani 1000 € verran kuukaudessa. 

Joo, ei ole mulla ollut pulaa rahasta, matkustellut olen, auto on, rotukoirat on, luottokorttia joskus käytän järkevästi, eli sen verran mitä tiedän pystyväni heti lyhentämään, laadukkaasti kykenen pukeutumaan mm. kierrättämällä, alennusmyynneistä ja kirppareilta jne. EN KÄYTÄ ALKOA ENKÄ TUPAKOI, aika iso säästönakki, mutta ne ovat valintoja. Kyllä sitä vaan kuulee opiskelukavereilta miten meni taas satanen baariin, niin, itse joko käytän sen bensoihin tai sadalla eurolla saa jo lentoliput hyvänä aikana johonkin kivaan euroopan maahan, harrastan aktiivisesti urheilua enkä todellakaan syö nuudeleita jokatoinen päivä ainoaksi ravinnokseni vaan aina terveellistä ruokaa. 

Joskus on joutunut penniä venyttämään, mutta on se kyllä mielen heikkoutta, että jengi täällä huoraa ja kerjää kaduilla, sori vaan, mutta sallikaa mun nauraa.

Ja vielä viimeinen! Olen varastanut vessapaperia, dyykannut ihan mahtavia huonekaluja... Mitähän muita noloja tässä oli? Pullot pyydän aina kavereilta, jotka heittäisivät roskiin ja kuittaan ne ekotekona. 

Tässä maassa ei kukaan kuole nälkään eikä ole niin köyhä, etteikö pysty persettään pyyhkimään. Hävetkää.

[/quote]

Samaa mieltä. Kyllä on omassa päässä vikaa jos ainoot pärjäämiskeinot on huoraaminen, pullojenkerääminen, kaikenmaailman kerjääminen ja itsensä hengiltä kiduttaminen.

Vierailija
13/130 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 13:30"]

[/quote]

Samaa mieltä. Kyllä on omassa päässä vikaa jos ainoot pärjäämiskeinot on huoraaminen, pullojenkerääminen, kaikenmaailman kerjääminen ja itsensä hengiltä kiduttaminen.

Vierailija
14/130 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä yksityiselle yritykselle.

Vierailija
15/130 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin pikavipin :(

Vierailija
16/130 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strippasin päivästrippauspaikassa :(

Vierailija
17/130 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytelemään kavereilta ja tutuilta, että jos he meinaa viedä vanhoja vaatteitaan  UFF-laatikkoon, niin antaisi mun ensin käydä ne läpi ja ottaa sieltä tarvitsemani. Eikä heittäisi mitään astioitakaan, mattoja ynnä muuta pois jos ne on jotenkuten ehjiä, ennenkun katson ne läpi. Ei ollu varaa hommata juuri mitään opiskelijakämppään...

Sekä, pummasin myös heiltä ja joskus naapureiltakin tyhjiä pulloja ja vein kauppaan ja Alkoon.

Sitten pääsin kesätöihin kunnan tekniselle puolelle, sellaisiin piha- ja puistohommiin. Aina kun käytiin viemässä romuja kaatikselle, dyykkasin sieltä aina tavaraa ihan onnessani.

Vierailija
18/130 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostanut luotolla kodintavaroita uuteen asuntoon

Ottanut ilmaiseksi kalusteita kadulta jossa ne odottivat kierrätysautoa (asun ulkomailla ja täällä on tollanen systeemi että vanhat tavarat voi laittaa kerran kuussa kadulle, josta ne sitten haetaan kierrätyskeskukseen ilmaiseksi)

Vierailija
19/130 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostin lapset keräämään pulloja

Vierailija
20/130 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttänyt yhtä numeroa liian pientä puseroa (liian lyhyet hihat), koska se nyt vain löytyi kirpparilta ja oli muuten mieluisa. Paikannut haaroista hajonneet farkkuni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme